direct naar inhoud van Bijlage 7 Bepaling parkeerbehoefte en benodigde capaciteit
Plan: Florence Nightingale Park
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0222BFlorenceNP-50VA

Bijlage 7 Bepaling parkeerbehoefte en benodigde capaciteit

Hagaziekenhuis

In de nota Parkeernormen van de gemeente Den Haag is alleen een norm opgenomen gebaseerd op een kleinere medische voorziening. Het Haga Ziekenhuis is te uniek om de parkeercapaciteit op deze algemene norm te baseren. Binnen de normstelling gebaseerd op de Nota Parkeernormen 2011 zou voor het HagaZiekenhuis namelijk na uitbreiding een parkeereis gesteld worden van in totaal bedraagt 4764 parkeerplaatsen. Aangezien in dit bestemmingsplan een uitbreiding van het totale oppervlakte van het ziekenhuis met ca 27000m2 ten opzichte van het huidige oppervlakte wordt mogelijk gemaakt doet een dermate forse uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen geen recht aan de feitelijke situatie en zou het merendeel van deze plekken onbenut blijven. Het is dus nodig de algemene norm te verbijzonderen voor het HAGA zodat de norm recht doet aan de feitelijke parkeerbehoefte.

Voor deze verbijzondering is enerzijds gebruik gemaakt van ervaringscijfers bij diverse ziekenhuizen (onderzoek Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente Den Haag, april 2006). Anderzijds is de parkeerbehoefte afgezet tegen de informatie zoals die van de kant van het HagaZiekenhuis beschikbaar is gesteld en door Ondernemend Parkeeradvies (OP) is verwerkt tot een te verwachten parkeerbehoefte.

Parkeerbehoefte werkzame personen

In de nota Parkeernormen van de gemeente Den Haag is alleen een norm opgenomen gebaseerd op een kleinere medische voorziening, het HagaZiekenhuis is te uitzonderlijk om daar een algemeen geldende norm op te baseren. Het is derhalve nodig de algemene norm te verbijzonderen voor het HagaZekenhuis. Voor dit maatwerk is enerzijds gebruik gemaakt van ervaringscijfers bij diverse ziekenhuizen (onderzoek Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente Den Haag, april 2006). Anderzijds is de parkeerbehoefte afgezet tegen de informatie zoals die van de kant van HagaZiekenhuis beschikbaar is gesteld over de huidige situatie en het welk door het bureau Ondernemend Parkeeradvies (OP) is verwerkt tot een te verwachten parkeerbehoefte.

Voor de parkeerbehoefte van werkzame personen komen beide studies uit op ca. 1 parkeerplaats per 4 werkzame personen.

Op basis van aanwezigheid is de volgende parkeerbehoefte aan te geven (de gegevens zijn verstrekt door het HagaZiekenhuis): Het ziekenhuis telt in de toekomst 3600 personeelsleden. Daarvan is op het drukste moment van de dag tussen 08.00 en 17.00 u. 67% aanwezig. Rond 15.00h is wisseling van de diensten. Op basis van de norm van 1 parkeerplaats per 4 werkzame personen (0,25%) is dan de maatgevende parkeerbehoefte:

Aantal parkeerplaatsen voor werkerzame personen is (0,25*(0,67*3600)) 603 langparkeerplaatsen.

Het is belangrijk, dat de shifts zó georganiseerd worden, dat er zo weinig mogelijk overlap is tussen de personeelsleden uit de vroege dienst en degenen die met de middagdienst beginnen. Voor de zekerheid lijkt het goed, om rekening te houden met extra parkeercapaciteit om deze overlap te faciliteren. Er worden daar 30 parkeerplaatsen extra voor aangehouden..

Totaal geldt op basis van de normen voor werknemers dus een parkeerbehoefte van 603+30 = 633 langparkeerplaatsen

Parkeerbehoefte bezoekers

Voor de kortparkeernorm gaat het OP uit van de onderzoeksgegevens van de bestaande (betaalde) parkeergelegenheden rond het HagaZiekenhuis. Hierdoor is er geen rekening gehouden met bezoekers en personeel die in de omliggende wijken parkeren; het is niet bekend om welke aantallen dit gaat. In het onderzoek van Bureau Goudappel Coffeng (BGC) is gedetailleerd ingegaan op te verwachte parkeerbehoefte door bezoekers bij grootschalige medische voorzieningen. Dit aantal komt derhalve hoger uit dan in de studie van het OP.

In de BGC onzerzoek wordt vanuit de verschillende bezoekersgroepen de parkeereis geformuleerd. Deze komt uiteindelijk enkele honderden parkeerplaatsen hoger uit dan in de OP-studie, reden waarom voor de bepaling van de kortparkeereis uitgegaan wordt van het BGC onderzoek.

Wat betreft het bezoek is er een onderscheid te maken naar polikliniek-bezoekers, het bezoek van patiënten en dagbehandelingen. Het aantal bezoekers aan de poliklinieken bedraagt na uitbreiding ruim 530.000 op jaarbasis. Het aantal bezoekers voor een dagbehandeling is per jaar ca. 25.000 (ca. 100 bezoekers per werkdag). Voor de bezoekers van patiënten is het aantal bedden van belang. Uit opgave door het ziekenhuis is bekend dat het aantal bedden toeneemt van ca. 650 naar ca. 800 bedden. Op basis van de BGCstudie is de parkeerbehoefte voor de polikliniek-bezoekers 432 parkeerplaatsen (0,8 parkeerplaatsen per 1000 bezoekers), voor de bezoekers van de dagbehandeling ca. 50 parkeerplaatsen (0,25 parkeerplaatsen per bezoeker) en voor de bezoekers van patiënten ca. 200 parkeerplaatsen (0,25 parkeerplaatsen/bed).

In totaal zou de parkeerbehoefte door het bezoek 682 kortparkeerplaatsen bedragen. Er is hierbij rekening gehouden met de goede bereikbaarheid per openbaar vervoer. Het drukste moment voor het bezoek is rond 15.00 u. in de middag.

Parkeercapaciteit

De totale behoefte voor personeel en bezoek aan het ziekenhuis is 1315 parkeerplaatsen op het drukste moment (inclusief 30 parkeerplaatsen vanwege samenvallende shifts van personeelsleden). Voor het parkeren voor personeel is in het plan een aparte garage van 334 plaatsen opgenomen. De overige 981 plaatsen dient gedeken te worden in de centrale parkeergarage.

Wonen

In de bestemmingsvlakken GD-1, GD-2, GD-3 en GD-4 wordt het mogelijk gemaakt woningen te realiseren. Volgens de voorlopige plannen van het OCL wordt uitgegaan van een aantal g van 741 middelgrote woningen. Voor deze woningen is een norm van 1,4 parkeerplaats/woning geformuleerd. Het gaat daarbij om 1,1 parkeerplaats/woning voor langparkeren (bewoners) en 0,3 parkeerplaats/woning voor kortparkeren (bezoekers). Op basis van de parkeernormen wordt dan een parkeereis geformuleerd van 815 langparkeerplaatsen en 222 kortparkeerplaatsen.

Binnen de bouwblokken is voorzien in een totale parkeercapaciteit van 815 parkeerplaatsen voor de bewoners

Aantal woningen   Parkeereis   Eigen plaatsen   Centrale parkeervoorziening in deelgebied GD 1  
GD1: 255   280.5 lpp   76.5 kpp     280 lpp   76 kkp  
GD-2: 215   236.5 lpp   64.5 kpp   236 lpp     65 kpp  
GD-3: 145   159.5 lpp   43.5 kpp   160 lpp     43 kpp  
GD-4: 126   138.6 lpp   37.8 kpp   139 lpp     40 kpp  
741   815 lpp   222 kpp   535 lpp   280 lpp   222 kpp  

Commerciële voorzieningen

Voor de commerciële voorzieningen wordt in het bestemmingsplan maximaal het volgende programma mogelijk gemaakt:

  • Verzorgingsgerichte detailhandel: 500 m2
  • Opticien, Dienstverlening: 500 m2
  • Horeca: 300 m2
  • Maatschappelijk: 1750 m2
  • Sport: 1700 m2
  • Kinderdagverblijf: 1000 m2
  • Zorghotel 50 kamers 5000 m2
  • Uitvaartcentrum: 250 m2
  • Overig: 4000 m2

Op basis van dit programma is een parkeercapaciteitsberekening gemaakt in onderstaande tabel

  norm   oppervlakte in m2   langparkeer plaatsen   kortparkeer plaatsen  
verzorgingsgerichte detailhandel   175   500   1   7  
opticien   175   500   1   7  
horeca   2,4   300   1   6  
sport   2   1700   7   27  
kinderdagverblijf   0.5   1000   5   0  
zorghotel 50 kamers   0.65   5000   11   21  
uitvaarcentrum   vast   250   1   15  
overig   1.85   4000   25   50  
         
totaal       69   164  

Op basis van de geldende normen is bij dit programma de behoefte 69 langparkeerplaatsen en 164 kortparkeerplaatsen.

Er wordt uitgegaan van 50% medegebruik, dus is de claim op de centrale garage 35 langparkeerplaatsen en (maximaal) 164 kortparkeerplaatsen.

Benodigde parkeercapaciteit

1. In de garage van het HagaZiekenhuis:

In het nieuwbouwplan voor de parkeergarage van het HagaZiekenhuis is een parkeergarage voor werkzame personen opgenomen met een capaciteit van 334 parkeerplaatsen. Daarvan wordt een frictieleegstand van 30 parkeerplaatsen aangehouden

2 in de centrale parkeergarage  

  • Voor het HagaZiekenhuis treedt de maximale behoefte op in de middag om 15.00h. Op dat moment zijn 981 parkeerplaatsen nodig voor het ziekenhuis (299 langparkeerplaatsen en 682 kortparkeerplaatsen).
  • Rond 15.00 u is 60% van de bewoners en van het bezoek aan bewoners aanwezig. Dit betekent, dat in de centrale garage rekening gehouden moet worden met de volgende capaciteit voor de woningen: (0,6*328=) 197 langparkeerplaatsen en (0,6*222=) 133 kortparkeerplaatsen.
  • Bij bezoekers aan commerciële voorzieningen kan in de middag gerekend worden met een percentage van 80%, dus toerekenen naar de centrale garage 131 kort parkeerplaatsen naast 35 langparkeerplaatsen.
    .
  langparkeerplaatsen   kortparkeerplaatsen   Totaal  
HagaZiekenhuis   299   682   981  
Bewoners   179   133   312  
Commerciële Vz   35   131   166  
Totaal   513   946   1459  

De centrale parkeergarage in blok GD 1 dient op basis van het maximaal in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakte programma en de geldende normen dus minimaal 1459 parkeerplaatsen te bevatten.

Indien wordt vastgehouden wordt aan de in het projectdocument overeengekomen 1307 parkeerplaatsen moeten er in de overige GD-bestemmingen (148*0,6=) 89 kortparkeerplaatsen worden aangelegd voor bezoek aan de woningen en uitgaande van 50% in GD-2, 83 kortparkeerplaatsen voor bezoekers aan de commerciële voorzieningen.