direct naar inhoud van 5.1 Verkeerslawaai
Plan: Parklaan Oost 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0499.BPL10014HBD-OH01

5.1 Verkeerslawaai

5.1.1 Wegverkeerslawaai

De gemiddelde snelheid op de Parklaan bedraagt 30 km/uur. Het wegdek zal bestaan uit klinkerbestrating met een speciale geluidsarme klinker. Bij de bepaling van de geluidscontouren is voorts rekening gehouden met een autonome groei van verkeer van 15% tussen 2006 en 2020 en een reductie van het verkeer met 50% als gevolg van infrastructurele maatregelen. Deze bestaan uit verkeersremmende maatregelen op de Parklaan – het gaat hier om beproefde maatregelen die elders in de Gemeente zijn toegepast en daadwerkelijk hebben geleid tot een afname van het verkeer - en een omleidingsroute voor vrachtverkeer, waardoor er een standaard verdeling komt van het aantal motorvoertuigen over verschillende wegen. De Milieudienst Midden-Holland concludeert dat, aangezien de toegestane snelheid op de Parklaan na realisatie van het plan 30 km/uur zal bedragen, de Parklaan formeel geen geluidszone heeft. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen als gevolg van het wegverkeer als acceptabel is te kwalificeren in het kader van het woon- en leefklimaat ter plaatse. Opgemerkt wordt daarbij dat de inrichting van de openbare ruimte, en dus de bovengenoemde geluidsarme klinkerbestrating, plaatsvindt onder de verantwoordelijkheid van de Gemeente Boskoop. Dit is overeengekomen met in het gebied ontwikkelende partijen. Met zekerheid kan worden gesteld dat de Gemeente in het kader van deze afspraken en haar verantwoordelijkheid ten aanzien van het woon- en leefklimaat ter plaatse de klinkerbestrating zal (laten) realiseren. De Gemeente is daarbij niet afhankelijk van ontwikkelende partijen.

5.1.2 Spoorweglawaai

De locatie Parklaan ligt aan het spoortracé Alphen aan de Rijn – Gouda. Naar de geluidsbelasting vanhet spoorweglawaai is, zoals omschreven in het advies van de Milieudienst, onderzoek gedaan door Arcadis. De overschrijdingen op de gevels van geluidsgevoelige functies (zoals woningen) nabij de spoorlijn bedragen gemiddeld 6-8 dB(A). In het Basisdocument Parklaan is naar aanleiding van het advies van de Milieudienst ten aanzien van spoorweglawaai het nodige opgemerkt. Als de geluidsgevoelige functies op de locatie Parklaan, gefaseerd wordt uitgevoerd, deels wordt gerealiseerd of planonderdelen zoals een geluidsscherm niet worden gerealiseerd, in alle gevallen een afweging zal moeten worden gemaakt of aanvullend akoestisch onderzoek specifiek voor een deelplan moet worden uitgevoerd in verband met spoorverkeerslawaai. Reden hiervoor ligt vooral in het feit dat door het (tijdelijk) uitblijven van voorgenomen ontwikkelingen met een veronderstelde afschermende werking, waarvan in het rapport van Arcadis wordt uitgegaan, in voorkomende gevallen (nog) geen sprake zal zijn. Hierdoor kan de situatie zich voordoen dat bebouwing alsnog geluidsbelasting op de gevel krijgt die de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. Als uit een dergelijk specifiek akoestisch onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde kan ontheffing worden gevraagd voor hogere grenswaarden.

5.1.3 Akoestisch onderzoek

Er is in juli 2010 akoestisch onderzoek verricht door Schoonderbeek en Partners voor het onderhavige plan en het plan Parklaan West 1. Specifiek voor de woningen en appartementen in Parklaan Oost 1 blijkt dat bij een deel hiervan de geluidbelasting hoger is dan de voorkeurswaarde, maar lager dan de maximaal toelaatbare geluidbelasting. Dit als gevolg van wegverkeerslawaai van Laag Boskoop. Uit akoestisch onderzoek blijkt dat vanwege spoorweglawaai geen overschrijding van de voorkeursgrenswaarde plaatsvindt.

In dit ontwerp plan is voorzien in het onderbrengen van een extra woning in het voormalige gebouw van drukkerij Macula (Parklaan 13). In het akoetsisch onderzoek is deze extra woning niet meegenomen. Uit de onderzoeksresultaten van het akoestische onderzoek en geluidwaarden (als gevolg van railverkerslawaai) de op de gevel van het betreffende gebouw blijkt datd eze ruim onder de voorkeursgrenswarade liggen. Geconcludeerd kan worden dat de extra woning in het gebouw niet zal leiden tot een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde.

Gezien de situatie en de berekende waarden zijn er binnen het plangebied geen reële maatregelen mogelijk om de geluidbelasting te reduceren tot de voorkeurswaarde. De conclusie van het onderzoek luidt daarom dat voor het realiseren van de woningen, waar sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde, een ontheffing moet worden verleend voor hogere grenswaarden. De gemeente Boskoop zal daarvoor gelijk met de bestemmingsplanprocedure een procedure moeten voeren voor het vaststellen van hogere grenswaarden ten gevolge van het wegverkeerslawaai.

In het akoestisch onderzoek is ook de Parklaan onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat voor een aantal woningen en appartementen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, maar ruim lager zijn dan de hoogst toelaatbare geluidbelasting. De Parklaan wordt echter ingericht als 30 km-zone en kent als gevolg hiervan geen geluidzone als bedoeld in de Wet geluidhinder. Deze wet vormt daarmee geen wettelijk toetsingskader. In verband met een goede ruimtelijke ordening en een goed woonklimaat is het van belang om bij de bepaling van van de geluidwering van de gevels (onderdeel van de bouwvergunning) rekening te houden met de bijdrage van deze 30 km/u weg.

Het volledige onderzoek en de beoordeling van de Milieudienst zijn als bijlage toegevoegd.