direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijk-functionele structuur
Plan: Rijnsburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGrijnsburg-va01

2.2 Ruimtelijk-functionele structuur

In deze paragraaf wordt de ruimtelijke en de functionele opbouw van Rijnsburg beschreven.

2.2.1 Historie

De geschiedenis van Rijnsburg gaat meer dan 1000 jaar terug en leidt onder andere naar Rudolfsheim. Al in de 6eeeuw was het dorp 'Rothulfuashem' (Rudolfsheim) een dichtbewoonde plaats aan de oever van de getijdenstroom 'Flieta' ofwel Vliet. In het vroegere graafschap Holland (900) lag er bij Rudolfsheim een verdedigingswerk - waarschijnlijk een volksburcht - waardoor de naam rond het jaar 1000 veranderde in 'Rinasburg', het huidige Rijnsburg.
Op 10 augustus 975 (Laurentiusdag) won Graaf Dirk II op zijn jachtgrond in Rinasburg een beslissend gevecht tegen de West-Friesen. Uit dankbaarheid stichtte hij een kapel gewijd aan de heilige Laurentius.
Petronella van Saksen stichtte in 1122 een abdij voor adellijke nonnen. Dit Benedictijner klooster heeft grote invloed gehad op zowel wereldlijke als kerkelijke zaken. In 1574 werden het klooster en de bijbehorende kerk verwoest. De zuidelijke toren van de abdijkerk bleef gespaard en maakt nu deel uit van de Laurentiuskerk. Naast de kerk ligt een mausoleum, waarin diverse graven van Holland zijn begraven.
Het Benedictijner abdijcomplex is lange tijd, tussen begin 12e en eind 16e eeuw, het middelpunt geweest van Rijnsburg. De adbij lag tussen de Oude en Nieuwe Vliet in. Na de verwoesting van de abdij is de bebouwing zich gaan ontwikkelen als lintbebouwing langs de Nieuwe Vliet en langs de uitvalswegen. Ten noorden van de Vliet gaf de Koestraat toegang tot de Noordwijkerweg en de Voorhouterweg. De huidige Oegstgeesterweg is de dijk langs de Oude Vliet. De Sandtlaan is de weg naar Katwijk en ten zuiden van de Oude Vliet liep de weg naar Leiden en Valkenburg.
Rond 1625 kende Rijnsburg een belangrijke protestantse stroming die de Rijnsburger Collegianten werden genoemd. Zij hadden aanhang in het hele land. Onder die aanhang was ook een van de meest vrije geesten van zijn tijd: de wijsgeer Benedictus de Spinoza. In 1661 kwam hij in conflict met de heersende religieuze opvattingen en ging hij enige jaren in Rijnsburg wonen. Hier schreef hij hoogstwaarschijnlijk zijn belangrijkste werk: Ethica (Ordine Geometrico Demonstrata). Het dorp ressorteerde direct onder de Staten van Holland, dat garandeerde Spinoza enige vrijheid.
Rijnsburg kende in de 17e en 18e eeuw veel goed producerende land- en tuinbouwers, die eeuwenlange ervaring met grond en gewassen wisten te gebruiken. In de 19e eeuw echter verarmde het dorp zeer snel door de opkomst van het Westland en het ontbreken van een goede prijs voor de agrarische producten. In deze zware economische nood wierpen de bloemenhandel en bloementeelt zich tenslotte op als redmiddel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0537.bpRBGrijnsburg-va01_0004.jpg"
Afbeelding 2.2 Historische kaart Rijnsburg, 17e eeuw

Bron: www.geschiedenisvanzuidholland.nl

Ook Rijnsburg leed onder de bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 werd het oude dorpscentrum grotendeels vernieuwd en er werden nieuwe woonwijken gebouwd (Plan West, Frederiksoord, de Hoek, Kleipetten en momenteel De Horn, Frederiksoord Zuid).

2.2.2 Ligging en begrenzing

Het plangebied ligt globaal ingeklemd tussen het Oegstgeesterkanaal aan de noordzijde en het Additioneel Kanaal en de Oude Rijn in het westen en zuiden. Het oosten van het plangebied word begrensd door de Rijnsburgerweg/Brouwerstraat/Noordwijkerweg (N449). Ten oosten van het plangebied liggen de veiling van FloraHolland en de snelweg A44. Ten westen en zuiden van het plangebied liggen de kernen Valkenburg en Katwijk aan de Rijn. Het gebied ten noorden van het plangebied bestaat uit het bedrijventerrein 't Heen, het sportpark Middelmors en een omvangrijk glastuinbouwcomplex.

2.2.3 Knooppunten en oriëntatiepunten

Als knooppunten kunnen de entrees van Rijnsburg worden genoemd. De entree in het westen is de Sandtlaan via de brug over de Oude Rijn. De noordelijke entree is de brug over het Oegstgeesterkanaal (Noordwijkerweg), de belangrijkste oostelijke entree is de rotonde bij de kruising Rijnsburgerweg/Oegstgeesterweg. De rivier de Vliet loopt dwars door de dorpskern en heeft de uitstraling van een gracht met historische huizen. De Nederlands Hervormde Laurentiuskerk met de toren uit de 12e eeuw is het oriëntatiepunt van de kern.

2.2.4 Gebieden

In het plangebied komen gebieden voor met een verschillende ruimtelijke opbouw. In figuur 2.1 is een overzicht van de gebieden weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0537.bpRBGrijnsburg-va01_0005.jpg"

Historische dorpskern

De historische kern bestaat grofweg uit het gebied zuidelijk van de Vliet rondom het Burgemeester Koomansplein tot aan de Oegstgeesterweg-Sandtlaan met daarbij enkele historische structuren, zoals de Langevaart-Kanaalstraat, Katwijkerweg en Koestraat- Noordeinde en het winkelcentrum 'In de Hoftuin'. Het gebied wordt gekenmerkt door een zeer gedifferentieerd bebouwingsbeeld, wat voornamelijk komt door de grote spreiding in bouwperiodes samen met de nieuwe invullingen en de vernieuwing van oude panden en delen van de historische kern. Hierdoor worden de kleinschalige historische structuren en bebouwing afgewisseld met grootschalige, soms sterk afwijkende en contrasterende bebouwing. Tevens is er sprake van een relatief grote mate van functiedifferentiatie in dit gebied. Naast het centrale winkelcentrum 'In de Hoftuin' aan de Anjelierenstraat is hier de grootste clustering van detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen en (kleinschalige) bedrijvigheid binnen de kern aanwezig.
Tot het gebied behoort een klein deel van de waterloop de Vliet langs de Katwijkerweg. Aan dit afgesneden stuk lintbebouwing aan de vroegere weg naar Katwijk, staan enkele geschakelde kleinschalige panden van een bouwlaag met overwegend een zadeldak of mansardekap. De lange historische structuur Langevaart-Kanaalstraat met de zijstraat Dubbele Buurt wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan bebouwing. Naast de oudere vrijstaande en aaneengeschakelde panden, komen er ook enkele lange rijen kleine tuinderswoningen voor en woningblokken uit de naoorlogse bouwperiode, waarmee de lintbebouwing destijds is 'aangevuld'. De karakteristieke tuinderswoningen bestaan uit een bouwlaag met mansardekap en een aaneengesloten rij schuren op het achtererf. De overige bebouwing kent een of twee bouwlagen met kap, waarbij allerlei verschillende kapvormen en combinaties daarvan voorkomen.
Ten noorden van de Vliet behoort tevens de Koestraat en een deel van het Noordeinde tot de historische kern. Ook deze historische structuur kent een afwisseling van oude en nieuwere bebouwing. In het gebied tussen beide straten staat bebouwing van het Lyceum en enige garagebebouwing, die qua schaal en vormgeving afwijken van de omgeving.
Het winkelcentrum 'In de Hoftuin' en naastgelegen parkeerterrein c.q. marktplaats het Hoftuinplein liggen tussen de Vliet Noordzijde en de Tulpenstraat. In het winkelcentrum aan de Anjelierenstraat is een groot deel van de detailhandel van Rijnsburg geclusterd. Boven de winkels zijn woningen gesitueerd waarvan de ontsluiting overwegend, evenals de expeditie, aan de achterzijde plaatsvindt. De appartementen bestaan uit afwisselend één en twee bouwlagen met zadelkap die zowel parallel als haaks op de winkelstraat georiënteerd zijn.
Het overgebleven gebied ten zuiden van de Vliet is mede dankzij de omliggende wegen duidelijk afgebakend. Ook hier is de variatie in bouwperiode, bebouwing, functie en verschijningsvorm erg groot. Opvallend is het centraal gelegen open terrein. Hier staat de Laurentiuskerk met de oude kerktoren die is aangemerkt als Rijksmonument. Daarnaast is een dependance van het gemeentehuis gelegen met aan de achterzijde nieuwbouw. Het plein wordt door deze autonoom aanwezige bouwwerken in tweeën gedeeld met aan elke kant een parkeervoorziening. Rondom dit plein is een mix van oude en nieuwe woonbebouwing, sociale en maatschappelijke voorzieningen, detailhandel, horeca en overige bedrijvigheid aanwezig. Qua schaal springen de gebouwen van het bejaardencomplex en het appartementencomplex aan de rotonde 'De Splitsing' er duidelijk uit.

De Vliet

De historische waterloop De Vliet met een groot deel van de aangrenzende bebouwing, behoort tot de oudste delen van Rijnsburg. De continuïteit van de Vliet is door een gedeeltelijke demping verbroken, maar nog steeds herkenbaar in de openbare ruimte. Het deel van de Vliet dat een karakteristieke status heeft, loopt van de Rapenburg/Dubbele Buurt tot aan het Moleneind (buiten het plangebied).
Langs de Vliet Noord- en Zuidzijde tussen de Brouwer- en Koestraat staat zeer beeldbepalende bebouwing. De bebouwing aan de noord- en zuidzijde is zeer divers en verschilt onderling ook van karakter en bebouwingseigenschappen. Het cultuurhistorische karakter wordt sterk bepaald door een rijke geveldetaillering. Op meerdere plekken is (vervangende) nieuwbouw gerealiseerd.
Het gebied Rapenburg is een gedempt stuk van de Vliet en heeft een zeer gedifferentieerde bebouwing en straatgevelbeeld. De Rapenburg en Vliet fungeren als parkeerterrein (ongeveer 20 parkeerplaatsen). Mogelijke plannen voor het herstel van de Vliet zijn in dit bestemmingsplan mogelijk door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid. Qua bebouwing zijn in het gebied veel invullingen van recente data met daartussen enkele fraaie historische panden, waaronder onder andere het oude 'Regthuys' uit de 17e eeuw dat recentelijk geheel in oude stijl is herbouwd. Het winkelcentrum 'In de Hoftuin' aan de Anjelierenstraat vormt een duidelijke onderbreking in het straatbeeld aan de noordzijde.

Linten Sandtlaan, Valkenburgerweg en Brouwerstraat

De verbinding met Katwijk wordt gevormd door de Sandtlaan. Dit bebouwingslint heeft een smaller profiel dan voorgaande Rijnsburgerweg. Hierdoor staat de bebouwing vaak direct of met een ondiepe voortuin aan de straat. De oude lintbebouwing is alleen nog in het oostelijke deel van de Sandtlaan aanwezig. De belangrijkste karakteristieke en beeldbepalende bebouwing ligt aan de noordzijde van de weg. In de bocht van de Sandtlaan en aan de zuidzijde van de laan worden de kavels ruimer en de woningen groter. Tot het gebied behoort ook de korte zijstraat Baron van Wassenaarstraat waar aan beide zijden planmatige kwekerswoningen zijn gebouwd.
De Valkenburgerweg heeft een geheel ander karakter dan de Sandtlaan. De oorspronkelijke ontsluitingsfunctie geldt momenteel alleen nog voor langzaam verkeer. Het bebouwingslint is wat betreft karakter en bebouwing in twee samenhangende gedeeltes te beschrijven. Het begin vanaf de Sandtlaan bestaat uit enkele rijtjes kleine arbeiderswoningen. Na het afsluiten van de Valkenburgerweg voor het doorgaande verkeer, is in het smalle straatprofiel tweezijdig langsparkeren aangebracht, waardoor er een soort woonerfsituatie is gecreëerd. Het tweede deel van de Valkenburgerweg bestaat uit een eenzijdig bebouwingslint aan de westzijde bestaande uit een mix van vrijstaande kwekerswoningen en een aantal nieuwe villa's daartussen.
Het bebouwingslint Brouwersweg is gelegen aan de noordoostkant van het plangebied en vormt de verbinding tussen de agrarische linten en de Oegstgeesterweg. Het straatprofiel is dan ook primair ingericht voor het doorgaande verkeer. Alleen de westzijde van de Brouwersweg tussen de Oegstgeesterweg en de Koestraat valt binnen het plangebied. Deze zijde van de Brouwerstraat heeft een gefragmenteerd gevelbeeld. Oorspronkelijke bebouwing wordt afgewisseld met nieuwe invullingen en detailhandelsvoorzieningen.

Kanaalzone

De kanaalzone is gelegen ten zuiden van het Oegstgeesterkanaal langs de Petronella van Saxenstraat en de Evertsenstraat. In het gebied staat een aantal middelhoge flatcomplexen haaks op het kanaal. Het betreft portiek- en galerijflats van drie tot zes lagen met meestal een zadeldak. Het gebied wordt gekenmerkt door de grote hoeveelheid groen.

De Hoek

Het gebied De Hoek bestaat uit vier buurten die rondom het centrum liggen en hoofdzakelijk zijn gebouwd in de periode 1960-1980. Zij kenmerken zich door een planmatige homogene opzet met voornamelijk woonbebouwing en enkele onderwijs- en detailhandelvoorzieningen. Per buurt of wijk komt een grote variatie in woningtypologie en verkaveling voor.
De Hoek is gelegen in het noordwestelijke deel van het plangebied tussen het Additioneel Kanaal, het Oegstgeesterkanaal en de Vliet en kenmerkt zich door haar relatie met het water en is deels rond een nieuwe waterstructuur aan de Kamille-Paardebloem opgezet. De wijk is in meerdere fasen gebouwd wat zichtbaar is in de huidige structuur en de verschillende woningtypologieën. Deze variëren van (half)open bouwblokken en strokenbouw tot geschakelde twee-onder-één-kap- en vrijstaande woningen veelal aan de randen van de wijk aan het water. In de wijk is veel ruimte voor groen en speelvoorzieningen ingeruimd, waarbij de inrichting van het openbare gebied de sfeer van een woonerf uitstraalt. De waarde van de wijk wordt mede bepaald door deze groene stedenbouwkundige opzet. Vooral erfafscheidingen, aan- en uitbouwen en bijgebouwen aan de straatzijde kunnen voor een verstoring van het bebouwingsbeeld zorgen.

De Poel

De wijk De Poel ligt tussen De Hoek en de Sandtlaan aan het Additioneel Kanaal. Het gebied heeft een aantal middelhoge flatcomplexen. Kenmerkend is verder de grote hoeveelheid groen. Naast de woonfunctie is er in De Poel een aantal voorzieningen aanwezig, waaronder de Julianaschool en het 'Wellantcollege' langs de Sandtlaan. Langs de Vliet ligt een tweetal woningbouwcomplexen. In het oostelijke deel van de wijk komen vooral lagere portiek- en galerijflats voor van drie en vier lagen met kap en daarnaast enige laagbouw. De wijk is momenteel onderwerp van een herontwikkelingsplan, waarbij de huidige complexen geheel zullen verdwijnen en door nieuwbouw worden vervangen.

Frederiksoord

De wijk Frederiksoord ligt aan de zuidkant van de historische kern grofweg ingeklemd tussen de Valkenburger- en Rijnsburgerweg. De woonwijk is een typisch product van de stedenbouwkundige principes uit de jaren zestig met de aanwezige voorzieningen centraal aan de hoofdontsluiting gesitueerd. In de blokvormige structuur zijn open bouwblokken en strokenverkaveling toegepast met aan de randen afwijkende woningtypologieën en schakelingen. Enkele bouwblokken zijn zodanig gesitueerd dat er een binnenruimte ontstaat met groen- en speelvoorzieningen. Door het aanwezige groen en de onderhoudsstaat ervan is de groenstructuur mede bepalend voor het karakter van de wijk. De grote variatie aan verkavelingen zorgt voor veel situaties waar privé achterkanten grenzen aan het openbare gebied. Hierdoor is er soms sprake van een rommelig beeld met veel zicht op de achterkanten van de woningen. De bebouwing bestaat voor het grootste deel uit woningrijen en twee-onder-één-kapwoningen. Aan de randen van de wijk zijn de afwijkende woningtypes gesitueerd aan een parkachtige structuur. Het noordelijke deel van Frederiksoord bestaat uit een nieuwer deel, het winkelcentrum 'Remise' en enkele gestapelde appartementencomplexen rond de wijkentree vanaf de Oegstgeesterweg.

Bloemenbuurt

Deze buurt bestaat uit twee delen: de bloemenstraten en het gebied met planmatige bebouwing ten noorden van de bloemenstraten tot aan de Petronella van Saxenstraat. Deze laatste bebouwing bestaat uit vroege vooroorlogse planmatige bebouwing.
De bebouwing in dit gebied bestaat uit lange rijen woningen van oorspronkelijk één laag met zadeldak. De overige bebouwing is gevarieerd van rijtjes tot alleenstaand, één of twee lagen met kap of een plat dak. In de rest van het gebied liggen de bloemenstraten grofweg tussen het winkelcentrum 'In de Hoftuin' en de Burgemeester Hermansstraat. Deze buurt is een goed voorbeeld van naoorlogse planmatige woningbouw in een rationele verkaveling. Op de koppen van de blokken aan de Tulpenstraat staan afwijkende woningen en appartementencomplexen. Deze afwijkende bebouwing uit de jaren 1970-1980 vormt de overgang naar het tegenover gelegen winkelgebied aan de Anjelierenstraat.

Kleipetten West

De wijk Kleipetten West is een recent gebouwde woonwijk in Rijnsburg. De wijk heeft een stedenbouwkundige structuur die gericht is op het water. Kleipetten West is grootschalig opgezet en in twee delen met meerdere verschillende buurten te verdelen. Het eerst gebouwde deel ligt langs de Oude Rijn en heeft een waaiervormige stedenbouwkundige structuur die op de rivier is gericht. Het tweede deel is deels ontworpen als een waterrijk woonmilieu. De twee delen van Kleipetten West worden gescheiden door de ontsluitingsweg Kleipettenlaan. Deze hoofdontsluiting loopt in een driekwart cirkel door de wijk. De woonstraten zijn hier voornamelijk haaks op georiënteerd.
In het midden van de wijk liggen twee appartementencomplexen van respectievelijk vijf en acht lagen. De wijkentree vanaf de Sandtlaan wordt gemarkeerd door twee grootschalige appartementengebouwen. De overige bebouwing staat in (half)open bouwblokken en kent een grote variatie aan architectuur.

Kleipetten Noord

Het gebied Kleipetten Noord ligt tussen de woonwijk Kleipetten West en de bebouwing aan de Sandtlaan met de begraafplaats als oostelijke begrenzing. Het gebied is een van de laatste fasen in de afronding van de totale wijk Kleipetten. Aan de oevers van de doorgetrokken watergang langs de Rembrandtsingel staan vrijstaande woningen haaks op het water. In het groene middengebied zijn gestapelde appartementencomplexen aanwezig. Het noordelijke deel langs de Sandtlaan bestaat uit twee bouwblokken bestaande uit geschakelde woningen waarvan de tuinen naar binnen zijn gericht en een viertal woontorens langs de Sandtlaan zelf. De torens bestaan uit vijf bouwlagen waarvan de bovenste woonlaag teruggelegen is.

Waterbos

De wijk Waterbos is een recente woonwijk in Rijnsburg. De wijk ligt aan de Oude Rijn en heeft een stedenbouwkundige structuur die gericht is op het water. Het Waterbos is kleinschalig van opzet, waarbij elke woning met de achtertuin aan water is gelegen. De wijk bestaat uit een kleine ontsluitingslus en enkele woningen naast de sporthal van tennispark De Rijnkanters, waarbij de woningen aan de straat Waterbospark half vrijstaand zijn en die aan het Waterbospad geschakeld.

Voormalig bedrijventerrein Flora

Het voormalige bedrijventerrein Flora bestond uit het voormalige veilingcomplex in Rijnsburg. Het huidige Veilingcomplex Flora Holland is gelegen ten oosten van de kern. Het gebied van het voormalige veilingcomplex is gelegen tussen de Rijnsburgerweg en de wijk Kleipetten West. Inmiddels wordt een nieuwe woonwijk gerealiseerd in de vorm van een bloem.

2.2.5 Verkeer

Inleiding

In deze paragraaf zal de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens zijn de huidige verkeersafwikkeling en de parkeersituatie beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De belangrijkste ontsluitingsweg door het plangebied wordt gevormd door de Sandtlaan en de Oegstgeesterweg. De Sandtlaan geeft in westelijke richting verbinding met de N206. Langs de oostzijde van het plangebied loopt de Rijnsburgerweg, welke in zuidelijke richting verbinding geeft met de A44. Aan de oostzijde lopen eveneens de Brouwerstraat en de Noordwijkerweg welke in noordelijke richting verbinding geven met de N449. De N206 en de N449 vormen de regionale hoofdwegenstructuur rondom Katwijk.
De Sandtlaan, Oegstgeesterweg, Rijnsburgerweg, Brouwerstraat en Noordwijkerweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze wegen vallen buiten het plangebied, omdat hiervoor een afzonderlijk plan wordt opgesteld. Dit wordt gedaan in verband met het besluit van de gemeenteraad om de Brouwerstraat en (een deel van) de Oegstgeesterweg 30 km/h-wegen te maken.
De overige wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
De gebiedsontsluitingswegen voldoen niet aan de inrichting van Duurzaam Veilig. De meeste wegen zijn historisch gegroeide wegen waar onvoldoende ruimte is om de wegen conform Duurzaam Veilig in te richten.

Ontsluiting langzaam verkeer

De gebiedsontsluitingswegen zijn voorzien van fietspaden, fietsstroken of fietssuggestiestroken. Een groot gedeelte van de Waterboslaan is een belangrijke fietsroute. Er zijn ook enkele solitaire fietspaden en fietsdoorsteken in het gebied. Op enkele plekken zijn de omrijfactoren voor de fiets vrij groot.

Ontsluiting per openbaar vervoer

De bushaltes binnen het plangebied zijn gelegen langs de gebiedsontsluitingswegen. Hier halteren diverse busdiensten in de richtingen Leiden, Den Haag, Haarlem, Zoetermeer en Noordwijk. Vrijwel alle haltes zijn zo gelegen dat de maximale loopafstand 350 m bedraagt. Dit is een aanvaardbare loopafstand.
Zowel vanuit de Hoek als in Frederiksoord worden de loopafstanden van maximaal 400 m niet gehaald. De waarde van 400 m is het maximum dat de gemeenteraad heeft gesteld in de reactie op de OV-visie. De reden van de overschrijding van de loopafstanden is dat er voor het opstellen van deze visie een besluit is genomen dat de bus door Frederiksoord niet meer via deze wijk rijdt maar op het hoofdwegennet. Dit onder andere vanwege de verkeershinder bij de school (Koningin Julianalaan 1) en het reistijdverlies voor veel reizigers.

Verkeersafwikkeling

Ondanks de gunstige ligging van Rijnsburg nabij de genoemde regionale wegen en de A44 zijn er diverse knelpunten in de bereikbaarheid en de verkeersafwikkeling. In de huidige situatie bestaat er een grote verkeersdruk op zowel het Katwijkse als het regionale wegennet. Een belangrijke oorzaak is dat het wegennet niet is meegegroeid en adequaat is aangepast aan de toename van de bebouwing en de groei van het verkeer. Dit resulteert in een slechte bereikbaarheid voor het autoverkeer vooral in oost-westrichting. Met name de N206 tussen Katwijk aan Zee en de A44 is overbelast.
Eveneens vormt de A44 een druk bereden route door zowel regionaal, lokaal als interlokaal verkeer. Vooral in de spits ontstaat hier een knelpunt in de doorstroming.

Parkeren

In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten. Bij een aantal woningen wordt op eigen terrein geparkeerd. In 2008 is een parkeeronderzoek1 uitgevoerd naar parkeerdruk. Uit dit onderzoek blijkt dat het noordelijke deel van Rijnsburg in de nacht een hoge parkeerdruk (bijna 90%) kent. Wanneer de parkeerdruk hoger ligt dan 85% is het moeilijk om in de buurt een parkeerplaats te vinden. Het winkelcentrum heeft op de koopavond een parkeerdruk van 53% en op de zaterdag van 70%. Dit geeft aan dat het winkelcentrum de parkeervraag goed kan verwerken. Oplossingen om de parkeerknelpunten te verbeteren worden beschreven in het eerdergenoemde parkeeronderzoek.
Voor nieuwbouw, in- en uitbreidingen en functieveranderingen is het Parkeernormenbeleid Katwijk (januari 2010, door het college vastgesteld op 2 februari 2010) van toepassing. Hiermee wordt er voor gezorgd dat op een goede manier wordt voorzien in de parkeerbehoefte.
Ook bij een functiewijziging binnen een bestemming zal de parkeerbalans opnieuw bekeken moeten worden. Parkeren is meer gedetailleerd en de functies binnen een bepaalde bestemming kunnen een verschillende parkeerbehoefte hebben. Daardoor kan bij functieverandering (ook binnen de bestemming) de parkeerbehoefte groter of kleiner worden. De parkeerbalans in de omgeving mag dan niet verstoord worden.

In het plangebied vindt op twee locaties een kleinschalige functieverandering plaats waarbij voor parkeren moet worden getoetst aan het parkeernormenbeleid. Op de locatie Koestraat 12bij zal een winkelpand met bovenwoning worden gewijzigd in appartementen (bestemming Wonen). Het huidige pand kent een parkeerbehoefte van 3,6 parkeerplaatsen. (berekening: winkel centrumgebied ca 65 m² bvo; 65/100 x 3,5 parkeerplaats = 2,2 + woning midden centrumgebied = 1,4 parkeerplaats). De parkeerbehoefte van het bouwplan van 3 appartementen bedraagt 3 x 1,2 parkeerplaats per starterwoning, wat neerkomt op totaal 3,6 parkeerplaatsen. Om die reden zijn er dan ook geen extra parkeerplaatsen nodig.
Op de locatie Noordeinde 34 zit een beveiligingsbedrijf met kantoorfunctie. Op de locatie zal daarnaast een onderwijsfunctie (3 leslokalen waar beveiligers worden opgeleid) worden ingericht. Het onderwijsgedeelte zal overdag plaatsvinden. Voor het onderwijsgedeelte is de parkeersituatie door de gemeente beoordeeld. In de oude situatie waren voorzien: 14 parkeerplekken op basis van 736m² bvo met kantoorfunctie zonder balie. In de nieuwe situatie dienen te worden voorzien:

  • 11 parkeerplekken op basis van 584 m² bvo met kantoorfunctie zonder balie;
  • 21 parkeerplekken op basis van 3 leslokalen, toegankelijk voor 30 personen per lokaal met ROC-mbo onderwijs;

Geconcludeerd wordt dat er 18 parkeerplaatsen op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is ondanks de gunstige ligging bij regionale wegen en de A44 niet altijd goed te noemen. De bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer is op enkele plekken na goed. De woongebieden (erftoegangswegen, ook wel 30 km/h-zones) zijn grotendeels conform Duurzaam Veilig ingericht. Er zijn nog enkele plekken die de komende jaren aan Duurzaam Veilig worden aangepast. De hoofdwegen (gebiedsontsluitingswegen, 50 km/h-wegen) voldoen niet aan Duurzaam Veilig. Voor een groot deel heeft dit te maken met de beschikbare ruimte. Deze wegen worden heringericht. Dit zijn maatregelen ten behoeve van een aantal bouwplannen. Uit parkeeronderzoek is gebleken dat in een vrij groot deel parkeerproblemen zijn.