direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Renbaankwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0185DRenbaankwrt-50VA

4.4 Geluid

De Wet geluidhinder stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten – bijvoorbeeld woningen – door drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer.

Wegverkeers- en spoorweglawaai

Op grond van de Wet geluidhinder hebben wegen en spoorwegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen en waarbinnen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. De wet maakt een uitzondering voor wegen waar de maximale snelheid 30 km/uur is. Deze wegen hoeven niet in het onderzoek te worden betrokken.

De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai 63 dB. In het plangebied of in de directe omgeving zijn geen spoorwegen aanwezig. Met spoorweglawaai hoeft dus geen rekening te worden gehouden.

Industrielawaai

In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd. Het plan ligt buiten de zone van het industrieterrein Scheveningen Haven.

Procedure hogere grenswaarden

Wanneer de voorkeursgrenswaarden worden overschreden en uit akoestisch onderzoek voldoende onderbouwd is gebleken dat maatregelen om die overschrijding teniet te doen of te beperken niet mogelijk of haalbaar zijn, kan parallel aan de bestemmingsplanprocedure, een procedure voor het verkrijgen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder worden gestart. Deze procedure moet zijn afgerond alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld.

Binnen het plangebied Renbaankwartier zijn drie ontwikkelingen mogelijk gemaakt te weten:

  • deels sloop/nieuwbouw van Het Volle Leven;
  • sloop/nieuwbouw Deo Gratias;
  • sloop/nieuwbouw kantoorpand ten behoeve van een hotel aan de Badhuisweg.

De ontwikkingen van Het Volle Leven, Deo Gratias en de binnenterreinen Renbaanbuurt zijn geluidsgevoelige objecten. Voor deze ontwikkelingen zijn of worden akoestische onderzoeken uitgevoerd.

Het Volle Leven
Een onderwijsgebouw behoort ingevolgde de Wet geluidhinder (Wgh) tot de 'andere geluidsgevoelige gebouwen'. De delen van het onderwijsgebouw welke niet zijn bestemd voor geluidgevoeldige onderwijsactiviteiten (en dat in de toekomst ook niet kunnen worden) maken voor de toepassing van de Wgh geen deel uit van een onderwijsgebouw, bijvoorbeeld een gymnastieklokaal. Woningen zijn ingevolge de Wet geluidhinder, geluidgevoelige gebouwen. Een hotel is geen geluidsgevoelig gebouw als bedoeld in de Wet geluidhinder.

Voor de ontwikkeling aan de Rijslag is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door MoBius Consult. Dit onderzoek is als Bijlage 5 van de toelichting bij dit bestemmingsplan gevoegd en maakt hier onderdeel van uit. Het onderzoek beperkt zich tot de geluidsbelasting ter hoogte van de sloop/nieuwbouw van een basisschool aan de Rijslag.

Uit de akoestisch onderzoek blijkt dat het nieuw te bouwen deel van de school binnen de geluidzone van de 50km weg Nieuwe Duinweg valt. Er is getoetst of de geluidsbelasting op de gevels van de school, ten gevolge van deze weg, binnen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB blijft. Uit de berekeningen blijkt dat dit op alle waarneempunten het geval is. Daarnaast zijn aanvullende berekeningen gemaakt voor de omliggende 30 km-wegen. Uit deze berekeningen blijkt eveneens dat op alle waarneempunten de geluidsbelasting onder de voorkeursgrenswaarde blijft. Aangezien er geen overschrijding optreedt van de voorkeursgrenswaarde zijn bron- of overdrachtsmaatregelen niet nodig.

Deo Gratias

Ten behoeve van deze ontwikkeling is een akoestisch onderzoek verricht (R809128aaA2). Dit onderzoek is als Bijlage 8 van de toelichting bij dit bestemmingsplan gevoegd en maakt hier onderdeel van uit. Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde op alle waarneempunten wordt overschreden. De hoogst optredende geluidsbelasting wordt veroorzaakt door het wegverkeer op de Nieuwe Parklaan en bedraagt 61 dB na aftrek van 5 dB conform art. 110 Wgh. De Badhuisweg veroorzaakt eveneens een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. De hoogst toelaatbare grenswaarde wordt, na aftrek van 5 dB conform art. 110 Wgh, niet overschreden.

Op grond van aanvullend onderzoek is gebleken, dat het treffen van maatregelen ter verlaging van de geluidsbelasting niet doeltreffend is en stuit op bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige of financiële aard. Om deze redenen is gelijktijdig met dit bestemmingsplan een besluit ontheffing hogere waarden ter inzage gelegd.

Binnenterreinen Renbaanbuurt

In paragraaf 5.2.1 wordt nader ingegaan op het ruimer bestemmen van een aantal binnenterreinen in de Renbaanbuurt. Om te beoordelen of deze ruimere bestemming leidt tot een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is tijdens de terinzagelegging van het bestemmingsplan een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit akoestisch onderzoek is als Bijlage 11 van de toelichting bij dit bestemmingsplan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat slechts één van de locaties onderzocht behoefde te worden en dat de geluidsbelasting ter plaatse binnen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB blijft. Aangezien er geen overschrijding optreedt van de voorkeursgrenswaarde zijn bron- of overdrachtsmaatregelen niet nodig.

Op basis van de conclusies uit het plan-MER is in de besluitvorming over het Masterplan Scheveningen-kust als randvoorwaarde voor de verdere uitwerking opgenomen dat nieuwe geluidsknelpunten in de zin van het actieplan en/of toename van het aantal (ernstig) gehinderden teniet moet worden gedaan door het treffen van bron- en overdrachtsmaatregelen. Met het nieuwe bestemmingsplan worden geen nieuwe knelpunten gecreëerd. De nieuwbouwsituaties zijn getoetst aan het gemeentelijke ontheffingenbeleid.