direct naar inhoud van 3.3 Woonbeleid, welzijn en zorg
Plan: Binnenstad Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01

3.3 Woonbeleid, welzijn en zorg

3.3.1 Rijksbeleid

Woonvisie

Het kabinet maakte in 2011 zijn Woonvisie bekend. Hoofdelementen van de visie zijn meer marktwerking en eigenwoningbezit. Daarnaast is het gericht verbeteren van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving van belang. Ook de opgave om de aansluiting tussen vraag en aanbod op de huur- en koopmarkt te verbeteren doet ter zake. Verder speelt, maar dan meer op de achtergrond, de opgave om de condities voor investeringen op de woningmarkt te verbeteren een rol.

Vanwege het conserverende karakter staat het bestemmingsplan de herontwikkeling van bestaande locaties niet in de weg zolang de nieuwbouw past binnen de huidige contouren van de bebouwing en kan het in die zin tegemoet komen aan de rijksdoelstellingen.

3.3.2 Provinciaal beleid

Provinciale woonvisie

In de Woonvisie Zuid-Holland 2005-2014, met de titel 'Samenhang en Samenspel', stelt de provincie Zuid-Holland het streven centraal dat alle bevolkingsgroepen kunnen beschikken over passende woningen. In de visie was in eerste instantie een groot aantal nieuw te realiseren woningen genoemd. De woningbehoefte is als gevolg van economische en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen (individualisering, gezinsverdunning, vergrijzing, vluchtelingenbeleid) aan verandering onderhevig. Dit was voor de provincie Zuid-Holland aanleiding om de Woonvisie te vernieuwen.

Met de Woonvisie 2011-2020 die Gedeputeerde Staten op 9 augustus 2011 hebben vastgesteld, is een basis gevormd voor nieuwe afspraken op provinciaal en (inter)regionaal niveau. Naast de ambitie om te zorgen voor een passend woningaanbod voor iedereen zijn de ambities om vraag en aanbod in balans te brengen en om woonmilieus in balans te brengen belangrijk.

Vanwege het conserverende karakter staat dit bestemmingsplan de herontwikkeling van bestaande locaties niet in de weg zolang de nieuwbouw past binnen de huidige contouren van de bebouwing en kan het in die zin tegemoet komen aan de provinciale ambities. Voorgenomen herontwikkelingen in Binnenstad Oost, die afzonderlijke procedures behoeven, zullen hieraan zonder meer een bijdrage moeten leveren.

3.3.3 Regionaal beleid

Verstedelijkingsstrategie Zuidvleugel

Het Rijk, de provincie Zuid-Holland en regio's hebben in 2010 gezamenlijk een strategie opgesteld binnen het verstedelijkingsprogramma Zuidvleugel 2010-2020. Naast het in balans brengen van vraag en aanbod aan woonmilieus is het realiseren van 80% van de opgave binnen bestaand stedelijk gebied een opgave.

Vanwege het conserverende karakter staat het bestemmingsplan de herontwikkeling van bestaande de locaties niet in de weg zolang de nieuwbouw past binnen de huidige contouren van de bebouwing en komt het in die zin tegemoet aan de Zuidvleugel-opgaven. Voorgenomen herontwikkelingen in Binnenstad Oost, die afzonderlijke procedures behoeven, zullen hieraan zonder meer een bijdrage moeten leveren.

Verder moeten onder meer milieubelemmeringen voldoende worden verminderd. In dit bestemmingsplan worden dan ook de bestaande bedrijven specifiek bestemd. De eventuele milieuhinder die van deze bedrijvigheid uitgaat, wordt daarmee zoveel mogelijk ingeperkt.

Regionale Agenda Wonen

In de Regionale Agenda Wonen Midden-Holland (concept, 2012) leggen de gemeenten in Midden-Holland vast hoe zij samenwerken op het gebied van wonen. Het is een flexibele samenwerkingsagenda die mee kan met de veranderende woningmarkt en ruimte geeft aan lokaal en subregionaal woonbeleid. Aan de Regionale Agenda Wonen is in 2011 de Verkenning Woningmarkt en Samenhang Midden-Holland over de noodzaak van samenwerking op het gebied van wonen vooraf gegaan.

De gemeenten zien een meerwaarde van samenwerking op het gebied van wonen bij drie onderwerpen. Allereerst gaat dit om de borging van de woningproductie. Daartoe hebben gemeenten een regionaal woningbouwprogramma 2012-2019 met elkaar afgesproken. Gemeenten kunnen projecten uitwisselen mits ze binnen de capaciteit van het afgesproken woningbouwprogramma blijven en deze projecten een redelijk maatschappelijk belang hebben, zich niet in het buitengebied bevinden en niet ten koste gaan van binnenstedelijk groen. Daarnaast betreft het de benutting van de (woon)kwaliteiten in de regio. Gemeenten bevorderen daartoe kansrijke, kwalitatief diverse woningproductie passend bij de marktvraag. Tenslotte gaat het om het voorzien in de (woon)behoefte van bijzondere doelgroepen. Gemeenten verkennen daartoe de problematiek en oplossingrichtingen voor de onderscheiden groepen nader.

Woonvisie Zuidplas

De Zuidplasgemeenten, waaronder Gouda, hebben in 2007 de woonvisie Zuidplas opgesteld. De woonvisie onderbouwt de woningbehoefte voor de Zuidplaspolder in kwalitatieve en kwantitatieve zin. Een van de centrale uitgangspunten is dat de bestaande woningbouwplannen van de drie Zuidplaspolder-gemeenten en de Stadsregio Rotterdam een gegeven zijn en dat de woningen in het Zuidplaspolderproject niet met deze plannen mogen concurreren.

Voor Gouda staat in deze visie opgenomen dat in de binnenstad en haar randen het voor wat betreft woningbouw vooral gaat om de invulling van inbreidingslocaties en dat de woningen binnen dat gebied gerealiseerd worden in de vorm van centrum-stedelijk woonmilieu.

3.3.4 Gemeentelijk beleid

Woonvisie

De 'Woonvisie Gouda, centrum in Deltametropool' uit 2003 vormt het kader voor het woonbeleid in Gouda. De hoofdopgave van het Goudse woonbeleid is het zo adequaat mogelijk benutten en uitbreiden van de woningvoorraad, die de historie Gouda heeft opgeleverd, met het oog op een toekomst waarin Gouda zich ontwikkelt als één van de centra in de Zuidvleugel van de Randstad.

Het verbeteren van de woonkwaliteit is met het oog op de toekomstwaarde van (nieuwe) woningen van groot belang. Het gemeentelijk beleid zet dan ook in op toekomstgericht bouwen, dat wil zeggen levensloopbestendig, duurzaam, veilig en ruim gedimensioneerd. Dat betekent niet alleen het toepassen de richtlijnen van Woonkeur, Politiekeurmerk Veilig Wonen en de Intentieverklaring Duurzaam Bouwen, Renoveren en Beheren, maar ook vooral brede perceelmaten, ruime kamers en hoge verdiepingshoogten. Verbeteren van de kwaliteit van woningen gaat veelal gepaard met de wens tot aan-, op-, of bijgebouwen. Hieraan dient ruimhartig, doch met respect voor belangen van omwonenden tegemoet te worden getreden.

Medio 2011 is de Monitor Woonvisie 2010 verschenen. Deze bevestigt de actualiteit van de prioriteiten uit de gemeentelijke Woonvisie, maar signaleert dat de uitvoering met de kennis van nu enige aanpassing zou behoeven. Dit valt echter buiten de reikwijdte van dit conserverende bestemmingsplan.

Nota Visie op levensloopbestendig Gouda

In de Nota Visie op levensloopbestendig Gouda (2003) is het concept 'levensloopbestendige wijk' uitgewerkt. Een levensloopbestendige wijk is een wijk waar iedereen aantrekkelijk kan wonen, doordat er een divers aanbod van woningen, woonzorgvormen en dienstverlening aanwezig is. De gedachte is dat ouderen en mensen met een functiebeperking op die manier zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen.

Voor Binnenstad Oost zijn als opgaven geformuleerd het oprichten van een wijksteunpunt bij Huize Groeneweg (inmiddels gerealiseerd) en uitbreiding van het aantal aanpasbare, opgepluste en aangepaste woningen.

Wonen boven winkels

Op 9 november 2004 hebben burgemeester en wethouders het plan van aanpak wonen boven winkels vastgesteld. Met dit plan van aanpak wordt een extra impuls gegeven aan het Wonen boven Winkels en eigenaren en ondernemers bewogen tot initiatieven die de economische en fysieke verbeteringen voor het kernwinkelgebied versnellen. Het zwaartepunt van het project ligt in het plangebied.

Op basis van onderzoek is gebleken dat met name in het kernwinkelgebied, substantiële mogelijkheden aanwezig zijn voor het terugbrengen van de woonfunctie in leegstaande en ongebruikte verdiepingen. Het beleid van de gemeente Gouda is er op gericht om de woonfunctie in de binnenstad te versterken. Bescherming en versterking van de woonfunctie leidt tot een gewenste functiemening die van groot belang is voor de levendigheid en de sociale veiligheid in en rond het centrum.

De leegstand van de woningen in de binnenstad was onaanvaardbaar hoog. Door een catieve inzet op het programma wonen boven winkels zijn er in de afgelopen jaren successen geboekt. Het uitvoeringsprogramma wonen boven winkels behelst de realisatie van ruim 100 woningen in het kernwinkelgebied. Het programma is voor ongeveer 50% gereed. De ambitie is om daar waar mogelijkheden zijn deze zo goed mogelijk te benutten.