Plan: | Zeeheldenkwartier 2010 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0227EZeeheldenkw-70OH |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wg) hebben wegen en spoorwegen een geluidszone waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen, en waarbinnen bij bouwplannen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd.
De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai 63 dB. Een uitzondering wordt gemaakt als het gaat om vervangende nieuwbouw langs wegen. De gevelbelasting mag dan maximaal 68 dB bedragen.
De wet bepaalt hierbij dat de vervanging niet zal leiden tot:
In het plangebied zal aan de Tasmanstraat het afgebrande schoolgebouw worden vervangen door woningen. In dat kader is een akoestisch rapport opgesteld waaruit blijkt dat geen aanvullende akoestische maatregelen nodig zijn. Op de locatie van de gesloopte school aan is een woonbestemming aangegeven met maximaal drie bouwlagen. Het thans bekende bouwplan gaat uit van een gesloten u-vormig bouwblok met een pleintje aan de straatzijde. Het bouwblok bestaat uit drie gelijkvormige blokken met de centrale ontsluitingen in de hoeken. De woningen worden ontsloten met galerijen aan de achterzijde. Het bouwvlak heeft een minimale afstand van ongeveer 5,5 meter tot de perceelsgrenzen. Door de galerijen zullen de woonvertrekken nog verder van de perceelsgrenzen af komen te liggen. Aan de perceelsgrenzen staan voornamelijk bergingen en eenlaagse uitbouwen van de aanliggende bebouwing. Het pleintje aan de voorzijde zal door een fraai hek van de straat worden afgescheiden en krijgt een groen en besloten karakter. De speelplaatsen van de voormalige school worden vervangen door een open ruimte, omsloten door een woonblok.
In het plangebied of in de directe omgeving zijn geen spoorwegen aanwezig; met lawaai van spoorwegrailverkeer hoeft geen rekening te worden gehouden.
Binnen het plangebied zullen de komende jaren naar verwachting geen straten ingrijpend gereconstrueerd worden. In het kader van het Verkeerscirculatieplan 'VCP Centrumgebied' zijn de Elandstraat en Piet Heinplein aangepakt. In het Meerjarenprogramma Fiets worden voorstellen gedaan voor de aanleg van fietspaden in het smalle deel van de Laan van Meerdervoort. Een en ander past binnen het bestemmingsplan.
In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen aanwezig waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd.