direct naar inhoud van 4.2 wegverkeerslawaai
Plan: Plaswijck
Status: onherroepelijk
Plantype: ex art. 10 WRO beheer/ontwikkeling
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0100BPPlaswijck-DF02

4.2 wegverkeerslawaai

Wettelijk kader
Ter bepaling van de geluidsbelasting dient op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) iedere weg in beschouwing te worden genomen tenzij de weg binnen een woonerf gelegen is of voor de weg een maximum rijsnelheid van 30 km/uur geldt. De te beschouwen wegen hebben een zone: een aandachtsgebied waarbinnen een akoestisch onderzoek dient plaats te vinden.

De grootte van de zones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de definitie van het gebied (buitenstedelijk of binnenstedelijk). Buitenstedelijk is het gebied dat buiten de bebouwde kom is gelegen en het gebied binnen de bebouwde kom voor zover liggend in de zone een autosnelweg. Het overige gebied is binnenstedelijk.

Bij de berekening voor de geluidzonering wordt gekeken naar de verkeersintensiteit, het type verkeer en de gesteldheid van de weg. Het geluidsniveau mag op de gevel niet meer bedragen dan 48 dB. De gemeente kan, volgens de beleidsregels Hogere Waarden regio Midden-Holland, hogere waarden vaststellen tot maximaal 63 dB.

Daarnaast heeft de gemeente een eigen beleid bij het vaststellen van een hogere waarde van hoger dan 53 dB ten gevolge van het wegverkeerslawaai. De geluidsbelasting van tenminste één tot de desbetreffende woningen behorende buitenruimten mag niet meer dan 48 dB bedragen, tenzij overwegingen van stedenbouwkundige of volkshuisvestingsaard zich hiertegen verzetten. Indien de geluidsbelasting van de buitenruimte niet tot 48 dB kan worden beperkt moet de buitenruimte afsluitbaar worden gemaakt.

Berekende geluidsbelasting
Op de onderstaande afbeelding is de geluidbelasting van het plangebied weergegeven in het jaar 2020.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0100BPPlaswijck-DF02_0010.jpg"

Afbeelding: geluidcontour peiljaar 2020

Uit de bovenstaande afbeelding blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer voor circa 50% lager dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB bedraagt. Uitsluitend ten gevolge van de Rijksweg A12 wordt de maximale ontheffingswaarde van 53 dB in het noordwestelijke deel van het plangebied overschreden.

Conclusie en advies
Voor de locatie Aakwerf (uit te werken woonbestemming) is door de Milieudienst Midden-Holland een aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek "Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Aakwerf 46 te Gouda" (nr. 200916675, d.d. 28 september 2009) blijkt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.
De overige locaties die in de paragraaf “Ontwikkelingen” zijn benoemd zijn allemaal reeds vergund.

Indien ontwikkelingen plaatsvinden binnen het plangebied op relatief korte afstand van de lokale wegen of binnen de 48 dB contour ten gevolge van de Rijksweg A12 zal een nader akoestisch onderzoek dienen plaats te vinden naar de verwachte geluidbelasting ter hoogte van de ontwikkellocatie ten gevolge van de relevante wegen. Indien noodzakelijk zal een hogere waarde procedure moeten worden doorlopen.