Plan: | Laakhaven West en Petroleumhaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0192FLaakhavenW-50VA |
De Laakhaven en het Laakkanaal stammen uit het eerste kwart van de vorige eeuw. Het gebied heeft historisch gezien een tweederangs identiteit. Voor veel Hagenaars hield de stad op bij het spoor. Wat daarachter gebeurde, onttrok zich aan de waarneming. Functies als industriƫle bedrijven en opslag bepaalden de sfeer in het gebied. De bedrijvenstrook zat aan de arme kant van de stad: van oudsher ontwikkelden de rijke delen van de stad zich aan de noordoost zijde (het zand) en de minder representatieve delen aan de zuidwest zijde (het veen).
De haventerreinen zijn voor een groot deel bebouwd met inmiddels verouderde hallen. De aan- en afvoermogelijkheden van goederen over water worden niet meer benut. De cementcentrale is verplaatst naar de Binckhorst en ook de bouwmaterialenhandel aan de Calandkade is vertrokken. De kranen van beide bedrijven zijn als verwijzing naar deze laatste havengebonden activiteiten nog gehandhaafd.
Ondertussen zijn de meeste panden gesloopt. Alleen het kantoorpand de Pionier, enkele bedrijven langs de Calandkade en de bebouwing van de voormalige Rijks Automobiel Centrale in de 1e Van der Kunstraat en de naastgelegen bedrijfshallen blijven behouden. De huidige milieucontouren van de bedrijven worden vastgelegd waardoor de bedrijven zekerheid hebben dat ze kunnen blijven functioneren wanneer in de omgeving woningen worden gebouwd.
Het RAC-gebouw heeft een functie gekregen voor culturele en recreatieve doeleinden.
Nieuw in het gebied zijn de brandweerpost met ambulancepost en een bedrijfsverzamelgebouw langs het spoor, ontwikkeld door Cepezed.