direct naar inhoud van 3.3 Functionele structuur
Plan: Haven, fase 2 (zuid)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKAThavenfase2z-va02

3.3 Functionele structuur

3.3.1 Wonen

Het nieuwe stedenbouwkundige plan voorziet in een aantal van ca. 160 woningen. In het plangebied blijft één bestaande woning behouden.

De stedenbouwkundige opzet ten zuiden van het Prins Hendrikkanaal bestaat uit een drietal bouwblokken omsloten door verschillende straten. Het gasontvangst- en het gasverdeelstation zijn gesitueerd op een binnenterrein. Vanwege de veiligheidseisen en de (nieuwe) eigendomssituatie rondom de gasstations ontstaat hier een groot binnenterrein. Ook de bestaande directeurswoning op Mr. C. Fockstraat 36 wordt ingepast in het middelste deelgebied. De bebouwing bestaat hoofdzakelijk uit grondgebonden woningen met tuinen, met uitzondering van de appartementen in het woonzorgcomplex van welzijns- en zorgorganisatie DSV. Dit complex is gesitueerd in het westelijke bouwblok en vormt de overgang met Princehaven. De woonbebouwing bestaat hier uit ca. 93 rijwoningen en vier twee-onder-éénkappers. In het plan is een flexibiliteit opgenomen waardoor incidenteel gekozen kan worden voor appartementen. In de bouwblokken is om die reden rekening gehouden met een hoger maximaal aantal woningen.


Langs de Hans van der Hoevenstraat komen ca. 60 appartementen in een bebouwing in vijf bouwlagen op een (parkeer)plint. Aan de zijde van de Prins Hendrikkade sluit deze bebouwing aan op het bestaande pand van Parlevliet, dat wordt teruggebracht in oorspronkelijke staat met kap haaks op de kade. Langs de J. van der Vegtstraat wordt het complex afgebouwd tot drie bouwlagen om aan te sluiten op de grondgebonden woningen in één tot twee bouwlagen met kap in deze straat. De binnenzijde van het complex krijgt een verhoogde daktuin boven een (half)verdiepte parkeergarage.


Het beeld langs de Prins Hendrikkade wordt bepaald door een rijzige bebouwing in drie tot vier bouwlagen, met incidenteel mogelijkheden voor kleinschalige appartementen en voorzieningen in de plint ter verlevendiging van de kade. De overige bebouwing in het plangebied bestaat uit woningen in gemiddeld twee bouwlagen met kap. Tenslotte zijn er enkele afwijkende (hoek)woningen als verbijzonderingen in de stedenbouwkundige opzet.

3.3.2 Bedrijven & detailhandel

In het nieuwe plan zal geen extra bedrijvigheid en detailhandel worden toegevoegd. Wel worden conform de hoofddoelstellingen van het economisch beleid bedrijfsvoering of kantoren aan huis onder voorwaarden toegestaan.

3.3.3 Maatschappelijke voorzieningen

Onderdeel van de nieuw te ontwikkelen bebouwing is een woonzorgcomplex van DSV verzorgd wonen op de hoek van de Van der Hoevenstraat en de Prins Hendrikkade. Binnen dit woonzorgcomplex zal ruimte zijn voor kantoren, welzijnsfuncties zoals eerstelijnszorg en een bij het complex behorend restaurant verdeeld over het pand van Parlevliet en de begane grond van het appartementencomplex aan de zijde van de Prins Hendrikkade.

3.3.4 Verkeer

Ontsluitingsstructuur

De Prins Hendrikkade, de Hans van der Hoevenstraat en de J. van der Vegtstraat zijn straten met tweerichtingsverkeer. De Rahusenstraat wordt (volledig) opengesteld voor eenrichtingsverkeer vanaf de J. van der Vegtstraat richting de Visserijkade. De uitrit van het parkeerterrein aan de achterzijde van de Digros sluit hier op aan. De twee nieuwe straten in het plan tussen de Prins Hendrikkade en de J. van der Vegstraat/Rahusenstraat worden straten met eenrichtingsverkeer. Het centrale binnenterrein rondom het gasontvangst- en het gasverdeelstation wordt ontsloten vanaf de twee nieuwe straten tussen de Prins Hendrikkade en de J. van der Vegstraat/Rahusenstraat. Het binnenterrein is via de Mr. C. Fockstraat nog voor langzaam verkeer bereikbaar. Voor auto- en fietsverkeer is het niet meer mogelijk om via de Mr. C. Fockstraat door te rijden naar de Prins Hendrikkade. Wel blijft er een doorgang voor wandelaars tussen het binnenterrein en de Prins Hendrikkade. Voor fiets- en autoverkeer ligt parallel aan de voormalige Mr. C. Fockstraat een alternatieve verbinding in de vorm van een woonstraat tussen de J van der Vegtstraat en de Prins Hendrikkade. Fietsverkeer kan in deze straat in twee richtingen rijden , autoverkeer in de richting van de prins Hendrikkade.

Zie voor de verkeersafwikkeling ook de afbeelding bij paragraaf 3.2.1 Stedenbouwkundige opzet 'Indicatie inrichting binnenterrein GOS/GVS.

3.3.5 Parkeren

De parkeernormen zijn geactualiseerd naar de huidige normen die gelden voor deze locatie. Voor de woningen tot circa 300.000 euro geldt een parkeernorm van 1,8 parkeerplaats per woning. Voor de woningen vanaf circa 300.000 euro geldt een parkeernorm van 2,0 parkeerplaats per woning. Voor het woonzorgcomplex geldt voor de appartementen een parkeernorm van 0,7 parkeerplaats per woning. (inclusief gemeenschappelijke ruimte annex restaurant), voor het kantoorgedeelte 1,9 parkeerplaats per 100 m2 bvo en voor de eerstelijnszorg 2,0 parkeerplaats per behandelkamer. Uitgangspunt is dat de parkeerbehoefte van het woonzorgcomplex grotendeels op eigen terrein wordt gerealiseerd. Omdat in het plan ook incidenteel appartementen kunnen worden gerealiseerd, kan hiervoor ook een parkeernorm van 1,6 in geval van goedkope appartementen of 1,4 in geval van starterswoningen gelden. De nieuwe stedenbouwkundige opzet voorziet in een op basis van genoemde normen sluitende parkeerbalans.

3.3.6 Speelvoorzieningen

Bij nieuwe ontwikkelingen geldt volgens het speelplaatsenbeleid dat de formele speeloppervlakte binnen het plangebied 3% van het totale oppervlakte van het uitgeefbare terrein bedraagt. Gelet op de beoogde doelgroep voor de locatie (m.n. jonge gezinnen) en de beperkte bestaande speelruimte in de directe omgeving is er in de nieuwe stedenbouwkundige opzet hierin voorzien. Op het binnenterrein van het middelste woonblok worden speelvoorzieningen gerealiseerd voor de jongste doelgroepen. Dit betreffen voorzieningen in de categorie A (0-6 jaar) en categorie B (7-12 jaar). Voor oudere jeugd is in het gebied geen voorziening opgenomen. Net buiten het plangebied ligt voor deze doelgroep een basketbalveld.

3.3.7 Afvalinzameling

De afvalinzameling in het plangebied vindt ondergronds plaats. Hiervoor zijn in de stedenbouwkundige opzet meerdere locaties voorzien: langs de Prins Hendrikkade ter hoogte van de zijstraten, nabij de entree van het woonzorgcomplex van DSV en ter hoogte van de voormalige Mr. C. Fockstraat. Deze locaties vallen binnen het bereik van voldoende woningen en zijn tevens goed bereikbaar voor een vuilniswagen. Deze voorzieningen vallen binnen de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied.