direct naar inhoud van 3.3 Wonen
Plan: Westeinde e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0082EWesteinde-50VA

Wonen

Haagse Woonvisie 2020

Den Haag moet extra woonkwaliteit en extra woonoppervlak bieden voor een goede economische, sociale en culturele ontwikkeling. Er wordt daarom ingezet op steeds meer gevarieerde en toegespitste woonwensen. Dit vereist gemengde stedelijke milieus, maatwerk bij nieuwbouw en een eigen identiteit voor wijken. De Haagse Woonvisie 2020 (2004) gaat uit van uitbreiding en transformatie van gebieden in de sfeer van centrum-stedelijk milieu, groen-stedelijk milieu en 'stadsrand modern' ofwel suburbane milieus (Vinex).

Sturend voor de transformatie en uitbreiding van woonmilieus is het beleid om selectieve migratie uit de stad van midden- en hogere inkomens om te buigen, om deze groepen aan de stad te binden en zo mogelijk van elders aan te trekken. Bij de herstructurering van de goedkope sociale woonvoorraad in bestaande gebieden wordt getracht een woonmilieu te bieden dat inspeelt op woonwensen van bepaalde groepen midden- en hogere inkomens mede om segregatie, concentratie van kansarme bewoners en cumulatie van achterstandssituaties tegen te gaan. Een goed 'schoon, heel en veilig' leef- en woonklimaat is een belangrijke voorwaarde voor alle stedelijke woongebieden. Daarnaast moeten voldoende, goede en betaalbare woningen voor de lage inkomensgroepen blijven bestaan.

De Haagse Woonvisie 2020 streeft naar een stabiel inwonertal als draagvlak voor grootstedelijke voorzieningen (500.000 inwoners vanaf 2010 en tot 2020) en daarvoor zijn 30.000 extra woningen nodig, naast de 20.000 woningen die vanwege herstructurering nodig zijn. De Structuurvisie Den Haag 2020 (paragraaf 3.1) scherpt de woonambitie aan en wil ruimte bieden aan doorgroei van de stad naar 505.000, mogelijk 515.000 inwoners in 2020. Ook vanwege de nog iets afnemende woningbezetting (er wonen gemiddeld steeds minder personen in één woning) is het noodzakelijk meer centrumstedelijk te bouwen. Dit betekent een aanzienlijk groter bouwprogramma en een duidelijke keuze voor met name centrumstedelijke milieus. Deze verdichtingsopgave spitst zich toe op de kansenzones waarbij deels sprake zal zijn van functieverandering en -menging en vooral veel appartementen zullen worden gebouwd.

In de kansenzone Centrum waarvan het plangebied deel uitmaakt, wil de gemeente Den Haag het centrumstedelijk woonmilieu versterken en waar mogelijk en wenselijk verdichten. Richtinggevend voor de uitbreiding en versterking van de centrumstedelijke woonmilieus is de Appartementenstrategie van de gemeente Den Haag. Deze strategie speelt in op belangrijke marktontwikkelingen: nieuwbouw is vooral gericht op doelgroepen en leefstijlen die passen binnen een centrumstedelijk woonmilieu. Hoewel de vraag naar goedkope huurappartementen naar verwachting afneemt, wil de gemeente Den Haag het aantal sociale huurappartementen consolideren: in de eerste plaats is de populariteit van zulke woningen in dit woonmilieu onder jongeren – een belangrijke doelgroep – groot, in de tweede plaats wil de gemeente woningzoekenden met lage inkomens binnen de stad voldoende keuzevrijheid bieden. Daartegenover neemt de vraag naar nieuwbouw-appartementen in de koopsector naar verwachting toe, onder meer door een toenemend aantal alleenstaanden ouder dan 40 jaar. Ten slotte is in het plangebied het algemeen splitsingsbeleid voor particuliere woningen van toepassing. Ook hiermee tracht de gemeente Den Haag het centrum van de stad voor starters op de woningmarkt toegankelijk te houden.

Kadebeleid Woon- en bedrijfsboten

Conform het Kadebeleid Woon- en bedrijfsboten (2000) telt Den Haag 17 locaties waar woonboten blijvend zijn afgemeerd. Om het vaak ongereguleerd gebruik van de kade in de gewenste richting te leiden, uitwassen een halt toe te roepen en om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, is een regeling voor het gebruik van de kades opgesteld. Voor het gebruik is een kadevergunning vereist waarin is opgenomen wat wel en niet mogelijk is. In beginsel is ook een berging en/of een terrasafscheiding mogelijk. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de situatie ter plaatse. Zo zijn gebruik voor opslag en reclame-uitingen alleen toegestaan op die plaatsen die daarvoor zijn aangewezen.

Aan de Veenkade, ter hoogte van de Helmersstraat, is een aantal ligplaatsen voor woonschepen. De woonschepen zelf liggen in het plangebied, de bebouwing op de kade is onderdeel van bestemmingsplan Zeeheldenkwartier dat op het tijdstip van terinzagelegging van dit plan in voorbereiding was. De ligplaatsen verdwijnen op termijn en zullen dus niet als zodanig worden bestemd.

Nota Kamerbewoning

In de Nota Kamerbewoning (2009) is het beleid inzake kamerbewoning opgenomen. Kamerbewoning in de vorm van zelfstandige woonruimte is in de hele stad toegestaan. De vereisten zijn een bouwvergunning en vanaf vijf personen gelden er brandveiligheidseisen in de vorm van een gebruiksvergunning.

Met uitzondering van een aantal kwetsbare gebieden, is alle kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte in de hele stad toegestaan. Kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte tot en met vier personen is vergunningvrij.Vanaf vijf personen zijn de vereisten een onttrekkingsvergunning van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte en er gelden brandveiligheidseisen in de vorm van een gebruiksvergunning

In de kwetsbare gebieden is kamerbewoning in de vorm van zelfstandige woonruimte toegestaan. Kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte is t/m twee personen toegestaan zonder vergunningen. Voor kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte aan meer dan twee personen geldt voorlopig voor een periode van twee jaar een stop. Dit geldt alleen voor de omzetting van zelfstandige woningen naar kamers in de vorm van onzelfstandige woonruimte. Nieuwbouw van woongebouwen, waarin kamers worden geëxploiteerd is onder voorwaarden in de hele stad toegestaan. behoort niet tot de kwetsbare wijken.