Plan: | Landelijk gebied Westzaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3761BP-0301 |
De locatie Westzanerwerf ligt in het zuiden van het plangebied, aan de Overtoom. Westzanerwerf is de voormalige bedrijfslocatie van houthandel Pont Meyer, die al geruime tijd niet meer als zodanig in gebruik is. Het terrein is gekocht door een woningcorporatie die op de locatie plannen heeft voor woningbouw. In de ruimtelijke structuurvisie van de gemeente valt het terrein binnen het te transformeren bedrijvengebied Zuideinde Westzaan en valt het in het profiel 'dorp'.
In het ontwerpbestemmingsplan was deze locatie in zijn geheel opgenomen met de bestemming Bedrijf met categorie 2 als maximaal toelaatbare categorie. Daarnaast lag er een wijzigingsbevoegdheid naar wonen op het perceel. Deze wijzigingsbevoegdheid kon worden gebruikt als kon worden voldaan aan redelijke voorwaarden voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Grootste knelpunt daarvoor was op dat moment de geurcontour van het ernaast gelegen agrarische bedrijf. In het ontwerpbestemmingsplan stond aangegeven dat de gemeente en de corporatie in de tussentijd tot de vaststelling zouden onderzoeken of de woonbestemming voor deze locatie al concreter kon worden ingevuld. Inmiddels hebben gemeente en corporatie een anterieure overeenkomst opgesteld, en zijn aanvullende onderzoeken uitgevoerd. De anterieure overeenkomst is bij eventuele verkoop van het terrein, overdraagbaar op de nieuwe eigenaar. Ook is een beeldkwaliteitsplan opgesteld, als onderdeel van de anterieure overeenkomst. Uit de onderzoeken bleek woningbouw voor een deel van de locatie een reële ontwikkeling binnen de komende 10 jaar. Er is in deze regio voldoende behoefte aan nieuwe woningen. Zie voor een nadere onderbouwing Bijlage 4 Duurzame verstedelijkingstoets Westzanerwerf. Ook is er een natuurtoets uitgevoerd, waaruit blijkt dat de beoogde ontwikkeling geen risico vormt voor de doelstellingen van het nabij gelegen Natura 2000 gebied Polder Westzaan. Zie hiervoor Bijlage 5 Natuurtoets Westzanerwerf. Een beeld van de beoogde ontwikkeling is te zien in Bijlage 3 Beeldkwaliteitsplan Westzanerwerf. Uit het milieuonderzoek bleken geen onoverkomelijke bezwaren tegen de geplande woningbouw (Bijlage 9 Milieuonderzoek BP landelijk gebied Westzaan versie4-3 mei 2013). Wel dient een hogere waarden procedure te worden doorlopen vanwege de geluidsbelasting, en moet de bodem verder worden gesaneerd, alvorens de woningen gebouwd kunnen worden. Ook moet onderzoek worden gedaan naar de geurbelasting ter plaatse.
Op grond van de uitgevoerde onderzoeken is voor een deel van het perceel een uit te werken woonbestemming opgenomen. Voor het gedeelte van het terrein dat binnen de geurcontour van de agrariër ligt is de situatie uit het ontwerpbestemmingsplan voortgezet. De wijzigingsbevoegdheid naar Wonen kan niet worden gebruikt zolang het agrarische bedrijf wordt voortgezet. De ontwikkelingen op het andere gedeelte van het terrein (met de uit te werken woonbestemming) zijn compatibel met het agrarische bedrijf. Beide ontwikkelingen kunnen naast elkaar plaatsvinden.
In de regels is aangegeven binnen welke kaders de woonbestemming nader kan worden uitgewerkt.
Het voormalige bedrijfspand van PontMeijer valt buiten de uit te werken woonbestemming en buiten het wijzigingsgebied. Ten tijde van het voorontwerp heeft de eigenaar aangegeven hier graag een breed spectrum aan gebruiksmogelijkheden te hebben. In het bestemmingsplan heeft dit gebouw daarom de bestemming Gemengd gekregen. Hierbinnen is zowel wonen als bedrijvigheid (maximaal categorie 2) mogelijk. Daar het pand zich in het lint bevindt, waar wonen en bedrijvigheid gecombineerd worden, is dit een geschikte bestemming.
De tweede locatie voor mogelijke toevoeging van woningen is de locatie Westzanerdijk 150. Het betreft een voormalige boerderij (de 'Fronikboerderij') die in het vorige bestemmingsplan reeds de bestemming woningbouw (één woning) heeft gekregen. De locatie is eigendom van de gemeente. Het terrein en de opstallen zijn in de afgelopen jaren in gebruik geraakt bij de buurtbewoners. De Fronikboerderij is belangrijke plek voor de buurt geworden, met mogelijkheden voor ontmoeting, een kinderboerderij, het lenen van kano's, etc. Het gemeentebestuur staat in beginsel niet onwelwillend tegenover het planologisch regelen van deze functie. Met name de financiële haalbaarheid ervan is echter onduidelijk, mede door de slechte bouwkundige staat van de opstallen. Ook wordt er een onderzoek gedaan naar een mogelijke status van gemeentelijk monument voor een deel van de opstallen. Indien in de (nabije) toekomst blijkt dat een buurtfunctie met kleinschalige recreatieve activiteiten en een kinderboerderij niet haalbaar is, overweegt de gemeente om op de locatie de bouw van enkele, maximaal drie, woningen toe te staan. Omdat nog niet duidelijk is voor welke van beide opties in de toekomst gekozen zal worden, is in het bestemmingsplan de bestemming uit het vorige plan opgenomen, met een afwijking die het college kan hanteren voor het toestaan van drie woningen en een wijzigingsbevoegdheid die het college kan inzetten om de bestemming in de toekomst te veranderen naar de gewenste maatschappelijke functie.
Voor alle aanpassingen aan bestaande woningen en voor de genoemde mogelijkheden voor woningbouw, geldt dat zij moeten voldoen aan de Nota Woonbebouwing.