direct naar inhoud van 4.9 Mobiliteit
Plan: Dorpsgebied Dirksland 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0504.DLDdorpdirksland-BP30

4.9 Mobiliteit

In deze paragraaf zal de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige verkeers- en de parkeersituatie in de verschillende woonwijken beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De belangrijkste ontsluitingsroute door het plangebied wordt gevormd door de Staakweg, het Korteweegje, het Schelpenpad, de Kaai en de Boezemweg. Deze wegen vormen de hoofdontsluitingsroutes vanaf de N215. Eveneens heeft de Boomvliet een belangrijke verbindingsfunctie als doorgaande route naar het buitengebied en de kern Herkingen. In figuur 4.2 zijn deze hoofdwegen weergegeven evenals de belangrijkste interne ontsluitingswegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0504.DLDdorpdirksland-BP30_0006.jpg"

Figuur 4.2 Verkeersstructuur Dirksland

Ontsluiting langzaam verkeer

Langs de gebiedsontsluitingswegen (Korteweegje, deel van de Boezemweg, Staakweg en Boomvliet) zijn conform de inrichting van deze wegen vrijliggende fietspaden gelegen. Op de overige wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Een uitzondering hierop vormt de Boezemweg-Kaai-Schelpenpad waar fietssuggestiestroken zijn gelegen. Deze voormalige 50 km/h-wegen zijn nog niet ingericht volgens de principes van een erftoegangsweg (30 km/h).

Ontsluiting openbaar vervoer

Binnen het plangebied zijn bushaltes gelegen langs het Schelpenpad, de Stationsweg en de Staakweg. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Rotterdam-Stellendam, Dirksland-Rotterdam en in de richting Middelharnis.

Verkeersafwikkeling en verkeersgegevens

In het Verkeerscirculatieplan Dirksland (VCP) is het verkeerscirculatieonderzoek opgenomen. Hieruit blijkt dat in het centrumgebied sprake is van een afname in de verkeersintensiteiten. Op de hoofdwegenstructuur van de kern is echter nog wel sprake van een lichte verkeersgroei. De huidige verkeersstromen leiden echter niet tot knelpunten in de verkeersafwikkeling. In figuur 4.3 zijn de verkeersintensiteiten opgenomen.

In het VCP zijn circulatieve maatregelen voorgesteld. Hieruit voortvloeiend is éénrichtingsverkeer ingesteld op de wegen Achterdorp, Palingstraat, Paulina van Weellaan, Ring, Voorstraat, Winterstraat, een gedeelte van de Secretarieweg en een gedeelte van de Zomerstraat te Dirksland.

afbeelding "i_NL.IMRO.0504.DLDdorpdirksland-BP30_0007.jpg"

Figuur 4.3 Verkeersintensiteiten Dirksland

De nieuwe ontwikkeling, de bouw van twee woningen aan de Tuinstraat, zal niet leiden tot noemenswaardig meer verkeer. Uitgaande van een kencijfer van 7 mvt/werkdagetmaal (woonmilieutype centrum dorps) bedraagt de verkeersgeneratie 14 mvt/werkdagetmaal.

Parkeren

In het VCP is eveneens het parkeeronderzoek opgenomen. Uit dit onderzoek blijkt dat de parkeerdruk op sommige plaatsen hoog tot zeer hoog is. In de woongebieden tussen Wilhelminalaan en Oranjelaan, in Kleine Boezem–oost en Molenzicht is sprake van een hoge tot zeer hoge parkeerdruk in de nacht. Op werkdagen is de parkeerdruk hoog tot zeer hoog op het ziekenhuisterrein, de Secretarieweg, Stationsweg, Paulina van Weellaan, Nieuwstraat, Achterdorp, Zomerstraat, Voorstraat, Heul, Kaai en Boomvlietstraat.

In de Tuinstraat ter hoogte van de ontwikkelingslocatie is de parkeerdruk op werkdagen laag en in de nacht hoog. Dit levert echter geen knelpunten op. Voor de twee nieuwe woningen bedraagt de parkeerbehoefte gemiddeld 1,4 parkeerplaats per woning. Hierbij is uitgegaan van niet stedelijk, ligging in centrum en middeldure woningen. Voor de twee woningen zijn dan 3 parkeerplaatsen benodigd. Deze parkeerplaatsen zijn in de openbare ruimte aanwezig.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, mede doordat de interne lusstructuur, de hoofdwegenstructuur van Dirksland, aansluit op de N215. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in het plangebied voldoende gewaarborgd. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling en parkeren doen zich enkele knelpunten voor. Oplossingen en maatregelen hiervoor worden in het VCP besproken. De nieuwe ontwikkeling, de bouw van twee woningen aan de Tuinstraat, zal echter niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling en ten aanzien van parkeren.