Plan: | Zaandam Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3773BP-0401 |
In het kader van de Wet geluidhinder is de akoestische situatie van het plangebied Zaandam Noord onderzocht. Het plangebied ligt niet binnen de invloedsfeer van luchtverkeerslawaai. Het plangebied ligt wel binnen de invloedsfeer van industrie-, railverkeers- en wegverkeerslawaai.
De gevolgen van het industrie-, railverkeers- en wegverkeerslawaai zijn voor de bestaande- en nieuwe ontwikkelingen van de geluidsgevoelige bestemmingen onderzocht.
Uit de berekeningen voor het railverkeerslawaai blijkt dat de geluidsbelasting op de eerstelijns bebouwing langs het spoortraject 450 maximaal 65 dB (Lden) is. De geluidsbelasting op de overige delen van het plangebied is lager dan 60 dB (Lden).
Uit de berekeningen voor het wegverkeerslawaai blijkt dat de geluidsbelasting op een deel van de geluidsgevoelige bestemmingen in het plangebied, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. Vooral de eerstelijns bebouwing langs de wegen ondervinden een geluidsbelasting hoger dan 60 dB (Lden). De geluidsbelasting is maximaal 65 dB (Lden). De gemeente wil de geluidsbelasting in Zaanstad terugbrengen naar een aanvaardbaar niveau (minder dan 65 dB). Daarvoor is in 2008 het actieplan “Omgevingslawaai” ontwikkeld. Hierin staat welke maatregelen de gemeente de komende jaren neemt om het lawaai van autoverkeer, treinen, vliegtuigen en industrieën in te perken. Geluidsbeperkende maatregelen kunnen bestaan uit het beperken van de snelheid, intensiteit, vrachtverkeer, doorgaand verkeer in woonwijken, afscherming met geluidsschermen en wallen en stillere wegdekken. In Zaanstad wordt vooral ingezet op stillere wegdekken.
Het plangebied Zaandam Noord ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein “Zetmeelbedrijven de Bijenkorf en omstreken” en het industrieterrein “Poeldijk”.
• Industrieterrein “Zetmeelbedrijven de Bijenkorf en omstreken” (hierna ZBB).
Rond het industrieterrein ZBB is op 14 mei 1990 bij Koninklijk besluit een geluidszone als gevolg van de Wetgeluidhinder vastgesteld. Omdat binnen de zone van het industrieterrein ‘ZBB’ woningen waren gelegen met een geluidsbelasting hoger dan 55 dB(A) was het industrieterrein saneringsplichtig. Om die reden is op 25 juli 1997 door gedeputeerde staten van Noord-Holland een saneringsprogramma vastgesteld. In dit saneringsprogramma zijn maatregelen beschreven die er toe moesten leiden dat de geluidsbelasting op de woningen werd gereduceerd tot 55 dB(A). Op basis van dit saneringsprogramma is door de Minister van VROM op 18 november 1997 een besluit genomen over de “maximaal toelaatbare geluidsniveaus” (MTG's) bij de woningen binnen de geluidszone van het industrieterrein. Alle maatregelen zijn inmiddels getroffen waarmee de sanering van het industrieterrein in 2003 officieel is afgerond. De geluidsbelasting binnen het plangebied ten gevolge van de industrie is maximaal 55 dB(A). Voor de geluidsgevoelige bestemmingen binnen het plangebied zijn in het verleden MTG’s vastgesteld. Behalve voor twee bestaande woningen aan het Kalf 33c en 33 e te Zaandam.
Voor twee bestaande woningen aan het Kalf 33c en 33 e is ten tijde van de sanering geen MTG vastgesteld. De reden hiervoor is niet bekend. Voor de twee bestaande woningen aan ’t Kalf 33C en 33 E zijn bouwvergunning afgegeven voor een (woon)huis. Voor de woning aan het Kalf 33 C is op 23 april 1923 en voor de woning aan het Kalf 33 E op 07 september 1982 een bouwvergunning afgegeven. Dit houdt in dat er sprake is van bestaande woningen. Voor deze woningen dienen alsnog MTG’s dan wel hogere geluidswaarden worden vastgesteld.
Dit zal echter niet gebeuren in dit bestemmingsplan maar, vanwege de samenhang met de herontwikkeling van De Hemmes en de mogelijkheden die de Crisis- en Herstelwet biedt, in een bestemmingsplan-plus (voorheen gebiedsontwikkelingsplan genoemd) voor de Hemmes.
• Industrieterrein “Poeldijk”
Voor het industrieterrein Poeldijk is op 14 mei 1990 bij Koninklijk Besluit een geluidszone als gevolg van de Wet geluidhinder vastgesteld. Omdat binnen de zone van het industrieterrein ‘Poeldijk’ woningen waren gelegen met een geluidbelasting hoger dan 55 dB(A) was het industrieterrein saneringsplichtig. Om die reden is op 26 juli 1996 door gedeputeerde staten van Noord-Holland een saneringsprogramma vastgesteld. In dit saneringsprogramma zijn maatregelen beschreven die er toe moesten leiden dat de geluidsbelasting op de woningen werd gereduceerd tot 55 dB(A). Op basis van dit saneringsprogramma is door de Minister van VROM op 20 september 1996 een besluit genomen over de “maximaal toelaatbare geluidsniveaus” (MTG's) op de woningen binnen de geluidszone van het industrieterrein.
• Nieuwe ontwikkelingen
Binnen het plangebied zijn op drie locaties sprake van nieuwe ontwikkeling van de geluidsgevoelige bestemmingen, namelijk:
Hieronder wordt nader op de nieuwe ontwikkelingen op deze locaties ingegaan.
Herontwikkeling locatie Kalf 21-27
Op de locatie zijn een aantal bedrijfsgebouwen en twee woningen aanwezig. Op deze locatie wordt de bedrijfsbestemming met behulp van een wijzigingsbevoegdheid gewijzigd in een woonbestemming.
Het voornemen bestaat om op de locatie maximaal 18 nieuwe woningen te bouwen.
De locatie ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein ZBB. Naar aanleiding van de nieuwe ontwikkeling is een akoestisch onderzoek, door Omgevingsdienst NZKG, uitgevoerd. Het rapport van 11 februari 2013 met nummer ZPL/R001, is als bijlage 1C bij het milieuonderzoek toegevoegd.
Voor het bedrijf Cargill Cocoa, locatie Aurora is met behulp van het akoestisch onderzoek, welke ten grondslag ligt aan de vigerende milieuvergunning, de geluidsbelasting bepaald op de locatie Kalf 21-27. Dit betreft het akoestisch onderzoek "Akoestisch onderzoek ten behoeve van de aanvraag van een revisievergunning voor Cargill cocoa, fabriek Aurora te Zaandam", opgesteld door M+P raadgevende ingenieurs, rapportnummer M+P. GERK.07.04.1, d.d. 19 december 2007. Uit de berekening blijkt dat de maximale geluidsniveaus ter plaatse van de geprojecteerde woningen en de bestaande woningen niet hoger dan 52 dB(A) zijn. Deze waarde ligt onder de grenswaarden voor de maximaal geluidsniveaus.
Voor het industrieterrein ZBB is ook met behulp van het actuele zonebeheersmodel geluidsberekeningen ter plaatse van de geprojecteerde woningen uitgevoerd. Het actuele zonebeheersmodel is gebaseerd op de vigerende vergunningen van de bedrijven op het industrieterrein ZBB. De berekeningen zijn uitgevoerd op 5, 7,5 en 11 meter hoogte. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting ter plaatse van de geprojecteerde woningen op de locatie Kalf 21-27 maximaal 51 dB(A) bedraagt. Dit houdt in dat er voor de woningen op de locatie Kalf 21-27 een hogere waarde moet worden vastgesteld.
Door het vaststellen van een hogere grenswaarde van 51 dB(A) voor de geprojecteerde woningen worden de bedrijven op het industrieterrein niet beperkt in de uitvoering van hun vergunde bedrijfsactiviteiten. Bij het op te stellen wijzigingsplan voor Kalf 21-27 zal voor het industrielawaai een besluit hogere waarden worden genomen.
Het ontwikkelplan ligt eveneens binnen de geluidszone van de H.G. Scholtenstraat. Uit de berekening blijkt dat in ruime mate voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde voor het wegverkeerslawaai. De geluidsbelasting is maximaal 45 dB. Voor de geprojecteerde woningen ter plaatse van Kalf 21-27 hoeft geen besluit hogere waarden vanwege wegverkeerslawaai te worden genomen.
Indien een locatie binnen geluidszones van meerdere geluidsbronnen ligt, moet op grond van artikel 110f, eerste lid van de Wgh ook onderzoek naar de effecten van de samenloop (cumulatie) van de verschillende geluidsbronnen worden uitgevoerd. Uit het akoestische onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde op de locatie Kalf 21-27 door maximaal één geluidsbron overschreden wordt.
Daarom is er geen noodzaak om de cumulatieve geluidsbelasting te berekenen. Op de locatie van Kalf 21-27 leidt de samenloop van de verschillende geluidsbronnen niet tot een onaanvaardbare geluidsbelasting, waardoor de geluidsbelasting in dit gebied als acceptabel kan worden geacht.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de woningbouw op de locatie Kalf 21-27 geen gevolgen voor de uitvoering van de vergunde bedrijfsactiviteiten zal hebben. Ook blijkt uit het onderzoek dat voor de meeste bedrijven de optredende geluidsniveaus zodanig laag zijn dat er geen hinder hoeft te worden verwacht.
Wanneer gebruik gemaakt gaat worden van de wijzigingsbevoegdheid, moet er een nader geluidsonderzoek worden uitgevoerd. Voor het aanvragen van hogere waarden is een berekening van de geluidsbelasting op de individuele gevels van woningen noodzakelijk. Dit onderzoek kan worden uitgevoerd zodra de ontwikkeling meer concrete vorm krijgt. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.
De twee bestaande woningen op de locatie Kalf 21 -27 liggen buiten de geluidszone van het industrieterrein Poeldijk. De geluidsbelasting is als gevolg van het industrieterrein Poeldijk lager dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A)voor het industrielawaai.
De twee bestaande woningen liggen wel binnen de geluidszone van het industrieterrein ZBB. Uit het zonebesluit en de daarbij behorende zonekaart van het industrieterrein ZBB blijkt, dat de twee bestaande woningen tussen de 55 en 50 dB(A) contour liggen. De geluidsbelasting is theoretisch hoger dan 50 dB(A), maar lager dan 55 dB(A). Op grond van artikel 65 Wet geluidhinder oud (ten tijde van zonevaststelling) en artikel 57 Wgh (het huidige), geldt voor deze woningen de hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 55 dB(A). Ten behoeve van de geluidsbelasting van het industrieterrein ZBB hoeft dus geen hogere waarde te worden vastgesteld voor twee bestaande woningen.
Transformatie van De Hemmes
De Hemmes is een voor een groot deel braakliggend schiereiland in de Zaan, ten zuiden van de Julianabrug en ten noorden van de A8. De Hemmes is onderdeel van het programma ZaanIJ. Er wordt aan een ontwikkelplan gewerkt om het schiereiland te transformeren naar een woon- en werklocatie. Er wordt gedacht aan een lage en relatief groene invulling van De Hemmes met een gemengd programma van wonen, werken en watergebonden recreatie. Vorengenoemde ontwikkelingen zijn nog niet geheel uitgekristalliseerd en onderzocht. Om deze reden is de feitelijke situatie van De Hemmes opgenomen en heeft het schiereiland een bedrijfsbestemming gekregen.
Om een transformatie naar een woon- en werkgebied mogelijk te maken zal een nieuw bestemmingsplan (gebiedsontwikkelingsplan) worden opgesteld specifiek voor De Hemmes. Bij dit toekomstige bestemmingsplan wordt de geluidsbelasting vanwege industrielawaai, geluidsbelasting van de overige omliggende bedrijven onderzocht.
De Hemmes ligt binnen de geluidszone van de industrieterreinen ZBB en Poeldijk. Naar aanleiding van de bestaande woningen en transformatie van De Hemmes door de afdeling vergunningen en toezicht van de gemeente ook een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het onderzoeksrapport is als bijlage bij 1B bij het milieuonderzoek gevoegd.
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein van ZBB op De Hemmes maximaal 55 dB( A) bedraagt. Deze waarde ligt hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Op grond van artikel 59 Wgh bedraagt de hoogst toelaatbare grenswaarde 55 dB(A) voor de nieuwe ontwikkelplannen.
Uit de resultaten van de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein Poeldijk aan de randen van de Hemmes 50 dB(A) bedraagt. De geluidsbelasting op de twee bestaande woningen (Kalf 33c en 33e) op De Hemmes, bedraagt maximaal 48 dB(A). De geluidsbelasting op De Hemmes overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet.
Het akoestisch onderzoek dat reeds is gedaan zal voor het afzonderlijk op te stellen bestemmingsplan - plus voor De Hemmes worden aangevuld.
Transformatie van de Slachthuisbuurt.
Deze locatie zal in de toekomst worden getransformeerd naar een eigentijds woon- en werkmilieu. Voor deze ontwikkelingen zijn momenteel geen concrete plannen bekend en daarom is de ontwikkeling niet opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.
Bij een toekomstige invulling naar een gemengd gebied dient rekening gehouden te worden met geluid vanwege omliggende wegen. De Slachthuisbuurt ligt binnen de geluidszone van de A8 en Dr. H.G. Scholtenstraat. Daarnaast ligt De Slachthuisbuurt binnen de geluidszone van het industrieterrein ZBB.
Wanneer de ontwikkelingen in de Slachthuisbuurt voldoende uitgekristalliseerd zijn, moet er een nader geluidsonderzoek worden uitgevoerd specifiek gericht op de ontwikkeling. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen.
Alle ontwikkelplannen voor deze buurt zijn nog in ontwerpfase. Wanneer de ontwikkelingen concrete vorm krijgen, moet hiervoor specifiek akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen volgen. Voor nieuwe geluidsgevoelige ontwikkelingen geldt in principe de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai, 55 dB voor railverkeerslawaai en 50 dB(A) voor industrielawaai. Indien er niet aan de voorkeursgrenswaarde voldaan kan worden, kan de gemeente een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde verlenen, door een hogere waarde voor een geluidgevoelige bestemming, vast te stellen. Alleen als blijkt dat geluidsreducerende maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel in conflict zijn met één of meerdere van de ontheffingsgronden uit de Wet geluidhinder, kan worden overgegaan tot het verlenen van een hogere waarde.