direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Zeehospitium fase 1b
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKATzeehospitium-va01

4.2 Verkeer

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf de te realiseren rotonde Zuid en vanaf de Seinpoststraat. De Seinpoststraat sluit eveneens aan op de Drieplassenweg. Aan de westkant van het plangebied loopt de Boulevard, deze weg loopt langs de kust van Katwijk.

De Drieplassenweg en de Sportlaan sluiten aan op de Parklaan. Via de Parklaan, Boslaan, Koningin Julianalaan en de Zeeweg wordt ontsloten naar de N206. De N206 vormt de belangrijkste ontsluitingsweg door Katwijk en heeft een directe aansluiting op de A44. Eveneens geeft de N206 verbinding in de richtingen Noordwijk en Noordwijkerhout.

De Drieplassenweg en de Sportlaan zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Boulevard en de Seinpoststraat zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De 30 km/h-zone zal op korte termijn (2010) worden uitgebreid. De maximumsnelheid op de Drieplassenweg vanaf de Kamperfoeliestraat in noordelijke richting en op de Sportlaan zal eveneens 30 km/h gaan bedragen.

Ontsluiting per openbaar vervoer

Ter hoogte van de locatie is langs de Drieplassenweg een bushalte gelegen. Hier halteren de busdiensten in de richtingen Leiden, Den Haag en Haarlem. In deze plaatsen kan worden overgestapt op het railnetwerk.

Ontsluiting langzaam verkeer

Vanaf de nieuwe rotonde zal een voet- en fietspad naar de Boulevard worden gerealiseerd. Het langzaam verkeer wordt verder afgewikkeld over de wegen rondom de locatie. Door de herinrichting zal het verkeer binnen de 30 km/h gemengd worden afgewikkeld. Een uitzondering hierop vormt de Boulevard waar fietssuggestiestroken zijn gelegen. Op het 50 km/h-gedeelte van de Drieplassenweg zal worden voorzien in fietssuggestiestroken en langs de rotonde in vrijliggende fietspaden.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

De bouw van de appartementen en het gezondheidscentrum zal leiden tot extra verkeer van en naar de locatie. De circa 106 nieuwe appartementen zullen circa 636 mvt/etmaal gaan genereren, uitgaande van 6 mvt/etmaal per woning en circa 106 nieuwe appartementen. Het extra verkeer ten gevolge van het gezondheidscentrum zal enigzins toenemen ten opzichte van de huidige situatie omdat het nieuwe gezondheidscentrum groter zal worden (van 11.172 m2 naar 17.000 m2). De toename van 5.828 m2 zal leiden tot 1.150 mvt/etmaal, uitgaande van een kencijfer van 20,1 per 100 m2 bvo (publicatie 272 CROW).

Dit betreft de ontwikkelingen in fase 1b. In het gebied worden echter nog meer ontwikkelingen mogelijk gemaakt (fase 1a en 2). In de verkeersprognose voor 2020 zijn al deze ontwikkelingen meegenomen. Deze gegevens zijn aangeleverd door de gemeente Katwijk, zie tabel 4.1. Binnen het plangebied wordt een nieuwe weg aangelegd, welke zal aansluiten op de rotonde. Aangenomen kan worden dat de intensiteit op deze weg niet meer dan 1.000 mvt/etmaal zal bedragen.

Tabel 4.1 Verkeersprognose 2020

  2020  
Drieplassenweg   3.170  
Sportlaan   2.100  
Boulevard   2.230  
Nieuwe weg   1.000  

Parkeren

In 2009 is door Spark een parkeerbalans opgesteld voor Het Raamwerk (zie bijlage 4).2 Hierin is voor alle ontwikkelingen van Het Raamwerk de parkeerbehoefte bepaald en afgezet tegen de parkeerplaatsen die worden gerealiseerd. Er zullen drie openbare parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.

Binnen het plangebied zullen in de 4 appartementengebouwen circa 80 appartementen worden gerealiseerd. Voor de woningen (incl. bezoekers van de woningen) geldt dat minimaal 0,5 parkeerplaats openbaar toegankelijk moet zijn. Voor de appartementen zal 1 parkeerplaats in de onderliggende parkeergarage beschikbaar zijn, hier worden namelijk 88 parkeerplaatsen gerealiseerd. De benodigde overige parkeerplaatsen zullen in de parkeergarage onder het gezondheidscentrum (202 parkeerplaatsen) en op maaiveld (34 parkeerplaatsen) worden gerealiseerd. Deze parkeerplaatsen zijn eveneens beschikbaar voor de maximaal 12 appartementen in het oude hoofdgebouw tegenover het gezondheidscentrum, de 14 appartementen die in het gezondheidscentrum zelf worden ingericht en de overige functies in het gezondheidscentrum.

Conclusie

De ontsluiting van het plangebied voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer als het openbaar vervoer is goed te noemen. Ten behoeve van de ontsluiting zal een nieuwe weg worden aangelegd die aansluit op de nieuwe rotonde. De ontwikkelingen zullen dan ook niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Voor de circa 80 appartementen in de appartementengebouwen zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Voor het gezondheidscentrum en overige appartementen zullen in de parkeergarage en op maaiveld voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn.