direct naar inhoud van 6.5 Geluid
Plan: Nieuwelaan 178
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0018-2001

6.5 Geluid

6.5.1 Bestaande situatie

Het plangebied is tot nu toe in gebruik geweest als de functie kantoren. Het plangebied ligt in de zone voor wegverkeerslawaai rondom de Julianalaan, Oostsingel en Oostpoortweg en in de onderzoekszone van de A13 (het plangebied ligt in de zone vanwege de afrit Delft centrum). Het plangebied ligt niet in de geluidzone van het spoor of van een gezoneerd industrieterrein.

6.5.2 Beleid en onderzoek

De Wet geluidhinder is van toepassing. Indien er sprake is van hogere waarden in de zin van de Wet geluidhinder, is ook het beleid Hogere waarden Wet geluidhinder gemeente Delft (dd 07-06-2010) van toepassing.

Geluidsgevoelige bestemmingen kunnen zondermeer geprojecteerd worden als de berekende geluidbelasting vanwege wegverkeer lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bij geluidbelastingen boven de voorkeursgrenswaarden kunnen woningen alleen geprojecteerd worden indien de gemeente een hogere waarde verleend en deze waarde lager is dan de maximale hogere waarde conform de Wet geluidhinder. Voor de binnenstedelijke wegen, de Julianalaan, de Oostsingel en de Oostpoortweg, geldt een maximale hogere waarde van 63 dB. Voor de buitenstedelijke weg, de Rijksweg A13, geldt een maximale hogere waarde van 53 dB. Voor het beoordelen van hogere waarden wordt eerst de aftrek conform artikel 110 van de Wet geluidhinder toegepast. Deze bedraagt 5 dB voor binnenstedelijke wegen en 2 dB voor buitenstedelijke wegen.

Uit maatregelen onderzoek moet blijken of er maatregelen doelmatig of doeltreffend zijn voor het bereiken van een lagere waarde dan verzocht en er moet worden voldaan aan het beleid hogere waarden Wet geluidhinder van de gemeente Delft alvorens hogere waarden worden

6.5.3 Gewenste ontwikkeling

Op de bestaande kantoorlocatie van het CWI aan de Nieuwelaan 178 worden 18 appartementen gerealiseerd. Er is daarom sprake van een inpassing in de bestaande stedelijke structuur. Appartementen zijn geluidsgevoelige bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder. Middels akoestisch onderzoek zal daarom aangetoond moeten worden dat wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder en indien er sprake is van hogere waarden, ook aan het beleid Hogere waarden Wet geluidhinder van de gemeente Delft

6.5.4 Conclusie

Adviesbureau Wolf Dikken heeft voor dit plan het akoestisch onderzoek uitgevoerd met kenmerk R811143aaA1, dd 24 januari 2012. Het onderzoek is als bijlage opgenomen bij dit bestemmingsplan.

Uit het onderzoek blijkt dat voor alle binnenstedelijke wegen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder van 48 dB. Verder onderzoek naar het terug dringen van de geluidbelasting van deze wegen is daarom niet vereist. Verder blijkt uit het onderzoek dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van de A13, wel wordt overschreden. Na aftrek conform artikel 110 van de Wet geluidhinder, is er sprake van een maximale gevelbelasting vanwege de A13 van 51 dB op 4 woningen en 50 dB op 3 woningen.

Onderzocht is, of het mogelijk is de geluidbelasting vanwege de A13 terug te dringen door maatregelen te treffen aan de bron of in de overdrachtssfeer. Onderzocht zijn onder andere de toepassing van het stillere dubbellaags ZOAB op de A13, vermindering verkeer en verlaging snelheid A13 en afscherming van de A13. De vermindering van verkeer of de verlaging van de snelheid op de A13, is een besluit van de minister. Uit recente contacten met RWS blijkt dat beide opties niet gewenst zijn voor de A13 vanwege de belangrijke functie van deze weg. Di plan heeft daar verder geen invloed op. Voor dubbellaags ZOAB en afscherming van de A13 geldt dat de kosten hiervan niet opwegen tegen de baten. De kosten van een woning zou door deze ingrepen met minimaal 73.000 euro stijgen. Gezien de geringe overschrijding van de voorkeursgrenswaarde en de hoogte van de kosten van de maatregel per woning, worden stiller asfalt en afscherming van de A13 als financieel niet doelmatig beoordeeld.

Omdat het terugdringen van de geluidbelasting financieel niet doelmatig is, voldoet het plan alleen aan de Wet geluidhinder, indien er hogere waarden worden verleend en is het beleid Hogere waarden Wet geluidhinder van de gemeente Delft van toepassing. Voor onderhavig plan betekent dit dat er sprake moet zijn van een geluidluwe zijde voor ieder van deze 7 woningen en een geluidluwe buitenruimte die niet aan de hoogstbelaste zijde is gelegen. Uit de plattegronden bij het onderzoek blijkt dat voor alle 7 woningen aan deze eisen wordt voldaan en hogere waarden verleend kunnen worden. Het college van B&W is dan ook voornemens deze hogere waarden vast te stellen. Hiervoor wordt een concept hogere waarden besluit genomen wat gelijktijdig met dit bestemmingsplan in te zien zal zijn.

Het plan voldoet aan de eisen van de Wet geluidhinder en het beleid Hogere waarden Wet geluidhinder van de gemeente Delft.