Plan: | Schieoevers Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0016-2001 |
Schieoevers Noord maakt onderdeel uit van de Technologische Innovatie Campus Delft (TIC Delft). Het gebied staat voor een transformatieopgave. Het is een verouderd bedrijventerrein dat geleidelijk getransformeerd wordt naar een gemengd groen stedelijk gebied met wonen, werken, recreatie en voorzieningen, gekoppeld aan de Schie. Beoogde doelgroepen zijn kenniswerkers en (beginnende) ondernemers die behoefte hebben aan een directe relatie met de TU Delft en een openbaar toegankelijke plek om te recreƫren.
Doelstelling is het grondgebruik te intensiveren van 40 naar 70 arbeidsplaatsen per hectare voor het gehele Schieoevers gebied. Dit zal voor een belangrijk deel op termijn in Schieoevers Noord plaats kunnen vinden.
Leeuw en Stein is een PDV locatie (Perifere Detailhandels Vestiging). De vestiging functioneert niet optimaal. Concentratie van alle PDV gerelateerde bedrijven richting Leeuw en Stein is gewenst. Het ondersteunen van de PDV locatie met mogelijkheden voor detailhandel-ondersteunende horeca is gewenst en zal kunnen bijdragen aan het beter functioneren van het winkelgebied.
Realisatie van de Gelatinebrug is een eerste stap in de transformatie. Hiermee zullen woonwijk Emerald en de TU campus per fiets aantrekkelijk en zichtbaar verbonden worden met station Delft zuid. Op langere termijn zal de fietsroute verlengd worden naar de woonwijk Voorhof door een tunnel onder het spoor.
Indien de bedrijventerreinen tussen spoor en Schie getransformeerd gaan worden, zal stap voor stap de Schieweg verplaatst worden van de Schie naar een ligging ten oosten van het spoor. De Schieweg langs het spoor wordt dan de wijkontsluitingsweg waar ook vrachtverkeer rijdt. De route langs de Schie zal dan stap voor stap getransformeerd worden tot een recreatieve verbinding tussen binnenstad en buitengebied voor fietsers en voetgangers. Daarnaast is de route toegankelijk voor bestemmingsverkeer uitgezonderd vrachtverkeer.
De Nieuwe haven en het Kabeldistrict zijn naar verwachting de eerste locaties die getransformeerd worden naar groen gemengd stedelijk gebied. Bij ontwikkeling van de Nieuwe haven is openbaar toegankelijk maken van de oostoever van de Schie gewenst met een verblijfsplek aan het water. Dit is een denkrichting voor de lange termijn die geformuleerd is in de update van de gebiedsvisie Schieoevers 2010, geen vaststaande ontwikkeling.
Bij ontwikkeling van locaties aan de Abtswoudseweg is ontwikkeling van die weg gewenst tot een aantrekkelijk ingerichte fiets-/wandelroute met nadruk op de ecologische kwaliteit (omdat er geen ruimte meer is voor een volwaardige ecologische zone, is deze in het beleid niet meegenomen, maar wordt wel ingezet op ecologische inpassing) die de Voorhof en de TU-wijk met elkaar verbindt.