Plan: | Schieoevers Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0016-2001 |
Het bestemmingsplangebied ligt ingeklemd tussen de spoorlijn in het westen en de Rotterdamseweg in het oosten, de Kruithuisweg in het zuiden en de Zuidwal in het noorden. De Schie deelt het bestemmingsplangebied vervolgens in twee delen. De openbare ruimte beperkt zich met name tot de openbare ruimte in het woongebied 'Hooikade-Zuideinde' in het noorden van het bestemmingsplangebied, de Abtswoudseweg, Schieweg en Rotterdamseweg. Het overgrote deel is als bedrijfsterrein ingericht.
Binnen Hooikade-Zuideinde hebben de groene zone in het hart van de buurt en plein Delftzicht een belangrijke verblijfsfunctie. De Abtswoudseweg, Schieweg en Rotterdamseweg hebben een belangrijke functie ten aanzien van gemotoriseerd – en fietsverkeer en maken onderdeel uit van het groene netwerk. De Abtswoudseweg kent ondanks haar belangrijke functie als fietsverkeersader een bijzonder laag inrichtingsniveau. Verblijven langs de Schie is, op de zitbanken aan de Hooikade na, niet gefaciliteerd.
Ten noorden van de Abtwoudseweg maken, in tegenstelling tot de Schieweg ten zuiden van de Abtswoudseweg, fietser en voetganger contact met de Schie. Ten zuiden van de Abtwoudseweg belemmeren vrachtwagens het zicht op de Schie. Vanaf de Rotterdamseweg is de Schie nauwelijks zichtbaar.
De openbare ruimte rond het Kruithuis heeft weinig aantrekkingskracht op de recreant, de openbare ruimte heeft hier geen verblijfsfunctie. Een directe relatie met station Delft Zuid is niet aanwezig.
Visie Openbare Ruimte Delft
In de Visie Openbare Ruimte Delft (15 september 2009) wordt een integrale visie op de openbare ruimte van Delft geschetst. Dit dient als kader bij toekomstige herinrichtingsplannen. Het ambitieniveau kent een drietal pijlers: een duurzame inrichting van de openbare ruimte, een herkenbare, leesbare structuur van Delft en het uitnodigen tot ontmoeten en verblijven.
De Schie als historische drager van de stad heeft een belangrijke functie voor recreanten en sporters. Ook krijgen de randen van het water steeds meer een functie als verblijfsruimte binnen de stad. De westelijke oever zal in de toekomst een groene recreatieve strip worden voor voornamelijk langzaam verkeer, waarbij aandacht moet zijn voor het verleden als kade voor schepen.
De verlengde Engelsestraat en Schieweg worden als Boulevards getypeerd. Leidende principes vormen het representatieve openbare karakter, een eenheid in profilering en materialisering en een ruim profiel met een stevige boombeplanting.
Herontwikkelingsplannen worden integraal ontworpen, functiemenging in plaats van functiescheiding en er word gezocht naar een zo aantrekkelijk mogelijke inrichting waardoor bijzondere plekken ontstaan.
De Gebiedsvisie Schieoevers 2030
De Gebiedsvisie Schieoevers 2030 ( update december 2010) geeft richting aan de wijze waarop Schieoevers zich in de toekomst kan ontwikkelen. Uitgangspunt vormt hierbij onder andere de Visie Openbare Ruimte. De ruimtelijke hoofdstructuur van Schieoevers bestaat uit een raster. Binnen het raster bevindt zich een veelheid aan gebieden, elk met een eigen identiteit. Belangrijk is een heldere verkeersstructuur en groen/blauw structuur neer te zetten met een hoge ruimtelijke - en gebruikskwaliteit. Des te makkelijker zal immers een juiste invulling van het raster op gang komen.
Aandachtspunten vormen onder andere:
Handboek Openbare Ruimte Stad
Richtlijnen omtrent straatprofielen, maatvoering en materiaalgebruik van de openbare ruimte staan in het Handboek Openbare Ruimte (2012) beschreven. Het handboek vormt een uitwerking van de doelstellingen zoals in de Visie Openbare Ruimte omschreven staan.
Project Veilig Wonen
In 2002 heeft de gemeenteraad de nota 'Project Veilig Wonen' vastgesteld, in 2004 aangevuld met het 'politiekeurmerk' als werkwijze. Hierbij is besloten dat Delft voor nieuwbouwlocaties het geldende eisenpakket volgens het 'Politiekeurrmerk Veilig Wonen' (PKVW) hanteert. Het PKVW is een instrument voor de verhoging van de veiligheid. Wanneer woningen, woongebouwen en woonomgevingen aan de PKVW-eisen voldoen blijkt, naast de objectieve veiligheid, ook het gevoel van veiligheid van bewoners substantieel toe te nemen.
Intergraal gehandicaptenbeleid
Eind 2003 heeft de gemeenteraad de 'Meerjarennota intergraal gehandicaptenbeleid' vastgesteld. Voor het beleid wat betreft de openbare ruimte geldt dat deze fysiek toegankelijk en bruikbaar is voor alle burgers. Een belangrijk instrument hiervoor is het Handboek Toegankelijkheid. Dit handboek geeft concrete richtlijnen en normen met betrekking tot de toegankelijkheid van binnen- en buitenruimte.
Bij nieuwe ontwikkelingen neemt de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte een belangrijke plaats in. Belangrijke pijlers vormen een duurzame inrichting van de openbare ruimte (denk ook aan een openbare ruimte die voor meerdere activiteiten bruikbaar is) en een openbare ruimte die uitnodigt tot ontmoeten en verblijven.
Belangrijke aspecten vormen representativiteit, eenheid in profilering en een ruim profiel waar ook een stevige boombeplanting op langere termijn een kans van slagen heeft.
Nieuwe (her)ontwikkelingen vormen de 'kapstok' om de inrichting van de openbare ruimte een flinke impuls te geven. Door de ligging aan de Schie biedt het plangebied veel potentie om de in de 'Visie Openbare Ruimte Delft' geformuleerde ambities te verwezenlijken.
Voor de openbare ruimte zijn onderstaande locatiegerichte ontwikkelingen van groot belang:
Bij herontwikkeling van (een deel van) Schieoevers gaat de openbare ruimte van Schieoevers een grote kwaliteitsverbetering tegemoet. Een kwaliteitsverbetering die het ook voor bewoners van Delft aantrekkelijker maakt om zich naar het recreatiegebied ten zuiden van Delft te begeven. Belangrijk is dat de plannen integraal tot stand komen. Functiemenging vormt één van de sleutelwoorden.