direct naar inhoud van 2.6 Verkeersstructuur
Plan: Kerkbuurt Westzaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3759BP-0301

2.6 Verkeersstructuur

2.6.1 Verkeersstructuur

De Kerkbuurt vormt één van de twee uiteinden van een lintstructuur en verbindt het dorp met de Provinciale weg. Het plangebied omvat een groot gedeelte van Westzaan-Noord en heeft, door de lintstructuur, een centrale ontsluitingsas; de J.J. Allanstraat en de Kerkbuurt. In het zuiden wordt het plangebied ontsloten op het lange lint van de J.J. Allanstraat-Zuideinde richting Westzaan-Zuid. In het noorden van het plangebied sluit de straat Kerkbuurt aan op de Guisweg. Deze laatste weg vormt de primaire ontsluiting van Westzaan-Noord en zal ten aanzien van de geluidsbelasting invloed uitoefenen op het plangebied.

Doordat het verkeer van het dorp Westzaan over twee uiteinden wordt verdeeld, wordt het naar de uiteinden van het lint steeds drukker. Er zijn recent maatregelen genomen om het verkeer op een andere manier af te wikkelen. Hierbij is éénrichtingsverkeer ingesteld op de sluis van de Westzanerdijk in de richting van Westzaan. Deze ingreep is bedoeld om de verkeersleefbaarheid in de directe omgeving te verbeteren. Verwacht wordt dat er daarnaast (door deze ingreep in het zuiden) minder doorgaand verkeer over het lint zal rijden.

Voor wat betreft de twee hoofdwegen in Westzaan, de Kerkbuurt in het noorden van het plangebied overlopend in de J.J. Allanstraat in het zuiden, zijn beide tweebaanswegen. Het betreft daarbij tevens tweerichtingsverkeer. De overige wegen in het plangebied zijn aangeduid als verblijfsgebieden. Zij hebben als hoofddoel toegang te geven tot de verschillende woonwijken. Daarnaast bieden zij voldoende parkeermogelijkheden.

2.6.2 Infrastructuur

De J.J. Allanstraat heeft een verkeersfunctie die vergelijkbaar is met een buurtontsluitingsweg of kleine wijkontsluitingsweg, er rijden hier in de toekomst 4000-4600 motorvoertuigen per etmaal. Naast het verzamelen van verkeer uit de Kerkbuurt vervult het lint ook een ontsluitende functie voor het gedeelte van Westzaan ten zuiden van het plangebied.

De Kerkbuurt verzamelt verkeer uit drie kleine deelgebieden; het zuidwestelijk deel vanuit de Watermolenstraat, het noordwestelijk deel vanuit de Kerkstraat en het noordoostelijk deel vanuit de Raadhuisstraat. Het Kerkplein en het noordelijk deel van de Kerkbuurt hebben een functie voor de algemene ontsluiting van het gebied en hebben daarnaast de functie van winkelstraat. De twee zijtakken op de Kerkbuurt, de Kerkstraat en de Raadhuisstraat, ontsluiten ook nog enkele winkels en bedrijven.

Met uitzondering van de J.J. Allanstraat en de Kerkbuurt zijn de straten in het plangebied te kenmerken als (zeer) rustige woonstraten. Alleen de Raadhuisstraat haalt intensiteiten boven de 1500 motorvoertuigen per etmaal. De overige straten blijven hier ruim onder. De Torenstraat is geen karakteristieke woonstraat. Een aantal bijzondere functies in het plangebied, waaronder de openbare basisschool en het sportveld, zijn bereikbaar via deze straat.

De maximale snelheid in het plangebied is 30 kilometer per uur. In het meest zuidelijk gelegen gedeelte van het plangebied, ongeveer vanaf de J.J. Allanstraat 421 en zuidelijker, is de maximum snelheid 50 kilometer per uur.

2.6.3 Ondergrondse infrastructuur

In het overgrote deel van het bestemmingsplangebied ligt een gemengd rioolstelsel. In de J.J. Allanstraat ligt een gescheiden rioolstelsel. De aankomende jaren zullen deze systemen op de gebruikelijke wijze onderhouden worden.

Het afvalwater wordt via persleidingen en het rioolgemaal afgevoerd naar de rioolwaterzuivering in Amsterdam.

2.6.4 Parkeren

Voor de parkeernormen verwijst de bouwverordening naar de meest recente gemeentelijke nota. Dit geldt ook voor het plangebied van dit bestemmingsplan. De Kerkbuurt valt in de weinig stedelijke zone C. Dit betekent dat de parkeereis in dit gebied over het algemeen hoger is dan in bijvoorbeeld het centrum van Zaandam, omdat men in deze omgeving meer afhankelijk is van de auto.

Op 18 februari 2010 is de parkeernota vastgesteld door de gemeenteraad. Deze nieuwe nota regelt dat bouwplannen worden getoetst aan de nieuwe actuele parkeernormen, waardoor parkeeroverlast door te weinig of inefficiënt ruimtegebruik door teveel parkeerplaatsen wordt voorkomen.

2.6.5 Openbaar vervoer

Het plangebied is ontsloten met een buslijn aan de noordzijde.

2.6.6 Fiets

De belangrijkste fietsverbindingen binnen het gebied lopen langs de J.J. Allanstraat, Kerkbuurt en de Provinciale weg. Dit is het zogenaamde primaire netwerk. Dit systeem voldoet. Buiten het plangebied zijn nog wel ontbrekende schakels. Eén van die ontbrekende schakels is die de J.J. Allanstraat verbindt met Westerkoog. De andere ontbrekende schakel is die de J.J. Allanstraat verbindt met Assendelft.