direct naar inhoud van Toelichting
Plan: International Trade Centre, Hazerswoude-Dorp - eerste herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft op 22 mei 2019 de Visie op doorontwikkeling ITC en PCT vastgesteld. De visie is een kaderstellend document en omschrijft vier concrete doelstellingen:
1. het ITC is een Greenport georiënteerd terrein, dat zal verkleuren naar een algemeen bedrijventerrein;
2. het PCT blijft voor de sierteelt, verruiming percentage kasoppervlakte is gewenst;
3. de infrastructuur en openbare ruimte op ITC en PCT worden versterkt;
4. ITC en PCT worden verduurzaamd.

Met de onderhavige herziening wordt met name gestalte gegeven aan de als eerstgenoemde doelstelling.

1.2 Plangebied

Het ITC-terrein ligt ten westen van de kern Boskoop. Het plangebied is gelegen in de 'Hazerswoudsche Droogmakerij' polder. Aan de noord- en zuidzijde wordt het gebied begrensd door het sierteeltconcentratiegebied respectievelijk de Hoogeveenseweg (N445). Aan de westzijde van het plangebied ligt het Pot- en Containerteeltterrein (PCT).

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0001.png"

Afbeelding 1: Plangebied

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Op het ITC-terrein is het bestemmingsplan International Trade Centre (ITC) 2012 van toepassing. Dit bestemmingsplan is op 27 september 2012 door de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Rijnwoude vastgesteld.

Daarnaast zijn op het plangebied de parapluplannen Parkeren (vastgesteld: 21 september 2017) en Archeologie (vastgesteld: 28 maart 2019) van toepassing.

1.4 Partiele herziening

Het voorliggende plan betreft een partiële herziening van het bestemmingsplan International Trade Centre (ITC) 2012. Dat houdt in dat voor de in dit plan genoemde onderwerpen het bestemmingsplan International Trade Centre (ITC) 2012 aangepast wordt. Dat houdt ook in dat om de actuele bestemmingsregeling te lezen zowel het bestemmingsplan International Trade Centre (ITC) 2012 gelezen moet worden als óók dit voorliggende plan. Om het zo leesbaar mogelijk te houden zijn in dit bestemmingsplan alle regels van het bestemmingsplan International Trade Centre (ITC) 2012 opgenomen. Met een kleuraccent zijn de inhoudelijke veranderingen weergegeven.

Naast de aanpassing van de regels (met het kleuraccent) is ook de verbeelding op enkele punten aangepast. In hoofdstuk 3 is dit nader omschreven.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

In dit hoofdstuk wordt het relevante europees-, rijks-, regionaal en gemeentelijk beleid ten aanzien van de ruimtelijke structuur en de functionele structuur opgenomen.

2.1 Rijksbeleid

De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) is op 13 maart 2012 in werking getreden. De structuurvisie geeft een nieuw, integraal kader voor het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid op rijksniveau en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. In de structuurvisie schetst het rijk ambities tot 2040 en doelen, belangen en opgaven tot 2028.

De leidende gedachte in de SVIR is ruimte maken voor groei en beweging. De SVIR is de eerste rijksnota die de onderwerpen infrastructuur en ruimte integraal behandelt. In de SVIR richt het Rijk zich vooral op decentralisatie. De verantwoordelijkheid wordt verplaatst van rijksniveau naar provinciaal en gemeentelijk niveau. Dit betekent minder nationale belangen en eenvoudiger regelgeving. De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte vervangt verschillende bestaande nota's, onder andere de Nota Ruimte, Structuurvisie Randstad 2040, de Nota Mobiliteit, de MobiliteitsAanpak, de structuurvisie voor de Snelwegomgeving, de agenda Landschap, de agenda Vitaal Platteland en Pieken in de Delta.

Het Rijk stelt heldere ambities voor Nederland in 2040, die inspelen op de (inter)nationale ontwikkelingen die de ruimtelijke en mobiliteitsopgaven bepalen richting 2040. Het Rijk zet het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid in voor een concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig Nederland. Het Rijk formuleert in de Structuurvisie drie hoofddoelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig te houden voor de middellange termijn (2028):
1. Het vergroten van de concurrentiekracht van Nederland door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland;
2. Het verbeteren, in standhouden en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat;
3. Het waarborgen van een leefbare en veilige omgeving waarin unieke natuurlijke en cultuurhistorische waarden behouden zijn.

2.2 Provinciaal en regionaal beleid

2.2.1 Omgevingsvisie 2019

De provincie heeft voorsorterend op de Omgevingswet een Omgevingsvisie vastgesteld. Deze omgevingsvisie biedt geen vast omlijnd ruimtelijk eindbeeld, maar wel een perspectief voor de gewenste ontwikkeling van Zuid-Holland als geheel. De visie geeft zekerheid over een mobiliteitsnetwerk dat op orde is en de reiziger en de vervoerder keuzevrijheid biedt, en bevat voldoende flexibiliteit om in de ruimtelijke ontwikkeling te reageren op maatschappelijke initiatieven.

In de visie zijn 4 rode draden te onderscheiden die richting geven aan de gewenste ontwikkeling en het handelen van de provincie:
- Beter benutten en opwaarderen van wat er is;
- Vergroten van de agglomeratiekracht;
- Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit;
- Bevorderen van een water- en energie-efficiënte samenleving.

De visie bevat een nieuwe sturingsfilosofie. De kern daarvan is:
- Ruimte bieden aan ontwikkelingen;
- Aansluiten bij de maatschappelijke vraag naar woningen, bedrijfsterreinen, kantoren, winkels en mobiliteit;
- Allianties aangaan met maatschappelijke partners;
- Minder toetsen op regels en meer sturen op doelen.

Het sturen op ruimtelijke kwaliteit vormt een rode draad in het beleid van de provincie. Deze rode draad bepaalt in hoge mate de keuzes in de groene ruimte. Ruimtelijke ontwikkelingen die maatschappelijk en economisch gewenst zijn, moeten bijdragen aan de balans tussen de instandhouding, benutting en versterking van de bestaande gebiedskwaliteiten. Deze vinden hun grondslag in de drie onderscheiden deltalandschappen. De kwaliteitskaart en de bijbehorende richtpunten geven richting aan de wijze waarop ontwikkelingen kunnen inspelen op ruimtelijke gebiedskwaliteiten.

2.2.2 Omgevingsverordening 2019

Het ITC is (en blijft) belangrijk voor de Greenport Regio Boskoop en wordt omringd door het boom- en sierteeltgebied, zoals weergegeven in de provinciale omgevingsverordening, maar ligt echter niet binnen het boom- en sierteeltgebied. Het ITC wordt bezien als een (algemeen) bedrijventerrein en voor bedrijventerrein gelden op grond van de provinciale verordening de volgende (specifieke) bepalingen:
1. Een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een bedrijventerrein laat bedrijven toe uit de hoogst mogelijke milieucategorie van de Staat van Bedrijfsactiviteiten passend bij de omgeving van het bedrijventerrein, waarbij rekening wordt gehouden met toekomstige ontwikkelingen die zijn opgenomen in een onherroepelijk bestemmingsplan of het Programma ruimte;
2. Een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een watergebonden bedrijventerrein laat in hoofdzaak watergebonden bedrijven toe;
3. Het bestemmingsplan, bedoeld in het eerste lid, kan in beperkte mate voorzien in nieuwe woningen, bedrijfswoningen en andere functies op delen van een bedrijventerrein, voor zover dit niet in strijd is met het eerste lid;
4. Een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een bestaand bedrijventerrein als bedoeld in het eerste lid of het tweede lid en dat gehele of gedeeltelijke transformatie naar een andere bestemming dan bedrijven mogelijk maakt, verantwoordt in de toelichting op welke wijze binnen de regio compensatie van bedrijventerrein zal plaatsvinden;
5. Compensatie als bedoeld in het vierde lid, kan achterwege blijven, indien:
a. het een bestaand niet-watergebonden bedrijventerrein met ten hoogste milieucategorie 3 en een oppervlakte van minder dan 1 hectare betreft; of;
b. regionale afstemming heeft plaatsgevonden en hieruit is gebleken dat na transformatie voldoende bedrijventerrein in de regio beschikbaar zal blijven afgezet tegen de kwantitatieve en kwalitatieve behoefte.

2.3 Gemeentelijk beleid

2.3.1 Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Regio Boskoop

De Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Regio Boskoop (ISV) is gemaakt om de ruimtelijke keuzes gezamenlijk te bepalen. Om de bestaande positie van de Greenport regio Boskoop vast te houden en uit te bouwen hebben de betrokken gemeenten gekozen om de ontwikkeling van de Greenport regio Boskoop gezamenlijk aan te pakken. Belangrijkste punten uit de ISV zijn bereikbaarheid, compactheid en duurzaamheid.

Door het ruimtelijke beleid met betrekking tot het Groene Hart wordt de ontwikkeling van de Greenport Boskoop al enige tijd beperkt en is enige achterstand ontstaan. Daarnaast zijn aanzienlijke investeringen in de infrastructuur nodig. Als gevolg van de aanwijzing als Greenport zal er ook schaalvergroting moeten plaatsvinden.

De ambitie van de ISV ligt erin een sterke, duurzame en beleefbare Greenport in een leefbare omgeving te creëren. Door de centrumfunctie en eigen identiteit te versterken en in een goede bereikbaarheid te voorzien kan zich een sterke Greenport ontwikkelen. Duurzaamheid ontstaat allereerst door efficiënt ruimtegebruik: bundelen, concentreren en herstructureren. Ook moet de wateropgave structureel geregeld worden met duurzaam waterbeheer en voldoende zoetwatervoorziening.

De Greenport moet beleefbaar zijn, een uitstraling krijgen die aantrekkelijk is voor inwoners en bezoekers van het Groene Hart. Op die manier vormt de Greenport een schakel tussen de stedelijke gebieden en het open veenweidegebied. De leefbaarheid van de omgeving wordt vergroot door verkeersoverlast te voorkomen, mede dankzij de voorgenomen infrastructurele verbeteringen. Het plangebied is op de plankaart van de ISV aangeduid als PCT/ Handelsterrein.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0002.png"

Afbeelding 2: Uitsnede van de plankaart van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Regio Boskoop

2.3.2 Visie op doorontwikkeling ITC en PCT

Ambities
Voor het ITC en PCT-terrein zijn samen met het bedrijfsleven de volgende ambities geformuleerd:
– Interventies dienen bij te dragen aan het versterken van de Greenport Boskoop;
– Nieuwvestiging, uitbreiding en verplaatsing van bedrijven moeten op ITC en PCT mogelijk zijn ;
– Planologische mogelijkheden op ITC en PCT moeten perspectief bieden op het courant maken en houden van vastgoed en perspectief tot herontwikkeling bieden;
– Het ITC en PCT moeten goed ontsloten worden;
– De uitstraling van bebouwing en de openbare ruimte dienen in positieve zin bij te dragen aan het vestigingsklimaat op het ITC en PCT;
– Het ITC en PCT zijn bedrijventerreinen waar ondernemers veilig en duurzaam kunnen ondernemen.

Kernboodschap
Om bovenstaande ambities waar te maken is in de Visie op doorontwikkeling ITC en PCT de volgende
kernboodschap geformuleerd:
De gemeente faciliteert ondernemerschap en versterkt het vestigingsklimaat op ITC en PCT. Hierin voorziet de gemeente door het bieden van passende planologische (gebruiks- en bouw)mogelijkheden op ITC en PCT en het (fysiek) versterken van de openbare ruimte. Voorgesteld wordt de komende jaren met een positieve grondhouding verzoeken tot het verruimen van de planologische mogelijkheden op het ITC tegemoet te treden. Het PCT blijft een vestigingsplaats voor sierteelt- en sierteeltgerelateerde bedrijvigheid. Op het PCT dient voorzien te worden in ruimere mogelijkheden om kassen op te richten bij sierteeltbedrijven. Daarnaast is de doelstelling van de gemeente om de openbare ruimte, met name de infrastructuur op ITC en PCT en de ontsluiting van het terrein op het omliggende wegennet, te versterken. Ook zal de gemeente zich inspannen om met ondernemers/vastgoedeigenaren en energieleveranciers het ITC en PCT te gaan voorzien van duurzaam opgewekte energie en het versterken van het, mogelijk van het centrale net los te koppelen, (energie)netwerk.

Doelstellingen
Deze kernboodschap is uitgewerkt in de volgende vier concrete doelstellingen:
1. Het ITC is een Greenport georiënteerd terrein, dat zal verkleuren naar een algemeen bedrijventerrein;
2. Het PCT blijft voor de sierteelt, verruiming percentage kasoppervlakte is gewenst;
3. De infrastructuur en openbare ruimte op ITC en PCT worden versterkt;
4. ITC en PCT worden verduurzaamd.

Doelstelling sub 1
De afgelopen decennia is het ITC steeds meer een algemeen bedrijventerrein geworden. Het is de vestigingslocatie van bedrijven die bijdragen aan de concurrentiekracht van de Greenport Boskoop, maar ook aan branchevreemde bedrijven die op elk willekeurig bedrijventerrein in Nederland gevestigd zouden kunnen zijn. Dit is niet verwonderlijk, aangezien op een deel van het ITC inmiddels een algemene bedrijfsbestemming rust en het terrein inmiddels ook formeel buiten het sierteeltconcentratiegebied van de provincie Zuid-Holland valt.

Om de gebruiksmogelijkheden op het ITC te harmoniseren en het terrein een helder toekomstperspectief te geven is het voorstel om de planologische mogelijkheden op het ITC te verruimen. En daarmee algemene bedrijfsactiviteiten op het gehele ITC toe te staan. Over dit voorstel heeft uitvoerig overleg plaatsgevonden met de Vereniging van Eigenaren van het ITC en de Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop. Beide belangenbehartigers kunnen zich vinden in de verruiming. Niet in de laatste plaats omdat verruiming/harmonisering van de planologische gebruiksmogelijkheden de mogelijkheden biedt om herverkaveling en herontwikkeling (en op basis van maatwerk een waardesprong van het vastgoed op het terrein) mogelijk te maken.

Het verruimen van de bestemming van panden/percelen waar nu nog een sierteelt(gerelateerde) bestemming op rust vergroot de bereidheid en (financiële) mogelijkheden voor eigenaren/beleggers om te investeren in het vastgoed op het terrein. En daarmee ook verouderd of niet courant vastgoed te slopen met zicht op het oprichten van nieuw vastgoed met ruime gebruiksmogelijkheden en hogere vastgoedwaarde/huuropbrengsten/rendement.

Het uitgangspunt is om op basis van maatwerk en in samenspraak tussen vastgoedeigenaar en gemeente te verkennen op welke wijze bestemmingsverruiming georganiseerd kan worden. De waardesprong die met een bestemmingsverruiming gepaard gaat, zal gedeeltelijk ten gunste van de gemeente worden afgeroomd door hierover afspraken met een eigenaar afspraken te maken in een anterieure overeenkomst. Hierbij is het uitgangspunt van de gemeente dat per uitgeefbare vierkante meter grond waarvan de bestemming ruimer wordt, een vast bedrag naar de gemeente vloeit en deze bijdrage door de gemeente wordt benut ten behoeve van investeringen in de openbare ruimte/infrastructuur. Hiermee wordt bewerkstelligd dat een deel van de waardesprong die het vastgoed maakt (eigen belang), ten goede komt aan het bedrijventerrein (algemeen belang).

Gezien de fijnmazige structuur van het terrein en de ligging van een deel van het terrein nabij woonbebouwing zal vanuit het oogpunt van milieuzonering alleen bedrijvigheid worden toegelaten die geen overlast veroorzaakt voor omwonenden, danwel zittende ondernemers schaadt in hun bedrijfsvoering. Daarnaast zullen ook geen algemene vormen van detailhandel op het ITC worden toegestaan.

De huidige bedrijfswoningen aan de Roemer zullen in de toekomst dusdanig (planologisch) bestemd worden dat ze te benutten zijn als bedrijfswoning en als reguliere (burger)woning. Een specifieke binding met een bedrijf op het ITC is dan niet meer verplicht, maar bewoners kunnen zich (in aanleg) niet beroepen op hinder van het naastgelegen bedrijf. Door deze wijze van bestemmen wordt beter aangesloten bij een situatie die de laatste decennia is ontstaan en die om een herzien planologisch kader vraagt, zonder dat de bedrijvigheid op het ITC hinder ondervindt van deze herziening.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0003.png"

Doelstelling sub 3

- Ingrepen ITC
Het voornemen is om op het ITC te voorzien in een herinrichting/herprofilering van diverse wegen. De inrichting en toekomstige functie van de Duitslandlaan is daarbij een belangrijk onderwerp. Deze weg vormt in zekere zin de doorgaande route tussen de entree van het ITC aan de zijde van de Roemer en het PCT (Denemarkenlaan). Het doorgaand karakter van deze route zal versterkt worden als de Verlengde Roemer in gebruik wordt genomen, waardoor de route vanuit het kwekersgebied van Boskoop naar het ITC wordt verkort. De route over het ITC naar het PCT kenmerkt zich momenteel op het ITC door een aantal niet overzichtelijke kruisingen en (krappe) bochten. Verkend is dat het mogelijk is om het profiel te verbreden en de doorgaande route te versterken. Dit zou in samenhang moeten plaatsvinden met het herinrichten van de wegen ten zuiden van de Duitslandlaan. Hierbij moet opgemerkt worden dat met name het versterken van de Duitslandlaan als doorgaande route over het ITC zorgen geeft bij de VVE van het ITC, aangezien zij verwacht dat het ITC hierdoor onevenredig belast gaat worden met doorgaand verkeer en dit ook de verkeersveiligheid op het ITC kan beïnvloeden. Bij de verdere uitwerking van plannen dient hier rekening mee te worden gehouden.

Een herinrichting van de noordzijde van het ITC zou mogelijk in samenhang met een herontwikkeling van het Plantariumgebouw en het realiseren van een verbinding tussen ITC en PCT via de Noorwegenlaan naar de Italiëlaan gepaard kunnen gaan. Vanuit de VVE van het ITC en de politie is aangegeven dat het, net als nu, bij een eventuele reconstructie van wegen op het ITC mogelijk moet blijven om het ITC aan de zijde van de Roemer af te kunnen sluiten. Sinds meer dan tien jaar wordt hier in de nachtelijke uren in voorzien en dit heeft geleid tot een stevige afname van criminaliteit op het terrein. Bij de verdere uitwerking van de plannen voor de te wijzigen ontsluiting van ITC en PCT zullen de VVE van het ITC en de politie derhalve worden betrokken teneinde afspraken te maken over het blijvend versterken van de veiligheid en weren van criminaliteit.

- Ingrepen PCT
De infrastructuur op PCT Fase 1 is recent in definitieve vorm aangelegd. Zo is in 2018 voorzien in de verbreding en afbouw van de bestaande wegen op het PCT, is in 2019 de overgang tussen ITC en PCT ter hoogte van de Denemarkenlaan (verkeersveilig) aangepast en is in 2019 de (nieuwe) Finlandlaan over het terrein van Green Tech Valley gerealiseerd. Om de huidige hoofdontsluiting van het ITC (Engelandlaan) te ontlasten en te voorkomen dat het toekomstig verkeer van het PCT via het ITC ontsloten wordt, zal met de provincie Zuid-Holland het gesprek worden vervolgd om een verkeersveilige ontsluiting vanaf het PCT (Finlandlaan) te maken op de Hoogeveenseweg. Deze ontsluiting is in definitieve vorm voorzien als onderdeel van de (toekomstige) Verlengde Bentwoudlaan, maar zal mogelijk reeds vooruitlopend worden gerealiseerd als blijkt dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming gewenst en op basis van een integraal verkeersontwerp mogelijk is.

Vanaf medio 2019 is voorzien dat de ontwikkelaar van het PCT voorziet in de realisatie van een waterpartij tussen PCT Fase 2 en de Voorweg en vervolgens ook een fietsverbinding tussen het PCT en de Voorweg. Het voornemen is dat deze fietsverbinding ook (via PCT Fase 2 en het toekomstige PCT Fase 3) gaat aansluiten op het Bentwoud. In samenhang met de ontwikkeling van PCT Fase 2 zal de ontwikkelaar voor zijn rekening ook voorzien in de realisatie van infrastructuur op PCT Fase 2. Deze infrastructuur zal uiteindelijk, net als op Fase 1, als openbare ruimte worden (terug)geleverd aan de gemeente. De definitieve invulling van de infrastructuur op PCT Fase 2 is nog niet bekend en is mede afhankelijk van de verkaveling van deze fase van het PCT. Mogelijk leidt de verkaveling nog tot een herziening van de oorspronkelijke infrastructurele opzet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0004.png"

Afbeelding: 3: Verkenning infrastructurele maatregelen ITC en PCT Fase 1(deels uitgevoerd 2018-2019)

- Algemene maatregelen
In samenhang met relatief grootschalige ingrepen in de infrastructuur op het ITC en PCT zoals bovenstaand omschreven is de ambitie om acute problemen op het ITC en PCT aan te kunnen pakken. Gedacht kan worden aan het realiseren van extra parkeerplaatsen buiten het profiel van de huidige openbare weg op het ITC en het instellen van een parkeerverbod op de openbare weg om de parkeerdruk op de doorgaande wegen te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten. Dergelijke ingrepen zouden kunnen plaatsvinden zonder eventuele (op langere termijn uit te voeren) grotere en meer integrale herinrichtingswerken te bemoeilijken. In overleg met de VVE van het ITC en een in het leven geroepen klankbordgroep ITC waarin ook omwonenden, de politie en de Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop vertegenwoordigd zullen dergelijke maatregelen verder besproken worden voor zover het betrekking heeft op het ITC. Maatregelen ter versterking van de (interne) ontsluiting van het PCT zullen met ondernemers van het PCT worden afgestemd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0005.png"

Deze gehele Visie op doorontwikkeling ITC en PCT is als bijlage 1 aan deze herziening van het bestemmingsplan gevoegd.
 

Hoofdstuk 3 Bestemmingsplanwijzigingen

Met de onderhavige herziening vinden de hieronder genoemde wijzigingen en aanpassingen van het International Trade Centre (ITC) 2012. Al deze wijzigingen en aanpassingen worden overigens NIET via voorliggende herziening juridisch vastgelegd als nieuwe regeling. Alléén de onderwerpen met een kleuraccent worden aangepast en/of toegevoegd.

3.1 Verkleuren van de bedrijfsbestemming

Met de onderhavige herziening wordt aan artikel 4 Bedrijven - Sierteelt de volgende wijzigingsbevoegdheid toegevoegd:

Wijzigingsbevoegdheid voor algemene bedrijfsbestemming
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming 'Bedrijf - Sierteelt' wijzigen in 'Bedrijf' met inachtneming van de volgende regels:
1. met de wijziging worden de belangen van de eigenaren en/of gebruikers van betrokken en nabijgelegen gronden niet onevenredig geschaad;
2. met de wijziging worden de verkeersveiligheidsbelangen niet onevenredig geschaad;
3. de wijziging is milieuhygiënisch aanvaardbaar;
4. de economische uitvoerbaarheid van de wijziging dient te zijn aangetoond;
5. verhaal van gemeentelijke (plan-)kosten is zekergesteld;
6. na planwijziging is het bepaalde in artikel 3 van toepassing.

3.2 Woningen aan de Roemer

De bestemming van de woningen aan de Roemer wordt gewijzigd naar Wonen en Tuin. De woningen kunnen als bedrijfswoningen blijven fungeren maar ook andere bewoning van de woningen is mogelijk. De bestemming Tuin is opgenomen vanwege milieutechnische redenen (zie ook bijlage 2).

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0006.png"

Bestaand

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01_0007.png"

Nieuw

Afbeelding 4: Bestaande en nieuwe situatie woningen Roemer

3.3 Nieuwe ontsluitingsweg

Om in de toekomst een ontsluitingsweg tussen ITC en PCT via Noorwegenlaan te kunnen realiseren wordt op de verbeelding tussen de Italielaan en de Noorwegenlaan de aanduiding wetgevingzone - wijzigingsgebied opgenomen en aan artikel 4 Bedrijven - Sierteelt de volgende wijzigingsbevoegdheid toegevoegd:

Wijzigingsbevoegdheid voor ontsluitingsweg
Burgemeester en wethouders kunnen ter plaatse van de aanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied'  de bestemming 'Bedrijf - Sierteelt' wijzigen in 'Verkeer', met inachtneming van de volgende regels:
1. de economische uitvoerbaarheid van een nieuwe ontsluitingsweg dient te zijn aangetoond;
2. de wijziging is milieuhygiënisch aanvaardbaar;
3. na planwijziging is het bepaalde in artikel 8 van toepassing.

3.4 Overige aanpassingen

Daarnaast ziet de herziening op de volgende aanpassingen:

Afdekking daken
Ingevolge de huidige bouwregels dienen hoofdgebouwen op het ITC-terrein te worden afgedekt met een kap van minimaal 15 en maximaal 60 graden. Het opnemen ervan is ingegeven vanwege de aansluiting op het karakter en de kasbebouwing in het sierteeltgebied, alsook bezonning. Vanwege legitieme bedrijfs-economische redenen wordt er steeds meer van deze bouwregels afgeweken. Met de (verdere) verkleuring van de bedrijfsbestemming op het ITC-terrein bestaat er geen aanleiding tot het vasthouden van deze bouwregels. Daarenboven zij opgemerkt dat ook op het PCT-terrein al geen sprake meer is van de verplichting tot afdekking met een kap.

Naast het afschaffen van de bovengenoemde bouwregels komen de daarop van toepassing zijnde afwijkingsregels te vervallen. Daarenboven zijn de regels voor de afwijking van de maximale goot- en bouwhoogte aangepast.

Omgevingsvergunningen en nieuwe verzoeken
Met het plan wordt ook voorzien in het planologisch verankeren van diverse omgevingsvergunningen die de afgelopen jaren zijn verstrekt en waarbij medewerking is verleend aan een afwijking van het bestemmingsplan. Dit betreft de omgevingsvergunningen voor de volgende bouwplannen:
- de uitbreiding van het brandstofstation op het perceel Italiëlaan 12;
- het bedrijfsgebouw op het perceel Belgiëlaan 6 - 8 (incl. luchtbrug over de Belgiëlaan).

Daarenboven heeft een aantal perceeleigenaren verzocht om de voornoemde verkleuring van de bedrijfsbestemming reeds via de onderliggende herziening mogelijk te maken. Het gaat hierbij om de navolgende percelen:
- Belgiëlaan 1A
- Belgiëlaan 6-8
- Denemarkenlaan 7 (ged.)
- Engelandlaan 1-19
- Engelandlaan 6
- Engelandlaan 21
- Frankrijklaan 7
- Frankrijklaan 9
- Frankrijklaan 14

Herinrichting/herprofilering van wegen
Om de benodigde herinrichting en herprofilering van diverse wegen op het ITC-terrein zonder bestemmingsbelemmeringen mogelijk te kunnen maken zijn daartoe de bestemmingsbeschrijvingen van de bestemmingen Bedrijf, Bedrijf-Sierteelt en Groen verruimd.

Evenementen
Op het ITC-terrein worden regelmatig evenementen georganiseerd, onder meer in en rondom het Plantariumgebouw. Tenzij het incidentele evenementen betreft, is daarvoor - naast toestemming op grond van de APV - vaak een buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan nodig. Om aan de desbetreffende ondernemers tegemoet te komen en de regeldruk te verminderen is in het bestemmingsplan een algemene afwijkingsbevoegdheid voor evenementen opgenomen.

Parkeren
Overeenkomstig het paraplubestemmingsplan Parkeren wordt de eis voor het realiseren van voldoende parkeerplaatsen bij een (bouw)ontwikkeling geborgd via algemene regels.

Archeologie
Bij bestemmingswijzigingen wordt archeologie, in overeenstemming met het paraplubestemmingsplan Archeologie, geborgd.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

In dit hoofdstuk worden de relevante milieu-aspecten aan de orde gesteld. Hierbij dienen in ieder geval de volgende onderdelen aan de orde te komen:

4.1 Milieu

De beoogde ontwikkelingen worden toelaatbaar geacht vanuit het kader van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, bodem, ondergrond, ecologie en archeologie. In bijlagen 2 en 3 is een en ander nader onderbouwd.

4.2 Water

Algemeen
Het Hoogheemraadschap van Rijnland is in het plangebied het bevoegd gezag voor het beheer van waterkeringen, oppervlaktewater en (ondiep) grondwater. De drie hoofddoelen van dit beheer zijn veiligheid tegen overstromingen, voldoende water en gezond water.

Wat betreft de veiligheid is het cruciaal dat de waterkeringen voldoende hoog en stevig zijn én blijven en dat rekening wordt gehouden met mogelijk toekomstige dijkverbeteringen. Voor voldoende water gaat het erom het complete watersysteem goed in te richten en te beheren. Daarbij wil Rijnland dat watergangen en kunstwerken, zoals gemalen, duikers en stuwen, op orde zijn en toekomstbestendig worden gemaakt, rekening houdend met klimaatverandering. Rijnlands taken en bevoegdheden op het gebied van gezond water betreffen het zuiveren van afvalwater en het reguleren van lozingen op oppervlaktewater. Europese regelgeving (de Kaderrichtlijn Water) is hierbij kaderstellend. Het voorkómen van verontreiniging en een goede inrichting van oppervlaktewateren dragen in belangrijke mate bij aan gezond water. Met het oog op het zuiveren van afvalwater beheert Rijnland rioolgemalen, persleidingen en zuiveringsinstallaties.

In het Waterbeheersplan (WBP5) geeft Rijnland richting aan het waterbeheer in de periode 2016 – 2021. Dit is een uitwerking van het coalitieakkoord (2015), waarin het bestuur van Rijnland de koers voor de komende jaren heeft uitgezet. In maart 2016 is het WBP5 vastgesteld (zie http://www.rijnland.net/plannen/waterbeheerplan).

In het proces van ruimtelijke planvorming heeft Rijnland een adviserende rol. In de uitvoerings- en beheersfase van ruimtelijke plannen heeft Rijnland een regelgevende rol.

Keur en beleidsregels
Op grond van de Waterwet is Rijnland als waterschap bevoegd via een eigen verordening, de Keur, regels te stellen aan handelingen die het watersysteem beïnvloeden. Denk hierbij aan handelingen in of nabij:
- waterkeringen (onder andere duinen, dijken en kaden);- watergangen (onder andere kanalen, rivieren, sloten, beken);
- andere waterstaatswerken (o.a. bruggen, duikers, stuwen, sluizen en gemalen);
- de bodem van kwelgevoelige gebieden.

Maar ook aan:
- onttrekken en lozen van grondwater;
- aanbrengen van verhard oppervlak.

Per 1 juli 2015 is een nieuwe Keur in werking getreden met daarbij horende uitvoeringsregels. De Keur gaat uit
van een “ja, tenzij” benadering; handelingen met een klein risico vallen onder de zorgplicht en kunnen zonder
vergunning of melding worden uitgevoerd. Voor handelingen met een groter risico of in expliciet benoemde situaties zijn er algemene regels met voorwaarden van kracht of is een watervergunning vereist (zie http://www.rijnland.net/regels/keur-en-uitvoeringsregels)

De Keur vermeldt expliciet welke handelingen vergunningplichtig zijn en welke aan algemene regels of aan de
zorgplicht moeten voldoen. Bij een toename van het verhard oppervlak van meer dan 500 m2 is in het kader de Keur een watercompensatieverplichting van toepassing. De compensatieverplichting houdt in dat het oppervlak van het ter compensatie aan te leggen water, minimaal 15 procent bedraagt van het oppervlak van de toename van verharding. De watercompensatie dient te worden gegraven in hetzelfde peilvak.

Planspecifiek
De onderhavige herziening ziet niet op het verruimen van de bestaande bouwmogelijkheden. Dientengevolge zal er geen sprake zijn van noemenswaardige effecten op de waterhuishouding. Bij de (bouw)ontwikkelingen dient een initiatiefnemer wel te voldoen aan (rand)voorwaarden en eisen, zoals verwoord in de Keur en de beleidsregels van het Hoogheemraadschap van Rijnland.

4.3 Economische uitvoerbaarheid

Ingevolge de Wet ruimtelijke ordening moet bij vaststelling van een bestemmingsplan het verhaal van plankosten zeker zijn gesteld.

Voor de in deze herziening reeds mogelijk gemaakte verkleuringen van de bedrijfsbestemming zijn met de desbetreffende perceeleigenaren anterieure overeenkomsten gesloten. Voor het overige geldt dat er geen andere plankosten zijn dan het opstellen en in procedure brengen van dit plan. Hiervoor heeft de gemeenteraad bij de vaststelling van de Visie op doorontwikkeling ITC/PCT reeds middelen beschikbaar gesteld. Gelet op het vorenstaande kan afgezien worden van het opstellen van een exploitatieplan.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het ontwerpbestemmingsplan heeft, conform artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening, van 18 juni tot en met 29 juli 2020 ter inzage gelegen. Tijdens deze termijn van terinzageligging was het voor een ieder mogelijk om zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan in te dienen. Tevens is het plan naar de volgende instanties toegezonden:
1. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
2. Hoogheemraadschap van Rijnland.

Gedurende de voornoemde termijn zijn geen zienswijzen op het ontwerpplan ingekomen.