Plan: | Limes |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B088limes-0004 |
Vanwege de omvang van de nieuwe bedrijfsterreinen Steekterpoort I in bestemmingsplan Steekterpoort en bedrijventerrein Steekterpoort II in bestemmingsplan Limes (meer dan 10 ha) zijn de mobiliteitseffecten van deze nieuwe ontwikkelingen onderzocht.
In 2011 wordt de reconstructie van de verkeersknoop N11-N207 afgerond. De N207 is verlegd ten behoeve van de overslagterminal Alpherium. Het wegvak is met een viaduct over het spoor en N11 geleid. De capaciteit van het wegvak is vergroot naar 2x2 rijstroken. Aan de noordzijde van de N11 is een nieuwe op- en afrit (Steekterschouw noord) toegevoegd. Het verkeerslicht op de aansluiting N11 met de Steekterschouw zuid is hierdoor vervallen.
kruispunt N207 - Limes-lus (vanaf Limes-lus) | kruispunt N207 - Steekterschouw zuid (vanaf Steekterschouw zuid) |
kruispunt N207 - Steekterschouw noord (vanaf N207 viaduct N11) |
De aansluiting van de Goudse Schouw (Hefbrug) op N207 is gewijzigd. Deze weg is via de (verlegde) Steekterweg en Limes- lus aan de oostzijde aangesloten op N207.
De brugopeningen van de Hefbrug hebben geen invloed meer op de verkeersafwikkeling van de N207. De nieuwe aansluiting van de Limes-lus wordt met verkeerslichten geregeld en heeft met drie aansluitingen en meerdere opstelvakken per richting een hoge capaciteit. Bij het ontwerp van de verlegging van de N207 en aansluitingen is rekening gehouden met de toekomstige verkeersbelasting.
Voor de fietsverbinding tussen de Hefbrug en de Steekterweg is een nieuwe fietstunnel in de N207 gemaakt. Langs de (verlegde) Steekterweg in Steekterpoort I is een nieuw fietspad aangelegd. Het bedrijventerrein is hierdoor goed met de fiets bereikbaar vanuit Alphen aan den Rijn en regio. |
Steekterpoort I heeft een netto oppervlakte van een 24,1 ha, waarvan 9,6 ha voor de overslagterminal en 14,5 ha bedrijventerrein. Voor Steekterpoort II wordt uitgegaan van een oppervlak van 30 ha bruto. Bij een verhouding van netto/bruto van circa 75% is het 22,5 ha netto. Er is nog geen concrete invulling van de bedrijfsterreinen bekend. De overslagterminal is sinds 1 oktober 2010 in gebruik.
Voor de ritgeneratie is in het verleden uitgegaan van 200 ritten per netto ha bedrijventerrein. Het Alphense verkeermodel voor 2020 bevat voor het bedrijventerrein excl. Overslagterminal 8.200 ritten. Voor 14,5 +22,5=37 ha netto bedrijventerrein betekent dit 222 ritten per ha. Voor de overslagterminal zijn 850 ritten opgenomen. Totaal 9.050 ritten per etmaal.
De ritten verdelen zich naar N207 (richting noord en zuid ) en N11 (richting oost en west) en naar Alphen aan den Rijn (intern). Met het verkeersmodel Alphen aan den Rijn is het aantal ritten in 2020 bepaald, die door het bedrijventerrein Steekterpoort in de ochtendspits van 7-9 uur, de avondspits van16-18 uur en het etmaal (werkdag) gegenereerd worden. Voor de spitsperioden is de intensiteit/capaciteitsverhouding (I/C) berekend.
Intensiteit bedrijventerrein totaal en naar N11 2020
Periode | Ritten bedrijventerrein Steekterpoort I + II en overslagterminal |
Van/ Naar N11 west van Alphen |
Van/Naar N11 oost van Alphen |
|||
Ritten Inkomend |
Ritten Uitgaand |
Ri. West (uit) |
Ri. Oost (in) |
Ri. West (in) |
Ri. Oost (uit) |
|
Ochtendspits | 1.460 | 350 | 100 | 400 | 220 | 70 |
Avondspits | 460 | 1.150 | 310 | 120 | 80 | 190 |
Etmaal | 4.590 | 4.460 | 1.200 | 1.210 | 710 | 750 |
Intensiteit N11
Periode |
Van/ Naar N11 west van Alphen |
Van/Naar N11 oost van Alphen |
||
Ochtendspits [mvt/2h] | 5.290 | 4.050 | 4.770 | 4.380 |
Avondspits [mvt/2h] | 4.170 | 4.600 | 4.230 | 4.330 |
Etmaal [mvt/etm] | 32.150 | 28.020 | 36.280 | 31.920 |
Aandeel Steekterpoort in ochtendspits | 1,9% | 9,9% | 4,6% | 1,6% |
Aandeel Steekterpoort in avondspits | 7,4% | 2,6% | 1,9% | 4,4% |
Aandeel Steekterpoort in etmaal | 3,7% | 4,3% | 2,0% | 2,3% |
Intensiteit/Capaciteitsverhouding N11
Periode |
Van/ Naar N11 west van Alphen |
Van/Naar N11 oost van Alphen |
||
Capaciteit 2x2 [mvt/2h] | 7.600 | 7.600 | 7.600 | 7.600 |
I/C ochtendspits | 0,70 | 0,53 | 0,63 | 0,58 |
I/C avondspits | 0,55 | 0,61 | 0,56 | 0,57 |
N11
De N11 heeft 2 rijstroken per richting. De extra ritten op de N11 zijn maximaal 9,9% in de ochtendspits (inkomend) en 7,4% in de avondspits (uitgaand) van de intensiteit op de N11 aan de westzijde van N207.
Over het algemeen kan gesteld worden dat bij een I/C-verhouding van:
De I/C verhouding op de N11 neemt door het nieuwe bedrijventerrein beperkt toe. De hoogste waarde bedraagt 0,7 en is acceptabel. De bijdrage van het bedrijfterrein is in de periode met de hoogste waarde (ochtendspits richting west) laag (1,9%).
De invulling van het bedrijventerrein is nog niet bekend. Mocht als worst case een hogere ritgeneratie ontstaan (tot 20% hoger) dan heeft dit geen invloed op de hoogste i/c factor van 0,7.
De situatie op de N11 zal verder verbeteren ter plaatse van het kruispunt Goudse Schouw - N11. Dit kruispunt wordt uit oogpunt van veiligheid ongelijkvloers gemaakt. Voor dit plan is de procedure gestart.
N207
De capaciteiten van het verlegde wegvak N207 en de kruispunten zijn in de nieuwe situatie vergroot. Het wegvak heeft 2x2 rijstroken en de met verkeerslichten geregelde kruispunten hebben veelal meerdere opstelstroken per richting. In het ontwerp van de N207 is rekening gehouden met de ontwikkeling van Steekterpoort. De verkeersafwikkeling van deze verkeersknoop is hierdoor gewaarborgd.