direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: De Vesting
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0530.BPDeVesting2011-VG01

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Hellevoetsluis 2010+

Het structuurplan Hellevoetsluis 2010+ is vastgesteld door de gemeenteraad op 2 september 2004. Het overgangsrecht van de Wro heeft bepaald dat structuurplannen die onder de oude WRO zijn vastgesteld, gelden als structuurvisie.

In dit structuurplan zijn de gemeentelijke doelen aangegeven. Hellevoetsluis wil een prettige gemeente zijn om in te wonen, met aangename en complete woonbuurten in een aantrekkelijk landschap. Daarnaast wil de gemeente groeien als toeristisch-recreatief centrum in de noordelijke Delta, gedragen door de ligging aan het water en de aanwezigheid van een historische vesting. Deze twee kwaliteiten vormen de hoofddoelstelling van het gemeentelijke beleid. De hoofddoelstelling wordt ondersteund en aangevuld door de principes van duurzaamheid en leefbaarheid.

Behoud en versterking van waardevolle elementen op het terrein van water, natuur, landschap en cultuurhistorie vormen essentiële doelstellingen van het ruimtelijke beleid, zowel in het buitengebied, als in het stedelijk gebied en de uitbreidingen daarvan. Na een uitvoerige inventarisatiefase is in het structuurplan aan de hand van een aantal modellen voor de verschillende wijken van Hellevoetsluis is een ruimtelijk model ontwikkeld. Voor de vesting is in het structuurplan het volgende vermeld.

De Vesting is het historische hart van Hellevoetsluis en is een belangrijk cultuurhistorisch erfgoed dat het waard is gerestaureerd, behouden en goed beheerd te worden. De fraai aan het Haringvliet gelegen Vesting kan sterk bijdragen aan het versterken van de eigen identiteit van stad en inwoners en aan het toeristisch product. De functie die de Vesting heeft gehad voor de marine, is overgenomen door de watersport. De Vesting biedt unieke mogelijkheden door de historische en maritieme omgeving. Haar potenties worden echter nog niet volledig benut. Doelstelling voor de Vesting is daarom het vergroten van de levendigheid en activiteit. Hiertoe zijn in het 'Herontwikkelingsplan Vesting Hellevoetsluis' voorstellen gedaan om het wonen, het toerisme en de watersport, de cultuur, het verkeer en het parkeren te verbeteren en te versterken. Het Structuurplan neemt deze voorstellen, op enkele specifieke punten na, integraal over. Waar het gaat om het thema watersport (bijvoorbeeld om de uitbreiding van ligplaatsen en de eventuele ontwikkeling van een nieuwe haven) is niet het 'Herontwikkelings Vesting', maar de 'Visie op Watersport' leidend. Een aantal bedrijfsvestigingen is inmiddels uit de Industriehaven West verplaatst, zodat ruimte is ontstaan voor het realiseren van het plan Groote Dok West. Na de realisering van dit plan komen de plannen voor het Groote Dok Oost aan bod. Hier is plaats voor een stedelijk woonmilieu met een menging van kleinschalige bedrijvigheid, woningbouw en culturele voorzieningen. Het Droogdok wordt gerestaureerd en uitgebouwd tot een educatieve dagattractie. De voormalige school aan de Opzoomerlaan heeft na een verbouwing een nieuwe functie in de vorm van een kunstencentrum gekregen. Op de kop van het gebouw zijn enkele appartementen gerealiseerd. Het land van Paling en het Zuid Front blijven de locatie voor evenementen als de Vestingdagen.

Het bestemmingsplan Vesting ligt in het verlengde van het Structuurplan. De genoemde ontwikkelingen zijn inmiddels in uitvoering of worden binnenkort uitgevoerd en de plannen worden dan ook verankerd in het bestemmingsplan.

Structuurvisie Hellevoetsluis 2015+

De opvolger van het structuurplan, de structuurvisie Hellevoetsluis 2015+, is inmiddels vastgesteld door de gemeenteraad op 13 oktober 2011. Het betreft hier een actualisering van het voornoemde Structuurplan 2010+. Voor de onderwerpen waarover de structuurvisie 2015+ geen uitspraken doet, blijft het Structuurplan 2010+ van kracht. De Structuurvisie Hellevoetsluis 2015+ geeft de visie en ambities met betrekking tot het gemeentelijk beleid weer. De visie is een kader voor toekomstige bestemmingsplannen (en daarmee tevens voor afwijkingsprocedures van deze bestemmingsplannen)

geactualiseerd.

Ten aanzien van de Vesting is in de Structuurvisie het volgende verwoord:

De Vesting is het historische hart van Hellevoetsluis en is een belangrijk cultuurhistorisch erfgoed dat het waard is gerestaureerd, behouden en goed beheerd te worden. De fraai aan het Haringvliet gelegen De Vesting kan sterk bijdragen aan het versterken van de eigen identiteit van stad en inwoners en aan het toeristisch product. De functie die De Vesting heeft gehad voor de marine, is overgenomen door de watersport.

De Vesting biedt unieke mogelijkheden door de historische en maritieme omgeving. Haar potenties worden echter nog niet volledig benut. Doelstelling voor De Vesting is daarom het vergroten van de levendigheid en activiteit. Hiertoe zijn in het 'Herontwikkelingsplan Vesting Hellevoetsluis' voorstellen gedaan om het wonen, het toerisme en de watersport, de cultuur, het verkeer en het parkeren te verbeteren en te versterken. De Structuurvisie neemt deze voorstellen, op enkele specifieke punten na, integraal over. Waar het gaat om het thema watersport (bijvoorbeeld om de uitbreiding van ligplaatsen en de eventuele ontwikkeling van een nieuwe haven) is niet het 'Herontwikkelingsplan Vesting Hellevoetsluis', maar de 'Visie op Wa-tersport' leidend.

Het waterbeheer binnen De Vesting moet worden aangepast aan het veranderende beheer van het Haringvliet(Kierbesluit). Om de inname van zoet water vanuit de Vestinggracht te kunnen continueren worden maatregelen genomen om brak Haringvlietwater 'buiten de deur' te houden en het binnendijkse gedeelte van de Vestinggracht op peil te houden.

Het plan Groote Dok West, bestaande uit woningen, bedrijfsgebouwen en winkelruimten, is inmiddels gerealiseerd. Het plan Groote Dok Oost is in ontwikkeling. Hier is plaats voor een wandel- en museumboulevard, woningen en commerciële voorzieningen. Daarnaast is er één inbreidingslocatie binnen De Vesting gesitueerd. Het betreft de locatie Molenstraat waar jongerenhuisvesting gerealiseerd wordt.

Het Droogdok is reeds gerestaureerd en uitgebouwd tot een educatieve dagattractie. Deze invullocaties sluiten aan bij het gedachtegoed van het herontwikkelingsplan en dienen ter versterking van de woonkwaliteiten van De Vesting. Het land van Paling en het Zuidfront blijven de locaties voor evenementen.

In dit bestemmingsplan De vesting is rekening gehouden met de Structuurvisie 2015+. De genoemde ontwikkelingen zijn inmiddels in uitvoering of worden binnenkort uitgevoerd en de plannen worden dan ook verankerd in het bestemmingsplan.

Visie op watersport

De watersport vormt in Hellevoetsluis een belangrijk onderdeel van het toeristisch-recreatief beleid. De watersport is een van de factoren waardoor Hellevoetsluis aantrekkelijk is voor personen en bedrijven om zich te vestigen. Vanuit historisch en geografisch perspectief ligt de belangrijke rol van de watersport in Hellevoetsluis voor de hand. Bij de Visie op de watersport is gekeken naar de huidige situatie, de gewenste toekomstige positie van de watersprot en de bereikbaarheid van het water. In het rapport wordt benadrukt dat de watersport een kwaliteitsimpuls nodig heeft, de voorzieningen dienen weer op peil gebracht te worden. Om dit te bereiken is een goede samenwerking tussen de bij de watersport betrokken partijen en een integrale beleidsaanpak van groot belang.

Groenstructuurplan Hellevoetsluis

Op 10 december 2009 is het Groenstructuurplan Hellevoetsluis 2010-2020 vastgesteld. Het Groenstructuurplan heeft als doel om het bestaande (stedelijke) groen te behouden, de ecologische kwaliteit ervan te verbeteren en de samenhangende structuur ervan op termijn verder te ontwikkelen. Om dat de bereiken heeft het de volgende status:

  • 1. Beleidskader voor al het gemeentelijk beleid;
  • 2. Toetsingskader bij ruimtelijke ontwikkelingen;
  • 3. Uitvoeringskader voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte voor de aspecten groen en water.

In het Groenstructuurplan worden elf belangrijke groenstructuren behandeld. Dit zijn bijvoorbeeld bermen, dijken, watergangen en stedelijk groen. Per groenstructuur worden kernkwaliteiten van de huidige situatie, relevante ontwikkelingen, toekomstig beheer en inrichting en het streefbeeld voor 2020 weergegeven.

In het plangebied Vesting vormen de vestingwerken een belangrijke groen- en waterstructuur In het groenstructuurplan staat over de visie op en de veranderingen voor de vestingswerken hierover het volgende verwoord.

Bij de vesting staat cultuurhistorie nog steeds voorop, maar door op sommige plaatsen ecologisch beheer toe te passen, is de ecologische waarde van de vestinggrachten toegenomen. Op enkele plekken aan de buitenzijde zijn natuurvriendelijke oevers aangelegd. De historische meidoornhaag en de bijbehorende knotwilgen langs de vestinggrachten worden hersteld. Er zal gekeken worden naar mogelijkheden om (stukken van) de Vesting ecologisch te beheren en om natuurvriendelijke oevers aan te leggen. Bij werkzaamheden aan de muren dient rekening gehouden te worden met (beschermde) muurplanten.

Het bestemmingsplan vesting is consoliderend van aard. De vestingwerken hebben hoofdzakelijk de bestemmingen Groen en Water gekregen waarbinnen de visie uit het Groenstructuurplan verwezenlijkt kan worden.

Woonvisie 2008-2015 en Actualisering 2010-2015+

De woonvisie is een nota waarin de plannen met betrekking tot het wonen in Hellevoetsluis staan beschreven. Onderdeel van de woonvisie is een onderzoek geweest naar de woonwensen van de bewoners van Hellevoetsluis. Voor dit onderzoek heeft er in februari 2007 een uitgebreide enquête plaatsgevonden onder circa 3.000 huishoudens in de gemeente. De bestaande wijken in Hellevoetsluis maken een wezenlijk onderdeel uit van de woonvisie. Het merendeel van de woningen die er in 2015 staan, zijn er nu immers ook al. In de woonvisie is per wijk een beknopte omschrijving gegeven van het wonen en de aspecten die mede bepalend zijn voor het wonen. Wonen is immers méér dan alleen de woning. Ook de woonomgeving speelt een rol in de woonkwaliteit evenals de bereikbaarheid van de wijk en de voorzieningen, zoals winkels, zorg- en welzijnsvoorzieningen.

Onlangs is de Woonvisie geactualiseerd in verband met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen op de woningmarkt. Het uitgangspunt voor wat betreft nieuwbouw is het realiseren van 200 nieuwbouwwoningen in de periode 2010 tot en met 2012 en vervolgens 200 nieuwe woningen per jaar in de periode 2013 tot 2020. Voor het plangebied De Vesting zijn de locaties Groote Dok Oost, Opzoomerlaan en Molenstraat van belang. Deze bouwplannen zijn reeds in aanbouw. De locaties worden in het bestemmingsplan dan ook bestemd conform de nieuwe plannen.

Nota Ruimtelijke Kwaliteit

Op 18 februari 2010 is de Welstandsnota vervangen door de Nota Ruimtelijke Kwaliteit. De gebiedsindeling is ten opzichte van de Welstandsnota uit 2005 gewijzigd. De bouwperiode blijft een belangrijke factor maar vooral de ruimtelijke en functionele opzet van gebieden zijn leidend geworden. Daarnaast zijn nieuwe objectgerichte criteria opgesteld voor specifieke gebouwen en bouwwerken zoals boerderijen en basisscholen. Voor de welstandscriteria wordt verwezen naar de Nota Ruimtelijke Kwaliteit.

De bebouwing in de vesting valt in de nota Ruimtelijke kwaliteit onder een zwaar welstandsregime (niveau 1) wat wil zeggen dat alle bouwplannen worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke kwaliteit.. De specifieke welstandscriteria zijn afgestemd op de waarden en karakteristieken die behoren bij het beschermd stadsgezicht.

In het bestemmingsplan de Vesting is in de juridische regeling daar waar mogelijk afstemming gezocht met de welstandcriteria. Er is sprake van een consoliderend plan waarbij een gedetailleerde regeling is opgesteld. Gekozen is voor beperkte bouwvlakken voor hoofdgebouwen afgestemd op de bestaande situatie, ook dienen de bestaande goot- en bouwhoogten, dakhellingen en kapvormen in acht te worden genomen.

Economische Beleidsnota 2008-2020

De economische beleidsnota 2008-2020 is vastgesteld door de gemeenteraad van Hellevoetsluis op 3 juli 2008. De economische beleidsnota is een zogeheten paraplunota, waar tegen de achtergrond van de actuele economische ontwikkeling het economische beleid in de samenhang met alle andere beleidsvelden en ambities van de gemeente wordt weergegeven. De nota streeft naar een lokale economie, die letterlijk voortdurend ruimte biedt aan nieuwe bedrijfsinitiatieven passend in het karakter van Hellevoetsluis en naar regionale afstemming. Daarbij wordt gestreefd naar een duurzame ontwikkeling, dat wil zeggen:

  • een evenwichtige en stabiele economische ontwikkeling van bedrijven en maatschappelijke organisaties;
  • geen aantasting of bovenmatige belasting van het milieu.

De ambities van Hellevoetsluis dienen zoveel mogelijk te worden opgepakt op het schaalniveau voor Voorne-Putten. Daarnaast biedt de ligging in de nabijheid van het Havenindustrieel complex en de toekomstige aanleg van de 2e Maasvlakte kansen.

De ambities van de gemeente Hellevoetsluis zijn:

  • verbeteren werking van de arbeidsmarkt;
  • uitbreiding vakgericht onderwijs;
  • benutten van de potenties in Toerisme en recreatie;
  • opstellen detailhandelsvisie en horecanota;
  • uitbreiding winkelcentrum De Struytse Hoeck;
  • economische dynamiek en behoud van de ruimtelijke kwaliteit moeten op elkaar afgestemd worden;
  • snelle ontwikkeling van Kickersbloem 3 en waarborgen van kwaliteit op bestaande bedrijventerreinen;
  • verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening.

De ambities van de gemeente zijn vertaald in een 27 tal maatregelen. De maatregelen met de hoogste prioriteit zijn de ontwikkelingen, uitgifte en beheer van Kickersbloem 3, uitbreiding van De Struytse Hoeck en het actief doorontwikkelen van toerisme en recreatie. Dit laatste is uiteraard van belang voor het onderhavige bestemmingsplan. In hoofdstuk 2 wordt hier nader op ingegaan.

Kadernota Detailhandel (2011)

De Kadernota Detailhandel is begin 2011 vastgesteld. In de kadernota Detailhandel is de volgende visie op de detailhandelsstructuur opgenomen. In deze visie wordt gestreefd naar een evenwichtige detailhandelsstructuur die een zo compleet mogelijk voorzieningenpakket biedt voor de consument en dusdanig duurzaam is dat ondernemers en overige marktpartijen hierin kunnen en willen blijven investeren. In deze visie op de detailhandel wordt ingezet op:

    • 1. versterking De Struytse Hoeck als hoofdwinkelcentrum van Hellevoetsluis en omgeving;
    • 2. handhaving levensvatbare winkelcentra voor dagelijkse voorzieningen op buurt-/wijkniveau;
    • 3. behoud Rijksstraatweg als gevarieerde aanloopstraat van de gemeente;
    • 4. winkels in volumineuze artikelen (woninginrichting, bouwmarkten, etc.), die niet inpasbaar zijn in winkelgebieden, zoveel mogelijk clusteren op een passende PDV-locatie;
    • 5. de Vesting versterken als toeristisch-recreatief gebied met hierop aansluitende detailhandelsfunctie;
    • 6. nieuwe winkelvoorzieningen te stimuleren zich te vestigen binnen de bovengnoemde winkelgebieden.

In het onderhavige bestemmingsplan wordt ingespeeld op het gestelde in de kadernota door detailhandel toe te staan binnen de bestemming Centrum die is toegekend aan het gebied Kerkstraat-Haerlemmerstraat, gedeelte Oostkade-gedeelte Oostzaandijk.

Nota Horecavestigingsbeleid 2011

Voor de toekomstige horecastructuur wordt uitgegaan van drie te versterken pijlers:

  • versterking uitgaansfunctie;
  • toeristisch-recreatieve product;
  • versterking winkelondersteunende horeca.

Versterking uitgaansfunctie

Bij de versterking van de uitgangsfunctie kan er gekozen worden om de uitgaansfunctie in de Vesting, of in De Struytse Hoeck te stimuleren. Verder wordt er aangegeven dat de plannen voor een solitaire discotheek aan de N57 passen in de ambitie om de uitgaansfunctie van Hellevoetsluis te versterken.

Toeristisch-recreatieve product

Ten aanzien van de toeristische-recreatieve potentie wordt ingegaan op de mogelijkheden van de Vesting. Gesteld wordt dat de strategische ligging aan het Haringvliet veel toeristisch-recreatieve potenties heeft. In het verlengde van het toeristisch-recreatieve product en met het oog op de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte kan ook de zakelijke markt worden bediend.

Versterking winkelondersteunende horeca

Voor het functioneren van een hoofdwinkelgebied is het van belang dat er voldoende en kwalitatief goede ondersteunende horeca aanwezig is. Bij de winkelondersteunende horeca kan met name gedacht worden aan fastfood en afhaalrestaurants, lunchrooms en terrassen. Ten doel wordt gesteld om de winkelondersteunende horeca te versterken in samenhang met opwaardering van De Struytse Hoeck.

In het bestemmingsplan De Vesting worden mogelijkheden geboden voor nieuwe horecavestigingen zoals ook in de visie 'De Vesting voltooien' (zie hierna) is opgenomen.

Nota prostitutiebeleid 2007

Naar aanleiding van de inwerkintreding van de wet 'opheffing algemeen bordeelverbod' heeft de gemeente Hellevoetsluis op 14 september 2000 de nota prostitutiebeleid 2000 vastgesteld. De nota prostitutiebeleid 2007 is een herziening van het in 2000 geschreven beleid.

De opheffing van het algemeen bordeelverbod betekent dat vanaf die tijd de exploitatie van prostitutie niet meer strafbaar is, mits het gaat om prostitutie door meerderjarigen, die vrijwillig dit werk doen en die over een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken. Met de opheffing van het bordeelverbod krijgen gemeenten ruimere mogelijkheden om de legale exploitatie van prostitutie naar eigen inzicht te beheersen en te reguleren. Dit moet op termijn leiden tot normalisering en sanering van deze branche. Aan de gemeentewet is een nieuw artikel toegevoegd, artikel 151a, dat de bevoegdheid geeft aan de gemeenteraad om voorschriften te stellen met betrekking tot 'het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot het verrichten van seksuele handelingen'. Parallel daaraan moeten extra inspanningen worden gepleegd om strafrechtelijk ongewenste, illegale vormen van exploitatie actief te bestrijden. Het betreft prostitutie waarbij sprake is van onvrijwilligheid en/of waarbij sprake is van seksueel misbruik van minderjarigen.

Maximum beleid

De gemeente Hellevoetsluis heeft geprobeerd een zogenaamd '0-beleid' (algeheel verbod voor seksinrichtingen) te voeren. De Minister van Justitie heeft echter aangegeven dat het voeren van een zogenaamd '0-beleid' niet is toegestaan. Een dergelijk verbod wordt in strijd geacht met artikel 19, lid 3, van de Grondwet waarin het recht op vrije keuze van arbeid is neergelegd. Wel is het mogelijk om, ter handhaving van de openbare orde, bescherming van de leefbaarheid en beperking van overlast, beleid te formuleren over het maximaal aantal toelaatbare seksinrichtingen.

De volgende overwegingen spelen een rol bij het bepalen van een maximum aantal:

  • de afgelopen jaren zijn er geen seksinrichtingen gevestigd in Hellevoetsluis en is er slechts 1 aanvraag geweest;
  • een stringenter beleid bij andere gemeenten kan aanleiding zijn tot een verschuiving van seksinrichtingen naar Hellevoetsluis;
  • de vestiging van seksinrichtingen kan gepaard gaan met een toename van verkeer, parkeren, (geluids)overlast en andere randverschijnselen.

Deze overwegingen en de geformuleerde doelstellingen leiden ertoe dat voor de gemeente Hellevoetsluis een maximum van één seksinrichting gehanteerd moet worden. Escortbedrijven zullen in het geheel niet worden toegestaan, aangezien deze vorm van prostitutie moeilijk te controleren is, zeker waar het arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen betreft en de voorschriften die betrekking hebben op de positie van de prostituees niet te waarborgen zijn. Straat- en raamprostitutie worden evenmin toegestaan. Thuiswerk wordt niet als vergunningplichtig beschouwd, mits voldaan wordt aan de genoemde criteria bij de omschrijving van thuiswerk.

Vestigingsbeleid

Ingeval van een aanvraag om een exploitatievergunning ex artikel 3.2.1 van de APV voor een seksinrichting en/of een partiële herziening van het bestemmingsplan c.q. projectbesluit zijn de volgende criteria van toepassing:

  • seksinrichtingen worden niet toegestaan in woon- en recreatiegebieden. Vestiging wordt slechts toegestaan binnen de plangebieden van het bestemmingsplan centrum, het bestemmingsplan buitengebied en het bestemmingsplan bedrijventerreinen.
  • De gebieden waar geen seksinrichtingen worden toegestaan omvatten hoofdzakelijk woonbebouwing waarbinnen vestiging van een seksinrichting niet gewenst is uit het oogpunt van aantasting van de openbare orde en/of het woon- en leefklimaat. In het geval van recreatiegebieden draait het niet toestaan vooral om de functie van het gebied (in- en extensieve recreatie) waarbinnen de functie seksinrichting niet past en gewenst is.

Visie: De vesting Voltooien (oktober 2011)

Om uitvoering te geven aan het collegeprogramma 2010-2014 heeftt de gemeente een visie op de vesting opgesteld. De Vesting is een centraal en gezichtsbepalend deel van Hellevoetsluis, en het college wil de mogelijkheden in kaart brengen om, zowel op de korte als op de lange termijn, de vesting verder te ontwikkelen. Er is een discussiestuk opgesteld met als titel 'De Vesting voltooien'. Hierin komen de korte-termijn-plannen terug, die al op de planning staan, maar ook mogelijke toekomstige ontwikkelingen.

De verschillende beleidsnota's en uitvoeringsplannen die zijn opgesteld zijn in het stuk in kaart gebracht. Vanuit de invalshoeken: woningbouw, bezoekfuncties en wandelroutes, bereikbaarheid, parkeren en openbare ruimte, cultuurhistorie en watersport zijn de ontwikkelingen die al op de rails staan en die op langere termijn wenselijk zijn, in beeld gebracht.

De ontwikkelingen uit de visie zijn uiteraard zeer relevant voor het onderhavige bestemmingsplan. In het onderhavige bestemmingsplan zijn dan ook de ontwikkelingen ingepast die ofwel vanuit ruimtelijk oogpunt minder ingrijpend zijn en die passen binnen een reguliere bestemmingslegging ofwel de ontwikkelingen die reeds in gang zijn gezet en die reeds voorzien zijn van een ruimtelijke onderbouwing. In hoofdstuk 2 Planbeschrijving komen de ontwikkelingen die zijn ingepast in het onderhavige bestemmingsplan aan de orde. De visie is inmiddels vastgesteld op 13 oktober 2011.

Milieustructuurplan

Het gemeentelijke milieubeleid is verwoord in het Milieustructuurplan 2008–2012, vastgesteld op 20 maart 2008 door de gemeenteraad. De centrale visie van het gemeentelijk milieubeleid is het verbeteren van de leefbaarheid en duurzaamheid in Hellevoetsluis. Het begrip leefbaarheid geeft aan in welke mate gebruikers hun omgeving waarderen. Leefbaarheidsthema's binnen het milieubeleid zijn: geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, water en ecologie. Het begrip duurzaamheid refereert aan een ontwikkeling die in evenwicht is met wat de omgeving te bieden heeft. Bij een duurzame ontwikkeling zijn ecologische, economische en sociale waarden in evenwicht. De duurzaamheidsthema's binnen het milieubeleid zijn: energie, materialen en afval. Omdat de gewenste milieukwaliteit niet voor elk gebied gelijk is, is er gebruikgemaakt van een gebiedsgerichte benadering waarbij een onderscheid is gemaakt in woongebieden, gemengd gebied, recreatiegebied, bedrijventerreinen, stadsnatuur, buitengebied en natuurgebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPDeVesting2011-VG01_0009.png"

Figuur 3.4. Kaart Milieustructuurplan

Het plangebied valt binnen het gebiedstype gemengd gebied. Het gemengd gebied heeft als algemene kenmerken levendig, bereikbaar, schoon en veilig en intensief, maar ook rust. Voor de hoofdglobale ligging plangebied verkeerswegen is het streven naar een balans tussen bereikbaarheid en levendigheid aan de ene kant en rust en een schone en veilige leefomgeving aan de andere kant.

Geluidbeleidsplan 2008-2017

Als voorbereiding op het Milieustructuurplan 2008-2012 is het Geluidbeleidsplan 2008-2017 opgesteld en is er een geluidsbelastingskaart vervaardigd waarin alle relevante geluidsbronnen zijn opgenomen. Het gaat daarbij om de belangrijkste bronnen voor verkeerslawaai en industrielawaai. De geluidsbelastingskaart is berekend op de Regionale Verkeers en MilieuKaart (RVMK). De geluidsbelastingskaart voor verkeerslawaai wordt ieder jaar geactualiseerd. In hoofdstuk 4 zal het geluidsaspect verder aan de orde komen.

Luchtbeleidsplan 2008-2017

Tevens is er een luchtbeleidsplan 2008-2017 opgesteld. De luchtkwaliteit van de gemeente Hellevoetsluis is weergegeven in de luchtkwaliteitskaarten. Deze kaarten zijn berekend op basis van de Regionale Verkeers en Milieukaart (RVMK). De luchtkwaliteitskaarten worden ieder jaar geactualiseerd. In hoofdstuk 4 zal de luchtkwaliteit verder aan de orde komen.

Klimaatbeleidsplan 2008-2012 en de Notitie Duurzaam bouwen

Op 27 maart 2001 is de Notitie Duurzaam Bouwen 'Hellevoetsluis in de 21ste eeuw' vastgesteld waarin ambities zijn opgesteld ten aanzien van duurzaam bouwen. De ambitie voor duurzaam bouwen is dat milieu een van de pijlers van het bouwen moet worden. De gemeente heeft tot doel om op termijn overal duurzaam te bouwen. Dit betekent dat duurzaam bouwen zo vroeg mogelijk in de planontwikkeling moet worden meegenomen waarbij aansluiting wordt gezocht met bestaande bouwplannen op diverse locaties. De ambitie voor het klimaatbeleidsplan 2008-2012 is een CO2-reductie van 40% in 2025 ten opzichte van het niveau van 1990. Voor de verschillende thema's als gemeentelijke gebouwen, woningbouw, bedrijven, verkeer en vervoer en duurzame energieopties zijn doelstellingen en activiteiten opgesteld.

Beleidsvisie Externe Veiligheid (2008-2017)

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met gevaarlijke stoffen. In Hellevoetsluis is een aantal risicovolle activiteiten aanwezig, zoals propaan tanks, een lpg-tankstation, een hogedruk aardgasleiding en het transport van gevaarlijke stoffen. In de Beleidsvisie Externe Veiligheid (2008-2017) wordt het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Hellevoetsluis vastgelegd. De beleidsvisie is opgebouwd uit drie delen:

  • deel A: Inventarisatie van de risicobronnen;
  • deel B: Scenario analyse hulpdiensten;
  • deel C: Omgang met verantwoording groepsrisico.

De Beleidsvisie Externe Veiligheid 2008-2017 is op 28 mei 2009 vastgesteld. Een overzicht van de externe veiligheidssituatie is vastgelegd in een signaleringskaart externe veiligheid. Hierop zijn voor alle risico volle activiteiten plaatsgevonden risicocontouren en invloedsgebieden (1% letaliteitsgrens) aangegeven. In hoofdstuk 4 wordt het aspect externe veiligheid voor het plangebied verder uitgewerkt.

Waterplan Hellevoetsluis

Het Waterplan Hellevoetsluis is in nauwe samenwerking met het waterschap Hollandse Delta tot stand gekomen. Het waterplan bestaat uit twee delen: de Watervisie 2030 en het Maatregelenplan Water.

De watervisie is vastgesteld in 2005 en beschrijft de gezamenlijke visie van de gemeente en het waterschap op de gewenste veranderingen in het watersysteem in relatie tot verwachte ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente in de komende 25 jaar. De visie richt zich op vier centrale doelstellingen, die in onderlinge samenhang moeten worden benaderd:

  • 1. realiseren van een veilig watersysteem en voorkomen van wateroverlast;
  • 2. bereiken van een goede waterkwaliteit;
  • 3. vergroten van de gebruiksmogelijkheden en de belevingswaarde;
  • 4. vergroten van de aquatisch-ecologische kwaliteiten van het water.

In de onderstaande afbeelding is de watervisie in en rond het plangebied Vesting weergegeven. De belangrijkste waterambitie in de Vesting is het herstel/waarborgen van het gebiedeigen brak/zout karakter van de vestinggrachten met waarborg voor doorspoelen. Deze ambitie hangt direct samen met het Kierbesluit (zie paragraaf 3.1) waardoor het Haringvliet gedeeltelijk brak zal worden. Aandachtspunten bij deze ambitie zijn de doorspoelbaarheid c.q. waterkwaliteit en de gevolgen voor de hengelsport (verandering visstand). Deze aspecten dienen nader te worden onderzocht en besproken met belanghebbenden voordat een besluit over het toekomstige beheer van de vestinggracht kan worden genomen.

Voor het bestemmingsplan De Vesting heeft het waterplan geen directe consequenties.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPDeVesting2011-VG01_0010.png"

Figuur 3.5. Watervisie, Waterplan Hellevoetsluis

Parkeernormen Hellevoetsluis 2011 
Deze beleidsnotitie is vastgesteld op 8 maart 2011 en is opgesteld om binnen de gemeente Hellevoetsluis kaders te geven ten aanzien van de parkeerbehoefte en de parkeerbalans. Er bestaat landelijk geen regelgeving die bepaalt wat de parkeerbehoefte is per voorziening. Het CROW heeft op basis van landelijke ervaringen wel bepaalde kencijfers opgesteld. Parkeerkencijfers zijn een hulpmiddel voor ontwerpers. Kencijfers zijn richtinggevend. Gemeenten bepalen zelf hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn bij een bepaald type functie of voorziening en leggen die vast in normen. Niet alleen met het oog op een goede ruimtelijke ordening, maar ook om onduidelijkheid te voorkomen en te voldoen aan het rechtsgelijkheidsbeginsel, is het van belang dat parkeernormen worden vastgesteld. Dit schept duidelijkheid voor alle betrokken partijen en daarmee wordt voorkomen dat er onnodige vertraging optreedt in de planvorming en plantoetsing. Voor intern en extern gebruik zal daarom ook een brochure worden opgesteld waarin de regeling voor parkeervoorzieningen kort wordt beschreven en toegelicht.

Doel van deze notitie is:

  • 1. zorgen dat bij nieuwe ontwikkelingen, ook in bestaande wijken, voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd;
  • 2. eenduidig vastleggen welke parkeernormen van toepassing zijn op ontwikkelingen binnen Hellevoetsluis.

Daarbij zijn de uitgangspunten:

  • parkeerdruk van nieuwe ontwikkelingen wordt binnen de plannen, in beginsel, op eigen terrein opgelost en niet afgewenteld op de bestaande omgeving.

De parkeernormen van Hellevoetsluis 2011 zijn:

  • de bevolkingsgroei van Hellevoetsluis tot 2020 is op basis van de nu bekende ontwikkelingen te verwaarlozen, maar het aantal huishoudens neemt nog toe met ongeveer 10 procent;
  • het autobezit per huishouden neemt ongeveer met 10 procent toe tot 2020;
  • parkeren in gebouwde voorzieningen heeft, voor zover redelijkerwijs mogelijk, de voorkeur ten opzichte van maaiveldparkeren, zowel vanwege efficiënt ruimtegebruik als vanwege de kwaliteit van de openbare ruimte.

In hoofdstuk 3 van het beleidsdocument is beschreven dat afhankelijk van de functie rekening gehouden dient te worden met een vastgestelde parkeernorm. Bij nieuwe ontwikkelingen zal er op basis van deze normen berekend worden hoeveel parkeerplaatsen en nodig zijn en of en hoe hierin kan worden voorzien.