Plan: | Landelijk gebied 2010 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0532.BPLandelijkgebied-OH01 |
In het landelijk gebied komen enkele geluidsbronnen voor. Het gaat daarbij om de spoorlijn en de diverse wegen. Alle wegen in het buitengebied zijn zoneplichtig.
Het gebied Grootslag-west is als stiltegebied aangewezen. De bescherming van de stilte in het centrale deel met water- en moerasgebieden en het belang voor vogelsoorten is daarvoor de reden. De stilte wordt aangetast door de Drechterlandseweg die er langs loopt.
Industrielawaai
De Wet milieubeheer maakt onderscheid tussen "relatief simpele" bedrijven (aangewezen in de wet) die geen vergunning nodig hebben en die onder de milieubeschermende maatregelen van het activiteitenbesluit vallen en bedrijven die wel vergund moeten worden.
De, conform de Wet milieubeheer, vergunningplichtige bedrijven, welke worden genoemd in
artikel 2.4 van het inrichtingen- en vergunningenbesluit Wet milieubeheer, zijn in het kader van hoofdstuk V van de Wet Geluidhinder zoneringsplichtig. Dit betekent dat in bestemmingsplannen welke zoneringsplichtige bedrijven toestaan een geluidszone vastgelegd moet worden. Buiten die zone mag de geluidsbelasting niet hoger zijn dan 50 dB(A). Een vastgestelde zone kan worden gewijzigd, echter dit is niet toegestaan voor het gebied waar een hogere geluidbelasting dan 50 dB(A) als gevolg van het gezoneerde industrieterrein optreedt. In principe zijn alle bestemmingsplannen, welke bedrijvigheid toestaan, zoneringsplichtig, behalve wanneer het bestemmingsplan de vestiging van zoneringsplichtige bedrijven expliciet uitsluit. Stede Broec heeft geen gezoneerde bedrijventerreinen.
Windturbines
Bij bepaling van de geluidbelasting vanwege een industrieterrein blijft het geluid van windturbines, die duurzame energie opwekken, buiten beschouwing. Uiteraard gelden er in het kader van vergunningverlening op basis van de Wet milieubeheer wel eisen voor de geluidproductie van windturbines. Dat geldt ook voor windturbines die vallen onder het activiteitenbesluit Wet milieubeheer.
Wegverkeerslawaai
Ingevolge de Wet geluidhinder heeft iedere weg van rechtswege een zone. De breedte van de zone langs wegen is afhankelijk van het aantal rijstroken en of de weg in stedelijk of buitenstedelijk gebied is gelegen:
Onder stedelijk gebied wordt bedoeld het gebied binnen de bebouwde kom, met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone langs een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.
De geluidzones gelden niet voor:
Ingevolge artikel 77 van de Wet geluidhinder dient binnen de langs een weg gelegen zone een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd naar de te verwachten geluidbelasting op de gevels van woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.
De wegen binnen de gemeente Stede Broec kunnen worden opgedeeld in verschillende categorieën; ontsluitingswegen binnen de wijk vormen één categorie. Voor deze wegen is een maximale snelheid van 30 km/h toegestaan, deze wegen hebben geen geluidzone.
Daarnaast worden de wijken weer ontsloten door middel van wijkontsluitingswegen waar een maximale snelheid geldt van 50 km/h.
Op de wegen in het buitengebied is een maximale snelheid van 60 km/h toegestaan.
Wat betreft de provinciale wegen, de Drechterlandseweg (N205) aan de noordzijde en De Hout (N506) aan de zuidzijde van de verstedelijking, is een maximale snelheid van 80 km/h toegestaan. Voor de wijkontsluitingswegen, de wegen in het buitengebied en de provinciale wegen geldt een toetsingszone van 200 meter binnen stedelijk gebied en een zone van 250 meter in het landelijk gebied.
Binnen het gebied van een geluidzone kunnen nieuwe woningen alleen worden gerealiseerd als de geluidbelasting niet meer bedraagt dan 48 dB, of na vaststelling van een hogere grenswaarde.
Voor het stedelijk gebied is een maximaal toelaatbare geluidbelasting van 63 dB mogelijk. Voor het buitenstedelijk gebied is een maximale geluidbelasting van 53 dB mogelijk.
Spoorweglawaai
Elke spoorweg heeft een zone. De breedte van deze zone is afhankelijk van de intensiteit van de spoorlijn en ligt tussen de 100 en 600 meter.
Binnen deze zone dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd naar de te verwachten geluidbelasting op de gevels van woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.
Binnen de gemeente Stede Broec is de spoorlijn Hoorn - Enkhuizen gelegen. De gemeente heeft twee stations aan dit traject, namelijk: Bovenkarspel-Grootebroek en Bovenkarspel-Flora. De zone langs de spoorlijn heeft een breedte van 100 meter.
Binnen de zone langs een spoorlijn kunnen nieuwe woningen alleen worden gerealiseerd als de geluidbelasting niet meer bedraagt dan 55 dB, of na vaststelling van een hogere grenswaarde. Hierbij is een maximaal toelaatbare geluidbelasting van 68 dB mogelijk.
Stiltegebieden
In stiltegebieden geldt een streefwaarde van in het gebied heersende 95% overschrijdingsniveau minus 5. Mocht daar niet aan kunnen worden voldaan, dan kan in overleg eventueel worden uitgeweken naar een hogere waarde tot een maximum van de grenswaarde van 45 dB(A).
In het Milieubeleidplan van de provincie is het gebied Grootslag-West als stiltegebied gedefinieerd.
Dit is in de 'Beleidsvisie op Hoofdlijnen' voor het bestemmingsplan landelijk gebied overgenomen.
De grenswaarde is hier 45 dB(A). Reden hiervoor is dat de centrale delen van het gebied, vooral de water- en moerasgebieden de status van natuurreservaat hebben verkregen.
Ook het Markermeer is een stiltegebied met een grenswaarde van 45 dB(A). De Markermeerkust is een Europees vogelrichtlijngebied en maakt ook deel uit van de nationale ecologische hoofdstructuur. Deze status is toegekend wegens belangrijke rol van de meer pleisterende vogelsoorten en voor riet- en moerasvogels.
Op bijgaande themakaart is aangegeven waar de geluidszones binnen de gemeente gelegen zijn. Gezien het conserverende karakter van het bestemmingsplan Landelijk gebied worden geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt binnen de zones. Een wezenlijke toename van de geluidbelasting van de wegen op de aanliggende geluidsgevoelige bebouwing is niet te verwachten.