direct naar inhoud van 3.5 Economie
Plan: Seinpostduin 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0237DSeinpost1h-50VA

3.5 Economie

3.5.1 Impuls Haagse Economie

De nota Impuls Haagse Economie beschrijft de acties die volgens de gemeente Den Haag nodig zijn om de lokale economie in de komende jaren een impuls te geven. Op grond van de uitkomsten van een economische analyse kiest de gemeente Den Haag voor drie ontwikkelingsrichtingen:

  • 'Kennis is Kracht'. De gemeente zet sterk in op het uitbreiden van de kennisintensieve sectoren (overheid, zakelijke en financiële instellingen, internationale sector, telecommunicatie en multimedia).
  • 'Verbeteren van Vestigingsklimaat'. De gemeente zet in op het verbeteren van het gemeentelijk relatiebeheer en dienstverlening, het bevorderen van de veiligheid van ondernemers, het verbeteren van de (inter)nationale en binnenstedelijke bereikbaarheid en het waarborgen van voldoende bedrijfsruimte in stad en regio.
  • 'Binden en Boeien' van mensen en bedrijven aan de stad. De gemeente zet in op het versterken van de regie op inhoud en uitvoering van de citymarketing, het aantrekken van meer 'creatieve voorhoede' en prioriteit geven aan vrijetijdseconomie.
3.5.2 Bedrijven, kantoren, functiemenging

Het beleid van de gemeente Den Haag is er op gericht om ondernemers die gebonden zijn aan een binnenstedelijke locatie in de stad te faciliteren en zoveel mogelijk functies te mengen.

In het plangebied zijn geen bedrijfspanden aanwezig. In een klein aantal woonpanden is een kantoor gevestigd of is een deel in gebruik voor opslag of stalling. Het gebied heeft in de eerste plaats een woonfunctie. Als in de bestemmingsbepalingen wonen is toegestaan, is expliciet ook het voeren en / of uitoefenen van een aan huis verbonden bedrijf en / of beroep toegestaan. Voorwaarde is wel, dat de werkfuncties niet leiden tot onevenredige hinder voor de omgeving en dat zij kleinschalig van aard en omvang blijven. De woonfunctie moet als primaire functie worden gehandhaafd.

3.5.3 Horeca

Op 4 februari 2010 is de Toekomstvisie Horeca 2010-2015 door de gemeenteraad vastgesteld. Bij Den Haag als internationale stad van vrede en recht hoort ook dat men kan genieten van culinaire hoogstandjes, men heerlijk een drankje kan nuttigen in een gezellig café, dat het goed toeven is op vele terrassen, dat men op zijn gemak de krant kan lezen in een grand café en dat men tot in de nachtelijke uurtjes op stap kan. Kortom het Haagse horeca-aanbod verdient alle aandacht, zowel vanuit de ondernemers zelf als vanuit de gemeente. Dit vraagt om toekomstgericht beleid, dat beschreven is in de Toekomstvisie Horeca. Het gaat bij de visie niet alleen om het vastleggen van een nieuwe horecastructuur. De toekomstvisie geeft ook de gewenste ontwikkeling van het horeca-aanbod aan: hoe zorgt Den Haag voor nieuwe impulsen, waar ziet Den Haag kansen (segmenten, concepten, trekkers, locaties)? Omdat horeca een dynamische sector betreft, dient rekening gehouden te worden met flexibiliteit.

De Toekomstvisie Horeca bestaat uit vier delen, te weten:

  • visie en uitgangspunten
  • gebiedsgericht beleid
  • instrumentarium
  • handhavingsprotocol horeca

In de toekomstvisie wordt ook ingegaan op onzelfstandige horecabedrijven, waarbij de horeca ondergeschikt is aan de hoofdactiviteit als detailhandel, dienstverlening of een cultuurinstelling. Deze zogenaamde mengfuncties voegen beleving toe aan bestaande functies en verhogen de kwaliteit van de betreffende voorziening. Daarbij tasten deze concepten niet of nauwelijks het woon- en leefklimaat aan en vormen ook geen risico voor de openbare orde en veiligheid.

In navolging van jurisprudentie op dit gebied, worden nadere voorwaarden gesteld op basis waarvan exploitatie van ondergeschikte horeca ten behoeve van de hoofdexploitatie zonder horeca-bestemming is toegestaan (zie ook bijlage bij regels: Staat van horecacategorieën).

De ambities van Den Haag op het vlak van de internationale stad en de vrijetijdseconomie zijn fors. Bij het realiseren van die ambities hoort een actieve inzet op het vlak van hotels. Er wordt ingezet op uitbreiding van het aantal hotelkamers.

Het plangebied vervult op het gebied van verblijfsaccommodatie reeds een belangrijke functie. Recent is een onderzoek gestart naar geschikte locaties voor nieuwe hotelinitiatieven. Het plangebied is daarbij niet geselecteerd. In het plan wordt wel enige ruimte geboden voor uitbreiding en wel op de locaties met een gemengde bestemming.

3.5.4 Detailhandel

Uitgangspunt van het regionaal en gemeentelijk detailhandelsbeleid, verwoord in de Structuurvisie Detailhandel Haaglanden respectievelijk de Detailhandelsnota Den Haag is concentratie van winkels op bestaande locaties. Er worden geen nieuwe stadsdeelcentra en nieuwe concentraties van grootschalige solitaire detailhandel toegevoegd in Den Haag. De gemeente streeft ernaar dat iedere Hagenaar binnen een straal van 1.000 meter zijn dagelijkse boodschappen kan doen.

De detailhandel in het plangebied is beperkt tot één winkel en een apotheek.