direct naar inhoud van 3.7 Economie
Plan: Zeeheldenkwartier 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0227EZeeheldenkw-70OH

3.7 Economie

3.7.1 Impuls Haagse economie

De nota Impuls Haagse Economie beschrijft de acties die volgens de gemeente Den Haag nodig zijn om de lokale economie in de komende jaren een impuls te geven. Op grond van de uitkomsten van een economische analyse kiest de gemeente Den Haag voor drie ontwikkelingsrichtingen:

  • 1. 'Kennis is Kracht'. De gemeente zet sterk in op het uitbreiden van de kennisintensieve sectoren (overheid, zakelijke en financiële instellingen, internationale sector en telecom en multimedia).
  • 2. 'Verbeteren van Vestigingsklimaat'. De gemeente zet in op het verbeteren van het gemeentelijk relatiebeheer en dienstverlening, het bevorderen van de veiligheid van ondernemers, het verbeteren van de (inter)nationale en binnenstedelijke bereikbaarheid en het waarborgen van voldoende bedrijfsruimte in stad en regio.
  • 3. 'Binden en Boeien' van mensen en bedrijven aan de stad. De gemeente zet in op het versterken van de regie op inhoud en uitvoering van de citymarketing, het aantrekken van meer 'creatieve voorhoede' en prioriteit geven aan vrijetijdseconomie.

De Structuurvisie detailhandel Haaglanden geeft een toetsingskader aan voor detailhandel voor plannen groter dan 1000 m2. Gemeenten die willen uitbreiden moeten bij het realiseren van het vloeroppervlak binnen het aangegeven wensbeeld blijven. Binnen het Zeeheldenkwartier zijn geen plannen voor meer dan 1000 m2.

3.7.2 Functiemenging

In de nota wordt tevens aangegeven dat praktijkruimte en bedrijfsruimte kleiner dan ± 100 m2 langs de woonstraten in de wijk een plaats moeten kunnen krijgen, dat werkruimten tot aan ± 500 m2 langs de doorgaande wegen een plaats moeten kunnen krijgen, en dat dit gestimuleerd moet worden door bestemmingsplanmatig hiervoor de ruimte te maken. In zijn algemeenheid geldt dat bij herstructurering van een wijk voor de bedrijfsruimte minimaal hetzelfde metrage moet worden teruggebouwd.

Voor het Zeeheldenkwartier dienen de kleine bedrijven dan ook mogelijk te blijven. Bedrijven die niet hinderlijk zijn en/of hun hinder met technische maatregelen kunnen wegnemen moeten zich in bedrijfs- en praktijkruimten kunnen vestigen. Dit is binnen de regels van het plan mogelijk gemaakt.

3.7.3 Kantoren

De toenemende behoefte aan identiteit en de komst van internationale organisaties maken de kantoren wel gewild in de binnenstedelijke statige wijken direct tegen het centrum, zoals Benoordenhout, Zeeheldenkwartier en Willemspark.

Op 18 februari 2010 heeft de raad ingestemd met het nieuwe kantorenbeleid neer gelegd in de nota "Kantorenstrategie Den Haag 2010-2030". In deze nota wordt ondermeer aangegeven op welke locaties in de komende jaren in Den Haag kantoren ontwikkeld mogen worden. Er is voor het Zeeheldenkwartier geen locatie opgenomen. Dit betekent dat in het Zeeheldenkwartier geen nieuwe kantoorontwikkelingen groter dan 2000 m2 bvo worden toegelaten.

3.7.4 Bedrijven

De nota Bedrijventerreinenstrategie Den Haag 2005-2020 van maart 2005 (RV 89, 2005) en als vervolg hierop de Update bedrijventerreinenstrategie den Haag 2005-2020 (rv 19, 2007) geven aan hoeveel bedrijventerrein, op welk moment, van welke kwaliteit op de markt aanwezig moet zijn om de economische structuur te versterken voor de periode tot 2020. Tevens zijn voorstellen opgenomen over het toekomstperspectief van enkele afzonderlijke bedrijventerreinen. Overwegingen van behoud van werkgelegenheid in de stad en versterken van de ruimtelijke - economische structuur liggen daaraan ten grondslag. Het beleid van de gemeente Den Haag is er op gericht om de ondernemers die gebonden zijn aan een binnenstedelijke locatie in de stad te faciliteren.

In het Zeeheldenkwartier zijn geen specifieke bedrijfsterreinen aanwezig en zijn ook geen locaties aangewezen voor nieuwe bedrijfsterreinen.

3.7.5 Horeca

Toekomstvisie Horeca 2010-2015

Op 4 februari 2010 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Horeca 2010-2015 vastgesteld. Den Haag als internationale stad van vrede en recht hoort ook dat men kan genieten van culinaire voorzieningen. Dit vraagt om toekomstgericht beleid, dat beschreven is in de Toekomstvisie Horeca. Het gaat in deze visie niet alleen om het vastleggen van een nieuwe horecastructuur. Deze toekomstvisie geeft ook de gewenste ontwikkeling van het horeca-aanbod aan: hoe zorgt Den Haag voor nieuwe impulsen, waar ziet Den Haag kansen (segmenten, concepten, trekkers, locaties)? Horeca is een dynamische sector, dus hoe zorgt Den Haag op dit gebied voor flexibiliteit.

De Toekomstvisie Horeca bestaat uit vier delen, te weten:

  • visie en uitgangspunten;
  • gebiedsgericht beleid;
  • instrumentarium;
  • handhavingsprotocol horeca.

Voor het opstellen van bestemmingsplan Zeeheldenkwartier is vooral het gebiedsgerichte beleid (in samenhang met het instrumentarium) van belang. Voor winkelgebieden (i.c. de Prins Hendrikstraat, Zoutmanstraat en Piet Heinstraat) is bepaald dat de horeca niet meer dan 30% van het totale aantal vestigingen in dat winkelgebied mag bedragen. Het bestemmingsplan voldoet aan dit percentage. Daarnaast is het vanuit dit beleid wenselijk rond verblijfspleinen horeca toe te staan. De bebouwing rond een aantal verblijfspleinen heeft daarom in dit bestemmingsplan de bestemming Gemengd-4 gekregen, waarbinnen horeca is toegestaan.

Hotels

In de nota 'Room Service', Hotels in Den Haag, is het beleid voor de hotelmarkt aangegeven. Een goede hotelmarkt is een belangrijke factor binnen het toeristisch en zakelijk profiel van Den Haag. Het beleid is dan ook gericht op verdere versterking. In het beleid is een uitbreidingsraming opgenomen van 600 tot 1100 kamers in Den Haag. Voorkeurslocaties zijn de binnenstad en Scheveningen, belangrijkste uitbreidingssegmenten zijn met name de drie- en vijfsterren (de luxe) categorie. Voor het Zeeheldenkwartier worden in de nota geen nieuwe hotellocaties aangewezen, enerzijds omdat er geen goede locaties beschikbaar zijn, anderzijds omdat het plangebied niet echt in het centrum van Den Haag ligt. Bestaande hotels worden gerespecteerd.

3.7.6 Detailhandel

Winkels

Op 23 juni 2005 heeft de gemeenteraad van Den Haag de Detailhandelsnota Den Haag vastgesteld. De nota geeft de ontwikkelingsrichting voor de detailhandel in Den Haag. De concentratie op bestaande locatie is uitgangspunt van deze nota. Er worden geen nieuwe stadsdeelcentra en nieuwe concentraties van grootschalige solitaire detailhandel toegevoegd. De gemeente streeft ernaar dat iedere Hagenaar binnen een straal van 1.000 meter zijn dagelijkse boodschappen kan doen.

Concrete uitspraken op stadsdeel- of wijkniveau worden in deze nota niet gedaan, maar die zijn wel te vinden in de Detailhandelsmonitor 2006. De monitor is een quickscan en wordt gehanteerd als relatief snelle methode om een aantal probleemgebieden op te sporen. Tevens ontstaat op hoofdlijnen inzicht in welke winkelgebieden kansrijk zijn om in te investeren vanuit markttechnisch perspectief.

Voor het Zeeheldenkwartier als woongebied wordt ingezet op het handhaven van de huidige winkelstructuur. De winkelstraten zijn de Prins Hendrikstraat, Zoutmanstraat en Piet Heinstraat. Daarnaast blijft de supermarkt aan de Elandstraat gehandhaafd.

Coffeeshops

Het Haagse coffeeshopbeleid wordt door de gemeenteraad bepaald en mede door de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën (VBF) in samenspraak met burgemeester en wethouders bewaakt. Er is sprake van een overconcentratie van coffeeshops op sommige plaatsen in Den Haag. Dit leidt in een aantal gevallen tot leefbaarheidsproblemen. Dit is bijvoorbeeld het geval in het Zeeheldenkwartier. De commissie VBF beziet samen met de burgemeester de mogelijkheden die er zijn om die problemen aan te pakken.

Het bestemmingsplan is niet het instrument om de vestiging van coffeeshops te verbieden. Daartoe dient het gemeentelijk coffeeshopbeleid. De binnen het Zeeheldenkwartier aanwezige coffeeshops worden op grond van gemeentelijk beleid gedoogd. Dat betekent niet dat coffeeshops "positief" bestemd kunnen worden. Wel is binnen het bestemmingsplan rekening gehouden met de bestemming van de panden voor het geval dat de vestiging van een coffeeshop wordt opgeheven. Voor zover ze niet binnen een bestemming gemengd zijn opgenomen, is aan de panden waarin een coffeeshop is gevestigd, de aanduiding [gd] (gemengd) gegeven. Voor mogelijke bestemmingen nà beëindiging van de exploitatie naast "Wonen", wordt verwezen naar artikel 17.1.2 onder a, van de regels bij dit plan.

3.7.7 Leisure

Leisurenota Den Haag 2005-2010

Den Haag streeft met deze nota naar een optimaal en onderscheidend leisurepakket, zowel op stedelijk als nationaal en zelfs internationaal niveau. Een goed leisure-aanbod is van belang voor het vestigings-, bezoek- en woonklimaat. Op dit moment is er voor de meeste deelbranches nog volop ruimte in de markt aanwezig. Voor nieuwe initiatieven wordt concentratie binnen de leisurestructuur voorgestaan. Belangrijkste leisurelocaties zijn de kuststrook en de binnenstad. Qua versterking van het aanbod ligt de prioriteit bij de congressector, de evenementenmarkt, cultuur, attracties en nieuwe trekkers. Daarnaast wordt gestreefd naar uitbreiding van het basisaanbod voor de doelgroepen kinderen, jongeren, 'nieuwe' ouderen en niet-westerse bevolkingsgroepen. Het Zeeheldenkwartier komt niet aanmerking als belangrijke leisurelocatie.