Plan: | Bezuidenhout - West |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0182GBezuidenW-70OH |
De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en/of industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen en andere gezonheidszorggebouwen. Aangezien Bezuidenhout-West een woongebied is, wordt de geluidhinder in dit geval met name gerelateerd aan de in het gebied aanwezige en geprojecteerde woningen.
Door adviesbureau Tauw is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai verricht. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Bezuidenhout-West" van 20 mei 2010 (kenmerk R001-4687697XMA-srb-V03-NL). Dit onderzoek is opgenomen in de bijlage behorende bij deze plantoelichting.
Uit bovengenoemd akoestisch onderzoek blijkt dat het mogelijk is de geplande ontwikkelingen te realiseren binnen de kaders van de Wet geluidhinder voor wat betreft het wegverkeerslawaai. Nader onderzoek naar de benodigde maatregelen om de geluidhinder te reduceren is noodzakelijk om een goede afweging van de maatregelen te kunnen maken, zodra de ligging en indeling van de nieuwe
bebouwing bekend is. Deze afweging kan worden gemaakt bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid, dat wil zeggen: bij het opstellen van het wijzigingsplan.
In het ontwerp bestemmingsplan was de ontwikkeling Randstadrail / Haags Startstation Erasmuslijn opgenomen. Om die reden was het ministerie van VROM bevoegd gezag voor ontheffingen hogere grenswaarden als gevolg van railverkeer in het plangebied. Inmiddels is de ontwikkeling Randstadrail / Haags Startstation Erasmuslijn niet meer in het bestemmingsplan opgenomen. Wel is ten behoeve van de wijzigingsbevoegdheden Schenkweg 5 en Schenkweg 56 t/m 60 uit akoestisch onderzoek gebleken dat de wijzigingsbevoegdheden uitvoerbaar zijn. Er is wel een ontheffing hogere grenswaar-den in de zin van de Wet geluidhinder nodig. Sinds de inwerkingtreding van de Crisis- en Herstelwet is het echter mogelijk om de procedure voor de ontheffing hogere grenswaarden te doorlopen op het moment dat de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast. Op dat moment zal dan ook nader akoestisch onderzoek moeten plaatsvinden. Op dat moment kan wellicht ook meer inzicht worden geboden in de mogelijke consequenties van de Randstadrail / Haags Startstation Erasmuslijn voor door middel van de wijzigingsbevoegdheid nieuw te realiseren woningen. Indien daar tegen die tijd een separate procedure voor wordt doorlopen kan dit worden meegenomen in het akoestisch onderzoek.
Het spoorwegemplacement is een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer. De geluidswaarden als gevolg van industrielawaai worden betrokken bij de door het bevoegd gezag te verlenen hogere grenswaarden besluit. Het bevoegd gezag moet bij het verlenen van het hogere grenswaarden besluit namelijk beoordelen of de gecumuleerde waarden, incl. industrielawaai, aanvaardbaar zijn.
Het plangebied ligt niet binnen een geluidszone van een vliegveld.
Alvorens het bestemmingsplan kan worden vastgesteld is het noodzakelijk om ten aanzien van het railverkeerslawaai de benodigde hogere grenswaardenprocedure te hebben afgerond. Op basis van het akoestisch onderzoek voor railverkeerlawaai wordt dan ook een verzoek om hogere grenswaarden ingediend bij het bevoegd gezag (minister van VROM). De uitvoerbaarheid van de benodige maatregelen in het kader van geluidsreductie wordt bij de vaststelling van dit bestemmingsplan aangetoond.
De hogere grenswaardenprocedures voor wegverkeerslawaai voor de nieuwbouwlocaties worden gekoppeld aan de daartoe op te stellen wijzigingsplannen.