direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Gildenwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0512.BP2012122-4001

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie 2015 / 2009

Het doel van de structuurvisie is enerzijds het aangeven van de kaders waarbinnen ontwikkelingen en projecten kunnen plaatsvinden en anderzijds het communiceren van de ambities van de gemeente Gorinchem aan derden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0512.BP2012122-4001_0006.png"  

Afbeelding - Verbeelding structuurvisie 2015

Belangrijk uitgangspunt is dat Gorinchem een oude vestingstad is van beperkte omvang en dat graag wil blijven. De aandacht gaat voornamelijk uit naar het verbeteren van de woon- en leefklimaat in de huidige wijken en voor de huidige bewoners. De focus ligt daarbij op herstructurering van de westelijke stadsdelen. Dit geldt ook voor Gildenwijk.

Een bijzonder punt van aandacht vormt de waterhuishouding. Bij alle ruimtelijke plannen speelt water een steeds grotere rol. Ook in Gildenwijk is dit van toepassing, er is namelijk een waterbergingstekort in dit stedelijke gebied. Uit de studie Waterkwaliteitsspoor Gorinchem uit 1998 blijkt dat de gewenste waterkwaliteit met het uitvoeren van de basisinspanning niet worden bereikt en dus aanvullende maatregelen nodig zijn, zoals de aanleg van natuurvriendelijk ingerichte oevers en verbetering van de doorspoeling. Bij nieuwe ontwikkelingen moet hier rekening mee worden gehouden.

De problemen op de A27 zijn reeds onderwerp van een planstudie die in de komende jaren zal worden uitgevoerd. Capaciteitsvergroting van de A27 is daarbij uitgangspunt. De meest omvangrijke ingreep voor de hoofdinfrastructuur die betrekking heeft op het plangebied is de nieuwe aansluiting Schelluinsestraat en de Gildenwijk op de A27 en Banneweg.
Daarbij wordt opgemerkt dat het op grond van de planstudie voor de verbreding van de A27 niet zeker is dat deze nieuwe aansluiting ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

3.3.2 Waterplan Gorinchem

Het gemeentelijk beleid op het gebied van water is vastgelegd in het “Waterplan Gorinchem”. Het Waterplan is een gezamenlijk product van de gemeente en het Waterschap Rivierenland. De gemeenteraad heeft dit plan in augustus 2006 vastgesteld. De doelstelling van het Waterplan is tweeledig: enerzijds het ontwikkelen van een visie op het stedelijk water en anderzijds het realiseren van een gezond en veilig functionerend watersysteem. Hierbij staat het beeld van “Gorinchem waterstad” centraal.

Het Waterplan gaat in grote lijnen in op de waterhuishouding in Gorinchem. Er wordt geen onderscheid naar wijk- of buurtniveau gemaakt. Wel worden drie thema`s onderscheiden:

  • water en kwantiteit;
  • natuur, ecologie en waterkwaliteit;
  • water en ruimte, gebruik, beleving en cultuurhistorie.
3.3.3 Welstandsnota / 2004

De gemeentelijke welstandsnota richt zich op de lokale karakteristieken in het stedelijke gebied en haar randen. Voorafgaand aan het opstellen van een gemeentelijke nota zijn regionaal karakteristieken van de regio ‘Alblasserwaard-Vijfheerenlanden’ benoemd. Deze zijn vastgelegd in de regionale welstandsnota: 'Welstandskader Alblasserwaard-Vijfheerenlanden', (november 2001).

Deze gemeentelijke welstandsnota is dus een verfijning van de algemeen gehanteerde uitgangspunten en karakteristieken van de regionale welstandsnota en richt zich op de relatief kleine bouwopgaven van één of enkele gebouwen, uitbreidingen van bestaande bebouwing en veel voorkomende kleine bouwwerken in bestaand stedelijk en buitengebied (beheergebieden).
De gemeentelijke welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied, bijvoorbeeld een dorpskern, een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Er worden criteria benoemd die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde van het gebied kan het kader meer of minder streng zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0512.BP2012122-4001_0007.png"  

Afbeelding - Uitsnede welstandsbeleidskaart Gorinchem

Voor Gildenwijk gelden, naast de algemene criteria ook gebiedsgerichte criteria. Uit de welstandsbeleidskaart blijkt dat voor Gildenwijk twee gebiedsniveaus gelden:

  • 'basis-niveau van welstand';
    De bestaande ruimtelijke structuur kan relatief veel verdragen. Afwijkingen en ingrepen hebben hier minder grote gevolgen voor de ruimtelijke kwaliteit. De toets wordt beperkt tot die aspecten die te maken hebben met de situering van het bouwwerk (rooilijn, zijdelingse afstand, oriëntatie), de hoofdvormen van het bouwwerk (bouwmassa, bouwhoogte, kapvorm en kaprichting), de schaal en geleding van het gebouw, het overwegende materiaalgebruik en de gebruikte kleurtoon. De toets is vooral gericht op het gebouw als geheel in relatie tot zijn omgeving.
    Het welstandstoezicht is in deze gebieden beperkt tot het handhaven van de basiskwaliteiten.
  • 'plus-niveau van welstand' voor de woningen van 't Kremlin. Dit regime zal worden toegepast in gebieden waar de ruimtelijke kwaliteiten en samenhang van belang zijn, maar die ook enige dynamiek kunnen verdragen. Dit welstandsregime is gericht op het handhaven van bestaande karakteristieken en kwaliteiten. Naast de criteria uit de basis-toets wordt dus uitgebreider beoordeeld op de architectonische kwaliteiten.
3.3.4 Milieubeleidsprogramma 2008 - 2012 / 2009

Met de Kadernota Milieu, heeft de gemeenteraad de kaders van milieubeleid voor de komende periode vastgelegd en de accenten die ze voor de periode 2008-2012 belangrijk vindt. Het milieubeleid concentreert zich op drie concepten, die een antwoord bieden op prominente milieuopgaven:

  • Klimaatbestendige stad:
    Centraal in dit concept staat het bieden van een antwoord op de klimaatproblematiek. Het concept richt zich op het gebruik van energie en de daarmee gepaard gaande uitstoot van broeikasgas CO2. Daarnaast richt het concept zich op het klimaatbestendig maken van Gorinchem;
  • Leefbare stad:
    De leefbare stad legt het accent op het verbeteren van de leefbaarheid c.q. lucht en geluidskwaliteit van de stad door het benutten van mogelijkheden binnen het mobiliteitsbeleid en het gefaseerd ontwikkelen van een integraal geluid- en luchtbeleid.
  • Verantwoordelijke stad:
    Binnen dit concept is er aandacht voor de mogelijkheden die de gemeente heeft om haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en het goede voorbeeld te geven.

De drie concepten in de Kadernota Milieu en de moties zijn in het Milieubeleidsprogramma nader uitgewerkt.

3.3.5 Beleidsnota archeologie / 2009

De gemeente Gorinchem heeft als één van de acht gemeenten in de Alblasserwaard - Vijfheerenlanden een regionaal archeologiebeleid geformuleerd. In de nota worden de uitgangspunten en principes van het Verdrag van Malta onderschreven. Behoud van het cultureel erfgoed in situ (op locatie en veiliggesteld in de bodem) en het beginsel 'de verstoorder betaalt' zijn de belangrijkste uitgangspunten van het regionaal en gemeentelijk archeologiebeleid. Dat beleid krijgt vooral gestalte door de bescherming van archeologische waarden en verwachtingen via de Wet ruimtelijke ordening. Het bestemmingsplan vormt hierin het centrale instrument. Een ander instrument is dat van de gemeentelijke monumenten- of erfgoedverordening.

Op de archeologische verwachtingskaart van de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende kaartcategorieën:

  • terreinen en puntlocaties waar archeologische waarden zijn vastgesteld:
  • archeologische rijksmonumenten;
  • overige AMK-terreinen;
  • gemeentelijke archeologische monumenten.
  • archeologische verwachtingslaag:
  • zones met een zeer hoge archeologische verwachting;
  • zones met een hoge archeologische verwachting;
  • zones met een middelhoge archeologische verwachting;
  • zones met een lage archeologische verwachting;
  • historische objecten met mogelijke archeologische waarde.

Op 28 oktober 2010 is het gemeentelijke archeologiebeleid vastgesteld. Dit beleid geeft aan wanneer er (uitgesplitst naar gebied) archeologisch onderzoek noodzakelijk is.
De archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart verschaft een vlakdekkend inzicht in de archeologische waarden en verwachtingen in combinatie met de (paleo)landschappelijke context hiervan en biedt een fundament voor een integrale afweging van belangen op gemeentelijk niveau. Op basis van de archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart zal de gemeente initiatiefnemers zo adequaat mogelijk informeren over eventuele (procedurele, juridische en financiële) consequenties van ruimtelijke ingrepen.