Plan: | Delft Oost (Delftse Hout) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0007-2002 |
In het bestemmingsplangebied worden de luchtkwaliteitsnormen niet overschreden.
Bij het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan waarin nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt die invloed kunnen hebben op de luchtkwaliteit is de Wet milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2: Luchtkwaliteitseisen van toepassing.
Indien een ontwikkeling die bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit beperkt is van omvang, kan de ontwikkeling beschouwd worden als een “Niet in betekenende mate” ontwikkeling en is verder onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit niet vereist. Deze regelgeving is opgenomen in het Besluit niet in betekenende mate bijdragen.
Het bestemmingplan is overwegend een consoliderend bestemmingplan. Wel maakt het bestemmingsplan binnen de bestemming Sport kinderopvang mogelijk en de mogelijkheden voor de activiteiten op het Xotusterrein worden uitgebreid.
Kinderopvang wordt mogelijk gemaakt op minder dan 300 meter van de Rijksweg A13, daarom is het Besluit gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit van toepassing. De ontwikkeling is alleen mogelijk als er geen sprake is van een overschrijding van de grenswaarden of een dreigende overschrijding van de luchtkwaliteitseisen. Dit blijkt uit gegevens van de nationale monitoringstool van de rijksoverheid. Noch in de huidige, noch in de toekomstige situatie (over 10 jaar aan het einde van de looptijd van het bestemmingsplan) is sprake van een overschrijding, waardoor kinderopvang planologisch mogelijk kan worden gemaakt. Hierbij moet uiteraard wel worden voldaan aan eisen met betrekking tot overige milieuaspecten.
Voor de uitbreiding van de planologische mogelijkheden op het Xotusterrein is onderzocht wat de effecten zijn op de luchtkwaliteit bij benutting van de maximale capaciteit van de aanwezige infrastructuur. Het luchtkwaliteitonderzoek met kenmerk 120874 is uitgevoerd door BK ruimte&milieu (bijlage 5). De conclusie van het onderzoek is dat bij maximale benutting van de infrastructuur de grenswaarden nergens (dreigend) worden overschreden. Naast de maximale variant is er onderzoek gedaan naar de verkeersgeneratie van de beoogde ontwikkeling op het Xotus terrein. Dit onderzoek met kenmerk 123131 is eveneens uitgevoerd door BK ruimte &milieu (bijlage 6). Uit dit onderzoek blijkt dat de verwachte verkeersgeneratie veel lager ligt dan in het luchtkwaliteitonderzoek is aangenomen terwijl de samenstelling ervan vergelijkbaar is. Dit onderzoek onderstreept de conclusie dat er geen overschrijdingen van de grenswaarden zullen optreden door de ontwikkelingen die met dit bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt.
Het plan voldoet aan de Wet milieubeheer, hoofdstuk 5, titel 5.2: Luchtkwaliteitseisen.