Plan: | C100 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3771BP-0402 |
De ruimtelijke structuurschets van Zaanstad, genaamd: 'Dansen op het veen', geeft voor het plangebied de volgende gebiedstypering, namelijk:
ruimtelijke structuurschets van Zaanstad 'Dansen op het veen'
Woongebied is over het algemeen monofunctioneel van opzet, namelijk wonen met mogelijkheden tot begrensde bedrijfsmatige activiteiten aan huis en enige verspreide niet hinderlijke bedrijfjes. De bereikbaarheid is zowel gericht op de auto als het openbaar vervoer. De bebouwingsdichtheid in het plangebied is laag, 30 tot 40 woningen per hectare met een beperkt voorzieningenniveau.
Binnen de gebiedstypering 'Woongebied' geldt het profiel 'Nieuw-Tuinstedelijk'. Dat houdt in dat in het plangebied veel woningen met tuinen zijn en dat op overgangen naar het landelijk gebied de bebouwingsdichtheid is verdund.
Over het algemeen heeft in het plangebied het wonen de overhand, variërend van 40 tot 80%. Het resterende percentage wordt opgevuld door werken. Deze menging zorgt voor afwisseling en levendigheid. De bebouwingsdichtheid is wisselend en varieert tussen de 10 en 30 woningen per hectare, soms nog lager. Het voorzieningenniveau is beperkt, maar voldoet aan de eerste basisbehoeften.
In het ontwerp van de ruimtelijke structuurvisie Zaanstad 'Zichtbaar Zaans' zijn de gebiedsprofielen voor heel Zaanstad weergegeven. De ruimtelijke structuurvisie is breed zowel intern als met externe partners opgesteld. De verwachting is dat deze in de tweede helft van 2011 wordt vastgesteld. Tot die tijd is 'Dansen op het veen' leidend voor het ruimtelijk beleid.
De (ontwerp) ruimtelijke structuurvisie geeft voor de verschillende delen van het plangebied de volgende gebiedstyperingen:
Ruimtelijke structuurvisie Zaanstad 'Zaans zicht'
Er is een duidelijke samenhang tussen de groene inrichting van de buurten en de voortuinen. Een groene wijk is de opgave. Dit wordt bereikt door groene routes, ecologische verbindingen en groene straatprofielen. Gezocht moet worden naar manieren om water aan de openbare ruimte toe te voegen. Dit om de noodzaak tot waterberging vorm te geven en voor het creëren van extra blauwgroene ruimte.
De bereikbaarheid is gericht op zowel de auto als het openbaar vervoer. Het fietsnetwerk wordt versterkt om het autogebruik binnen de wijk en de wijken onderling terug te dringen. Sociale samenhang is een belangrijk uitgangspunt. Extra aandacht moet worden gegeven aan de relatie tussen de woning en het openbare gebied. De woningen en voorzieningen zijn gericht op de openbare ruimte. Bij verdichting/gestapelde bebouwing is gebouwd parkeren een wens om de kwaliteit van de openbare ruimte te garanderen. Deze parkeeroplossingen worden afgezoomd door woningen en entrees. Bij herstructurering moeten andere, minder dominante parkeeroplossingen voor de auto worden gevonden. Bijzondere openbare ruimtes zijn duidelijk begrensd en kennen een hogere kwaliteit van inrichting.
Naast de wijk- en buurtcentra is er mogelijkheid voor beperkte bedrijfsmatige activiteiten aan huis, evenals voor enkele verspreide niet-hinderlijke bedrijfjes en multifunctionele gebouwen. Het uitgangspunt is ongeveer 10 arbeidsplaatsen per hectare.