direct naar inhoud van 5.1 Verkeerslawaai
Plan: Parklaan Noord 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0499.BPL11024HBD-OH01

5.1 Verkeerslawaai

5.1.1 Wegverkeerslawaai

De maximale snelheid op de Parklaan bedraagt 30 km/uur. Het wegdek bestaat uit klinkerbestrating met een speciale geluidsarme klinker. Bij de bepaling van de geluidscontouren houdt de gemeente rekening met een autonome groei van verkeer van 15% tussen 2006 en 2020 en een reductie van het verkeer met 50% als gevolg van infrastructurele maatregelen. Deze bestaan uit verkeersremmende maatregelen op de Parklaan – het gaat hier om beproefde maatregelen die elders in de gemeente zijn toegepast en daadwerkelijk hebben geleid tot een afname van het verkeer - en een omleidingsroute voor vrachtverkeer, waardoor er een standaard verdeling komt van het aantal motorvoertuigen over verschillende wegen. Conclusie is dat, aangezien de toegestane snelheid op de Parklaan na realisatie van het plan 30 km/uur zal bedragen, de Parklaan formeel geen geluidszone heeft. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen als gevolg van het wegverkeer als acceptabel is te kwalificeren in het kader van het woon- en leefklimaat ter plaatse.

Opgemerkt wordt daarbij dat de inrichting van de openbare ruimte, en dus de bovengenoemde geluidsarme klinkerbestrating, plaatsvindt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Dit is overeengekomen met in het gebied ontwikkelende partijen. Met zekerheid kan worden gesteld dat de gemeente in het kader van deze afspraken en haar verantwoordelijkheid ten aanzien van het woon- en leefklimaat ter plaatse de klinkerbestrating zal (laten) realiseren. De gemeente is daarbij niet afhankelijk van ontwikkelende partijen.

5.1.2 Spoorweglawaai

De locatie Parklaan ligt aan het spoortracé Alphen aan den Rijn – Gouda. Naar de geluidsbelasting van het spoorweglawaai is, zoals omschreven in het advies van de Milieudienst onderzoek gedaan door Arcadis. De overschrijdingen op de gevels van geluidsgevoelige functies (zoals woningen) nabij de spoorlijn bedragen gemiddeld 6-8 dB(A). In het eerdere advies van de Milieudienst ten aanzien van spoorweglawaai is het volgende opgemerkt. Als de geluidsgevoelige functies op de locatie Parklaan, gefaseerd worden uitgevoerd, deels worden gerealiseerd of planonderdelen zoals een geluidsscherm niet worden gerealiseerd, zou in alle gevallen een afweging moeten worden gemaakt of aanvullend akoestisch onderzoek specifiek voor een deelplan moet worden uitgevoerd in verband met spoorverkeerslawaai. Reden hiervoor ligt vooral in het feit dat door het (tijdelijk) uitblijven van voorgenomen ontwikkelingen met een veronderstelde afschermende werking, waarvan in het rapport van Arcadis wordt uitgegaan, in voorkomende gevallen (nog) geen sprake zal zijn. Hierdoor kan de situatie zich voordoen dat bebouwing alsnog geluidsbelasting op de gevel krijgt die de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. Inmiddels is specifiek akoestisch (deel)onderzoek uitgevoerd. In de volgende subparagraaf blijkt dat voor railverkeerslawaai een procedure voor het vaststellen van hogere grenswaarden moet worden aangevraagd voor het plan.

5.1.3 Akoestisch onderzoek

Er is in oktober 2010 -resp. maart 2011 vanwege een enkele aanpassing- akoestisch onderzoek -in aanvulling op het akoestisch onderzoek van de Milieudienst- verricht door Schoonderbeek en Partners specifiek voor het onderhavige plan. De resultaten van dit onderzoek worden hieronder weergegeven.

Voor wat betreft wegverkeer geldt het volgende. Vanaf Laag Boskoop is bij één nieuwe woning de geluidbelasting hoger dan de voorkeurswaarde, maar ruim lager dan de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting. Gezien de situatie en de berekende waarden zijn binnen het bouwplan geen reële maatregelen mogelijk om de geluidbelasting te reduceren tot de voorkeurswaarde. Om deze woning te kunnen realiseren, moet de gemeente een procedure voor hogere grenswaarden tot 50 dB volgen. Er wordt hiervoor voldaan aan het beleid van de gemeente voor verlenen van hogere grenswaarden voor nieuwbouw. De geluidbelasting op de Parklaan is tenslotte bij alle 54 nieuwe woningen hoger dan de voorkeurswaarde van 48 dB, maar ruim lager dan de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting van 63 dB, zoals deze geldt voor gezoneerde wegen. Op basis hiervan wordt gesteld dat de geluidbelasting ten gevolge van de Parklaan aanvaardbaar is.

Met betrekking tot de spoorlijn Alphen aan den Rijn – Gouda wordt het volgende geconcludeerd. Voor alle 54 nieuwe woningen geldt dat de voorkeurswaarde van 55 dB wordt overschreden, maar (ruim) lager is dan de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting van 68 dB. Gezien de situatie en de berekende waarden zijn binnen het bouwplan geen andere -vanuit financieel en stedenbouwkundig oogpunt-reële maatregelen om de geluidbelasting te reduceren tot de voorkeurswaarde mogelijk, dan het realiseren van een geluidsscherm van 2 meter hoog. Dit scherm bevindt zich langs het spoor over de gehele lengte van het plangebied. De geluidsoverlast zal in dat geval nog bij 24 woningen van de 54 de voorkeurswaarde overschrijden. Voor het realiseren van deze woningen dient dan nog een ontheffing te worden verleend voor hogere grenswaarden ten gevolge van het rail- en wegverkeerslawaai. De gemeente Boskoop voert daarom tegelijk met de bestemmingsplanprocedure een procedure voor het vaststellen van hogere grenswaarden. Tevens worden de grenswaarden door de gemeente vastgelegd in het Kadaster.

Bij de aanvraag van de omgevingsvergunning dient met behulp van een berekening aangetoond te worden dat de geluidwering van de gevels van de nieuwbouwwoningen voldoen aan de karakteristieke geluidsweringeis uit het Bouwbesluit. Hierbij dient uit te worden gegaan van de gecumuleerde geluidsbelasting op de gevels (zonder aftrek art. 110g Wgh) ten gevolge van het weg- en railverkeer.