Plan: | Schollevaar |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0502.BP10Schollevaar-5001 |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen zones van bestaande en nieuwe wegen dienen getoetst te worden aan de normen van de Wgh die gelden voor de betreffende nieuwe situatie.
Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen en mag daarbij de voorkeursgrenswaarde (48 dB) in principe niet overschrijden. Volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder is de breedte van een geluidszone afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (stedelijk of buitenstedelijk).
Ook langs spoorwegen bevinden zich onderzoekszones, waarvan de breedte per traject varieert. Binnen deze zones, waarvan de breedte is opgenomen in het Besluit Geluidhinder (2006) dient te worden aangetoond dat de geluidsbelasting op de gevels van nieuwe geluidsgevoelige objecten voldoet aan de wettelijke normen.
In het kader van de EU-richtlijn omgevingslawaai heeft de gemeente Capelle aan den IJssel een geluidsrapportage opgesteld voor haar grondgebied. Aan de hand van deze inventarisatie heeft de gemeente een actieplan opgesteld waarin staat aangegeven welke maatregelen er in de toekomst worden genomen om de geluidshinder verder terug te dringen. Momenteel worden voor de wijk Schollevaar ten behoeve van het spoorweglawaai verschillende varianten onderzocht van bron- en/of overdrachtsmaatregelen (zoals raildempers en geluidsschermen). Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt waarschijnlijk in 2013 gestart met het uitvoeren van maatregelen.
Binnen het plangebied bevinden zich een aantal gezoneerde wegen, alsmede een gezoneerde spoorlijn. Bij de ontwikkeling van de woningen is een aantal geluidswerende voorzieningen gerealiseerd teneinde het woon- en leefklimaat te waarborgen. Op grond van onderhavig bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt. Ook worden er geen nieuwe wegen mogelijk gemaakt, waardoor bestaande geluidsgevoelige objecten binnen de zone van een gezoneerde weg komen te liggen. Nader onderzoek met betrekking tot wegverkeerslawaai en railverkeer kan derhalve achterwege blijven.