direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Poort Saendelft woningen Oost
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Gebiedsbeschrijving

De VINEX-locatie Saendelft ligt in het noordwesten van de gemeente Zaanstad ter weerszijden van het historisch lint: de Dorpsstraat in Assendelft. Ten oosten van deze Dorpsstraat is het woongebied inmiddels geheel gerealiseerd. Ten westen van de Dorpsstraat moeten nog enkele gebieden gerealiseerd worden. Het plangebied ligt in het deelgebied Saendelft Parkrijk (het gebied ten westen van de Kaaik) en daarbinnen in het deelgebied 'Poort Saendelft'. Voor het realiseren van de woningen in Poort Saendelft woningen Oost is het voorliggende uitwerkingsplan vervaardigd.

Het gebied wordt als volgt begrensd:

  • In het noorden door de spoorlijn Zaandam-Uitgeest
  • In het oosten door de Saenredamstraat en de basisschool 'de Bijenkorf'
  • In het zuiden door de Witte ring
  • In het westen door de Kruier.

Afbeelding 1: locatie plangebied
afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0001.png"

1.2 Het bestemmingsplan Saendelft

Het bestemmingsplan Saendelft is op 4 juli 2013 door de gemeenteraad van Zaanstad vastgesteld en bevat voor de gerealiseerde woningbouw direct werkende bestemmingen.
Voor het onderhavige plangebied is de bestemming "Wonen-uit te werken" opgenomen. De gronden met deze bestemming zijn bestemd voor wonen, tuinen en erven, erftoegangswegen, voorzieningen zoals groen-, water-, verkeers-, speel-, straat-, nuts-, waterhuishoudkundige- en parkeervoorzieningen en verhardingen.
Deze uit te werken bestemming wordt met dit uitwerkingsplan uitgewerkt in direct werkende bestemmingen.

1.3 Doeleinden van het uitwerkingsplan

In het uitwerkingsplan Poort Saendelft woningen Oost is een regeling opgenomen voor de nieuwbouw in het plangebied. Ook is de openbare ruimte waaronder de wegen en het groen in dit uitwerkingsplan opgenomen. Het uitwerkingsplan dient als basis voor de verlening van de omgevingsvergunningen en de handhaving op en naleving van de gebruiksregels en die bouwvergunningen.

Hoofdstuk 2 Onderzoek

In dit hoofdstuk zijn uitsluitend onderzoeksresultaten opgenomen voor zover deze een aanvulling vormen op de algemene resultaten van het onderzoek zoals opgenomen in de hoofdstukken 2 -7 van het bestemmingsplan Saendelft.

2.1 Wonen

Saendelft is een direct uitvloeisel van het rijksbeleid voor de ruimtelijke ontwikkeling voor stadsgewesten, zoals beschreven in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX). Dit beleid is voor de regio Amsterdam uitgewerkt en begin 1994 neergeschreven in het VINEX-akkoord op hoofdlijnen stadsgewest Amsterdam. De gemeente Zaanstad is één van de vier bouwgemeenten. In het akkoord is onder andere bepaald dat in het stadsgewest Amsterdam tussen 1995 en 2005 ongeveer 100.000 woningen zullen worden gebouwd op een aantal locaties. Iets meer dan een kwart van de woningen zal binnen bestaand stedelijk gebied worden gebouwd. De rest komt in nieuwbouwlocaties, waarvan Saendelft er één is. Deze locaties zijn direct gelegen aan het stedelijk gebied en goed ontsloten door het openbaar vervoer.
In totaal zullen er in Saendelft en, in het ten zuiden van Saendelft gelegen, Overhoeken ongeveer 5000 woningen worden gebouwd. In het uitwerkingsplan "Poort Saendelft woningen Oost ", waar oorspronkelijk 15 waterwoningen gepland waren, zullen door herontwikkeling van het plangebied 25 waterwoningen in het goedkope segment gerealiseerd worden.

2.2 Milieu

2.2.1 Wet geluidhinder

Daar het plangebied langs de spoorlijn Uitgeest-Zaandam is gelegen en in de geluidzone ligt van de Provinciale weg N203 is er door het bureau Arcadis een akoestisch onderzoek (zie bijlage 2)1 verricht in het kader van de Wet geluidhinder. Daaruit is gebleken:

Wegverkeer: Provinciale weg N203:
De geluidbelasting vanwege de N203 overschrijdt de voorkeursgrenswaarde bij 9 woningen. Voor 9 woningen wordt een geluidbelasting berekend van 53 dB. Voor het plan is in 2008 al een bestemmingsplanonderzoek uitgevoerd en hiervoor zijn destijds al hogere waarden vastgesteld. De eerder vastgestelde hogere waarden zijn: voor 7 woningen een hogere waarde van 53 dB.

Railverkeer: spoorlijn Zaandam Uitgeest:
Eerder zijn voor de locatie voor maximaal 7 woningen hogere waarden vastgesteld van maximaal 63 dB vanwege railverkeer. De geluidbelasting vanwege het railverkeerslawaai overschrijdt in de nieuwe situatie de voorkeursgrenswaarde bij 13 woningen. Voor 9 woningen wordt een geluidbelasting berekend van 65 dB, voor 2 woningen een geluidsbelasting van 58 dB en voor 2 woningen een geluidbelasting van 56 dB.

Er is onderzocht of er geluidreducerende maatregelen genomen kunnen worden om deze waarden te verminderen. Hieruit is gebleken dat zowel bronmaatregelen op het spoor als overdrachtbeperkende maatregelen langs het spoor en langs het parkeerterrein uit financieel en stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk is. Voor deze woningen moeten daarom hogere waarden vastgesteld worden.

Daarnaast heeft de gemeente Zaanstad het beleid vastgesteld voor het vaststellen van hogere waarden vanwege wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Dit beleid is geformuleerd in de beleidsregel "Wet Geluidhinder beleidsregel hogere waarden Gemeente Zaanstad". In het beleid is aangegeven dat er voor woningen waarvoor een hogere waarde vastgesteld wordt, er sprake dient te zijn van een geluidluwe gevel. Bij alle 13 woningen is dit het geval.

Voor 13 woningen dienen er hogere waarden vastgesteld te worden:

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0002.jpg"

Conclusie
Het is derhalve niet noodzakelijk verder akoestisch onderzoek te verrichten. Wel dient in verband met de gewijzigde situering van de woningen ten behoeve van dit uitwerkingsplan (nieuwe) hogere geluidswaarden vastgesteld te worden.

2.2.2 Bodemverontreiniging

Voor het gehele plangebied van de woonwijk Saendelft heeft het bureau Witteveen+Bos in het kader van het bestemmingsplan Saendelft, vastgesteld op 26-11-1998, een saneringsonderzoek2 uitgevoerd en een saneringsplan opgesteld. Ter plaatse van de nieuwbouwwijk is een sanering uitgevoerd door de wijk in zijn geheel op te hogen. Voorafgaand aan de ophoging zijn enkele dempingen verwijderd. Na deze uitgevoerde sanering zal naar verwachting bodemverontreiniging derhalve geen belemmering meer vormen voor de woningbouw in Poort Saendelft woningen oost. Bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning zal aangetoond moeten worden dat de bodem nog steeds geschikt is voor de beoogde functie.

2.2.3 Externe veiligheid

Het plangebied Saendelft ligt voor een deel binnen het invloedsgebied van de aardgastransportleiding W-571-04 van Gasunie NV. Voor deze leiding is een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) met rekenprogramma "Carola" uitgevoerd. De QRA is uitgevoerd met de populatiebestanden voor de huidige en geprojecteerde bestemmingen binnen het invloedsgebied van de leiding. Het rapport is in bijlage 3 van bestemmingsplan Saendelft, d.d. 4 juli 2013, opgenomen. De leidingen zijn in de onderstaande figuur weergegeven.

Afbeelding 2: De 40bar gasleiding is met een rode stippellijn aangegeven.
afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0003.png"

Voor de leiding W-571-04 is het plaatsgebonden risico binnen het invloedsgebied berekend. Uit de berekening is gebleken dat er voor de leiding geen plaatsgebonden risicocontour van 10-6 per jaar aanwezig is. Dit houdt in dat het plaatsgebonden risico van de leiding op de leiding zelf ligt. Voor de leiding is tevens het groepsrisico berekend.

Uit de berekening is gebleken dat het GR van de leiding de oriëntatiewaarde niet overschrijdt.

Externe veiligheid als gevolg van de aardgastransportleiding geeft geen belemmeringen. De ligging van de leidingen met de bijbehorende belemmeringenstrook is op de verbeelding weergegeven. De belemmeringenstrook voor de leiding W-571-04 is 4 meter aan weerszijden van de leiding. Binnen de belemmeringenstrook van de leiding zijn geen nieuwe bouwwerken en kwetsbare bestemmingen toegestaan.

De aardgastransportleiding ligt aan de noordkant voor een klein deel door het plangebied van het uitwerkingsplan Poort Saendelft. Binnen de belemmeringenstrook worden geen bouwwerken gerealiseerd.

2.2.4 Beperkingengebied Schiphol

Een deel van het plangebied Saendelft valt binnen het hoogtebeperkingengebied van Schiphol (zie afbeelding 4). In dit gebied is de bouw van objecten hoger dan 150 meter niet toegestaan. Het bestemmingsplan Saendelft staat de bouw van objecten hoger dan 150 meter daarom niet toe. Het uitwerkingsplan valt geheel in het hoogtebeperkingengebied. Daarom is de hoogtebeperking eveneens in de regels van het uitwerkingsplan opgenomen. Hierdoor en doordat de bouwhoogte voor de bebouwing maximaal 10 m is vormt het hoogtebeperkingengebied geen belemmering voor dit uitwerkingsplan.

Afbeelding 4: Hoogtebeperkingengebied
afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0004.png"

2.2.5 Overige milieuaspecten

Ten opzichte van hoofdstuk 6, Milieuaspecten van het bestemmingsplan Saendelft zijn er geen andere aspecten die specifiek voor dit uitwerkingsplan behandeld moeten worden.

2.3 Verkeer

Door de gemeente Zaanstad is op 12 februari 2009 een integraal verkeersplan vervaardigd, het Zaans Verkeer en Vervoer Plan (ZVVP). Leefbaarheid en veiligheid zijn binnen de gemeente Zaanstad belangrijke verkeersthema's. Dit wordt onder meer bereikt door alle woonstraten in te richten als erftoegangsweg waar de maximum snelheid 30 kilometer c.q. stapvoets (op een woonerf) is. Dit houdt in dat de verkeersruimte niet alleen voor het rijdende verkeer geschikt moet zijn, maar dat er ook een belangrijke gebruikswaarde geldt voor het langzame verkeer en het verblijfsverkeer. Dit komt tot uitdrukking zowel in de inrichting van de verkeersruimte, als in verkeersbesluiten en -borden. De hoofdontsluitingswegen vormen hier een uitzondering op. Verkeer heeft hier het primaat boven verblijf. De maximumsnelheid is hier 50 kilometer per uur.

2.3.1 Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied maakt deel uit van de woonbuurt direct ten zuidoosten van het NS station Krommenie-Assendelft. De straten binnen het plangebied zijn aan te merken als erftoegangswegen. Via naast gelegen erftoegangswegen, Kruier en Rangeerder, wordt het plangebied ontsloten op de wijkontsluitingsweg Saendelverlaan. De Saendelverlaan sluit in het noorden aan op de Provincialeweg/N8.

2.3.2 Openbaar vervoer

Het plangebied is op 100 meter afstand gelegen van het NS-station Krommenie-Assendelft. Vanaf hier gaan lijnbussen naar Krommenie/Zaandam en Assendelft/Zaandam. Ook is er een frequente treinaansluiting met Uitgeest/Castricum en Zaandam waar er aansluiting is op de OV-knooppunten van de Randstad.

2.3.3 Langzaam verkeer

De fietsverbindingen in Saendelft zijn zodanig vormgegeven dat de toekomstige bewoners gestimuleerd worden om de fiets als vervoermiddel te gebruiken. Het fietspadennet ontsluit de belangrijkste wijkvoorzieningen via zo rechtstreeks mogelijke routes. Krommenie en de rest van Zaanstad worden zo optimaal mogelijk per fiets bereikbaar.

2.3.4 Parkeren

In het uitwerkingsplan is rekening gehouden met ruimtereservering voor parkeerplaatsen. Bij de beoordeling van de bouwaanvraag voor de nieuwe woningen wordt getoetst aan de Parkeernota Zaanstad 2009. Op basis daarvan zijn voor de diverse woningtypen verschillende parkeernormen opgenomen. De parkeernorm in de huidige parkeernota is standaard 1,3 parkeerplaatsen per woning hetgeen betekent dat er 33 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. In het kader van het bouwplan worden 30 parkeerplaatsen op het privéterrein aan de noordzijde van het plangebied gerealiseerd en 13 in het openbaar gebied. Van deze 13 parkeerplaatsen worden er 11 nieuw gerealiseerd aan de Kruier en zijn 2 parkeerplaatsen reeds bestaand. Ingevolge de parkeerbalans met de aangrenzende woongebieden in Poort Saendelft wordt met 43 parkeerplaatsen het benodigde aantal parkeerplaatsen voor het plangebied gerealiseerd (zie bijlage 3)3. In de parkeerbalans is per deelgebied aangegeven hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, welke reductie er is vanwege particuliere parkeerplaatsen, hoeveel parkeerplaatsen er totaal per deelgebied in openbaar gebied nodig zijn en hoeveel daarvan aanwezig zijn. De deelgebieden 4 t/m 7 voldoen hiermee aan het aantal benodigde parkeerplaatsen.

2.4 Algemene uitgangspunten voor inrichting van de ruimte

Het openbaar gebied is in de hoofdopzet van Saendelft zowel op het niveau van de structuur als op het niveau van de vormgeving de constante factor. Daarbij zijn twee thema's als uitgangspunt gehanteerd: Parkrijk en Waterrijk. De hoofdstructuur van Saendelft wordt bepaald door een landschappelijk raamwerk van eenduidig vormgegeven groen en water, waarbinnen zich de verschillende en veelkleurige woongebieden bevinden. De vormgeving van het openbaar gebied wordt bepaald door het eenduidig toepassen van een beperkt aantal hoogwaardige materialen en kleuren ten aanzien van verharding en beplanting. Bij de beplantingskeuze zal het onderscheid tussen "Parkrijk" en "Waterrijk" bijvoorbeeld zichtbaar worden gemaakt door verschillende soorten bomen aan te planten. Het plangebied ligt in het gebied "Parkrijk". In het plangebied wordt hier invulling aan gegeven door een groen 'parkje' te realiseren waar zowel de toekomstige bewoners als de bestaande bewoners van de aanliggende percelen gebruik van kunnen maken.

2.4.1 Veiligheid

Bij de vormgeving van de bouw- en inrichtingsplannen wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk rekening te houden met de aandachtspunten zoals genoemd in de nota 'Ruimtelijke ordening en sociale veiligheid' (oktober 1987). In dit plan leidt het er toe dat het openbaar gebied zoveel mogelijk sociaal veilig ingericht wordt. Het streven is alle plekken in het openbaar gebied te laten grenzen aan ten minste één gevel met ramen. Verder wordt er naar gestreefd voor dit gebied een goed verlichtingsplan op te stellen en uit te voeren. Dit laatste is ook van belang voor de algemene veiligheidsaspecten, waarvoor de politie een keurmerk heeft ingesteld. Er wordt vanuit gegaan dat het nieuwbouw- en inrichtingsplan het Keurmerk Veilig Wonen zal verkrijgen.

2.4.2 Groen en water

Het plangebied grenst aan de nog te graven wijkwatersloot, die aansluit op het watersysteem van Assendelft noord, die in verbinding staat met het water genaamd 'de Kaaik'. Het water is op 1 locatie binnen het plangebied vrij toegankelijk. Van de 25 te realiseren woningen, grenzen er 17 direct aan het water.
Negentien woningen hebben zowel een voor- als achtertuin. Centraal binnen het plangebied is een ruimte opgenomen met de bestemming groen, waarbinnen volgens het bestemmingsplan diverse functies kunnen worden opgenomen. Deze ruimte zorgt ervoor dat het bouwplan de sfeer krijgt van een parkje.

In het oorspronkelijke plan waren voor het plangebied 15 waterwoningen ontwikkeld. Door marktomstandigheden bleek dit plan niet meer haalbaar. Zowel de wijkwatersloot als het openbaar groen wijkt in de nieuwe situatie af van het oorspronkelijke plan. De wijkwatersloot wordt kleiner in omvang doch er wordt meer openbaar groen toegevoegd hetgeen past binnen het thema 'Parkrijk'.

Met de bebouwing van dit deelgebied is rekening gehouden in de waterhuishouding in Saendelft. Dit uitwerkingsplan wijzigt deze waterhuishouding niet en voldoet hiermee aan de criteria op het gebied van de waterhuishouding.

2.4.3 Straten en verhardingen

Kenmerkend voor de bereikbaarheid binnen Saendelft is het onderscheid in verschillende straattypen. In het plangebied wordt uitsluitend voorzien in erftoegangswegen met (woon)erfkarakter. Met name komt dit terug bij de grens naar het privéterrein aan de noordkant van het plangebied. Hier is geen onderscheid tussen voetgangersruimte en rijdend verkeersruimte. De openbaar toegankelijke straat aan de Kruier wordt hetzelfde ingericht als de reeds bestaande weg met parkeerplaatsen, trottoir en rijweg. De in het plan opgenomen bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' biedt bij uitstek de voorwaarden om de daarbij gewenste en noodzakelijke invulling aan te geven.

Het privéterrein wordt gebruikt als een niet openbaar toegankelijk parkeerterrein en toegangen tot bergingen. Het privéterrein wordt omheind met een hekwerk/haag die gelijk is aan de omheining van het naastgelegen project Fontaine II.

2.5 Financiële uitvoerbaarheid

Het "Uitwerkingsplan Poort Saendelft woningen Oost" heeft betrekking op een gebied dat onderdeel uitmaakt van de totale VINEX-locatie Saendelft. De wijk Saendelft wordt gerealiseerd door de publiek-private samenwerking (PPS) GEM Saendelft die in 1996 is opgericht. Jaarlijks wordt het resultaat van de grondexploitatie door de aandeelhoudersvergadering (AVA) vastgesteld. De gemeente Zaanstad is voor 50% aandeelhouder. De doelstelling is het realiseren van ongeveer 5.000 woningen met bijbehorende voorzieningen in de vorm van stadsuitbreiding in Zaanstad-Noord. Inmiddels is circa 85% van het plan gerealiseerd. Wel is er vertraging ontstaan in de realisatie van het woningbouwprogramma in een aantal deelgebieden. De dekking van het risico in de vertraging van de woningbouw is opgenomen in de grondexploitatie van de GEM Saendelft. De partijen binnen de GEM Saendelft zijn contractueel verplicht om tot en met de afronding van de wijk Saendelft alle kosten te dragen.

Er zijn onderhandelingen over uittreding van de gemeente uit GEM Saendelft gaande, waarbij het onderwerp kostenverhaal in de uittredingsovereenkomst geregeld en verzekerd moet worden.

Hoofdstuk 3 Grondgedachten

3.1 Stedenbouwkundige aspecten

De woonbebouwing in Saendelft is ontworpen in stroken die de slagenstructuur van het onderliggende landschap volgen binnen een landschappelijk raamwerk, primair bestaand uit groen en water met de typische openheid van het Assendelver landschap.
Binnen het landschappelijke raamwerk worden vervolgens de woongebieden of buurten gerealiseerd in een grote diversiteit, zowel in vormgeving, materiaal en kleur als ten aanzien van het woningbouwprogramma. Elk deelgebied in Saendelft heeft zijn eigen thema, zoals bijvoorbeeld Toscaans, Amsterdamse School en Creatief met baksteen. Die thema's worden gebruikt als metafoor en zowel in stedenbouwkundig als in architectonisch opzicht uitgewerkt. Hierdoor ontstaan als het ware veelkleurige velden in een bollenstreek waarbinnen, binnen een eenduidig raamwerk van landschappelijke hoofdstructuurdragers (groen en water), herkenbare buurten zichtbaar worden. Door die eigen identiteit ontstaan voor bewoners, maar ook voor bezoekers goede oriëntatiemogelijkheden.

Voor het plangebied is in het Kwaliteitsplan Saendelft het thema "Nieuw Stedelijk" van toepassing. Dit kwaliteitsplan is in 1996 vastgesteld en dient als toetsingskader voor de welstandcommissie. Het thema "Nieuw Stedelijk" kent de volgende omschrijving:

  • 'Gelede' bouwmassa
  • Individueel karakter
  • Lage bebouwing middenin hogere bebouwing gunstig voor de herkenbaarheid van de woonbuurt
  • Materiaal: steen redstone rainbow wf type 28-4, steen Klampaert classic wf type 28-1, dakpan Planoziegel zwart

Bij de uitwerking van het thema is het van belang dat er een eenheid ontstaat met de aangrenzende woongebieden. Om vanuit de woningen contact te kunnen houden met de omgeving, worden de voorgevels naar het openbaar gebied voorzien van ramen. Er zijn zowel vrijstaande, half vrijstaande als rijenwoningen mogelijk.
Het oorspronkelijke bouwplan voorzag in de bouw van 15 semi-vrijstaande watervilla's in 3 lagen. Gezien de marktomstandigheden was dit plan niet langer haalbaar. Het voorliggende bouwplan voorziet in de bouw van 25 woningen in 2 lagen waarbij er de mogelijkheid bestaat om een dakopbouw te plaatsen die iets terug ligt. Hierdoor ontstaat er voor de toekomstige gebruiker flexibiliteit in zijn of haar ruimtebehoefte. Doordat het een dakopbouw met een plat dak betreft wordt hiermee de goothoogte van de dakopbouw (die kleiner is dan de tweede laag) gelijk aan de bouwhoogte. Bestemmingsplan Saendelft heeft als eerste uitgangspunt een goothoogte van 7 meter. Hiervan kan echter ook worden afgeweken indien dit bijvoorbeeld nodig is om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen.. Gezien de ruimtelijke omgeving en het stedenbouwkundige thema is het niet gewenst om een schuin dak te plaatsen op deze woningen. In Poort Saendelft Oost komen alleen maar platte daken voor. Derhalve is het nodig om in dit uitwerkingsplan een platte dakopbouw mogelijk te maken.

Door de herindeling van de woningen ontstaat er in het midden van het plangebied een parkje waardoor het plan een invulling geeft aan zowel het deelgebied "parkrijk" als aan het thema "Nieuw Stedelijk".

Afbeelding 5/6: "Nieuw Stedelijke" uitstraling
afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0005.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3783BP-0301_0006.png"

3.2 Juridische aspecten

Op 1 juli 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in werking getreden. In artikel 1.2.5 van het Bro is onder meer bepaald dat uitwerkingsplannen digitaal beschikbaar gesteld dienen te worden. Voor het bestemmingsplan Saendelft is de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008 (SVBP-2008) toegepast. Vanaf 1 juli 2013 is bij bestemmingsregelingen toepassing van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP-2012) verplicht. Dit uitwerkingsplan past binnen die standaard maar heeft daardoor op onderdelen een iets andere opmaak en formulering van de bepalingen.

Voor het plangebied van dit uitwerkingsplan heeft het bestemmingsplan Saendelft uit 2013 één uit te werken bestemming. Dit betreft de bestemming "Wonen – Uit te werken" (artikel 20). De gronden met deze bestemming zijn bestemd voor het wonen, tuinen en erven, verkeer-, parkeer-, water-, speel- en groenvoorzieningen. In artikel 20 staan de randvoorwaarden en uitgangspunten waarbinnen en op basis waarvan voorliggend uitwerkingsplan tot stand is gekomen.

In dit uitwerkingsplan is er voor gekozen om, indien van toepassing, specifiek te verwijzen naar de artikelen van bestemmingsplan Saendelft die van overeenkomstige toepassing zijn voor de uitgewerkte bestemmingen uit dit uitwerkingsplan. Daarnaast zijn er bepalingen in het uitwerkingsplan opgenomen die specifiek voor dit uitwerkingsplan gelden en waardoor een verwijzing naar het bestemmingsplan niet mogelijk was.

Dit uitgangspunt heeft geleid tot de volgende bestemmingsregeling. In artikel 1 zijn drie begrippen opgenomen die specifiek worden toegepast in de regels van dit uitwerkingsplan (plan, uitwerkingsplan, bestemmingsplan). Vanwege een soms iets andere definiëring van een aantal begrippen in de SVBP-2012 ten opzichte van de SVBP-2008 zijn vervolgens ook een aantal standaardbegrippen in artikel 1 opgenomen. Ten slotte zijn de overige begrippen uit bestemmingsplan Saendelft van overeenkomstige toepassing verklaard. In artikel 2 zijn bepalingen opgenomen voor de wijze van meten. Daarmee is het uitputtend geregeld.

In hoofdstuk 2 zijn alle bestemmingsregels opgenomen die specifiek zijn voor dit uitwerkingsplan en die hierdoor een uitputtende regeling bevatten. Hierdoor zijn de betreffende bestemmingsregels uit hoofdstuk 2 van bestemmingsplan Saendelft niet van toepassing op de bestemmingen in het uitwerkingsplan.

Om aan te sluiten op de wens om meer consumentgericht bouwen mogelijk te maken, kent het uitwerkingsplan een eenvoudige systematiek. In het plangebied komen vijf bestemmingen voor. Alle uitgeefbare gronden hebben de bestemming "Tuin" (artikel 4) en "Wonen" (artikel 6), terwijl aan het openbaar gebied de bestemmingen "Groen" (artikel 3) en "Verkeer-Verblijfsgebied" (artikel 5) zijn toegekend. Tevens is de dubbelbestemming "Leiding - Gas" toegekend aan gedeelten van de bestemmingen "Groen" en Wonen" Voor al deze bestemmingen is de maximale bebouwingshoogte in de desbetreffende artikelen geregeld.

Over het algemeen is aan het voorerf van woningen de bestemming "Tuin" toegekend.

In hoofdstuk 3 Algemene regels is, conform wettelijk voorschrift, de anti-dubbeltelbepaling opgenomen (art. 8). Daarnaast zijn andere algemene regels uit bestemmingsplan Saendelft van overeenkomstige toepassing verklaard (zie artikelen 10, 12 en 13). Specifiek voor het uitwerkingsplan is in art. 11 de aanduiding voor de luchtvaartverkeerzone ingevolge de hoogtebeperking door luchthaven Schiphol verklaard.

In hoofdstuk 4 zijn, conform wettelijk voorschrift, overgangsregels opgenomen in de artikelen 14 en 15. Verder heeft dit plan een eigen slotregel: artikel 16.

Het uitwerkingsplan Poort Saendelft woningen Oost is opgesteld volgens de Regeling standaarden ruimtelijke ordening: Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012).

Het bestemmingsplan Saendelft is opgesteld volgens de SVBP2008 en kan dus ten opzichte van dit uitwerkingsplan op onderdelen een iets andere opmaak en formulering van de bepalingen hebben.

Het ontwerpuitwerkingsplan heeft, in overeenstemming met het bepaalde in artikel 3.8. van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), gedurende zes weken ter inzage gelegen, te weten van donderdag 5 december 2013 tot en met woensdag 15 januari 2014. Tijdens deze periode zijn er zienswijzen binnengekomen. Deze worden in bijlage 1 zakelijk weergegeven. Naar aanleiding van deze zienswijze is het uitwerkingsplan gewijzigd. Er wordt op verzoek van de buurtbewoners 5 extra parkeerplaatsen gerealiseerd. Hiervoor wordt het parkje verkleind om een goed begaanbaar trottoir te behouden. Op verzoek van de ontwikkelaar wordt de situatie van het plan gewijzigd. Blok 3 wordt gedraaid en het bergingenblok 3 wordt aangepast.