Plan: | Poelenburg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3767BP-0301 |
Voor het plangebied Nieuwe Poelenburg is door de gemeente Zaanstad een milieuonderzoek uitgevoerd. In deze paragraaf zijn de samenvattingen van de onderzoeksresultaten van de volgende milieuaspecten weergegeven:
1. Geluid
2. Beperkingengebied Schiphol
3. Externe veiligheid
4. Geur
5. Luchtkwaliteit
6. Bodem
7. Natuurwaarden
8. Flora en Fauna
9. Elektromagnetische velden
10. Duurzaam bouwen
11. Bedrijven
In het plangebied zijn twee nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen al dan niet indirect opgenomen, namelijk de fysieke aanpassing van de weg Poelenburg en de herontwikkeling van de E-flat van ZVH aan de weg Poelenburg, gelegen tussen de Jaspersstraat, Lobeliusstraat en de Heinsiusstraat. Dit bestemmingsplan maakt de fysieke aanpassing van de weg Poelenburg mogelijk en in het plangebied worden op de locatie van de E-flat drie bestaande flatgebouwen gesloopt en nieuw gebouwd. Daarnaast worden er tussen de flat grondgebonden woningen gerealiseerd. Een deel van de bestaande groenbestemming wordt gewijzigd in een woonbestemming. De plannen zijn nog in de ontwerpfase. De concrete uitwerking van de ontwikkeling moet nog plaatsvinden. Daarom wordt de herontwikkeling op de locatie met een wijzigingsbevoegdheid tot stand gebracht. Als van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt, dient er zo nodig nader milieuonderzoek te worden uitgevoerd, specifiek gericht op de ontwikkeling.
In het milieuonderzoek is een beeld van de huidige en de te verwachten milieusituatie van de bestaande bestemmingen en de eventueel nieuw te bestemmen ontwikkelingen gegeven. Het volledige milieuonderzoek is als Bijlage bij de toelichting gevoegd.
In het kader van het Wet geluidhinder is de akoestische situatie van het plangebied Nieuw Poelenburg onderzocht. Het plangebied ligt niet binnen de invloedsfeer van railverkeerslawaai en luchtverkeerslawaai. Het plangebied ligt wel binnen de invloedsfeer van industrielawaai en wegverkeerslawaai.
Industrielawaai
Het plangebied ligt binnen de geluidzone van de industrieterreinen Achtersluipolder en Westerspoor-zuid en omstreken in de gemeente Zaanstad. Op 18 januari 1991 is door middel van een Koninklijk Besluit voor beide industrieterreinen één geluidszone vastgesteld. Er heeft inmiddels een geluidsanering plaatsgevonden van het industrieterrein, dat heeft geleid tot een vermindering van de geluidsbelasting in de omgeving. Volgens het saneringsprogramma voor industrielawaai is de geluidsbelasting op de bestaande woningen binnen het plangebied maximaal 55 dB(A). Binnen het plangebied Poelenburg zijn geen nieuwe ontwikkelingen van geluidgevoelige bestemmingen binnen de geluidszone van de hiervoor genoemde industrieterreinen gepland.
Het plangebied ligt voor een groot gedeelte ook binnen de geluidszone van het industrieterrein Westpoort in de gemeente Amsterdam. Op 23 juni 1993 is door middel van een Koninklijk Besluit voor dit industrieterrein een geluidszone vastgesteld. Ook hier heeft inmiddels een geluidsanering plaatsgevonden, wat heeft geleid tot een vermindering van de geluidsbelasting in de omgeving. Volgens het saneringsprogramma voor industrielawaai is de geluidsbelasting op de bestaande woningen in het plangebied maximaal 50 dB(A). Voor eventuele toekomstige ontwikkelingen binnen het plangebied Poelenburg is door de zonebeheerder van het industrieterrein Westpoort een indicatieve geluidsberekening uitgevoerd. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting binnen het plangebied de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet overschrijdt.
Wegverkeerslawaai
Het plangebied ligt binnen de geluidszone van diverse wegen, zoals de Zuidervaart, het Weerpad, de Weer, de Twiskeweg, de straat Poelenburg, de Thorbeckeweg en de rijksweg A8. Voor het plangebied is, ter indicatie, op basis van de verkeersgegevens voor het jaar 2023 met behulp van de Standaard Rekenmethode 2 de geluidsbelasting berekent. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting binnen het plangebied ten gevolge van het wegverkeerslawaai zal toenemen. Vooral de eerstelijns bebouwing langs de Twiskeweg, de Weer, Ds. M.L. Kingweg, de Zuidervaart, het Weerpad en de Thorbeckeweg ondervinden een geluidsbelasting van hoger dan 55 dB. De geluidsbelasting is maximaal 65 dB.
Voor de bestaande woningen binnen het plangebied vormt de geluidsbelasting geen belemmering. Voor de huidige woningen is het een bestaande situatie en daarom is de geluidsbelasting acceptabel. Wanneer er nieuwe geluidgevoelige ontwikkelingen plaatsvinden, moet er een nader geluidsonderzoek worden uitgevoerd. Voor nieuwe geluidgevoelige ontwikkelingen geldt in principe de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Indien er niet aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan, kan de gemeente Zaanstad een ontheffing verlenen door een hogere waarde voor de geluidgevoelige bestemming(en) vast te stellen. Alleen als blijkt dat geluidreducerende maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel in conflict zijn met één of meerdere van de ontheffingsgronden uit de Wet geluidhinder en de beleidsregel Hogere Waarden van de gemeente, kan worden overgegaan tot het verlenen van hogere waarden.
De ontwikkelingen in het plangebied
Voor de herontwikkeling van de locatie dient rekening te worden gehouden met de geluidsbelasting vanwege industrielawaai, wegverkeerslawaai en de gecumuleerde geluidsbelasting van alle bronsoorten.
De locatie ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein Westpoort in de gemeente Amsterdam. Uit berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de nieuwe ontwikkeling aan de westzijde van de weg Poelenburg, de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet overschrijdt. De zonebeheerder heeft aangegeven dat, voor de nieuwe ontwikkelingen van de geluidgevoelige bestemmingen binnen het plangebied geen hogere waarden hoeven te worden vastgesteld.
De geluidsbelasting op de locatie van de E-flat ligt tevens binnen de geluidszone van de rijksweg A8 en de weg Poelenburg. Uit de indicatieve geluidsberekeningen voor het plangebied blijkt dat de geluidsbelasting op de locatie van de E-flat als gevolg van de A8 tussen de 48 en 50 dB ligt. De geluidsbelasting ligt hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, maar lager dan de maximum grenswaarden.
De geluidsbelasting op de locatie van de E-flat, ten gevolge van de weg Poelenburg, zal na de fysieke aanpassing van de weg tussen de 50 en 60 dB liggen. De geluidsbelasting ligt dan hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, maar lager dan de maximumgrenswaarden. Mogelijkerwijs zijn er één of meerdere hogere waarden nodig bij de realisatie van de herontwikkeling. In de wijzigingsbevoegdheid is een onderzoek hiernaar als voorwaarde opgenomen.
Naar aanleiding van de aanpassing van de weg Poelenburg heeft het adviesbureau Arcadis in opdracht van de gemeente Zaanstad een akoestisch onderzoek op basis van het ontwerp 'reconstructie van de weg Poelenburg' uitgevoerd. Het akoestische onderzoeksrapport van Arcadis van d.d. 7 januari 2013, met kenmerknummer: 076803028:B en B02045.000033.0100 is als bijlage 3B bij het Milieuonderzoek toegevoegd.
In het akoestisch onderzoek zijn twee varianten van de toekomstige inrichting van de weg Poelenburg onderzocht. Eén variant heeft kruispunten, de andere heeft rotondes. De aanpassing van de weg Poelenburg bestaat uit het verschuiven van de wegas in oostelijke richting, grofweg tussen de huidige kruispunten met het Weerpad en de E. Heimansstraat. De weg zal niet meer recht zijn in dit gedeelte, maar loopt in de nieuwe situatie met een lichte kromming. Het ontwerp van beide varianten is weergegeven in het akoestische onderzoek. Daarnaast wordt door de aanpassing van de weg ook de kruising met het Weerpad gewijzigd.
Uit de rekenresultaten voor de weg Poelenburg blijkt dat er bij één geluidgevoelige bestemming, een kinderdagverblijf aan het Weerpad 1A, sprake is van een toename van het geluid. De toename bedraagt hier 8 a 9 dB. Dit is hoger dan de maximaal toegestane toename van 5 dB. Bij de overige geluidgevoelige bestemmingen is er, zowel voor de situatie met kruispunten als voor de situatie met rotondes geen sprake van een significante toename van het geluid.
Uit een analyse van de berekeningsresultaten van alle geluidgevoelige bestemmingen, blijkt dat er bij 27 woningen een afname is van de geluidsbelasting van 9 dB of meer in beide varianten. Daardoor is een toename bij één geluidgevoelige bestemming wel toelaatbaar.
Als geluidreducerende maatregelen voor Weerpad 1A zijn bronmaatregelen en overdrachtsmaatregelen beschouwd. Hieruit blijkt dat bronmaatregelen al getroffen worden en dat overdrachtsmaatregelen zoals een geluidscherm bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, financiële en verkeerskundige aard. Omdat het 'reconstructie-effect' van vanwege de weg Poelenburg bij het kinderdagverblijf niet weggenomen kan worden, zal een hogere waarde van 61 dB voor deze geluidgevoelige bestemming worden vastgesteld.
Het plangebied Poelenburg bevindt zich niet op gronden, die in gevolge artikel 2.2.2 van het Luchthavenindelingbesluit zijn gelegen binnen het Beperkingengebied van de Luchthaven Schiphol. Op deze gronden geldt een maximale bouwhoogte van 150 meter. Het hoogte Beperkingengebied van de Luchthaven Schiphol geldt daarmee niet in het plangebied.
Binnen het plangebied bevindt zich het LPG tankstation “TinQ” aan De Weer 30 te Zaandam. Op 26 oktober 2012 is door de gemeente een omgevingsvergunning voor het oprichten van een onbemand benzinetankstation verleend. In deze omgevingsvergunning is opgenomen dat het bedrijf per 1 juni 2013 geen LPG meer mag verkopen. Daarnaast zal de LPG-tank inclusief alle daarbij horende leidingen en appendages binnen vier maanden na 1 juni 2013 volledig worden verwijderd. Op de locatie waar de ondergrondse tanks e.d. liggen wordt de bestemming bedrijf vervangen door de bestemming Groen.
Buiten het plangebied bevinden zich enkele risicobronnen. Het plangebied ligt voor een deel binnen het invloedsgebied van het tankstation "Esso De Watering" aan de A8 te Oostzaan, Kok tankstation aan de Thorbeckeweg 1 te Zaandam en het bedrijf Chemtura Nederland BV aan de Ankerweg 18 te Amsterdam, transport van gevaarlijke stoffen over de A8 en over de Thorbeckeweg (516).
Voor het plangebied wordt er voldaan aan de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. In het plangebied zijn er geen (beperkt) kwetsbare objecten binnen de plaatsgebonden risicocontour van10-6 per jaar. Het plangebied ligt ook buiten de 30 meter plasbrandaandachtsgebied en buiten de plaatsgebonden risicocontour van 10-7 per jaar. Binnen 200 meter vanaf de A8 zijn geen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten in het plangebied aanwezig. Het gebied heeft de bestemming groenvoorzieningen, verkeersdoeleinden en water. De dichtstbijzijnde kwetsbare- en beperkt kwetsbare bestemmingen liggen op meer dan 230 meter afstand van A8.
De herontwikkellocatie van de E-flat van ZVH aan de weg Poelenburg ligt binnen het invloedsgebied van de A8. De A8 heeft 880 meter invloedsgebied voor de toxische stoffen. De locatie ligt op circa 550 meter afstand van de A8. Volgens de circulaire RNVGS en ontwerp besluit externe veiligheid transportroutes (artikel 8) hoeft niet in alle gevallen het groepsrisico te worden verantwoord, omdat een ruimtelijke ontwikkeling op een afstand groter dan 200 meter slechts een geringe bijdrage aan de hoogte van het groepsrisico levert.
Binnen 95 meter afstand vanaf de rand van de Thorbeckeweg (N516) liggen in het plangebied geen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten. De dichtstbijzijnde woningen liggen op meer dan 95 meter afstand van de N516. Het gebied heeft de bestemming groenvoorzieningen, verkeersdoeleinden en water (Zuidervaart).
Verder, door de actualisatie van de vergunning en de bijbehorende risicoanalyses van het bedrijf Chemtura Nederland, valt het plangebied niet meer binnen het invloedsgebied van het bedrijf. Het plangebied ligt circa 600 meter buiten het invloedsgebied (1200 meter) van het bedrijf.
Transport van gevaarlijke stoffen over de weg
o Rijksweg A8
Een klein deel van het plangebied valt binnen het 200 meter invloedsgebied van de Rijksweg A8. Binnen het plangebied liggen geen kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten in het invloedsgebied van de Rijksweg. Er zijn ook geen nieuwe ontwikkelingen binnen het invloedsgebied van de rijksweg gepland. Door de vaststelling van het bestemmingplan wijzigt de omvang van het groepsrisico niet. Het groepsrisico als gevolg van Rijksweg A8 vormt geen belemmering voor het plangebied Poelenburg.
o Thorbeckeweg
Een deel van het plangebied ligt binnen het invloedsgebied van 200 meter van de Thorbeckeweg (N516). In het kader van de nieuwbouwplannen in het plangebied is in 2007 een kwantitatieve risico analyse uitgevoerd (QRA).
Er wordt zowel in de huidige situatie als in de toekomstige situatie voldaan aan de grenswaarde van 10-6/jaar voor het plaatsgebonden risico. Het plaatsgebonden risico van de weg vormt geen belemmering voor het plangebied Poelenburg.
Uit de berekeningen blijkt dat voor de huidige situatie het groepsrisico met een factor van 0.0013 ruim onder de oriëntatiewaarde ligt. Ter aanvulling is een berekening uitgevoerd waarbij alle 933 geplande nieuwe woningen in bevolkingsgebied het dichtst bij de Thorbeckeweg zijn verondersteld. Ook voor de toekomstige situatie blijft het groepsrisico onveranderd ten opzichte van de huidige situatie. Het groepsrisico als gevolg van de Thorbeckeweg vormt geen belemmering voor het plangebied Poelenburg.
Transport van gevaarlijke stoffen per spoor
Het plangebied ligt niet binnen het invloedsgebied van een spoorlijn waarop het vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over een spoorlijn vormt geen belemmering voor het plangebied Poelenburg.
Transport van gevaarlijke stoffen over het water
Het plangebied ligt niet binnen het invloedsgebied van Noordzeekanaal of een andere vaarweg waarop het vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
Transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen
Hogedruk aardgasleidingen
In het plangebied liggen de hogedruk aardgasleidingen W-572-01 en W-572-06 van de Gasunie. Uit de berekeningen blijkt, dat het plaatsgebonden risico van 10-6 per jaar voor de hogedruk aardgasleidingen niet voorkomt. Er wordt voldaan aan de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. Voor de leidingen-572-01 en W-572-06 is tevens het groepsrisico berekend. Voor elke leiding is het groepsrisico voor die kilometer, die in de huidige situatie het hoogste groepsrisico oplevert (worst-case segment), berekend. Uit de berekening is gebleken dat het groepsrisico binnen het invloedsgebied de oriëntatiewaarde niet overschrijd. Het groepsrisico van alle leidingen ligt onder de oriëntatiewaarde. Door de vaststelling van het bestemmingsplan wijzigt de omvang het groepsrisico ook niet. Op basis van het besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) geldt voor de leidingen W-572-01 en W-572-06 een belemmeringenstrook van 4 meter aan weerszijden van de leidingen. Binnen de belemmeringenstrook van de leidingen zijn geen nieuwe bouwwerken en kwetsbare bestemmingen toegestaan. De ligging van de leidingen met de bijbehorende belemmeringenstrook is op de verbeelding van het bestemmingsplan Poelenburg weergegeven.
De herontwikkellocatie van de E-flat van ZVH aan de weg Poelenburg ligt binnen het invloedsgebied van de aardgasleiding W-572-01 van de Gasunie. De locatie ligt op circa 25 meter afstand van de leiding W-572-01. Wanneer de nieuwe ontwikkeling met wijzigingsbevoegdheid concrete vorm krijgt, moet hiervoor een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) worden uitgevoerd en de wijziging van het groepsrisico moet worden onderbouwd en verantwoord. Hieruit kunnen aanvullende eisen ter beperking van de risico's volgen.
Gasontvangstation
Binnen het plangebied bevindt zich een gasontvangstation W-323 van de Gasunie. Het gasontvangstation W-323 valt onder de werking van het Activiteitenbesluit. Op basis van het artikel 3.12 van het Activiteitenbesluit geldt voor het gasontvangstation (W-323) 4 meter veiligheidsafstand voor de beperkt kwetsbare bestemmingen en 25 meter voor de kwetsbare bestemmingen, gemeten van de gevel van het gebouw.
In de huidige situatie bevindt zich geen (beperkte) kwetsbare bestemming binnen 4 meter veiligheidsafstand van het gasontvangstation W-323. Binnen 25 meter veiligheidsafstand van het gebouw van het gasontvangstation W-323 bevinden zich twee beperkt kwetsbare bestemmingen. Deze zijn het activiteitencentrum van de stichting de “Hoek” (Weerpad 1b) en een woonboot (Geuzenpad 2). De afstand tussen het gebouw van het gasontvangstation W-323 en het activiteitencentrum is circa 17 meter. Het activiteitencentrum wordt als beperkt kwetsbare bestemming beschouwd. In het activiteitencentrum zijn in avondperiode maximaal 25 personen aanwezig. In de dag en nachtperiode is het centrum gesloten.
De afstand tussen het gebouw van het gasontvangstation W-323 tot woonboot is circa 22 meter. De woonboot wordt ook als beperkt kwetsbare bestemming beschouwd, omdat in de omgeving van de woonboot (binnen 1 hectare gebied) geen andere woonbestemming aanwezig is.
Voor het gasontvangstation W-323 wordt in de huidige situatie voldaan aan de 25 meter veiligheidsafstand tot kwetsbare bestemmingen. In het bestemmingsplan zijn geen nieuwe ontwikkelingen binnen de veiligheidsafstanden van het gasontvangstation W-323 gepland.
Veiligheidscontour van het GOS W-323 (25 meter)
Hierboven genoemde veiligheidsafstanden van 4 meter en 25 meter zullen op de verbeelding van het bestemmingsplan worden opgenomen. In de toekomstige situatie zijn binnen 4 meter veiligheidsafstand geen beperkt kwetsbare bestemmingen en binnen 25 meter veiligheidsafstand geen kwetsbare bestemmingen toegestaan. Ook binnen 1 hectare grondgebied rond de woonboot aan het Geuzenpad 2 zijn geen nieuwe woonbestemmingen toegestaan of moet de woonboot aan het Geuzenpad 2 zodanig worden verplaats dat de woonboot niet meer binnen de 25 meter veiligheidsafstand van het gasontvangstation W-323 ligt.
De herontwikkellocatie van de E-flat van ZVH aan de weg Poelenburg ligt buiten de 25 meter veiligheidsafstand van het gasontvangstation W-323. De afstand tussen de locatiegrens en het gasontvangstation W-323 is circa 98 meter. De veiligheidsafstanden van het gasontvangstation W-323 vormen geen belemmering voor de ontwikkeling op de locatie van de E-flat.
8bar gasleidingen
Binnen het plangebied liggen ook 8bar gasleidingen van het energiebedrijf Liander (Voorheen NUON) langs de straat Poelenburg, Lobeliusstraat en De Weer. De minimale aan te houden afstand tussen de bebouwing en deze leidingen is 3,5 meter aan weerszijden van de leiding. In de huidige situatie wordt voldaan aan deze afstand.
In Zaanstad ligt de geurhinder vanwege bedrijven volgens de Zaanpeiling 2009 gemiddeld zo rond de 50%. Uit de Zaanpeiling 2009 blijkt dat voor het plangebied Poelenburg het aantal geur gehinderden als gevolg van de bedrijven ligt op 33%.
Binnen het plangebied bevinden zich geen geuremitterende bedrijven. Buiten het plangebied bevindt zich op circa 150 meter afstand een geur emitterend bedrijf, namelijk de Rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) Zaandam-Oost.
In de Beleidslijn geur van de gemeente Zaanstad is opgenomen, dat bij de bedrijven met een relevante geurverspreiding in het kader van de vergunningverlening Wet milieubeheer maatregelen ter beperking van de geurverspreiding zullen worden voorgeschreven. De RWZI heeft in 2007 in het kader van nieuwe milieuvergunning geur beperkende maatregelen getroffen. De RWZI heeft momenteel een geurcontour van 230 meter voor 1ge/m³ (geureenheden per m³). Het plangebied valt voor een klein deel binnen de deze geurcontour. In zowel de huidige, als de toekomstige situatie zijn geen geurgevoelige bestemmingen binnen deze contour aanwezig. In het plangebied zijn ook geen nieuwe ontwikkelingen voor het vestigen van geuremitterende bedrijven gepland. Op de langere termijn is de verwachting dat door de geurbeperkende maatregelen, die zullen worden opgenomen in de omgevingsvergunning, de geuremissie van de bedrijven zal afnemen. Hierdoor zal de mate van geurhinder ook geleidelijk afnemen.
In het milieuonderzoek is aandacht besteed aan de luchtkwaliteit met een onderzoek naar de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. Voor het onderhavige bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de Monitoringstool 2011, die ontwikkeld is voor de jaarlijkse monitoring van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied Poelenburg zijn opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). In de Monitoringstool, speciaal ontwikkeld voor het monitoren van het NSL, zijn ten behoeve van dit bestemmingsplan verkeersintensiteiten opgenomen die zijn gebaseerd op de ontwikkelingen binnen dit plangebied. De luchtkwaliteit is onderzocht voor de volgende jaren 2011 (voor fijn stof, het jaar waar aan de grenswaarde moet zijn voldaan), 2015 (voor stikstofdioxide, het jaar waar aan de grenswaarde moet zijn voldaan) en 2022 (2022 is gelijkgesteld aan 2020).
Uit de berekeningen blijkt dat voor alle beschouwde jaren en wegvakken voor stikstofdioxide en fijn stof ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden voor de betreffende stoffen, zoals die zijn opgenomen in bijlage 2 van de Wet milieubeheer. De grenswaarden voor benzeen (C6H6), zwaveldioxide (SO2), lood (Pb) en koolmonoxide (CO) worden in Nederland niet meer overschreden. Om deze reden is dit luchtkwaliteitonderzoek beperkt tot de beoordeling van de grenswaarde voor fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2), de meest kritische componenten in Nederland.
Bovenstaande wil zeggen dat er geen overschrijdingen van de grenswaarden van de Wet luchtkwaliteit zijn. Dit geldt zowel voor de huidige situatie als voor de toekomstige situatie.
Binnen het plangebied zijn - gezien de historie - weinig tot geen bodembedreigende activiteiten en geen grootschalige verontreinigingen aanwezig. Uit de resultaten van de uitgevoerde oriënterende onderzoeken blijkt dat de bodemkwaliteit binnen het plangebied over het algemeen licht verontreinigd is. Lokaal worden in de grond matige tot sterke verontreinigingen aangetroffen die ten tijde van eventuele nieuwe ontwikkelingen nader onderzocht moeten worden. Als gevolg van immobiele verontreinigingen op lokaal niveau kunnen eventuele projectgebonden saneringen uitgevoerd worden. Naar verwachting zal dit geen beperking voor potentiële nieuwe ontwikkelingen in het plangebied opleveren.
De bodemkwaliteit binnen het plangebied is geschikt voor de bestaande functies. Er bestaat in de huidige situatie geen aanleiding tot het uitvoeren van aanvullend bodemonderzoek of sanerende maatregelen. In geval van de aanvraag van een bouwvergunning, grondverzet of een bestemmingswijziging kan het echter wel noodzakelijk zijn aanvullend onderzoek of sanerende maatregelen uit te voeren. Dit wordt dan per geval beoordeeld. Bij een bestemmingswijziging moet de kwaliteit van de grond in de nieuwe bestemming voldoen aan de maximale waarden die horen bij de functie volgens de bodem functiekaart op de betreffende locatie.
Voor het plangebied is in opdracht van Zaanstad door het adviesbureau Oranjewoud in juni 2010 een onderzoek naar de beschermde natuurwaarden uitgevoerd. Hierbij is het volledige plangebied en haar omgeving, naast een bureaustudie, ook fysiek onderzocht. Gedurende het veldbezoek is een inschatting gemaakt van de aanwezige biotopen en de daarbij horende beschermde natuurwaarden.
De resultaten van het onderzoek zijn in het onderzoeksrapport (projectnr. 218591) van 7 juni 2010 opgenomen. Hieruit blijkt dat het plangebied niet in of in de directe nabijheid van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) ligt. Het plangebied ligt wel in de buurt van Natura 2000-gebied 'Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld en Twiske'
Verder blijkt uit het onderzoek dat de eventuele nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied negatieve effecten op het Natura 2000-gebied 'Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld en Twiske' kunnen hebben. Hiervoor dienen de nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied aan de Natuurbeschermingswet 1998 te worden getoetst.
Voor de aanvullende toetsing zoals een Verstorings- en Verslechteringstoets of een Passende beoordeling dienen nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied aan het bevoegd gezag te worden voorgelegd. De Provincie Noord-Holland is bevoegd gezag voor de Natuurbeschermingswet 1998. Het onderzoeksrapport is als bijlage 3H bij het Milieuonderzoek gevoegd.
Naar aanleiding van de herontwikkeling op de locatie van de E-flat is geen specifiek onderzoek naar de aanwezige natuurwaarden uitgevoerd. Wanneer de ontwikkelingen op deze locatie concrete vorm krijgen, moeten er aanvullende vervolg onderzoeken worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.
Uit natuurwaarden onderzoek is gebleken dat in het plangebied naast meer algemeen voorkomende soorten zoals het konijn en de veldmuis uit tabel 1 van de flora- en faunawet, ook zwaarder beschermde zoogdieren zoals reptielen, amfibieën, vissen en beschermde vogelsoorten uit tabel 2 en 3 van de flora- en faunawet voorkomen.
Voorafgaand aan werkzaamheden c.q. nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied Poelenburg, dient aanvullende flora- fauna onderzoek te worden uitgevoerd. Het aanvullende onderzoek moet uitwijzen in hoeverre deze soorten in het plangebied voorkomen en waar maatregelen kunnen worden getroffen. Het Ministerie van EL&I kan op grond van aanvullend onderzoek mogelijk een ontheffing, onder voorwaarden, verlenen.
Daarnaast moet voorafgaand aan eventuele werkzaamheden in het plangebied worden geïnventariseerd, hoe de instandhouding van de populaties beschermde planten kan worden gewaarborgd.
Verder geldt voor alle beschermde soorten, dus ook voor de soorten die zijn vrijgesteld van de ontheffingsplicht, een zogenaamde 'algemene zorgplicht' (art. 2 Flora- en Faunawet). Deze zorgplicht houdt in dat een initiatiefnemer passende maatregelen neemt om schade aan beschermde soorten te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. De resultaten van het onderzoek zijn in het onderzoeksrapport (projectnr. 218591) van 7 juni 2010 opgenomen. Het onderzoeksrapport is als bijlage 3H bij het Milieuonderzoek gevoegd.
Het bestemmingsplan Poelenburg is in hoofdzaak conserverend van aard. Er zijn momenteel geen nieuwe ontwikkelingen die ten koste kunnen gaan van de (mogelijk) aanwezige natuurwaarden. Alvorens nieuwe ontwikkelingen in het plangebied plaats kunnen vinden, moet er voor het betreffende plan aanvullende flora- en fauna onderzoek worden uitgevoerd.
Naar aanleiding van de herontwikkeling op de locatie van de E-flat van ZVH aan de weg Poelenburg is geen specifiek onderzoek naar de aanwezige flora en fauna uitgevoerd. Wanneer de ontwikkelingen op deze locaties concrete vorm krijgen, moeten er aanvullende vervolg onderzoeken worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.
Binnen het plangebied zijn geen hoogspanningslijnen aanwezig. Het plangebied ligt ook niet binnen het 0,4 microtesla magnetische veld van een hoogspanningslijn, die zich buiten het plangebied bevindt.
In het plangebied zijn vier UMTS en GSM antenne-installaties en negen zendmasten aanwezig. Een veilige afstand tot een antenne is minimaal drie meter voor het antennepaneel en een halve meter onder, boven en achter het antennepaneel. In de huidige situatie wordt er voldaan aan de vereiste veiligheidsafstanden. In het plangebied zijn geen nieuwe ontwikkelingen binnen de veiligheidsafstanden van de antenne-installaties gepland.
Verder is voor de antenne installaties, die hoger zijn dan 5 meter, een omgevingsvergunning vereist. Voor masten tussen de 5 en 40 meter geldt de 'lichte' omgevingsvergunning en voor hogere antennemasten de 'reguliere' omgevingsvergunning.
In het bouwbesluit zijn ten behoeve van duurzaam bouwen voor de nieuwbouw van woningen en utiliteitsgebouwen kwaliteitseisen gesteld. Daarnaast streeft Zaanstad bij de nieuwbouw van gebouwen zoveel mogelijk naar zongericht verkavelen door gevels en daken te oriënteren op het zuiden. Hierdoor kunnen passieve zonne-energie en actieve zonne-energie beter benut worden.
Binnen het plangebied zijn geen grote windturbines aanwezig en het oprichten van grote windturbines is ook niet mogelijk. Ook kleine windturbines worden niet toegestaan, zolang er op provinciaal niveau nog discussie is over het plaatsen ervan.
Het bestemmingsplan maakt het bouwen van complexen van zonnepanelen of -collectoren met een binnenplanse ontheffing evenmin mogelijk. Daar waar een negatieve uitstraling op het landschap kan worden voorkomen en er ook overigens geen belemmeringen zijn, kan een omgevingsvergunning met afwijking worden aangevraagd. In bepaalde gevallen is in het plangebied het plaatsen van een zonnepaneel of -collector vergunningvrije.
Het plangebied Poelenburg bestaat hoofdzakelijk uit rustige woongebieden en functiemengingsgebieden. Binnen het plangebied is de staat van Bedrijfsactiviteiten "functiemenging" van toepassing.
Binnen het plangebied in de functiemengingsgebieden zijn in de regel bedrijven uit categorie A en B1 van de Staat van bedrijfsactiviteiten "functiemenging" algemeen toelaatbaar en in de rustige woongebieden zijn bedrijven uit categorie A algemeen toelaatbaar.
Er is een inventarisatie uitgevoerd naar de binnen het plangebied bestaande bedrijven. Uit de beoordeling van de gevestigde bedrijven blijkt dat er 7 bedrijven niet passen binnen de algemene toelaatbaarheid voor bedrijven. Deze bedrijven krijgen een aparte maatbestemming met eigen aanduiding. Dit betekent dat, indien het bestaande bedrijf ophoudt te bestaan, alleen een soortgelijk bedrijf of een bedrijf dat past binnen de algemene toelaatbaarheid op die plek kan worden toegelaten.
Verder geldt voor het gehele plangebied dat de vestiging van nieuwe bedrijven die vallen onder het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) of het Inrichtingen vergunningenbesluit (Wgh-inrichtingen) en het vuurwerkbedrijven zijn uitgesloten. Deze bedrijven passen niet in een gebied dat grotendeels bestaat uit gevoelige en kwetsbare bestemmingen. De bedrijven buiten het plangebied vormen op basis van hun actuele milieuvergunning geen belemmering voor het plangebied.