Plan: | Binnenstad 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0014-2001 |
Het plangebied beslaat de binnenstad van Delft en omvat een veelheid aan centrumfuncties (detailhandel, horeca, wonen, maatschappelijke voorzieningen, kantoren, bedrijvigheid). Horeca vormt een belangrijk onderdeel van deze centrumfuncties. Echter, niet in elk gebied is horeca gewenst en waar horeca wel gewenst is, geldt dat niet altijd dezelfde categorie gewenst is. Zo is horeca in het woongebied en in het gebied 'Creatief grachtengebied' in beginsel uitgesloten en is horeca uit categorie 2 en 3, niet gewenst in het aanloopgebied, bijzonder winkelgebied, filiaalwinkelgebied en de centrumrand. Uitzonderingen die al aanwezig zijn in het plangebied zijn met een aanduiding opgenomen. Ook sociëteiten en studentensociëteiten zijn met een aparte aanduiding opgenomen. De volgende algemene toelaatbaarheid is in dit bestemmingsplan gehanteerd:
gebied | horecacategorie |
Wonen (W) | - |
Creatief grachtengebied (GD-CG) | - |
Aanloopgebied (C-AG) | categorie 1 |
Bijzonder winkelgebied (C-BG) | categorie 1 |
Filiaalwinkelgebied (C-FG) | categorie 1 |
Centrumrand (GD-CR) | categorie 1 |
Pleinen 1 en 2 (C-PL) | categorie 1 en 2 |
alleen met een aanduiding | |
categorie 3 | |
Sociëteiten en studentensociëteiten | sociëteit |
Het Meisjeshuis | cultuurhistorische sociëteit |
Toetsingskader
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang dat bij de aanwezigheid van horecabedrijven in de omgeving van milieugevoelige functies zoals woningen:
Om in de bestemmingsregeling de belangenafweging tussen horeca-activiteiten als milieubelastende functie en gevoelige functies mee te nemen, wordt in dit bestemmingsplan gebruik gemaakt van een milieuzonering voor horeca-activiteiten. Deze milieuzonering vindt plaats aan de hand van de Staat van Horeca-activiteiten. Hierin wordt met behulp van verschillende categorieën aangegeven of de milieubelasting van een horecagelegenheid toelaatbaar kan worden geacht. Voor een algemene toelichting op de Staat van Horeca-activiteiten wordt verwezen naar bijlage 5.
De bestaande horecavoorzieningen in het plangebied zijn geïnventariseerd en ingeschaald volgens de Staat van Horeca-activiteiten. Een aantal horecavoorzieningen past niet binnen de algemene toelaatbaarheid. Deze horecavoorzieningen moeten bij hun huidige activiteiten reeds rekening houden met de aanwezige gevoelige functies. Deze horecavoorzieningen worden via een maatbestemming mogelijk gemaakt (zie bijlage 3). Net als bij bedrijven, houdt een maatbestemming in dat bij beëindiging of verplaatsing zich op die locatie alleen nog een gelijksoortige horecavoorziening kan vestigen, of een horecavoorziening die past binnen de algemene toelaatbaarheid. Op deze manier wordt onaanvaardbare hinder uitgesloten.
Het Meisjeshuis'
Voor het Meisjeshuis is in de Staat van Horeca-activiteiten een aparte horeca-categorie opgenomen: 'Cultuurhistorische sociëteit'. Volgens de exploitant van het Meisjeshuis is het financieel noodzakelijk om naast de activiteiten voor leden ook activiteiten voor derden te ontplooien. Hierbij moet worden gedacht aan presentaties, bijeenkomsten en feesten en partijen. Bij deze activiteiten wordt gebruik gemaakt van versterkte muziek.
Een cultuurhistorische sociëteit betreft een horeca-inrichting die specifiek bedoeld is voor leden van een vereniging of organisatie. Ten behoeve van leden en derden mogen, in een semi-besloten karakter de volgende activiteiten plaatsvinden:
Er mogen maximaal horeca categorie 1b activiteiten worden uitgeoefend, in een semi-besloten karakter.
Ten behoeve van het Meisjeshuis is een akoestisch onderzoek verricht, waarvan de resultaten zijn vervat in het op 5 oktober 2012 uitgebrachte rapport 'Geluid in de omgeving ten gevolge van de sociëteit Het Meisjeshuis te Delft'. In het akoestische rapport zijn metingen verricht om het impact van het geluid van versterkte muziek op de nabije woningen te bepalen. Voor de resultaten van het akoestisch onderzoek wordt verwezen naar de bijlage. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau ten gevolge van de muziekpresentaties in het Meisjeshuis op de gevels van de nabijgelegen woningen ten hoogste 57 dB(A) bedraagt. Uitgangspunt hierbij is het niet gelijktijdig gebruiken van de zalen voor muziek, met een muziekgeluidniveau van 90 dB(A), en het gesloten houden van ramen en deuren. Hiermee wordt de grenswaarde uit het Activiteitenbesluit geldend in de nachtperiode met ten hoogste 17 dB(A) overschreden.
Het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau ten gevolge van muziekpresentaties in het Meisjeshuis in de aanpandige woning bedraagt ten hoogste 43 dB(A) in de slaapkamer. Hiermee wordt de grenswaarde uit het Activiteitenbesluit geldend in de nachtperiode met ten hoogste 18 dB(A) overschreden. Indien sprake is van een incidentele bedrijfssituatie (wanneer toegestaan door het bevoegd gezag) zijn de hierboven genoemde overschrijdingen 15 dB(A) lager. Te denken valt aan de incidentele festiviteiten, zoals bedoeld in artikel 4:7 APV Delft. Bij dergelijke festiviteiten die maximaal 12 x per jaar plaats mogen vinden na kennisgeving aan het bevoegd gezag, zijn ruimere grenswaarden toegelaten. In artikel 4:7, lid 2 is bepaald dat gedurende de incidentele festiviteit de waarden genoemd in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit maximaal zijn verhoogd met 15 dB(A).
De locatie van het Meisjeshuis is gevestigd in de binnenstad van Delft. In het algemeen dienen bewoners in een dergelijke stedelijke omgeving meer geluid te dulden dan op een rustige locatie in een buitenwijk van de stad. Teneinde de geluidsoverlast voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken is in de Lijst van Horeca-activiteiten een aparte horeca-categorie opgenomen voor het Meisjeshuis: 'Cultuurhistorische sociëteit'. Verder is de specifieke aanduiding 'Cultuurhistorische sociëteit' beperkt tot het gebouw en geldt onderhavige aanduiding niet voor de tuin. Met in achtneming van het voornoemde kan er een aanvaardbare geluidssituatie worden gewaarborgd en is er sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat voor omwonenden.
In dit bestemmingsplan wordt door de milieuzonering, die in de bestemmingsplanregeling is opgenomen, zorg gedragen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat bij de woningen en worden de horecabedrijven niet in hun functioneren belemmerd.