direct naar inhoud van 2.4 Openbare ruimte
Plan: Gildenwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0512.BP2012122-4001

2.4 Openbare ruimte

Verkeersstructuur
De Banneweg is een van de belangrijkste in- en uitvalwegen van Gorinchem. De Banneweg sluit aan op de rijksweg A15 (afslag 27). De Banneweg ontsluit niet alleen het plangebied (Gildenwijk), maar heeft aansluitingen naar het noorden (Stalkaarsen) en het oosten (Nieuwe Hoven).
De Banneweg is een brede weg met twee gescheiden rijbanen en is voorzien van asfalt. De weg kent brede groenstroken, ook als tussenberm tussen de rijbanen. De fiets- en voetpaden zijn vrijliggend.
Op de Banneweg is een maximumsnelheid toegestaan van 50 km/u. De overige wegen in het gebied zijn ingericht als 30 km/u-zones.

De hoofdontsluiting in het plangebied wordt gevormd door de Driemanschapslaan, de Gildenweg en de Vroedschapstraat, die allemaal uitkomen op de Banneweg.
Deze straten kennen één rijbaan die voorzien is van klinkers. Fietsers rijden, al dan niet met fietssuggestiestroken, op de rijbaan. Langs deze straten liggen vrijliggende voetpaden.
De groenzones langs deze straten is op veel plaatsen smal, al zijn er op enkele plaatsen wel wat accenten met bredere zones waarin flinke bomen staan. Parkeren op deze straten is niet toegestaan, m.u.v. de daarvoor aangelegde parkeervakken.

De overige wegen zijn van lagere orde, al hebben de Weverstraat/Voermanstraat en de Wijnkoperstraat nog een ontsluitingsfunctie. De wegen zijn eveneens voorzien van klinkers, maar kennen geen fietssuggestiestroken. De Weverstraat/Voermanstraat, Wijnkoperstraat zijn wel voorzien van vrijliggende voetpaden en kennen een behoorlijke groenstrook. Voor de overige straten geldt dat niet. Op al deze straten wordt geparkeerd.

Aandachtspunt is de veiligheid van de fietsers, met name op de Banneweg en op plaatsen waar zij over moeten steken. Veel leerlingen van de scholen in het plangebied komen van buiten de stad.

Parkeergelegenheid
Het parkeren in het plangebied vindt voornamelijk plaats op openbare parkeerplaatsen. De vrijstaande woningen in het plangebied hebben allemaal een parkeergelegenheid op eigen erf. Dat geldt nadrukkelijk niet voor de rijwoningen, waar voorkomen wordt dat voortuinen geheel als parkeerplaats in gebruik genomen kunnen worden.
Parkeergelegenheden onder woningen en/of hoogbouwvoorzieningen komen niet veel voor. Een uitzondering hierop vormen bijvoorbeeld de complexen Bourgogne, Beaujolais en Bordeaux (Wijnkoperstraat), waar wel parkeergelegenheid onder de gebouwen is gerealiseerd. Verder bevinden zich in de nabijheid van de rijwoningen en hoogbouwflats veel garageboxen die voor parkeren benut worden.

De maatschappelijke voorzieningen hebben veelal parkeergelegenheid op eigen terrein. Op het terrein van het ziekenhuis en bij het Piazza Center bevinden zich parkeerdekken voor bezoekers.

Groen
Er kan onderscheid worden gemaakt tussen het structurerende groen in het plangebied en het overige openbare en particuliere groen. Het structurerende groen maakt deel uit van de grotere groenstructuur van Gorinchem

Het Gijs van Andelpark vormt het centrale groene gebied in het plangebied. Dit grote park is aanvankelijk aangelegd om te dienen als verblijfsruimte voor de bewoners van de hoge flats in Kwakernaat.
Centraal in het park ligt een 'eiland', waarop de kinderboerderij is gerealiseerd. Het water dat de gracht vormt van het eiland is verbonden met de Schelluinsevliet. Het overige deel van het park is ingericht met wandelpaden.

De directe omgeving van de Schelluinsekade/Schelluinsevliet is onbebouwd en veelal groen. De loop van die vliet is voor de beleving van het groen in het plangebied van belang. Daarnaast ontstaat door de Schelluinsevliet een duidelijke ruimtelijke relatie met groenelementen en ook de groenstructuur buiten het plangebied.
Opvallend is het vele groen langs de spoorlijn (Uitbreidingsplan Kwakernaat). Vermoedelijk is vanwege de overgang naar het water (Schelluinsevliet) destijds gekozen voor veel groen. Ook de flats in de buurt maakten het noodzakelijk veel openbare buitenruimte te creëren. Inmiddels is het ruimtelijk effect deels tenietgedaan met de aanleg van industrieterrein Avelingen. Toch is het van belang de groene omgeving nabij de Schelluinsevliet en de flats veilig te stellen.

De Gildenweg, Driemanschapslaan en de Banneweg liggen in een profiel waarin op een aantal plaatsen voor brede groenstroken is gekozen.
Het overige openbare groen is niet structurerend van aard.

De gemeente streeft ernaar het groen dat in particulier bezit is, zoveel mogelijk groen te laten. De binnentuinen van 't Kremlin zijn van bijzondere waarde. Deze dienen dan ook onbebouwd te blijven.

Water
Ondanks het feit dat Gorinchem een waterrijke gemeente is, kennen verschillende stadsdelen een tekort aan oppervlaktewater. Voorheen heeft de ontwikkeling van de natuur geen gelijke tred gehouden met de snelle verstedelijking. Daarom is nu een inhaalslag nodig. Daarbij moet ook vooral meer ruimte voor water komen, met een betere kwaliteit. In het westen van Gorinchem is het ook belangrijk dat er maatregelen worden getroffen ten aanzien van waterberging en afvoercapaciteit van duikers.
De tekorten aan oppervlaktewater vinden we vooral in het westelijk deel van de stad. Het bestaan van deze tekorten betekent niet zozeer dat er per direct nieuwe plassen moeten worden gegraven, maar bij nieuwe ontwikkelingen moet er wel degelijk een forse watercomponent worden ingevoegd om goedkeuring voor de plannen van de provincie te verkrijgen.

De belangrijkste watergangen in het plangebied zijn de Schelluinsevliet en de spoorsloot. In het Gijs van Andelpark ligt een grote waterpartij die onder normale omstandigheden wordt onderbemalen maar in tijden van hevige neerslag ingezet kan worden voor waterberging.

Bij nieuwe locatie ontwikkeling moet tegenwoordig in ieder geval een 'waterparagraaf' in de planvorming worden opgenomen (zie paragraaf 5.8 'Waterparagraaf)'.