Plan: | Laakhaven West en Petroleumhaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0192FLaakhavenW-50VA |
Op 15 november 2007 is de Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) in werking getreden (Stb. 414, 2008 en Stb. 434, 2008). De luchtkwaliteitseisen zijn opgenomen in hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer.
De Wet milieubeheer stelt dat bestuursorganen hun bevoegdheden kunnen uitoefenen indien (art.5.16):
Projecten die de luchtkwaliteit Niet in betekenende mate (NIBM) verslechteren worden niet meer getoetst aan de grenswaarden en kunnen zondermeer doorgang vinden.
In het Besluit en de Regeling Niet in betekenende mate (luchtkwaliteitseisen) is aangegeven wat onder NIBM moet worden verstaan. Artikel 2 van het Besluit bepaalt dat een toename van 1,2 µg/m3 (3% van de grenswaarde) niet in betekenende mate is. In de Regeling is verder vastgelegd welke categorieën van projecten als NIBM moeten worden beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor een woonwijk met minder dan 1500 woningen.
Laakhaven West en Petroleumhaven worden gemengde gebieden met zowel woningen, bedrijven als maatschappelijke functies. Om deze reden is het niet mogelijk om op grond van een categorie uit de Regeling NIBM te beoordelen of sprake is van NIBM. Voor dergelijke gemengde projecten heeft Infomil een tool ontwikkeld om snel en eenvoudig te bepalen of wordt voldaan aan het NIBM-criterium van maximaal 1,2 µg/m3 toename.
De afdeling Verkeer van de gemeente Den Haag heeft berekend hoeveel autoverkeer door het project wordt gegenereerd (zie bijlage bij het geluidrapport). Daar waar het verkeer van en naar het gebied op de omringende hoofdwegen komt is met de NIBM-tool bepaald of sprake is van NIBM. De punten zijn Calandstraat en de Neherkade op twee plaatsen.
In onderstaande tabel is te zien dat de toename van de concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) ruim lager zijn dat de definitie van Niet in betekenende mate (1,2 µg/m3).
Straat | Van | Tot | Plan (mvt) |
Autonoom (mvt) |
Bijdrage (mvt) |
PM10 (µg/m3) |
NO2 (µg/m3) |
||||||
Neherkade | Calandstraat | Leeghwaterplein | 25250 | 24929 | 321 | 0,1 | 0,33 | ||||||
Neherkade | Hildebrandplein | Calandstraat | 25129 | 24486 | 643 | 0,2 | 0,67 | ||||||
Calandstraat | Neherkade | Vd Kunstraat | 28340 | 27577 | 763 | 0,23 | 0,79 |
Mvt = motorvoertuigen per etmaal
De NIBM-tool gaat uit van een meest ongunstige situatie. In werkelijkheid zal de invloed kleiner zijn.
Het project Laakhaven West/Petroleumhaven draagt in niet betekenende mate bij aan het verslechteren van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen daarom geen belemmering voor dit project.