direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijk beleid
Plan: Benoordenhout
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0213GBenoorden-50VA

3.2 Ruimtelijk beleid

3.2.1 Rijksbeleid

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

Op 13 maart 2012 is de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte van het Ministerie van Infrastructuur en Ruimte van kracht geworden. De structuurvisie vervangt verschillende nota's, waaronder de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040 en de Nota Mobiliteit. De visie schetst de doelen, belangen en opgaven van het Rijk tot 2028 en de ambities tot 2040. Uitgangspunt is de ruimtelijke ordening zoveel mogelijk over te laten aan gemeenten en provincies (decentraal, tenzij), minder nationale belangen te benoemen, en eenvoudigere regelgeving toe te passen. De nationale belangen die worden benoemd betreffen de internationale concurrentiepositie, het gebruik van de ondergrond, het behouden en versterken van vervoer- en transportsystemen, de milieukwaliteit, de waterveiligheid en zoetwatervoorziening en behoud en versterken van natuur en cultuurhistorische waarden. De structuurvisie raakt geen van de belangen die in het bestemmingsplan Benoordenhout worden afgewogen.

Besluit algemene regels ruimtelijke ordening

De Wet ruimtelijke ordening geeft aan de regering de mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur (AmvB) regels te geven waarmee gemeenten bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening moeten houden. Het gaat daarbij niet alleen om procedureregels maar ook om de inhoud van bestemmingsplannen.

Op 30 december 2011 is het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) in werking getreden (Stb. 2011, 391). Bij het vaststellen van bestemmingsplannen, wijzigings- of uitwerkingsplannen maar ook bij projectuitvoeringsbesluiten (Crisis- en herstelwet) moeten gemeenten rekening houden met het Barro.

Een aantal projecten dat de regering van Rijksbelang vindt, wordt met het Barro dwingend geborgd in bestemmingsplannen of in andere ruimtelijke plannen van lagere overheden. De projecten worden benoemd en middels digitale kaarten ingekaderd. Per project worden regels gegeven waaraan bestemmingsplannen moeten voldoen.

Voor Den Haag zijn de binnen de gemeente gelegen militaire terreinen met de daarbij behorende zend- en ontvangstinstallaties, en het Kustfundament van belang.

Volgens het Barro zijn er in het bestemmingsplan Benoordenhout geen projecten van Rijksbelang aanwezig waarmee bij de vaststelling van dit plan rekening moet worden gehouden.

3.2.2 Provinciaal beleid

In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening is geregeld dat Provinciale Staten via de Provinciale Verordening Ruimte regels stellen over de inhoud, toelichting of onderbouwing van bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen. De Provinciale Structuurvisie "Visie op Zuid-Holland is tezamen met de provinciale "Verordening Ruimte op 2 juli 2010 opgesteld. De kern van Visie op Zuid-Holland is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers. Dit wil Zuid-Holland bereiken door realisering van een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk. Goede bereikbaarheid, een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur, zijn daarin kenmerkende kwaliteiten.

Visie op Zuid-Holland is opgebouwd uit vijf integrale hoofdopgaven, namelijk:

  • aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel
  • duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie
  • divers en samenhangend stedelijk netwerk
  • vitaal, divers en aantrekkelijk landschap
  • stad en land verbonden

Het bestemmingsplan Benoordenhout komt overeen met het het provinciaal beleid zoals verwoord in de Provinciale Structuurvisie en Verordening. Met name voor wat betreft het versterken van het internationale profiel van Den Haag. Ook het specifieke ruimtelijke aspect van concentratie van de bestaande kantoren in het centrum van Den Haag en het terughoudend omgaan met uitbreiding van nieuwe kantoorlocaties wordt in het bestemmingsplan Benoordenhout geborgd.

3.2.3 Regionaal beleid

Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (hierna: RSP) vastgesteld. Het RSP is een integraal  plan voor:

  • de  ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden
  • het kader voor het regionale  beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie
  • lokale plannen, zoals bestemmingsplannen.

Het RSP kijkt naar 2020 (en soms 2030) en omvat de grote lijnen voor de ambities en ontwikkelingen op verschillende terreinen.

Voor dit bestemmingsplan hebben vooral de volgende regionale prioriteiten hun doorwerking gekregen.

  • het faciliteren van internationale bedrijven en instellingen in de Internationale Zone;
  • intensief ruimtegebruik van stedelijke wijken.

De programma's voor de verschillende beleidssectoren zoals Kantoren, leisurevoorzieningen, detailhandel en bedrijventerreinen worden binnen Haaglanden op elkaar afgestemd.Tegen de achtergrond van de huidige vastgoedcrisis en gelet op de mogelijke structurele wijzigingen in de economie wordt een terughoudend beleid voorgestaan ten aanzien van uitbreiding van met name kantoren en detailhandel.

3.2.4 Gemeentelijk beleid
3.2.4.1 Structuurvisie Den Haag 2020

De gemeenteraad van Den Haag heeft op 17 november 2005 de Structuurvisie Den Haag 2020 vastgesteld: de toekomstvisie van Den Haag op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad in regionaal perspectief tot het jaar 2020. De ambitie is om van Den Haag een 'Wereldstad aan Zee' te maken door de sterke kwaliteiten van Den Haag te benutten: een internationale stad, een stad aan zee, een multiculturele stad en een monumentale residentie.

De structuurvisie gaat uit van een lichte groei van het aantal inwoners (nu ca 500.000) en een groei van het aantal arbeidsplaatsen in 2020. Dat betekent dat er via verdichting vele woningen in de bestaande stad moeten worden toegevoegd. In de "agenda voor de Haagse verdichting" d.d. april 2009 wordt het verdichtingsbeleid nader vormgegeven. Tegen de achtergrond van de huidige economische crisis zijn in het collegeakkoord “Aan de slag" d.d.mei 2011 en het Investeringsprogramma Stedelijke Ontwikkeling (d.d. oktober 2010) nadere prioriteiten gesteld. Het gaat daarbij om een wijziging van de aanpak van de in de Haagse structuurvisie beoogde gebiedsontwikkelingen én om de verandering van de omvang en de fasering van de ontwikkelingen.

Het bestemmingsplan Benoordenhout is voor een deel gelegen in de kansenzone Internationale Zone. In Benoordenhout staat behoud en bescherming van het huidige hoogwaardige woonmilieu voorop.

De Haagse Verdichting houdt voor het Benoordenhout in dat invulling wordt gegeven aan het mogelijk maken van:

  • optoppen van bestaande bebouwing;
  • verruiming van mogelijkheden voor bouwen van aan- en bijgebouwen;
  • functiewijziging (ombouwen van kantoorgebouwen naar woningbouw);
  • dubbel grondgebruik.

Dakopbouwen en vijf bouwlagen

Op microniveau kan verdichting plaatsvinden door dakopbouwen op de bestaande woongebouwen toe te staan. Zodoende kunnen zittende bewoners gebonden worden aan de wijk en wordt een alternatief voor het verhuizen naar een andere wijk geboden. Een dakopbouw levert een bijdrage aan de binnenstedelijke verdichtingopgave door toevoeging van bouwvolume daar waar dat wenselijk, mogelijk en verantwoord is. In hoofdstuk 5 wordt aangegeven waar wel en waar geen dakopbouwen zijn toegestaan. Uitbreiding tot vijf bouwlagen in het plangebied is alleen langs de Raamweg toegstaan.

3.2.4.2 Masterplan

Het Benoordenhout valt voor een deel binnen de invloedssfeer van het Masterplan Internationale Zone. Het betreft de 'cluster 3' St-Hubertusviaduct (o.a. locatie Europol aan de Raamweg). De opgave voor de lange termijn is gestoeld op een programma profiel van gemengd wonen, internationale instellingen, internationaal onderwijs en sport.

3.2.4.3 Stedenbouwkundig plan

Bronovo Ziekenhuis

Voor het gebied van het Bronovo ziekenhuis is in 2009 een stedenbouwkundig plan door het college van B&W vastgesteld dat als basis dient voor de uitbreiding van het ziekenhuis voor de komende jaren.

Het handhaven van het Bronovoziekenhuis op de huidige locatie en uitbreiding is in beleidsmatig opzicht wenselijk.

  • Het Bronovoziekenhuis voorziet in de zorgbehoefte van dit deel van de stad en de Haagse regio. Het is wenselijk deze functie op deze locatie te behouden. Bovendien is er op deze plek ruimte voor uitbreiding en ook ruimte voor een complete herontwikkeling indien het huidige ziekenhuis in de toekomst niet meer voldoet en vernieuwd moet worden.
  • Aanpassen van het Bronovoziekenhuis aan de eisen van deze tijd en inspelen op nieuwe behoeften (vergrijzing) en ontwikkelingen in de zorg (schaalvergroting, intensivering, tekort aan bedden en personeel).
  • De uitbreiding van de SEH is een noodzakelijk geachte ontwikkeling en samenvoeging met nachthuisartsenpost en apotheek een goed voorstelbare ingreep in lijn met landelijke ontwikkelingen om zorgverlening en efficiency te verbeteren.