direct naar inhoud van 4.6 Luchtkwaliteit
Plan: Schollevaar
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0502.BP10Schollevaar-5001

4.6 Luchtkwaliteit

Beleid en normstelling

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.2 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 4.2 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig  
stikstofdioxide (NO2)   jaargemiddelde concentratie   60 µg/m³   2010 tot en met 2014  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 2015  
fijn stof (PM10)1)   jaargemiddelde concentratie   48 µg/m³   tot en met 10 juni 2011  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer per jaar meer dan 75 µg/m³   tot en met 10 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer per jaar meer dan 50 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  

1) Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007).

Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:

  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden (lid 1 onder a);
  • de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof als gevolg van de uitoefening van die bevoegdheden per saldo verbetert of ten minste gelijk blijft (lid 1 onder b1);
  • bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, door een met de uitoefening van de betreffende bevoegdheid samenhangende maatregel of een door die uitoefening optredend effect, de luchtkwaliteit per saldo verbetert (lid 1 onder b2);
  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht (lid 1 onder c);
  • het voorgenomen besluit is genoemd of past binnen het omschreven Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of een vergelijkbaar programma dat gericht is op het bereiken van de grenswaarden (lid 1 onder d).

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het projectgebied.

Besluit niet in betekenende mate (nibm)

In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.

Onderzoek

Met het bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het betreft een consoliderend bestemmingsplan waardoor er geen sprake van een effect op de luchtkwaliteit als gevolg van het plan. Toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit kan derhalve achterwege blijven. In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt wel inzicht gegeven in de luchtkwaliteit. Met behulp van de saneringstool ( www.saneringstool.nl ) die behoort bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), kan voor PM10 en NO2 inzicht worden gegeven in de achtergrondconcentraties en jaargemiddelde concentraties langs maatgevende wegen in diverse prognosejaren. De maatgevende wegen in en om het plangebied zijn de Capelseweg, gelegen aan de westzijde van het plangebied, de Hoofdweg aan de noordzijde van het plangebied en de Burgemeester van Beresteijnlaan aan de oostzijde van het plangebied.

Uit de saneringstool blijkt dat in 2011 direct langs de Capelseweg de jaargemiddelde concentraties NO2 maximaal 34,4 µg/m³ bedraagt. De jaargemiddelde concentraties PM10bedraagt in datzelfde jaar maximaal 26,9 µg/m³. Voor de Hoofdweg bedraagt in 2011 de jaargemiddelde concentratie NO2 maximaal 34,0 µg/m³, voor PM10 is dat maximaal 26,2 µg/m³. Langs de Burgemeester van Beresteijnlaan bedragen, eveneens in 2011, de jaargemiddelde concentraties maximaal 27,0 µg/m³ voor NO2 en maximaal 24,9 µg/m³ voor PM10. Deze concentraties zijn gebaseerd op de bijdrage van de wegen en de heersende achtergrondconcentratie waarin de invloed van omliggende bronnen, zoals de A16/A20, is verwerkt.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat de concentraties van luchtverontreinigende stoffen in 2011 ruimschoots beneden de grenswaarden zijn gelegen. Aangezien direct langs de wegen aan de grenswaarden wordt voldaan zal dit ook elders in het plangebied het geval zijn, de concentraties nemen immers af naarmate de afstand tot de weg toeneemt. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit is sprake van een goed woon- en leefklimaat. De Wlk staat de uitvoering van het plan niet in de weg.