Plan: | Schollevaar |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0502.BP10Schollevaar-5001 |
Beleid en normstelling
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang dat bij de aanwezigheid van bedrijven in de omgeving van milieugevoelige functies zoals woningen:
Om in de bestemmingsregeling de belangenafweging tussen bedrijvigheid en milieugevoelige functies met betrekking tot milieu in voldoende mate mee te nemen, wordt doorgaans gebruikgemaakt van een milieuzonering. Deze milieuzonering vindt plaats aan de hand van een Standaard Staat van Bedrijfsactiviteiten. Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gerangschikt naar mate van milieubelasting. Voor elke bedrijfsactiviteit is de maximale richtafstand ten opzichte van milieugevoelige functies aangegeven op grond waarvan de categorie-indeling heeft plaats gevonden. In Bijlage 1 bij deze toelichting is een Standaard Staat van Bedrijfsactiviteiten opgenomen die is gebaseerd op de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering (2009). Deze Staat gaat uit van het aanhouden van richtafstanden tussen bedrijfsactiviteiten en milieugevoelige functies zoals wonen. De richtafstanden gelden ten opzichte van het omgevingstype "rustige woonwijk". Voor andere omgevingstypen dan een rustige woonwijk kunnen kleinere richtafstanden worden gehanteerd.
Bedrijven in het plangebied
Voor delen van het plangebied is de bestemming 'Gemengd' opgenomen. Binnen deze bestemming zijn, naast bijvoorbeeld wonen, detailhandel, voorzieningen en kantoren, tevens bedrijfsactiviteiten uit categorie 1 en 2 algemeen toelaatbaar. De menging van deze functies met wonen is in deze gebieden gewenst. Vanwege de beperkte milieuhinder worden bedrijfsactiviteiten tot en met categorie 2 direct naast woningen toelaatbaar geacht. De aanwezigheid van deze bedrijfsactiviteiten zal niet leiden tot onevenredige milieuhinder.
De bestemming 'Gemengd' is ook toegekend aan de 'werkwoningen'. Deze vorm van wonen en werken is gewenst en daarom zijn kleinschalige, licht-milieuhinderlijke bedrijfsactiviteiten toegestaan. Verder komen verspreid in het plangebied maatschappelijke voorzieningen zoals kinderdagverblijven en detailhandel voor. De aanwezigheid van deze voorzieningen in het woongebied is gewenst.
Bedrijfsinventarisatie
De aanwezige bedrijven zijn ingeschaald in categorie 1 of 2 en passen daarmee in de algemene toelaatbaarheid. Er is één bedrijfslocatie waar in de huidige situatie bedrijfsactiviteiten plaatsvinden die niet passen binnen de algemene toelaatbaarheid. Omdat het een bestaande situatie betreft wordt voor deze activiteit een specifieke bedrijfsbestemming opgenomen. Dat betekent dat alleen een bedrijf dat past binnen de algemene toelaatbaarheid zich hier mag vestigen of een bedrijf dat voldoet aan de omschrijving van de specifieke bedrijfsbestemming. Het gaat om het perceel aan de Spoorlaan 18A, gelegen tussen de spoorlijn Rotterdam-Gouda en de Spoorlaan. Ter plaatse is de gemeentewerf/afval-inzameldepot aanwezig. Het betreft een dependance van de gemeentewerf die is gelegen aan de Groenedijk. Op deze locatie vindt de aansturing van de medewerkers en de opslag van de gemeentelijke plantsoendienst plaats en wordt geen afval ingezameld. De bedrijfsactiviteiten vallen in categorie 3.1. Tevens is een rioolgemaal aanwezig.
Bedrijven in de omgeving van het plangebied
Op het bedrijventerrein Hoofdweg, ten noorden van het plangebied, zijn bedrijven uit categorie 1 tot en met 3 van de Standaard Staat van Bedrijfsactiviteiten gevestigd. Verder is in het bestemmingsplan een vrijstellingsbepaling opgenomen voor bedrijfsactiviteiten uit categorie 4 mits kan worden aangetoond dat deze activiteiten qua aard en invloed op de omgeving gelijk zijn aan bedrijfsactiviteiten uit categorie 1 tot en met 3. Grenzend aan de wijk Schollevaar zijn alleen bedrijven uit categorie 1 en 2 toegestaan (richtafstand 30 m). In de omgeving van deze bedrijven worden met het plan geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De aanwezigheid van deze bedrijven heeft geen invloed op het plan.
Horeca-activiteiten
In het plangebied zijn verschillende horecagelegenheden aanwezig. Net als bij bedrijvigheid, wordt er ook bij horeca naar gestreefd de milieubelasting voor omliggende woningen zoveel mogelijk te beperken door eisen te stellen aan de toelaatbaarheid van de activiteiten. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Staat van Horeca-activiteiten: aanwezige horecagelegenheden worden volgens deze Staat ingeschaald. In de Staat van Horeca-activiteiten wordt middels verschillende categorieën aangegeven of de milieubelasting van een horecagelegenheid toelaatbaar wordt geacht. In Bijlage 2 bij deze toelichting is een Standaard Staat van Horeca-activiteiten opgenomen. In het plangebied zijn horecagelegenheden uit de categorieën 1a van de Staat van Horeca-activiteiten algemeen toelaatbaar. Dit is lichte horeca (die slechts beperkte hinder voor de omwonenden veroorzaakt) met een geringe verkeersaantrekkende werking.
In tabel 4.1 zijn de aanwezige horecabedrijven in het plangebied geïnventariseerd en ingeschaald in de Staat van Horeca-activiteiten. Bijna alle aangegeven horecagelegenheden passen binnen de algehele toelaatbaarheid, met uitzondering van het Afhaalrestaurant Nieuw-Azië dat specifiek is aangeduid. Daarnaast bevindt zich in het plangebied een buurthuis waar ondergeschikte horeca-activiteiten plaatsvinden. Deze is niet meegenomen in onderstaande inventarisatie vanwege het ondergeschikte karakter. Zelfstandige horeca is ter plaatse niet toegestaan.
Tabel 4.1 Inventarisatie horecabedrijven
naam | adres | categorie SvH | bijzonderheden |
Café Picasso | Picassopassage 8 | 1a | gesloten café, teruggeschaald |
Cafetaria Family | Picassopassage 6-6a | 1a | |
Lunchroom Cobas | Picassopassage 34 | 1a | |
Snackbar Hartman VOF | Stationsplein 1 | 1a | |
Afhaalrestaurant Nieuw-Azië | Prado 2 | 1c | afhaaldienst |
't Snackhuijs VOF | Maria Danneelserf 32 | 1a | |
Super Lekker | Kleine Inez Erf 9a | 1a |
Industrielawaai
Ten westen van het plangebied, nabij de A20, is de warmtekrachtcentrale ROCA gelegen. Rond het terrein waar deze centrale is gelegen is een geluidszone vastgesteld in verband met industrielawaai. Deze zonegrens (50 dB(A)) ligt echter buiten het plangebied zodat er geen gevolgen zijn voor het bestemmingsplan.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat bedrijven niet worden beperkt in hun bedrijfsvoering en dat ter plaatse van woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Het aspect bedrijven en milieuhinder staat de uitvoering van het plan niet in de weg.