1.1 Aanleiding
Op 30 juni
2011 is het bestemmingsplan Boskoop - Buitengebied
vastgesteld. Hierop volgend heeft de gemeenteraad van Boskoop op
27 juni 2013 de 1e actualisatie van het bestemmingsplan vastgesteld
Sinds de
vaststelling van beide bestemmingsplannen hebben zich verschillende
ontwikkelingen voorgedaan welke voorzien moeten worden van een nieuwe
planologische regeling. Denk hierbij aan:
- nieuwe omzettingen van bedrijfswoningen welke hun functie als bedrijfswoning verloren hebben;
- watercompensatie projecten waarvoor planologische inpassing nodig is.
Al deze redenen
leiden tot aanpassingen van het bestemmingsplan Boskoop - Buitengebied.
Een kenmerk van deze aanpassingen is dat het gevolg een erg beperkt
ruimtelijke effect kent danwel dat het bestuur al heeft besloten over
dat specifieke onderwerp. Beleidsmatig gezien kent dit plan dan ook een
beperkte nieuwswaarde.
Voorliggend bestemmingsplan kent tot doel al deze kleine veranderingen in één bestemmingsplan op te nemen.
2 Beschrijving van het plan
2.1 Het plan
Dit bestemmingsplan past de verbeelding van het bestemmingsplan Boskoop - Buitengebied en de hierop volgende 1e actualisatie aan op de volgende locaties:
- Biezen 84, omzetten naar plattelandswoning;
- Biezen 135, omzetten naar plattelandswoning;
- Den Ham 22A, omzetten naar plattelandswoning;
- Den Ham 25, omzetten naar plattelandswoning;
- Den Ham 44, opnemen van de bestemming Wonen;
- De Oude Wijk 25, omzetten naar plattelandswoning;
- De Oude Wijk 27, omzetten naar plattelandswoning;
- Halve Raak 60, opnemen van de bestemming Bedrijf met de nadere aanduiding 'hovenier';
- Insteek 60, vergroten van bouwvlak;
- Insteek 57, omzetten naar plattelandswoning;
- Insteek 71, omzetten naar plattelandswoning;
- Laag Boskoop 21, omzetten naar plattelandswoning;
- Laag Boskoop 29, omzetten naar plattelandswoning;
- Laag Boskoop 33, het bouwvlak is correct ingetekend;
- Laag Boskoop 112, omzetten naar plattelandswoning;
- Laag Boskoop 126, omzetten naar plattelandswoning;
- Lansing 21, omzetten naar bestemming Wonen;
- Lansinggebied, opnemen van de bestemming Natuur en horeca;
- Ravestein
locatie (locatie Omloop), opnemen van 3 contingenten woonbestemmingen
(in het kader van de ruimte voor ruimte – regeling De Lansing);
- Reijerskoop 341, omzetten naar plattelandswoning;
- Reijerskoop bij
341, opnemen van bestemming Bedrijf met de nadere aanduiding
'specifieke vorm van bedrijf - handels en exportbedrijf';
- Reijerskoop 345a, omzetten naar plattelandswoning;
- Rijneveld 9, verplaatsen van een bouwrecht voor een bedrijfswoning naar Spoelwijkerlaan;
- Spoelwijkerlaan 3, opnemen aanduiding Grondgebonden veehouderij;
- Tuinstraat 82, omzetten van bedrijfsbestemming naar Wonen;
- Zuidwijk 25, omzetten naar plattelandswoning;
- Zuidwijk 44, opnemen bestemmingen Wonen en Agrarisch;
- Zijde 139, correct opnemen van de woonbestemming.
2.1.1 Afstemming Boskoop-Dorp en Boskoop-Buitengebied
Tussen de
plangrenzen van de bestemmingsplannen Boskoop - Dorp en Boskoop -
Buitengebied blijkt op twee locaties iets ruimte te zitten. Hierdoor
ontstaat er een zogenaamde 'witte vlek', een gebied waarvoor geen
actuele planologische regeling geldt. Deze twee 'vlekken' worden met
deze herziening opgevuld zodat de plangebieden Boskoop - Dorp en
Boskoop - Buitengebied naadloos op elkaar aansluiten.
2.1.2 Halve Raak 60
Voor de locatie
Halve Raak 60 wordt de bestemming Bedrijf met de nadere aanduiding
'Hovenier' opgenomen. De agrarische bedrijfsvoering is op deze locatie
beëindigd. In het bestemmingsplan is een wijzigingsmogelijkheid
opgenomen ten einde te 'verkleuren' naar de functie als hovenier. Op 5
november 2013 heeft het college ingestemd op het principeverzoek tot
omzetting en besloten deze wijziging op te nemen in de 2e actualisatie.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.3 Insteek 60
De woning aan de
Insteek 60 is in het verleden samengevoegd met de woning Insteek 62. In
de digitale ondergrond zoals deze door het Kadaster ter beschikking
wordt gesteld is dit administratief niet veranderd. Dit heeft tot
gevolg gehad dat de woning Insteek 62 een agrarische bestemming
heeft gekregen, hetgeen dus niet overeenstemt met de feitelijke
situatie. Het bestemmingsplan wordt hierop aangepast. Voor de woningen
Insteek 60 en Insteek 62 wordt het bouwvlak en de
woonbestemming verruimd overeenkomstig de feitelijke situatie.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.4 Lansinggebied
Het Lansinggebied
is in de Landschapsvisie Zuidwijk aangewezen als
natuurontwikkelingsgebied. De hiervoor geldende agrarische bestemming
komt te vervallen, de bestemming Natuur wordt opgenomen.Naast het
opnemen van de bestemming Natuur zijn ook bouwmogelijkheden opgenomen
voor een kleinschalige recreatieve ontwikkeling zoals eveneens benoemd
in de Landschapsvisie.
Het recreatieve
punt in Zuidwijk is gewenst en is een welkome aanvulling op de
reeds aanwezige recreatieve kleinschalige voorzieningen. Naast een
botenverhuur is het de bedoeling om ook een restaurant te
realiseren. Om de schaal en omvang te beperken en in omvang passend te
laten zijn bij het gebied zijn er twee bescheiden bouwvlakken
opgenomen, één voor de botenloods en één
voor het recreatieve punt / restaurant.
Daarnaast wordt voorzien in een parkeerterrrein van maximaal 25 parkeerplaatsen.
Voor de beoogde
ontwikkeling is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld.
In deze onderbouwing wordt de ruimtelijke aanvaardbaarheid nader
gemotiveerd. Deze onderbouwing is als bijlage bij dit bestemmingsplan
toegevoegd.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.5 'Ravestein locatie'
De gemeente
Alphen aan den Rijn realiseert in het kader van de
ruimte-voor-ruimte-regeling 3 woonlocaties langs de oostelijke rondweg
(De Omloop), de zogenaamde 'Ravenstein locatie', waarvan de opbrengst
na aftrek van de plankosten wordt ingebracht als cofinanciering in het
project Waterberging Lansing .
Toepassing van de
ruimte-voor-ruimte-regeling voor dit gebied is mogelijk doordat het
plangebied De Lansing op verzoek van gemeente Boskoop, met de
herziening van de provinciale structuurvisie, uit de sierteeltcontour
is gehaald. Met deze herziening wordt hiervoor de bestemming
Natuur opgenomen.
Ten behoeve van
de beoogde ontwikkeling is een afzonderlijke ruimtelijke onderbouwing
opgesteld. Deze onderbouwing, met daarin de motivatie van de
ruimtelijke aanvaardbaarheid, is als bijlage bij dit bestemmingsplan
opgenomen.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.6 Reijerskoop 341
Op het perceel
aan de Reijerskoop 341 eindigd de agrarische bedrijfsvoering. Het
betreffende bedrijf heeft een agrarische bestemming en maakte
voorheen deel uit van het kwekerijbedrijf van W. Ravestein & zn.
BV. Met de aanleg van de oostelijke rondweg, module 4, is het
kwekerijbedrijf doorsneden. Het kwekerijbedrijf wordt vanwege
bedrijfseconomische redenen verplaatst en geconcentreerd op de locatie
ten zuiden van de Rondweg. Hierdoor is de agrarische bedrijfsvoering op
het afgesneden gedeelte feitelijk beeindigd.
Een deel van dit
perceel is door de gemeente aangekocht ter realisatie van enkele
woonkavels in het kader van ruimte voor ruimte. Het afbreken van de
bestaande bedrijfsbebouwing zou een te grote kapitaalsvernietiging
betekenen, waardoor er al geruime tijd is gezocht naar een koper voor
deze bebouwing. De potentiele koper ziet op deze locatie een
mogelijkheid om de verwerking van en handel in zijn kwekerijproducten
dichter bij het kwekerijbedrijf, wat aan de overzijde van het
Reijerskoop is gevestigd, uit te voeren. Dit Ievert een verbetering van
de efficiency binnen de bedrijfsvoering op en vermindert het aantal
verkeersbewegingen van en naar de Halve Raak, waar de verwerkings- en
handelsactiviteit tot op heden plaatsvindt.
Op 19 november
2013 heeft het college ingestemd met het principeverzoek om de de
bestaande opstallen te gebruiken voor de bedrijfsvestiging van twee
agrarisch handels- en export bedrijven. Omdat in hoofdzaak de
bedrijfsactiviteit bestaat uit handel en export is het niet aan te
merken als een agrarische activiteit en is een bedrijfsbestemming met
een nadere aanduiding opgenomen.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.7 Rijneveld 9 / Spoelwijkerlaan tussen 3b en 5
De bestaande
bedrijfswoning aan het Rijneveld 9 wordt gesloopt. Met deze
actualisatie wordt ook het bouwrecht weggenomen middels het verwijderen
van het bouwvlak. Dit bouwvlak wordt verplaatst naar Spoelwijkerlaan
tussen 3b en 5. Hier wordt een bouwvlak en de nadere aanduiding
bedrijfswoning opgenomen.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.8 Spoelwijkerlaan 3
Voor de locatie
Spoelwijkerlaan 3 is bij het ruimtelijke inpassen van de waterberging
de bestemming Water te ruim opgenomen. Met deze tweede
actualisatie is dit gecorrigeerd. Tevens is de dubbelbestemming voor de
waterkering aangepast op de werkelijke situatie.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.9 Tuinstraat 82
Op het perceel
Tuinstraat 82 ligt momenteel de bestemming ‘bedrijf’. Op
verzoek van de eigenaar wordt op dit perceel de bestemming
‘wonen’ opgenomen met een bouwvlak voor maximaal een
woning.
De wijziging van
de bestemming is mogelijk binnen de, vanaf 1 augustus geldende, nieuwe
verordening ruimte en mobiliteit van de provincie Zuid-Holland. Het
perceel ligt buiten de voormalige 'rode' contour. De ontwikkeling is te
realiseren met toepassing van paragraaf 2.2 lid 1. De omzetting voldoet
aan de vereisten voor gebiedseigen ontwikkeling en is daarom inpasbaar.
2.1.10 Zuidwijk 44
Voor het
perceel Zuidwijk 44 was een niet-agrarische bestemming opgenomen. De
betreffende bedrijfsgronden waren niet meer als zodanig in gebruik.
Achterop de kavel was een oude woonboot gelegen. Deze woonboot was aan
vervanging toe. In overleg met de gemeente Alphen aan den RIjn is er
voor gekozen de bedrijfsbestemming te laten vervallen. De specifieke
regeling en mogelijkheden om een woonboot 'af te meren' is ook komen te
vervallen. Ter compensatie hiervan is een bouwvlak met de bestemming
Wonen opgenomen. Deze woonbestemming is ruimtelijk beter inpasbaar in
het buitengebied van Boskoop dat de niet-agarische bedrijfsbestemming
en de woonboot.
De resterende gronden krijgen de agrarische bestemming om de bereikbaarheid van het naastgelegen sierteeltbedrijf te garanderen.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.11 Zijde 139
De bestemming
Wonen was niet juist opgenomen. Hierdoor was een deel van het
bestaande bijgebouw bestemd tot detailhandel. Met deze actualisatie is
dit gecorrigeerd.
huidige
situatie
nieuwe situatie
2.1.12 Wijzigingen naar plattelandswoning
Bij het
Sierteeltloket zijn verschillende aanvragen tot omzetting van de
bedrijfswoning tot plattelandswoning afgehandeld. Deze omzettingen
kunnen, na ondertekening van de anterieure overeenkomst, omgezet worden
tot plattelandswoning. Het betreft de onderstaande adressen:
- Biezen 84;
- Biezen 135;
- Den Ham 22a;
- Den Ham 25;
- De Oude Wijk 25;
- De Oude Wijk 27;
- Insteek 57;
- Insteek 71;
- Laag Boskoop 21;
- Laag Boskoop 29;
- Laag Boskoop 112;
- Laag Boskoop 126;
- Reijerskoop 345a;
- Zuidwijk 25;
- Reijerskoop 341.
De bestemming voor deze woningen blijft agrarisch. De nadere aanduiding
'bedrijfswoning' wordt gewijzigd in 'plattelandswoning'. In de
planregels is aanvullende een specifieke gebruiksregel opgenomen
waarmee bepaald is dat ter plaatse van de aanduiding
'plattelandswoning' de voormalige agrarische bedrijfswoning mag
worden gebruikt voor bewoning door een huishouden zonder functionele
binding met het desbetreffende agrarische bedrijf. Wat specifiek wordt
verstaan onder een plattelandswoning is geregeld in artikel 1 van de
planregels. Deze begripsbepaling was reeds met de 1e actualisatie opgenomen.
2.1.13 Wijzigingen naar wonen
Bij het
Sierteeltloket zijn verschillende aanvragen tot omzetting van de
bedrijfswoning tot plattelandswoning afgehandeld, dit betreffen de
zogenaamde ‘nog lopende aanvragen’ of correcties op de
eerste actualisatie Buitengebied Boskoop (bestemmingsplan). Deze
omzettingen kunnen, na ondertekening van de anterieure overeenkomst,
omgezet worden tot woning. Het betreft de onderstaande adressen:
- Insteek 60 (is samengevoegd met Insteek 62);
- Lansing 21;
- Den Ham 44;
De bestemming voor deze woningen is Wonen. Hierbij is het bestemmingsvlak beperkt tot 1.000 m2.
2.2 Beleid in relatie tot dit plan
Voor alle
onderdelen van dit bestemmingsplan zoals hiervoor benoemd geldt dat het
geen noemenswaardige toets aan het beleid vraagt. Dit komt omdat de
hiervoor genoemde onderdelen hetzij een beperkte nieuwwaarde hebben
hetzij geen enkele nieuwwaarde meer hebben.
3 Uitvoerbaarheid
De
uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet ingevolge de Wet
ruimtelijke ordening (Wro) aangetoond worden (artikel 3.1.6 lid 1 van
het Bro). Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar
verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) maar
ook de economische uitvoerbaarheid van het plan. Daarvan wordt in dit
hoofdstuk verslag gedaan.
Voor de
onderwerpen zoals deze in het vorige hoofdstuk zijn besproken geldt dat
ze geen significant effect hebben op de ruimtelijke ordening en dat het
uitvoerbaarheidsvraagstuk volgens de Wro dan ook buiten beschouwing kan
blijven.
Ingevolge de Wro
moet bij vaststelling van een bestemmingsplan verhaal van plankosten
zeker zijn gesteld. Voor dit bestemmingsplan geldt dat er geen andere
plankosten zijn dan het opstellen en in procedure brengen van dit plan.
Daarvoor zijn binnen de dagelijkse begrotingen gelden beschikbaar.
Hierdoor kan afgezien worden van het opstellen van een
exploitatieplan.
Voor
verschillende ontwikkelingen geldt dat hiervoor nog een anterieure
overeenkomst gesloten moet worden. Deze overeenkomsten dienen voor de
besluitvorming in de raad over dit bestemmingsplan getekend te
zijn.
4 Wijze van bestemmen
4.1 Dit bestemmingsplan
Dit
bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een
toelichting. De verbeelding en de planregels vormen tezamen het
juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide
planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en
toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan
deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik
gekoppeld.
De toelichting
heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel
van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave
van de beweegredenen die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen.
Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste
interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.
De
bestemmingssystematiek in dit bestemmingsplan vindt zijn basis in het
bestemmingsplan Boskoop – Buitengebied. Alle gebruikte
bestemmingen komen uit dat plan. Voor het overige kent dit plan geen
specifieke bijzonderheden op het vlak van de wijze van bestemmen.
Dit
bestemmingsplan is wel bijzonder: de bijzonderheid is dat voor grote
delen van Boskoop - Buitengebied zowel het bestemmingsplan Boskoop
- Buitengebied geraadpleegd moet worden als ook dit
bestemmingsplan Boskoop - Buitengebied, 2e
actualisatie. Na vaststelling worden beide plannen samengevoegd
tot één bestemmingsplan waar de aanpassingen in de regels
gemarkeerd zijn.
5 Procedure
5.1 Inspraak en overleg
In het kader van
vooroverleg en inspraak heeft het voorontwerpbestemmingsplan
2e Actualisatie Buitengebied Boskoop 2013 voor een periode van
negen weken (donderdag 19 december 2013 t/m woensdag 12 februari 2014)
ter inzage gelegen. Het heeft extra lang ter inzage gelegen in verband
met de fusie. Tijdens deze inzageperiode zijn 13 inspraakreacties
ingediend. Deze reacties zijn samengevat en voorzien van een
inhoudelijke beantwoording in de Nota inspraak en vooroverleg.
Deze Nota is als bijlage bij dit bestemmingsplan toegevoegd.
5.2 Van ontwerp naar vaststelling
Het
ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken (donderdag 27 november 2014 t/m
woensdag 7 januari 2015) ter inzage gelegen. Tijdens deze inzageperiode
zijn 11 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn samengevat en
voorzien van een beantwoording in de Nota zienswijzen. Deze nota is als
bijlage bij dit bestemmingsplan toegevoegd.