Plan: | Oostduin - Arendsdorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0218GArendsdorp-50VA |
Op 1 april 2011 is het gewijzigde Besluit Milieueffectrapportage in werking getreden. Essentie van de wijziging is dat voor de beoordeling of een activiteit m.e.r.-plichtig is (de activiteit komt voor in de D-lijst) niet kan worden volstaan met toetsing aan de drempelwaarde maar dat ook rekening moet worden gehouden met de criteria in bijlage III van de Europese m.e.r.-richtlijn. Als gevolg hiervan zijn in de D-lijst nu richtwaarden (in plaats van drempelwaarden) opgenomen en is in het nieuwe besluit bepaald dat voor gevallen die onder deze richtwaarden blijven, een eenvoudige m.e.r.-beoordeling kan worden uitgevoerd die volledig op gaat in de moederprocedure (bijv. bestemmingsplan). Het nieuwe besluit is daarmee in overeenstemming gebracht met de Europese m.e.r.-richtlijn.
Onderhavig bestemmingsplan is in hoofdzaak conserverend van aard. Het bestemmingsplan maakt sloop en nieuwbouw van serviceflat Arendsdorp en verpleeghuis Oostduin mogelijk De realisatie van de serviceflat en het verpleeghuis valt in de categorie 'Aanleg, wijziging of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject' (D 11.2) in de D-lijst van het besluit. Derhalve dient een beoordeling te worden gemaakt van het project aan de hand van de criteria (kenmerken van de activiteit, de plaats en de gevolgen van de van activiteit) in bijlage III van de Europese richtlijn.
Met de sloop en nieuwbouw van serviceflat Arendsdorp en verpleeghuis Oostduin wordt een volume-uitbreiding van respectievelijk ongeveer 10.000m2 BVO en 5000m2 BVO mogelijk gemaakt. Zowel het totale volume van beide bouwplannen (ongeveer 50.000m2 BVO) als de volume-uitbreiding (15.000 m2 BVO) liggen ruimschoots beneden de richtwaarden van categorie D11.2 van het Besluit Milieueffectrapportage. Daarnaast geven ligging, kenmerken en omgeving van het bestemmingsplangebied geen aanleiding om te veronderstellen dat het bestemmingsplan zal leiden tot aanzienlijke negatieve milieueffecten.
Het plangebied is aan te merken als landgoed en onderdeel van de landgoederenzone langs de Wassenaarseweg. Voor het landgoed zijn een ontwikkelingsvisie en een beheersvisie opgesteld met als doel om de kwaliteiten van het landgoed te versterken en waar mogelijk cultuurhistorische elementen en structuren te herstellen. De nieuwbouwplannen leveren hieraan een belangrijke bijdrage. De volumegroei kan worden gerealiseerd door hoger te bouwen op een kleiner bebouwd oppervlak. De nieuwe bebouwing kan zodoende beter in (de structuur van) het landgoed worden ingepast. Tegelijkertijd worden auto's zoveel mogelijk uit het landgoed geweerd en wordt in de toekomst ondergronds geparkeerd. Dit leidt tot vermindering van het verhard oppervlak en meer groen.
Omdat dit bestemmingsplan grotendeels conserverend van aard is, mag worden verwacht dat dit plan niet zal leiden tot negatieve (cumulatieve) milieueffecten ten opzichte van de huidige situatie. In de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich evenmin kwetsbare gebieden. Het plangebied is gelegen op ruime afstand van de Natura 2000-gebieden Meijendel en Berkheide, Westduinpark en Solleveld (hemelsbreed meer dan 1 kilometer). Significant negatieve effecten van dit bestemmingsplan op het Natura 2000-gebied mogen dan ook niet worden verwacht.
Op grond van het voorgaande wordt geconcludeerd dat het bestemmingsplan Oostduin - Arendsdorp niet zal leiden tot aanzienlijke negatieve (cumulatieve) milieueffecten. Het bestemmingsplan is derhalve niet m.e.r.-(beoordelings)plichtig.