Plan: | Bedrijventerrein Valkenburgseweg/'t Ambacht/Katwijkerbroek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKATbedrijventrn-va01 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste ontsluitingsweg door het plangebied wordt gevormd door de Sandtlaan en de Valkenburgseweg. De Sandtlaan maakt in westelijke richting verbinding met de N206. De Sandtlaan maakt in oostelijke richting verbinding met de A44. De N206 en de N449 vormen de regionale hoofdwegenstructuur rondom Katwijk. De Sandtlaan en Valkenburgseweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze wegen vallen gedeeltelijk buiten het plangebied. De gedeelten die binnen het plangebied vallen krijgen de bestemming "Verkeer".
De overige wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze wegen krijgen de bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied".
De gebiedsontsluitingswegen voldoen wel aan de inrichting van Duurzaam Veilig. De meeste wegen zijn historisch gegroeide wegen waar onvoldoende ruimte is om de wegen conform Duurzaam Veilig in te richten.
Ontsluiting langzaam verkeer
De gebiedsontsluitingswegen zijn voorzien van fietspaden, fietsstroken of fietssuggestiestroken.
Ontsluiting per openbaar vervoer
De bushaltes binnen het plangebied zijn gelegen langs de gebiedsontsluitingswegen. Hier halteren diverse busdiensten in de richtingen Leiden, Den Haag, Haarlem, Zoetermeer en Noordwijk. Vrijwel alle haltes zijn zo gelegen dat de maximale loopafstand 350 m bedraagt. Dit is een aanvaardbare loopafstand.
Verkeersafwikkeling
Ondanks de gunstige ligging van de bedrijventerreinen nabij de genoemde regionale wegen en de A44 zijn er diverse knelpunten in de bereikbaarheid en de verkeersafwikkeling. In de huidige situatie bestaat er een grote verkeersdruk op zowel het Katwijkse als het regionale wegennet. Een belangrijke oorzaak is dat het wegennet niet is meegegroeid en adequaat is aangepast aan de toename van de bebouwing en de groei van het verkeer. Dit resulteert in een slechte bereikbaarheid voor het autoverkeer vooral in oost-westrichting. Met name de N206 tussen Katwijk aan Zee en de A44 is overbelast. Eveneens vormt de A44 een druk bereden route door zowel regionaal, lokaal als interlokaal verkeer. Vooral in de spits ontstaat hier een knelpunt in de doorstroming.