Plan: | Woongebied West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0489.BPWGW20090000-VI01 |
Normstelling en beleid
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door titel 5.2 van de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. In de ruimtelijke ordeningspraktijk zijn langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.1 weergegeven.
Tabel 4.1 Grenswaarden maatgevende stoffen Wm
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig | ||
stikstofdioxide (NO2) 1) | jaargemiddelde concentratie | 60 µg/m³ | 2010 tot en met 2014 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 2015 | |||
fijn stof (PM10)2) | jaargemiddelde concentratie | 48 µg/m³ | tot en met 10 juni 2011 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 | |||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 75 µg/m³ | tot en met 10 juni 2011 | |||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 |
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.
Besluit niet in betekenende mate (nibm)
In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is bepaald in welke gevallen een plan of project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een plan of project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.
Onderzoek
Het voorliggende bestemmingsplan is hoofdzakelijk consoliderend van aard waardoor op het plan het besluit nibm van toepassing is. Toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit kan daarom achterwege worden gelaten. Wel dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzicht te worden gegeven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied. Met behulp van de monitoringstool (www.nsl-monitoring.nl) die behoort bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) kan voor diverse prognosejaren inzicht worden gegeven in de achtergrondconcentraties NO2 en PM10 en in de jaargemiddelde concentraties langs relevante wegen. Op grond van de verkeersintensiteit vormen de Carnisser Baan en de Portlandse Baan de maatgevende wegen voor luchtkwaliteit in het plangebied. Verder leveren de nabijgelegen rijksweg A15 en A29 een bijdrage aan de concentraties van PM10 en NO2 ter plaatse van het plangebied. Deze bijdrage is echter verwerkt in de totale concentraties langs de wegen in het plangebied. Uit de monitoringstool blijkt dat de jaargemiddelde concentraties NO2 langs de maatgevende wegen in 2011 minder dan 37 µg/m³ bedragen. Voor PM10 bedragen de jaargemiddelde concentraties in datzelfde jaar minder dan 30 µg/m³. Voor beide stoffen geldt dat de concentraties beneden de grenswaarden zijn gelegen die gelden vanaf juni 2011. In figuren 4.1 en 4.2 is de informatie uit de monitoringstool weergegeven.
Figuur 4.1 Jaargemiddelde concentratie NO2 langs maatgevende wegen in 2011
(bron: www.nsl-monitoringstool.nl)
Figuur 4.2 Jaargemiddelde concentratie PM10 langs maatgevende wegen in 2011
(bron: www.nsl-monitoring.nl)
Conclusie
De concentraties langs maatgevende wegen in het plangebied liggen in 2011 beneden de grenswaarden voor luchtverontreinigende stoffen uit de Wet milieubeheer. Aangezien direct langs de wegen, wordt voldaan aan de normen zal dat ook elders in het plangebied het geval zijn omdat de concentraties van luchtverontreinigende stoffen afnemen naarmate de afstand tot de weg toeneemt. In de directe omgeving van de A15 kan sprake zijn van een overschrijding van de jaargemiddelde grenswaarde voor NO2. Vanwege de afstand tot het plangebied vindt deze overschrijding echter niet plaats ter hoogte van de nabijgelegen woningen. De afstand tot de A29 is dermate groot dat er geen sprake is van significant verhoogde achtergrondconcentraties ter plaatse van het plangebied.
Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van het plangebied aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Dit zal ook in de toekomst het geval zijn aangezien de prognoses laten zien dat de concentraties van PM10 en NO2 afnemen als gevolg van bronmaatregelen zoals schonere brandstofmotoren. De Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteit, staat de uitvoering van het plan niet in de weg. Ter plaatse van de woningen is vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.