direct naar inhoud van 4.13 Wegverkeerslawaai
Plan: Dorpsgebied Dirksland 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0504.DLDdorpdirksland-BP30

4.13 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor woningen (binnenstedelijk gelegen) geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde. Tevens wordt de correctie op basis van artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006) toegepast. Bij geluidsbelasting boven de richtwaarde wordt onderzocht of met maatregelen de geluidsbelasting kan worden beperkt en of er sprake is van een acceptabel akoestisch klimaat. Daarnaast is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat voldaan wordt aan de normen voor de binnenwaarde, zoals vastgelegd in het bouwbesluit.

Onderzoek

In figuur 4.6 is voor verschillende gezoneerde wegen in en rond het plangebied de ligging van de contouren weergegeven (excl. aftrek artikel 110g van de Wet geluidhinder).

Indien nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt dient te worden onderzocht of akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Indien er sprake is van een geluidsgevoelige bestemming, dient getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.

afbeelding "i_NL.IMRO.0504.DLDdorpdirksland-BP30_0010.jpg"

Figuur 4.6 Contouren gezoneerde wegen Dirksland

Ontwikkeling Tuinstraat 88

Op deze locatie worden twee nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wgh geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

De Boomvliet en het 50 km/h gedeelte van het Schelpenpad hebben een geluidszone van 200 m, uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. De locatie is binnen deze geluidszones gelegen. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de , direct aan de locatie grenzende, Tuinstraat berekend.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. Hierbij is de vrije veldcontour berekend en is geen rekening gehouden met de afscherming van de tussenliggende bebouwing. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 6.

De verkeersintensiteiten zijn gebaseerd op verkeerstellingen in 2008. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1 % per jaar. Ten behoeve van het akoestisch onderzoek zijn de weekdagcijfers benodigd. De omrekenfactor van werkdag naar weekdag bedraagt 0,9 %.

Tabel 4.4 Verkeersintensiteiten in mvt/weekdagetmaal (afgerond op 50-tallen)

  2022  
Boomvliet   6.000  
Schelpenpad   6.050  
Tuinstraat   650  

Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de Boomvliet en het Schelpenpad is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een stedelijke hoofdweg. Voor de Tuinstraat is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg. De wegdekverharding bestaat op de Boomvliet en het Schelpenpad uit asfalt en op de Tuinstraat liggen klinkers.

Resultaten gezoneerde wegen

De 48 dB contour, de voorkeursgrenswaarde, ten gevolge van het verkeer op de Boomvliet is op een afstand van 50 m uit de as van de weg gelegen en ten gevolge van het verkeer op het Schelpenpad op 54 m uit de as van de weg. De locatie is echter op grotere afstand gelegen zodat ten gevolge van het verkeer op beide wegen sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Resultaten niet gezoneerde weg

De 48 dB contour, de richtwaarde, ten gevolge van het verkeer op de Tuinstraat is op 9 m uit de as van de weg gelegen. Aangezien de voorste grens van het bouwvlak meer dan 9 m uit de as van de weg ligt, wordt aan deze richtwaarde voldaan.

Conclusie

Er is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie ten gevolge van het verkeer op de gezoneerde wegen en niet gezoneerde weg. De Wgh staat de realisatie van de woningen dan ook niet in de weg.