direct naar inhoud van Samenvatting
Plan: Ypenburg - Deelplan 20
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0299HYpenbrgD20-50VA

Samenvatting

Redenen voor opstellen van dit bestemmingsplan 

  • 1. Het doel van bestemmingsplan Ypenburg - Deelplan 20 is het mogelijk maken van woningbouw en kleinschalige bedrijvigheid op de locatie die wordt begrensd door de Ypenburgse Stationsweg, Ypenburgse Boslaan, de Plas van Reef, het Valutapad en de GAVI-kavel (deelplan 25). In totaal wordt de realisatie van circa 323 woningen mogelijk gemaakt, deels grondgebonden in KO (kleinschalig opdrachtgeversschap) en deels voor kleine appartementen in CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap). Direct naast het Hofbad is een grootschalig woongebouw (met een hoogte van maximaal 70 meter) voorzien. Deze ontwikkeling past niet binnen het voorgaande bestemmingsplan Ypenburg-Nootdorp, aangezien de gronden daar waren voorzien van de bestemming "Uit te werken gebied voor bedrijfsdoeleinden en voorzieningen". Binnen die bestemming was de functie wonen niet toegestaan.
  • 2. Daarnaast bepaalt Artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (hierna: de Wro) dat de gemeenteraad voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer bestemmingsplannen vaststelt (lid 1) en dat de bestemming van de gronden binnen een periode van tien jaar, gerekend vanaf de datum van de vaststelling van het bestemmingsplan, telkens opnieuw wordt vastgesteld (lid 2). Het vigerende bestemmingsplan "Ypenburg-Nootdorp" dateert van 1998.

Stap-3 procedure

Om woningbouw mogelijk te kunnen maken binnen deelplan 20 heeft de raad d.d. 29 september 2016 een zogenaamd Stap 3 besluit genomen. Met dit besluit wordt afgeweken van de maximale wettelijke geluidsnorm ten gevolge van de snelwegen van 53 dB. Deelplan 20 wordt namelijk beïnvloed door de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de snelwegen A12 en A4. Volgens de Wet geluidhinder moet deelplan 20 daarom getoetst worden als buitenstedelijke locatie. De maximaal toelaatbare waarde voor geluidsbelasting voor binnenstedelijke locaties bedraagt 63 dB. De geluidbelasting door de snelwegen is binnen het deelplan hoger dan 53 dB. De geluidbelasting binnen het deelplan loopt op tot maximaal 60 dB. Hoewel deze geluidbelasting hoger ligt dan de maximaal toelaatbare waarde op grond van de Wet geluidhinder, is deze geluidkwaliteit in vergelijking met andere binnenstedelijke locaties in Den Haag niet bijzonder hoog.

Vanwege de hiervoor geschetste specifieke situatie van deelplan 20 is onderzocht onder welke voorwaarden woningbouw op deze locatie toch mogelijk is. Daarbij is gebruik gemaakt van het instrument Stad & Milieu, dat de Interimwet stad-en-milieubenadering biedt. Deze stad-en-milieubenadering biedt mogelijkheden om, in weerwil van een relatief hoge milieubelasting, ruimtelijke initiatieven te realiseren. De toepassing van de wettelijke mogelijkheid die de Interimwet stad-en-milieubenadering biedt, wordt vaak vormgegeven in een methodische benadering, die uit de volgende sterk samenhangende stappen bestaat:

  • Stap 1:
    Het in een zo vroeg mogelijk stadium van de ruimtelijke planvorming integreren van milieubelangen, alsmede het zoveel mogelijk treffen van brongerichte maatregelen;
  • Stap 2:
    Het optimaal benutten van de ruimte binnen bestaande regelgeving;
  • Stap 3:
    Het afwijken van bestaande wettelijke milieunormen voor bodem, geluid, lucht, stank en ammoniak, als met de eerste twee stappen geen doelmatig ruimtegebruik en optimale leefomgevingskwaliteit worden bereikt.

Voor deelplan 20 zijn deze stappen doorlopen. Deze staan (uitgebreid) beschreven in paragraaf 4.4 van de toelichting en in het Stappenrapport dat is opgenomen als Bijlage 1 bij de toelichting.

Met het nemen van het Stap-3 besluit heeft de raad zich geconformeerd aan het uitvoeren van de in het Stappenrapport opgenomen maatregelen in de openbare ruimte en de financiering ervan, waarmee de uitvoering ervan wordt geborgd. De in het Stappenrapport voorgestelde maatregelen op de kavels zelf zullen worden voorgeschreven in de kavelpaspoorten en de koopovereenkomsten, waarmee ook die maatregelen geborgd worden.

Geluidsruimte TNO

Aan de inrichting van TNO Ypenburg is een zekere geluidruimte vergund, die samenhangt met het testen van explosieven binnen het terrein van deze inrichting. Hiervoor zijn in de vergunning van deze inrichting, op zekere punten ter hoogte van de bestaande woonbebouwing, geluidgrenswaarden opgenomen. Uit recent door TNO uitgevoerde berekeningen van de geluidbelasting door het in werking zijn van TNO Ypenburg binnen deelplan 20 blijkt dat ter hoogte van de op kortste afstand van deze inrichting gelegen woningen, een hogere geluidbelasting optreedt dan  voor de bestaande woningen is vergund. Deze geluidbelasting ligt ten hoogste 4 dB(A) boven deze grenswaarde.

Naar aanleiding van een brief van TNO met deze constatering is de gemeente ambtelijk met TNO in overleg getreden om een oplossing te vinden voor dit knelpunt. Er wordt gestreefd om gezamenlijk tot een oplossing te komen alvorens het bestemmingsplan Ypenburg - Deelplan 20 wordt vastgesteld. TNO en de gemeente zijn gekomen tot het verder onderzoeken van de volgende twee maatregelen:

  • 1. Het betreffende gebouw van TNO voorzien van extra geluidsisolatie.
  • 2. Wijziging van de vergunning van TNO (door inspectie Leefomgeving en Transport/Ministerie I&M) voor deelplan 20 (tot max 55 dB) in combinatie met het toepassen van gevelmaatregelen (hogere geluidsisolerende waarde van het raamoppervlak) bij de betreffende woningen.

Momenteel is echter nog geen definitieve oplossing gekozen. Er is daarom voor gekozen om ter plaatse van de betreffende woningen in de regels een dove gevel voor te schrijven. Van deze bepaling kan binnenplans worden afgeweken op het moment dat één van de bovengenoemde oplossingen is uitgevoerd. Uit aanvullend onderzoek blijkt weliswaar dat door beperkte aanpassingen aan de uitvoering van de gevels van deze woningen een alleszins aanvaardbaar binnenklimaat kan worden gewaarborgd. Bovendien is door de maatregelen die op grond van het stap 3 besluit worden genomen, de akoestische kwaliteit binnen deelplan 20 voldoende gewaarborgd. Dit laat onverlet dat, als de generiek geformuleerde geluidgrenswaarden verbonden aan de vergunning van TNO Ypenburg overschreden worden binnen deelplan 20, deze inrichting in haar bedrijfsvoering beperkt zou kunnen worden.

Hoe zijn de omwonenden bij het plan betrokken?

Op 28 april 2015 heeft een buurtconsultatie bijeenkomst plaats gevonden in het Hofbad. Deze werd goed bezocht. Uit deze bijeenkomst bleek dat er vanuit de buurt voldoende draagvlak is voor het plan. De vragen/reacties van omwonenden tijdens deze bijeenkomst zijn beantwoord.

In het kader van de hierboven beschreven Stap-3 procedure heeft een participatieproces plaats gevonden waarbij de toekomstige bewoners werden vertegenwoordigd door een architect die gespecialiseerd is in kleinschalig opdrachtgeverschap. Voor dit proces zijn ook vertegenwoordigers van de bewonersvereniging uitgenodigd, maar zij hebben geen gebruik gemaakt van de uitnodiging om mee te denken over bijvoorbeeld compenserende maatregelen.

In het kader van de terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan zal een inloop- of informatiebijeenkomst georganiseerd worden om omwonenden verder te informeren over de procedure van het bestemmingsplan.