direct naar inhoud van 4.9 Gebiedsgericht Milieubeleid
Plan: Ypenburg De Bras
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0224HDeBras-50VA

4.9 Gebiedsgericht Milieubeleid

Tien voor milieu

De nota Tien voor milieu (2006) is het richtinggevend document voor de hoofdlijnen van milieubeleid van de gemeente Den Haag in de periode 2006-2010. In deze contourennota zijn ambities vastgesteld voor de speerpunten lucht, klimaat, water en geluid en voor de aandachtspunten vergunningverlening en handhaving, externe veiligheid, afval, binnenmilieu, bodem en sturing.

Handleiding Gebiedsgericht Milieubeleid

Een belangrijk instrument bij samenwerking tussen ruimtelijke ordening en milieu is het Gebiedsgericht Milieubeleid (2005). Er is een indeling van Den Haag gemaakt met gebieden van eenzelfde functie. Gebieden met eenzelfde functie behoren tot hetzelfde gebiedstype. Per gebiedstype is de gewenste milieukwaliteit vastgesteld. De gebiedsspecifieke kenmerken en de mogelijkheden bepalen de toekenning van de ambitie per milieudoel: geluid, lucht, bodem, afval, water, ecologie en groen, energie, mobiliteit, externe veiligheid en binnenmilieu. Met het vaststellen van milieuambities per gebiedstype wordt richting gegeven aan de kwaliteit die de verschillende onderdelen van het milieu op een bepaald tijdstip dienen te hebben. Er is een zestal gebiedstypen gedefinieerd. Het plangebied behoort tot het gebiedstype wonen

Het gebiedsgericht milieubeleid maakt onderscheid tussen 3 verschillende ambitieniveaus:

  • Milieu Basis: ambities die aansluiten bij de bestaande wet- en regelgeving en het bestaande gemeentelijk beleid.
  • Milieu Extra: ambities die een stuk verder gaan dan het wettelijke minimum.
  • Milieu Maximaal: de maximaal haalbare ambitie voor een thema.

De volgende ambities zijn voor het gebiedstype wonen van belang. Bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied zijn de bovengenoemde milieuambities richtinggevend.

Thema   Ambitie Gebiedstype wonen  
Bodem   Extra  
Externe veiligheid   Maximaal  
Geluid   Maximaal  
Lucht   Maximaal  
Mobiliteit   Extra  
Schoon   Extra  
Water   Water dat leeft  
Natuur   Extra  
Klimaat   Maximaal  

Duurzaamheidparagraaf
De duurzaamheidparagraaf is van toepassing op alle raadsvoorstellen en collegebesluiten op het gebied van ruimtelijke ordening, openbare ruimte, water en riolering, verkeer, groen en recreatie, bouwen en wonen. De duurzaamheidparagraaf is gekoppeld aan het gebiedsgerichte milieubeleid.
In deze duurzaamheidparagraaf is aangegeven wat het ambitieniveau bij de onderscheiden milieuthema's is voor onderhavig plangebied en welke maatregelen zullen worden genomen om de verschillende ambities zo goed mogelijk te bereiken.

thema   ambitie-niveau   wordt de
ambitie gerealiseerd?  
maatregel  
bodem   extra   Ja   Uit de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Den Haag blijkt dat het plangebied is gelegen in bodemkwaliteitskaartzone A van Leidschenveen-Ypenburg. De bovengrond (0,0-0,5 m-maaiveld) in dit gebied is gemiddeld niet verontreinigd. De ondergrond (0,5-2,0 m-maaiveld) is gemiddeld licht verontreinigd met kwik.
Voor die delen van het plangebied waar herinrichting en/of nieuwbouw gaat plaatsvinden, zal op dat moment worden bekeken of de beschikbare bodemrapportage nog actueel is of gedateerd (ouder dan vijf jaar) is. In dat geval zullen voor deze locaties de bodemonderzoeken geactualiseerd moeten worden.  
externe veiligheid   maximaal   ja   Het plangebied ligt buiten de geldende inventarisatieafstand van de meest nabij gelegen aardgastransportleiding (op circa 650 m. van de plangrens). Er zijn geen plaatsgebonden risicocontouren die voor dit plan van belang zijn.
Het plangebied is op grote afstand van snelwegen (op meer dan 200 m. van de A13) en de Route gevaarlijke stoffen gelegen. Een nader onderzoek naar het groepsrisico is daarom niet noodzakelijk.
Volgens de provinciale risicokaart is in de nabijheid van het plangebied in de naburige gemeente een bovengrondse propaantank met een inhoud van 3.000 liter (3 m3) aanwezig. Voor deze tank geldt volgens de provinciale risicokaart een plaatsgebonden risicocontour (PR) 10-6 van 35 m. Het plangebied ligt buiten de veiligheidscontour van deze propaantank. Nader onderzoek naar het groepsrisico is daarom niet noodzakelijk.  
geluid   maximaal   ja   Het plangebied ligt binnen de wettelijke zone langs verschillende wegen. Ten behoeve van het bestemmingsplan is daarom een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Uit dit akoestisch onderzoek blijkt dat ter hoogte van de binnen het plangebied geprojecteerde woningen de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder ruimschoots wordt onderschreden. Rekening houdende met de beoogde ontsluiting van het plangebied zal ruimschoots aan de ambitie 'Rustig tot stil' kunnen worden voldaan.
In de directe omgeving van het plangebied zijn geen inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer gevestigd, waarvan de akoestisch invloed over het plangebied ligt. De bestemming van de gronden binnen het plangebied en de omliggende gronden sluit bovendien de vestiging van een dergelijke inrichting uit. Het plangebied ligt evenmin binnen een zone langs een spoorlijn of een gezoneerd industrieterrein. Ook in die zin is gewaarborgd dat aan de ambitie 'Rustig tot stil' kan worden voldaan.  
lucht   maximaal   Ja   De ontwikkelingen die het bestemmingsplan mogelijk maakt, dragen niet in betekenende mate bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen daarom geen beletsel voor de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen.  
mobiliteit   extra   ja   Het plangebied wordt ontsloten door de Brassershoutweg en de Brasserskade. De belangrijkste aanvoerroute naar het gebied vanaf de snelwegen is vanaf de A13 de route Brassershoutweg – Rijswijkse Waterweg en vanaf de A12 de route Brassershoutweg – Braslaan (vanaf december 2011) – Hofweg.
Buslijn 60 doorkruist het plangebied over de Brassershoutweg (vanaf december 2011).
Er is in Den Haag een herkenbaar stelsel van (hoofd) fietsroutes. In het plangebied is het Bitterzoetpad aangewezen als een zogenaamde Sterroute (hoogwaardig) en de Brasserskade aangewezen als hoofdfietsroute.
In het plangebied is geen betaald parkeren ingevoerd. In straten waar onvoldoende ruimte is om op de rijbaan te parkeren zijn waarnodig parkeerverboden ingevoerd. Voor de nieuw te realiseren woningen ter plaatse van de Gele Lis wordt parkeren op eigen terrein voorgeschreven.  
schoon   extra   ja   Het openbare gebied zal door de gemeente, afdeling beheer, worden onderhouden.  
water   Water dat leeft   ja   In het plangebied zijn waterkeringen aanwezig en op de plankaart ingetekend. Indien er nieuwe ontwikkelingen, zoals de Gele Lis, in het beschermingsgebied van de waterkering gerealiseerd worden, wordt de initiatiefnemer geacht een keurvergunning bij het Hoogheemraadschap aan te vragen.  
natuur   extra   ja   In het plangebied is veel water en openbaar groen aanwezig. Dwars door het plangebied heen loopt een stedelijke ecologische verbindingszone. De ecologische waarden worden beschermd door het opnemen van een dubbelbestemming 'Waarde-ecologie'. In de directe nabijheid van het plangebied bevindt zich de grote groen- en recreatiegebieden Het Bieslandse Bos, De Grote Plas, De Dobbeplas en het Delftse Hout.  
klimaat   maximaal   ja   De ambitie op grond van het GGMB voor de nieuwbouw van de woningen aan De Gele Lis is dit CO2-neutraal gebeurt. Daarbij is van belang dat de ontwikkeling van dit gebied wordt vormgegeven door middel van particulier opdrachtgeverschap in tegenstelling tot de traditionele gebiedsontwikkeling. Het borgen van de ambitie CO2-neutraal kan in dat kader worden vormgegeven door in te zetten op duurzaam vervoer en duurzame energievoorziening. In het voorgaande is met betrekking tot duurzaam vervoer onder het thema mobiliteit reeds ingegaan.
Om te komen tot een duurzame energievoorziening wordt een energievisie voor De Gele Lis opgesteld, waarin de mogelijkheden voor deze duurzame energievoorziening worden onderzocht en uitgewerkt. Daarbij zal worden ingegaan op de volgende middelen en de mogelijkheden om daar bij de inrichting van de openbare ruimte voorzieningen voor te waarborgen:
- Het gebruik van geothermie;
- Het gebruik van een centrale WKO-voorziening;
- Het toepassen van lage temperatuurverwarming;
- Het toepassen van zonne-energie;
- Het bevorderen van zongericht bouwen.