Plan: | Wateringse Veld - Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0172BWateringZd-50VA |
Nota Ruimte
De Nota Ruimte bevat de visie van het kabinet op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland en de belangrijkste bijbehorende doelstellingen. De nota bevat de ruimtelijke bijdrage aan een sterke economie, een veilige en leefbare samenleving en een aantrekkelijk land. Het gaat om de inrichtingsvraagstukken die spelen tussen nu en 2020, met een doorkijk naar 2030. Door deze nota tracht het kabinet bij te dragen aan een versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland, de bevordering van krachtige steden en een vitaal platteland, de borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden, en de borging van de veiligheid. Het nationaal ruimtelijk beleid voor steden en netwerken richt zich op voldoende ruimte voor wonen, werken en mobiliteit en de daarbij behorende voorzieningen, groen, recreatie, sport en water. Om een eenzijdige samenstelling van de bevolking te voorkomen, stimuleert het rijk meer variatie in het woningaanbod.
Om de trek van midden- en hogere inkomens uit de stad te voorkomen zijn volgens de Nota Ruimte meer hoogstedelijke woonmilieus nodig. Tegelijk blijft stedelijke vernieuwing en herstructurering dringend nodig om de leefbaarheid te vergroten. Nieuwe bebouwing ten behoeve van de bundeling van verstedelijking en economische activiteiten dient grotendeels geconcentreerd tot stand te komen in bestaand bebouwd gebied. De ruimte die in het bestaande stedelijke gebied aanwezig is, moet door verdichting optimaal worden gebruikt. Het realiseren van woningen en diverse stedelijke voorzieningen in een bestaand stedelijk gebied past in dit streven.
De belangrijkste beleidslijn voor de bestaande woonwijken in Den Haag is: 'de optimale benutting van het bestaand bebouwd gebied'. De revitaliserings- en herstructurerings- en transformatieopgave moet in beleid en uitvoering krachtig ter hand worden genomen. Gemeenten (in samenwerking met marktpartijen) zijn verantwoordelijk voor planvorming en uitvoering. Het rijk stimuleert herstructurering en transformatie van verouderde wijken en wijken in het algemeen.
Streekplan Zuid-Holland West
Op 19 februari 2003 hebben de Provinciale Staten van Zuid-Holland het Streekplan Zuid-Holland West vastgesteld. Met dit streekplan - dat een planhorizon tot 2015 heeft en sterk leunt op het gedachtegoed van de eerste drie PKB-delen van de Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening Extra - wil de provincie de ontwikkeling van de Randstad tot groene Deltametropool ondersteunen. In het streekplan is ervoor gekozen het stedelijk ruimtebeslag met behulp van rode bebouwingscontouren te sturen. De rode contouren zijn getrokken rond bestaand stedelijk gebied. Met deze contouren wordt het gebied, waarbinnen de verstedelijkingsopgaven tot 2015 moet worden gerealiseerd, vastgelegd. Nieuwe woningbouw en bedrijfsvestiging dienen plaats te vinden binnen het stedelijke gebied en in de nabijheid van haltes van het (regionaal) openbaarvervoerssysteem.
Het verder concentreren van wonen en werken heeft een gunstig effect op het draagvlak voor stedelijke voorzieningen, op het terugdringen van automobiliteit ten gunste van langzaam verkeer en openbaar vervoer en kan een impuls zijn voor stedelijke vernieuwing, herstructurering en transformatie van verouderde stadswijken en bedrijventerreinen. Binnen de rode contouren wordt per saldo uitgegaan van behoud van functies. Dit om te voorkomen dat al te gemakkelijk functies als bedrijventerreinen, sportvelden en volkstuinen uit het stedelijk gebied verdwijnen. Als dergelijke transformaties onvermijdelijk zijn, zal de gemeente moeten aangeven hoe deze functies (lokaal dan wel regionaal) worden gecompenseerd.
Op de plankaart van het streekplan Zuid-Holland West valt Wateringse Veld - Zuid in de aanduiding 'Stads- en dorpsgebied'. Het gaat bij een stads- of dorpsgebied om een aaneengesloten bebouwd gebied met als hoofdfunctie wonen, waarin ook gebiedsdelen voorkomen met (soms grootschalige) kantoorconcentraties, winkelvoorzieningen, horeca en andere stedelijke voorzieningen. Het bedrijventerrein Wateringse Veld is aangegeven als 'bedrijventerrein' met als hoofdfunctie bedrijvigheid waaronder begrepen transport en distributie, productie, veilingen, kenniscentra en nutsvoorzieningen. In het zuidelijk deel van het plangebied ligt over de Laan van Wateringse Veld een lijn die een 'regionale railverbinding, geprojecteerd of in studie' aangeeft. De lijn en de richting van de pijlen geven aan dat de Laan van Wateringse Veld een railverbinding kan gaan vormen in de richting van het zuidoostelijk gelegen Den Hoorn. Binnen de planperiode van het streekplan is nader onderzoek nodig naar het tracé en de wijze waarop de verbinding gestalte kan krijgen.
Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP)
Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (hierna: RSP) vastgesteld. Het RSP is een integraal plan voor de ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden en het kader voor de regionale beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor lokale plannen, zoals bestemmingsplannen. Het RSP kijkt naar 2020 (en soms 2030) en omvat de grote lijnen voor de ambities en ontwikkelingen op verschillende terreinen.
Wateringse Veld-Zuid is op de plankaart van het RSP bijna in zijn geheel aangeduid als 'nieuw stads- en dorpsgebied'. Het Oosteinde is op deze plankaart aangeduid als 'regionale weg'. Ten noorden van de Middenweg is een lijn aangegeven als 'water'. Ook de Rijnerwatering draagt deze aanduiding. Het bedrijventerrein Wateringse Veld is aangegeven als 'nieuw bedrijventerrein'. Net als bij 'nieuw stads- en dorpsgebied' worden onder 'nieuw bedrijventerrein' in het RSP gebieden verstaan die sinds ongeveer 1996 bestaand of in voorbereiding zijn. In het wensbeeld van de detailhandelstructuur binnen de agglomeratie Den Haag is in het RSP het aantal vierkante meters verkoopvloeroppervlak voor geheel Wateringse Veld gesteld op circa 6.000 m² voor de buurt in combinatie met sociaalmaatschappelijke buurtvoorzieningen. Op de plankaart van het RSP zijn de reeds bestaande en nog te realiseren tracés voor de tramlijnen aangegeven als '(tram)rail'. In het RSP is tramlijn 17 als openbaarvervoerverbinding opgenomen in het lijnenstelsel van het AggloNet. Dit AggloNet beoogt de aanleg van een aantal bus- en tramlijnen die niet alleen aansluiten op andere bus- en tramlijnen maar ook op het landelijke railnet en de RandstadRail. Ook lijn 37 die over de Laan van Wateringse Veld rijdt, is onderdeel van dit AggloNet. De aanleg van lijn 37 als tramlijn is in het RSP voorzien in de periode 2010-2020 maar de lijn is vooralsnog een hoogwaardige buslijn. Ook is in het RSP het tramtracé over de Laan van Wateringse Veld opgenomen als onderdeel van de 'reservering Zuidtangent voorlopig tracé'. Over deze Zuidtangent zal lijn 37 gaan rijden van Kijkduin – via Delft en Pijnacker – naar Zoetermeer.
Structuurvisie Den Haag 2020
De Structuurvisie Den Haag 2020 legt de ambitie vast om van Den Haag een 'Wéreldstad aan Zee' te maken. De structuurvisie gaat uit van een ontwikkeling naar 515.000 inwoners en 260.000 arbeidsplaatsen in 2020. Daarvoor is een extra toevoeging van 37.000 woningen nodig bovenop de in uitvoering zijnde plannen voor de Vinexlocaties, de Westlandse Zoom en de herstructureringswijken. In die extra toevoeging ligt de nadruk op appartementen in bestaand bebouwd gebied. De toename van ruim 40.000 arbeidsplaatsen vindt overwegend plaats in de diensteneconomie. De Wéreldstad aan Zee krijgt vorm door ontwikkelingen in vijf kansenzones: het Centrum, de Lijn 11-zone, de Internationale Kustzone, de Vliet/A4-zone en de Schakelzone Lozerlaan. In de kansenzones liggen ontwikkelingsgebieden waarin de ambitie van de structuurvisie het sterkst tot zijn recht komt. De kansenzones en ontwikkelingsgebieden worden uitgewerkt in masterplannen.
Wateringse Veld-Zuid is geen onderdeel van een ontwikkelingsgebied, maar geldt als een consolidatiegebied waarbinnen het beleid is gericht op behoud en versterking van de bestaande woonkwaliteit. Wel maakt het plangebied deel uit van de Schakelzone Lozerlaan. Deze kansenzone krijgt na de voltooiing van de rijksweg A4 een meer strategische ligging tussen Den Haag, het Westland en de Rotterdamse regio. Den Haag Zuidwest ligt dan niet langer aan de rand van de stad maar centraal in een nieuw en goed bereikbaar stedelijk gebied. Dat biedt kansen om een hoogwaardige schakel te maken tussen Den Haag en het Westland èn extra impulsen te geven aan de ingrijpende herstructurering die Den Haag Zuidwest de komende jaren ondergaat. Deze fysieke vernieuwing van het gebied is al in volle gang. De komende jaren staat verbetering van de sociale kwaliteit, de leefbaarheid en de kwaliteit van de voorzieningen en de openbare ruimte hoog op de agenda. Door de veranderingen in de infrastructuur aan de zuidwestzijde van de stad kunnen de lopende processen een extra impuls krijgen. Het doortrekken van de rijksweg A4-Midden-Delfland en de nieuwe rol van de Lozerlaan wijzigen de positie van Den Haag Zuidwest van een perifere buitenwijk in een strategisch gelegen stadswijk met een tweezijdige oriëntatie op de regio en stad. Wateringse Veld op zijn beurt raakt meer met Den Haag Zuidwest verbonden. Ook voor Wateringse Veld is het nieuwe winkelcentrum aan de Leyweg – met het nieuwe stadsdeelkantoor en andere publieksfuncties – hét nieuwe voorzieningenknooppunt. De verbinding met dit knooppunt en het centrum van Den Haag verbetert door het doortrekken van tramlijn 16 en de ontwikkeling van de regionale openbaarvervoerlijn 37 tussen Kijkduin en Zoetermeer.
De uitwerking van de structuurvisie krijgt ook gestalte bij herstructureringsprojecten waarbij langs doorgaande wegen en groen in principe minimaal vijf bouwlagen gerealiseerd kunnen worden. De doorgaande wegen zijn de regionale en stadsgewestelijke wegen, hoofdverkeerswegen op gemeentelijk niveau en wegen voor doorgaand verkeer door stadsdelen aangevuld met de wegen die onderdeel zijn van het netwerk van de 'lange lijnen' uit de Kadernota Openbare Ruimte en de railgebonden openbaarvervoerverbindingen.
In het plangebied zijn de bouwblokken langs de Laan van Wateringse Veld – de doorgaande weg in het gebied – in overwegende mate minimaal tot vijf lagen hoog: aan weerszijden van het Lage Plein zijn de bouwblokken in vijf lagen opgericht. Hiermee is de ruimte intensief benut en krijgt het plein een formeel en statig karakter. Verder zijn aan de laan verschillende hoogteaccenten aangebracht. Bij de entree van de Vinexlocatie Wateringse Veld vanaf de rijksweg A4 zijn op de zuidelijke kop van het Lage Plein – aan het Parijsplein en aan de Guido van Dethstraat – twee hoge gebouwen geprojecteerd. Op de noordelijke kop van het Lage Plein – aan weerszijden van het landhoofd van de brug over het Hemelwater – zijn twee hoge gebouwen gerealiseerd en ook op andere markante plekken – aan het Hemelwater, op de koppen van de eilanden – zijn hoogteaccenten aangebracht. Waar nu niet tot vijf lagen hoog is gebouwd, maakt het plan dit mogelijk door een maximumhoogte van 15 m. Het gaat om de woningblokken tussen het Oosteinde en het Hemelwater en tussen het centrum van Wateringse Veld en de grens met de gemeente Westland, richting de rijksweg A4.