direct naar inhoud van 6.1 Water
Plan: Harnaschpolder aanpassing 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0026-2001

6.1 Water

6.1.1. Bestaande situatie

Het plangebied ligt in de Harnaschpolder. Het huidige gebied is onderdeel van het oude kassengebied wat omgevormd wordt naar woongebied. Voor de uitbreiding van de waterberging en het afstromend regenwater is een totaalplan voor de uitbreiding van het oppervlaktewater opgesteld en in het bestemmingsplan Harnaschpolder vastgelegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0026-2001_0005.png"Afbeelding 5: Waterkeringen

In het plangebied zijn geen waterkeringen gelegen.

Waterkwantiteit

De aan te leggen watergangen in het plangebied maken onderdeel uit van de totale waterstructuur voor Lookwatering deel 1. Dit plan voldoet ruimschoots aan de waterbergingsnorm van 325m3/ha.

Waterkwaliteit en ecologie

De watergangen zijn onderdeel van het totale watersysteem voor Lookwatering 1. Door de realisatie van natuurvriendelijke oevers in het totale systeem en de watergangen van gemiddeld 8 meter breed is de verwachting dat de waterkwaliteit in het plangebied goed zal zijn. Waar in het totale systeem de natuurvriendelijke oevers worden aangelegd moet nog nader worden bepaald. De watergangen zijn aangegeven op de plankaart

Gemalen en persleidingen

In het plangebied zijn geen gemalen en persleidingen aanwezig

Afvalwater en riolering

Er wordt in beginsel uitgegaan van een scheiding van vuil en schoon afvalwater: gescheiden stelsel. Het nieuw aan te leggen rioolstelsel zal qua capaciteit voldoen aan de mede door de waterbeheerder gestelde regels.

Grondwater

In het bestemmingsplan Harnaschpolder is aangegeven dat de grondwaterstanden als gevolg van de ontwikkelingen kunnen gaan stijgen. Hierdoor is het nodig dat de ontwikkeling met zorg plaatsvindt en dat er zonodig aanvullende maatregelen worden genomen om de nieuw te realiseren woningen te beschermen tegen hoge grondwaterstanden. Bijvoorbeeld door de aanleg van drainage of een hogere drooglegging. Dit heeft ook een positief effect bij de eventuele vermindering van de grondwateronttrekking van de Gemeenschappelijk regeling (voormalige grondwateronttrekking DSM)

6.1.2. Beleid en onderzoek

Water is de afgelopen decennia een belangrijk item geworden in ruimtelijke plannen. Dit is terug te vinden in regelingen op Europees, landelijk en provinciaal niveau, zoals:

  • Europese kaderrichtlijn Water (2000);
  • Nationaal Waterplan 2009-2015;
  • Nota Ruimte (2004);
  • Provinciaal Waterplan Zuid-Holland 2012-2015;
  • Kader Richtlijn Water;
  • Gemeentelijk Riolerings Plan Delft 2012-2015.

Waterplan Delft, een blauw netwerk (2000)

De gemeente Delft en het Hoogheemraadschap van Delfland hebben samen het Waterplan Delft, een blauw netwerk (2000) opgesteld. Na herijking is de uitvoeringsperiode verlengd tot 2015. Het plan richt zich op het realiseren van gezonde en veerkrachtige watersystemen. Daarmee worden systemen bedoeld waarvan de waterkwaliteit en de ecologische kwaliteit past bij de (natuurlijke) situatie ter plaatse en dat verstoringen in het systeem relatief gemakkelijk kunnen worden opgevangen.

Waterstructuurvisie (2005)

De gemeente Delft en het Hoogheemraadschap van Delfland hebben gezamenlijk de Waterstructuurvisie (2005) opgesteld. Het doel van de Waterstructuurvisie is om het watersysteem van Delft in 2030 optimaal te laten functioneren, en richt zich met name op het waterbergingsvraagstuk. Hierbij wordt uitgegaan van de principes van duurzaam integraal waterbeheer en geldt een werknorm voor waterberging van 325 m3/ha. De realisatie van de waterbergingsopgave wordt zoveel mogelijk meegenomen in de ontwikkelingen en herstructureringen die de komende decennia in Delft plaatsvinden. Daarnaast wordt in de waterstructuurvisie een betere waterkwaliteit nagestreefd conform de ambities van het Waterplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0026-2001_0006.png"

Afbeelding 6: Uitsnede Waterstructuurkaart Delft

Waterbeheersplan 2010-2015

Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft haar doelen, maatregelen voor duurzaam waterbeheer en de financiƫle gevolgen daarvan vastgelegd in het Waterbeheersplan 2010-2015. Het verbeteren van de waterkwaliteit en het vergroten van de bergingscapaciteit zijn belangrijke pijlers binnen dit beleid. In het kader van het project ABC-Delfland is de waterbergingseis voor stedelijk gebied vastgesteld op 325 m3/ha.

Sinds april 2012 is het nieuwe bouwbesluit van kracht. De perceeleigenaar heeft de eerste verantwoordelijkheid voor de opvang van hemelwater. De gemeente geeft aan of de perceeleigenaar van het hemelwater op het openbaar hemelwaterstelsel of openbaar vuilwaterriool mag lozen of niet. Alleen als de perceeleigenaar het niet op het eigen terrein kan verwerken heeft de gemeente een ontvangsplicht. De gemeente mag het hemelwater wel accepteren. De perceeleigenaar mag zelf bepalen welke voorziening hij gebruikt en welke berging en infiltratiecapaciteit.

Watervergunning

Voor sommige activiteiten is een watervergunning van het Hoogheemraadschap van Delfland nodig, bijvoorbeeld:

  • Graven of dempen van oppervlaktewater;
  • Bouwen binnen de beschermingszone van een waterkering;
  • Aanleg van ondergrondse leidingen.

Watertoets

In het kader van de watertoets is het bestemmingsplan voor vooroverleg verzonden naar het Hoogheemraadschap van Delfland. In zijn reactie heeft het Hoogheemraadschap aangegeven geen bezwaren te hebben tegen het bestemmingsplan. De reactie is als bijlage bij deze toelichting bijgesloten.

6.1.3 gewenste ontwikkeling

In onderliggend plan worden geen wezenlijk andere ontwikkelingen mogelijk gemaakt dan in het bestemmingsplan Harnaschpolder is voorzien. Het oppervlaktewater in het gebied wijkt niet af van de eerder gemaakte structuur in het bestemmingsplan Lookwatering 1. Waar wenselijk en mogelijk worden natuurvriendelijke oevers aangelegd.

6.1.4 conclusie

Het bestemmingsplan voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van water.