direct naar inhoud van 5.4 Keuze en verantwoording van bestemmingen
Plan: Ypenburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-50VA

5.4 Keuze en verantwoording van bestemmingen

Het bestemmingsplan bestaat uit een digitale verbeelding (plankaart), regels en een toelichting. De eerste twee onderdelen zijn juridisch bindend, de toelichting is juridisch niet bindend maar helpt bij de interpretatie van de kaart en de regels. De analoge plankaart is, gelet op de aard en omvang van het plangebied, afgedrukt op een topografische ondergrond.

Een belangrijk onderdeel van Wet ruimtelijke ordening (Wro) vormt de digitaliseringsverplichting. De Wro bepaalt dat een bestemmingsplan digitaal raadpleegbaar en uitwisselbaar moet zijn. Dit heeft onder meer geleid tot de introductie van twee nieuwe begrippen: 'analoge verbeelding' en 'digitale verbeelding'.

Onder analoge verbeelding wordt verstaan: alle te verbeelden informatie van een ruimtelijk plan op papier. De term analoge verbeelding is dus een synoniem voor de tot nu toe altijd gebruikte term plankaart.

De 'digitale verbeelding' is een interactieve raadpleegomgeving via het internet (www.ruimtelijkeplannen.nl) die de gehele inhoud van het bestemmingsplan ontsluit overeenkomstig de Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2008). Door een muisklik op een bepaalde plek verschijnen de bijbehorende regels voor die plek in beeld. Onder de term digitale verbeelding wordt dan ook niet alleen het ruimtelijk beeld, maar ook de daarbij behorende juridische informatie (regels) verstaan. Indien de digitale en de analoge verbeelding tot interpretatieverschillen leiden is de digitale verbeelding beslissend.

Op de bij het onderhavige bestemmingsplan behorende verbeelding zijn alle noodzakelijke en op grond van het Besluit ruimtelijke ordening vereiste gegevens ingetekend. Er is daarbij onderscheid gemaakt in bestemmingen en aanduidingen op de verbeelding. De bestemmingen zijn de belangrijkste elementen. Elk stuk grond van het plangebied heeft een bestemming. Deze wordt zichtbaar gemaakt door middel van een kleur, op de analoge verbeelding al dan niet in combinatie met een letter, ter aanduiding van de bestemming en een getal dat de maximale toegestane (goot- en nok)hoogte en/of bebouwingspercentage aangeeft. Daardoor is het mogelijk om te zien welke bestemmingen zijn gegeven aan de gronden en opstallen binnen het plangebied. Elke op de verbeelding ingetekende bestemming is gekoppeld aan een bestemmingsartikel in de regels. De regels laten vervolgens bij elke bestemming zien op welke wijze gronden binnen de desbetreffende bestemming gebruikt mogen worden. Daarbij wordt onder meer verwezen naar aanduidingen op de plankaart. Aanduidingen geven dientengevolge, in samenhang met de regels, duidelijkheid over wat binnen een bestemmingsvlak al dan niet is toegestaan.

Op de digitale en analoge verbeelding van de plankaart zijn bouwhoogten aangegeven. Gekoppeld aan bouwvlakken is een maatvoering voor (goot- en nok)hoogte, afgerond in meters en conform SVBP 2008, bijlage 9, opgenomen. De waarde op de plankaart geeft de maximaal toegelaten (goot- en nok)hoogte van een gebouw aan. Daarnaast wordt ook in de bouwregels van het bestemmingsplan een en ander bepaald over bouwhoogten.

Bij het bepalen van de daadwerkelijke hoogte van gebouwen is gebruik gemaakt van stereokartering met behulp van luchtfoto's. De maximaal toegelaten bouwhoogte kan afwijken van de daadwerkelijke hoogte van een gebouw: aan het vaststellen van een maximale bouwhoogte liggen stedenbouwkundige overwegingen ten grondslag.

Voorts wordt de opzet van het bestemmingsplan ingegeven door de relevante beleidskaders en omgevingsfactoren. In onderstaande tabellen (beslissingstabel) is aangegeven op welke onderdelen de in dit bestemmingsplan beschreven beleidskaders en omgevingsfactoren hun vertaling hebben gevonden in het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Deze paragraaf vormt dan ook als het ware de schakel tussen de toelichting van het bestemmingsplan en de daarbij behorende regels en plankaart.

Beleidskader   Vertaling in het bestemmingsplan  
De Verordening Ruimte laat uitbreiding van detailhandel slechts toe op plekken die gelegen zijn binnen bestaande winkelconcentraties en kantoren binnen de bestaande haltes van het Zuidvleugelnet.   Detailhandel is alleen toegestaan in het winkelcentrum Ypenburg. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe kantoren mogelijk.  
De Structuurvisie / Haagse Verdichting houdt voor Ypenburg in dat invulling wordt gegeven aan:  
Uit de structuurvisie en de agenda voor de Haagse Verdichting volgt dat langs doorgaande wegen en groen wordt uitgegaan van vijf bouwlagen.
 
Binnen het plangebied is langs de doorgaande weg de Laan van Hoornwijck al bebouwing gerealiseerd van minimaal 5 bouwlagen. Direct langs de andere doorgaande weg binnen het plangebied, de Poortweg - Singel - Ypenburgse Boslaan, is geen bebouwing aanwezig.  
optoppen (dakopbouwen)   Binnen het plangebied worden geen dakopbouwen mogelijk gemaakt, aangezien over het algemeen sprake is van drielaagse bebouwing met een kap of kapverdieping. Een aantal woningen in de wijk Waterwijk van twee bouwlagen met een plat dak krijgt, conform het oude plan, de mogelijkheid tot het realiseren van een derde bouwlaag.  
verruiming van mogelijkheden voor bouwen van aan- en bijgebouwen;   Voor de buurt Boswijk en een aantal ruime percelen langs de Henricuskade is een ruimere aan- en bijgebouwenregeling opgenomen die aansluit op de regeling uit het oude bestemmingsplan.  
dubbel grondgebruik.    
 
De Haagse Nota Mobiliteit hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Naast de hoofdwegen voor het doorgaande verkeer zijn er de wegen van een lagere orde die het verkeer tussen wijken en het buurtgebonden verkeer moeten afwikkelen: buurtontsluitingswegen (straten) en erfontsluitingswegen (verblijfs- en woonstraten). Verblijfsgebied ten slotte is openbare ruimte waar geen autoverkeer is toegestaan en waar de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie   De bestemming Verkeer-Hoofdverkeersweg is toegekend aan de rijkswegen rondom de wijk die onderdeel uitmaken van het plangebied en de hoofdontsluiting van het plangebied. De bestemming Verkeer-Straat ziet op de hoofdontsluiting naar het winkelcentrum Ypenburg. Alle wijkontsluitingswegen binnen het plangebied vallen onder de bestemming Verkeer-Verblijfsstraat. Verblijfsgebieden zijn als Verkeer-Verblijfsgebied aangegeven; het gaat daarbij met name om pleinen/openbare gebieden waar enkel langzaam verkeer is toegestaan.  
De nota “Parkeerkader Den Haag 2010-2020” gaat mede in op het faciliteren van de parkeerbehoefte en het benutten van schaarse ruimte   In het plangebied wordt uitgegaan van parkeren op eigen terrein met een parkeerbehoefte volgens de Nota Parkeernorm Den Haag, inlegvel parkeernormen.  
Wonen    
De kern van de Woonvisie 2009-2020 is als Den Haag zich meer op de kaart wil zetten als woonstad, moet de stad zich versterken door meer differentiatie in woonmilieus en woonsferen te creëren en de woonkwaliteit verhogen   In de regels is gekozen voor vier verschillende woonbestemmingen: Wonen - 1 is toegekend aan alle (aaneengesloten) eengezinswoningen en appartementen met eigen tuinen binnen het plangebied. Hier is bij recht geen aan- en bijgebouwenregeling opgenomen, aangezien het vergunningsvrij bouwen al ruime mogelijkheden biedt voor het realiseren van aan- en bijgebouwen op het zij- en/of achtererf. Wel is een binnenplanse afwijking opgenomen om nog enige flexibiliteit en verruiming te bieden ten opzichte van de mogelijkheden van het vergunningsvrij bouwen.
De bestemming Wonen - 2 is toegekend aan alle appartementencomplexen binnen het plangebied met een gemeenschappelijk erf. Hier is geen aan- en bijgebouwenregeling opgenomen en worden (al dan niet ondergrondse) gebouwde parkeervoorzieningen mogelijk gemaakt.
De bestemming Wonen - 3 is toegekend aan de buurt Bosweide. Aangezien hier sprake is van grotere kavels dan in de rest van de wijk met over het algemeen vrijstaande woningen is, aanvullend op het vergunningvrij bouwen, de ruimere regeling mbt aan- en bijgebouwen uit het huidige bestemmingsplan Ypenburg-Rijswijk overgenomen.
De bestemming Wonen - 4 is toegekend aan een aantal heel grote kavels met vrijstaande woningen. Deze percelen hadden in het bestemmingsplan Ypenburg-Rijswijk een aparte woonbestemming waarbinnen een ruimere aan- en bijgebouwenregeling opgenomen was dan in de rest van de wijk. Voor deze kavels is een aan- en bijgebouwenregeling opgenomen die aansluit bij de regeling uit het bestemmingsplan Ypenburg-Rijswijk.  
Economie    
Milieuzonering (paragraaf Keuze en verantwoording van bestemmingen) zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd.   Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf (B) geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden.
De bedrijventerreinen hebben een bestemming Bedrijventerrein gekregen. Hier zijn bedrijven in de categorieën 1, 2, 3 en op sommige plekken die daartoe zijn aangeduid op de kaart ook 4 toegestaan.  
OCW    
Onderwijs, Welzijn en Maatschappelijke Zorg   In dit bestemmingsplan maakt een brede bestemming voor maatschappelijke doeleinden en een ruime definitie van maatschappelijke voorzieningen.  
Groen    
Inzet is de Stedelijke Groen Hoofdstructuur (paragraaf Groen) duurzaam in stand te houden en waar mogelijk te versterken.   De stedelijke groene hoofdstructuur is op de plankaart aangeduid middels een dubbelbestemming Waarde-Ecologie.