direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: Florence Nightingale Park
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0222BFlorenceNP-50VA

4.3 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten. Als geluidsgevoelige gebouwen dan wel terreinen zijn aangewezen:

  • woningen
  • onderwijsgebouwen m.u.v. gymnastieklokalen;
  • ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • verzorgingstehuizen;
  • psychiatrische inrichtingen;
  • medisch centra;
  • poliklinieken;
  • medische kleuterdagverblijven;
  • terreinen die behoren bij andere gezondheidszorggebouwen dan algemene, categorale en academische ziekenhuizen, alsmede verpleeghuizen, voorzover deze bestemd zijn of worden gebruikt voor de in die gebouwen verleende zorg;
  • woonwagenstandplaatsen.

De Wgh onderscheidt drie verschillende geluidsbronnen:

  • 1. wegverkeer
  • 2. spoorwegverkeer en
  • 3. industrie

Wegverkeerslawaai

Het plangebied wordt omlijst door een aantal zoneringsplichtige wegen. Op grond van de Wet geluidhinder geldt langs het merendeel van deze wegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen, en waarbinnen bij het opstellen van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. Die verplichting geldt niet indien op het tijdstip van de vaststelling van een bestemmingsplan de (spoor)weg reeds aanwezig of in aanleg is, met betrekking tot de daarbij in het plan of in de zone van de betreffende weg opgenomen geluidsgevoelige gebouwen die op dat tijdstip reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Daarnaast maakt de wet een uitzondering voor wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 30 km/uur is. Deze wegen hoeven niet in het onderzoek te worden betrokken.

De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai maximaal 63 dB ter hoogte van woningen, onderwijsvoorzieningen, ziekenhuizen en verpleegtehuizen. Een uitzondering wordt gemaakt als het gaat om vervangende nieuwbouw langs wegen. De gevelbelasting mag dan maximaal 68 dB bedragen.

De wet bepaalt hierbij dat de vervanging niet zal leiden tot:

  • een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige structuur of functie;
  • een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden bij toetsing op bouwplanniveau voor ten hoogste 100 woningen.

Voor overige gezondheidszorginstellingen kan maximaal tot 53 dB ontheffing worden verleend.

Binnen het plangebied zal ten gevolge van de gebiedsontwikkelingen de Escamplaan in de komende jaren naar verwachting gereconstrueerd worden. Over de Escamplaan wordt in de bestaande situatie tussen de Dedemsvaartweg en de Albert Schweitzerlaan alleen busverkeer afgewikkeld. In de toekomstige situatie zal over dit gedeelte van de Escamplaan ook het verkeer naar het ziekenhuis en de te ontwikkelen deelgebieden aan de Escamplaan worden afgewikkeld.

Als door de ontwikkeling sprake is van een wijziging op of aan de weg, dan moet worden onderzocht of deze wijziging leidt tot een zogenoemde reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Daarvan is sprake als deze wijziging (door een toename van de rijsnelheid of het verleggen van de wegas) tot een toename van de geluidbelasting met 2 dB of meer leidt. Als dat het geval is, dan moet worden onderzocht of nog aan de wettelijke grenswaarde wordt voldaan of dat een ontheffing voor de hogere geluidsbelasting moet worden verleend.

Procedure hogere waarden: Wanneer de voorkeursgrenswaarden worden overschreden is, parallel aan de bestemmingsplanprocedure, een procedure ontheffing hogere waarden ingevolge de Wet geluidhinder noodzakelijk. De hogere waarde procedure moet zijn afgerond alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld.

Industrielawaai en railverkeerslawaai

In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen aanwezig waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd. Het plangebied ligt evenmin binnen een zone langs een op de in de Wet geluidhinder bedoelde kaart aangegeven gezoneerd treinspoor. Wel ligt het plangebied binnen verschillende zones rond zoneringsplichtige wegen.

Inpassing van het plangebied binnen de Wet geluidhinder

Zoals aangegeven worden binnen het plangebied een aantal nieuwe geluidgevoelige objecten geprojecteerd. Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om na te gaan of de geluidbelasting ter hoogte van deze geluidgevoelige objecten inpasbaar zijn binnen het toetsingskader van de Wet geluidhinder. Daarvoor is de geluidbelasting door het wegverkeerslawaai binnen het plangebied onderzocht. Bij het uitvoeren van dit onderzoek is er van uitgegaan dat het verkeer van en naar het plangebied deels via de Escamplaan richting de Dedemsvaartweg wordt geleid. Daarvoor zal de afsluiting van de Escamplaan voor het overige wegverkeer tussen de Albert Schweitzerlaan en de Dedemsvaartweg worden opgeheven.

Uit dit akoestisch onderzoek volgt dat door het wegverkeer op de omliggende wegen – met inbegrip van het verkeer dat door de nieuwbouw wordt gegenereerd – ter hoogte van een aantal nieuwbouwcomplexen hoger zal zijn dan de voorkeursgrenswaarde. Deze geluidbelasting bedraagt ten hoogste 60 dB. Daarbij wordt dus de maximale toelaatbare geluidbelasting van 63 dB niet overschreden. Voor deze geluidbelasting zal een ontheffing op grond van de Wet geluidhinder worden verleend.

Het ontsluiten van het verkeer van en naar het plangebied over de Escamplaan leidt tot een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder; de toename van de geluidbelasting bedraagt meer dan 2 dB. Daarbij geldt tevens dat de voorkeursgrenswaarde ter hoogte van de langs de Escamplaan gelegen geluidgevoelige objecten wordt overschreden. Voor de woningen langs de Escamplaan zal daarom een ontheffing worden verleend tot ten hoogste 60 dB. De geluidbelasting ter hoogte van het zorgcentrum aan de Architect Duikerstraat ligt in beginsel hoger dan de daar maximaal toelaatbare 53 dB. De geluidbelasting ter hoogte van dit complex zal door het treffen van maatregelen worden teruggebracht tot ten minste deze maximale 53 dB; waarvoor eveneens ontheffing zal worden verleend. Momenteel wordt nog nader onderzoek gedaan naar een optimaal maatregelenpakket, waarbij aandacht wordt besteed aan afschermende maatregelen, geluidarm asfalt en de mogelijkheden om de wegas richting het Florence Nightingalepark te verleggen. In alle voornoemde gevallen waarvoor ontheffing wordt verleend, wordt voldaan aan het vigerende Beleid hogere grenswaarden Wet geluidhinder van februari 2011.

Tot slot is in verband met artikel 110f van de Wet geluidhinder niet alleen de geluidbelasting door de individuele wegen, maar ook de gecumuleerde geluidbelasting van de beschouwde wegen vastgesteld. Daaruit volgt dat op geen van de geluidgevloelige objecten binnen het plangebied de plandrempel van 69,5 dB op grond van het Beleid hogere grenswaarden Wet geluidhinder van februari 2011 wordt overschreden.