direct naar inhoud van 1.2 Ligging plangebied
Plan: Rotterdamsebaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0235ZRotterdambn-50VA

1.2 Ligging plangebied

Op onderstaande kaart wordt de ligging van de Rotterdamsebaan weergegeven. Het tracé loopt vanaf het knooppunt Ypenburg tot aan de aansluiting op de centrumring (Neherkade en de Binckhorstlaan-noord) en doorkruist daarmee de gemeentegrenzen van de gemeente Den Haag en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Een gedeelte van het tracé wordt ondergronds aangelegd (Voorburg-West). De boortunnel start in de Vlietzone (tussen het huidige parkeerterrein van Drievliet en landgoed Zeerust) en komt vervolgens voorbij de Zonweg (Binckhorst) weer uit boven maaiveld niveau. De aansluiting van de Rotterdamsebaan bij knooppunt Ypenburg loopt over de N-kavel (een stuk grond ter grootte van circa 1600 m² tussen het knooppunt Ypenburg en de Laan van Hoornwijck in eigendom van industrieschap Plaspoelpolder). Na de Laan van Hoornwijck ligt de Rotterdamsebaan in de Vlietzone Zuid gaat de weg vanuit een verdiepte ligging naar maaiveld (over een lengte van circa 300 meter). In de Vlietzone bevinden zich ter plaatse van het beoogde tracé op dit moment onder andere het golfterrein Leeuwenbergh, parkeerplaats Familiepark Drievliet en naastgelegen weilanden. De tunnelmonden liggen op het terrein van de golfbaan. De Rotterdamsebaan passeert ondergronds (Voorburg-West) de landgoederen langs de Zuidvliet, de volkstuinen (Amateurtuindervereniging Arentsburgh) en een aantal woningen gelegen in Leeuwenbergh en Prinses Mariannelaan. De Rotterdamsebaan blijft tot na de Zonweg ondergronds en komt daarna via de tunnelmond van de tunnel terug op maaiveld niveau. Tussen de Zonweg en de Wegastraat ligt het tracé in de Binckhorstlaan in een rechte lijn in het midden van de planologische bebouwingsgrenzen. Bij de Mercuriusweg en de Spoorboogweg sluit de Rotterdamsebaan aan op de Centrumring van Den Haag.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0235ZRotterdambn-50VA_0002.jpg"

ligging tracé Rotterdamsebaan vanaf knooppunt Ypenburg tot aan de Centrumring (Neherkade)

Behalve de gronden die direct deel uitmaken van de Rotterdamsebaan, zijn ook enkele nieuwe of vanwege de Rotterdamsebaan te herstructuren wegen onderdeel van dit bestemmingsplan zoals de Spoorboogweg en de Verlengde Melkwegstraat. Tenslotte is de corridor tussen het 'oude' Den Haag en de Vinexwijken bestaande uit een deel van de Trekvliet en een naastgelegen weg opgenomen in dit bestemmingsplan omdat deze corridor nog niet binnen een Haags bestemmingsplan viel.